Para-ruiter Rixt van der Horst op zoek naar tweede paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Para-ruiter Rixt van der Horst op zoek naar tweede paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:19

http://www.bokt.nl / http://www.omropfryslan.nl
Rectificatie: De Nieuwsredactie van Bokt is op de hoogte gesteld van onwaarheden in het originele artikel van de bron. Wij betreuren dit zeer en hebben onderstaand artikel aangepast.

Para-ruiter Rixt van der Horst is op zoek naar een tweede paard voor de Paralympics in Rio de Janeiro in 2016. Dit vertelt ze in een tv programma van omroep friesland.

Rixt is door zuurstof gebrek bij haar geboorte spastisch en heeft daarnaast een evenwichtsstoornis en scoliose. De amazone rijdt al vanaf haar vijfde met hulp van een tweede ruiter, maar besloot het ook zelfstandig te proberen. Een keuze die goed uitpakte voor haar.

Van der Horst is afgelopen mei speciaal naar Brabant verhuisd en gestopt met haar studie om daar bij haar trainer Dorien van der Lee te kunnen trainen en zich volledig te richten op de Paralympics. Toch is er nog een onzekere factor in de aanloop naar Rio, de afwezigheid van een reservepaard. Rixt geeft in de uitzending aan dat Uniek een goed paard is, maar dat het dieren blijven en een blessure altijd mogelijk is. Een dergelijke blessure zou zonder reservepaard het einde van haar carrière betekenen. Op advies van de bondscoach is ze een zoektocht gestart naar een paard.

Dat er nog weinig tijd is om een tweede paard te vinden maakt de zoektocht niet makkelijker. Deelnemers moeten voor 1 januari doorgeven met welke combinatie ze naar de Paralympics gaan. Van der Horst geeft aan dat ze momenteel al met verschillende partijen in gesprek is, maar daar nog niks over kan zeggen. Ze zoekt een paard dat braaf is, maar wel uitstraling heeft om op te vallen in de ring.

Bekijk hier het filmpje van de uitzending op Omrop Fryslan

Anoniem

Re: Para-ruiter Rixt van der Horst op zoek naar tweede paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:34

Komt op mij nogal verwend over. De meeste topruiters hebben gewoon één toppaard waar zij kans mee maken op uitzending naar de O.S. Ik denk dat de meeste (top) ruiters wel een tweede paard erbij willen hebben die betaald wordt door een ander(sponsor). Maar je bent niet zomaar een topcombinatie, dat heeft tijd nodig en je moet er geluk mee hebben.
Of werkt het in de paralympische sport anders? Is een goed en braaf paard voldoende om op de Olympische spelen te kunnen rijden? Dan zou je kunnen concluderen dat paratopsport dus eigenlijk te koop is.
ik heb mijn vraagtekens bij dit item.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:41

Denk dat de context van het item belangrijk is. Dit meisje doet het onwijs goed in de sport en voor zover ik het volg zet zij (en haar familie) vrijwel alles opzij om op het niveau te blijven. Dan is het uitvallen van je paard bijzonder risicovol, zeker als je de mogelijkheid hebt om te starten op een OS. Wie weet hoe haar lichaam over 4 jaar is, dat is toch een stuk risicovoller dan een gewoon gezond lichaam.
En dan is het een mooi moment als je Omrop Fryslan op bezoek hebt om een beetje reclame te maken voor het huren van een nieuw paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:46

Tja, wie zou er niet een tweede toppaard willen. Ik denk dat Adelinde dit ook wilde, maar dat is tot op heden ook nog niet echt gelukt. Beetje raar nieuws eigenlijk.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:02

Dankjewel voor de achtergrondinformatie RianneH. Na het lezen van het volgende artikel: http://www.dvbfoundation.nl/nieuws/mijn ... -der-horst , werd ik een beetje stil. Het is inderdaad goed mogelijk dat ze binnen 4 jaar te zwak is. Wat een onzekerheid :(.

Ik duim voor haar en haar team dat haar huidige paard heel blijft en dat ze een fijne extra topper vindt en ook een super klik krijgt met haar tweede paard. Succes meisje!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:19

Ik ben het helemaal mee eens Riel! Nu kan ze nog rijden en genieten van de sport, laat het gebeuren en wie weet is er iemand die zijn/haar paard wil uitlenen voor een periode! Het is niet niks wat ze heeft mee gemaakt, en de onzekerheid wat haar ziek(tes) betreft. Ik hoop dat ze voor januari een geschikt paard heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:46

Anoniem schreef:
Komt op mij nogal verwend over. De meeste topruiters hebben gewoon één toppaard waar zij kans mee maken op uitzending naar de O.S. Ik denk dat de meeste (top) ruiters wel een tweede paard erbij willen hebben die betaald wordt door een ander(sponsor). Maar je bent niet zomaar een topcombinatie, dat heeft tijd nodig en je moet er geluk mee hebben.
Of werkt het in de paralympische sport anders? Is een goed en braaf paard voldoende om op de Olympische spelen te kunnen rijden? Dan zou je kunnen concluderen dat paratopsport dus eigenlijk te koop is.

Helemaal niks verwend. En kan er zo wel 3 top para-ruiters opnoemen die meer dan 1 paard hebben. Je eerst beter inlezen, voordat je zoiets noemt.

Kan me heel goed voorstellen dat ze nu om een reservepaard gaan zoeken. Zoals RianneH al zei, kan heel goed zijn dat ze de volgende spelen al niet meer mee kan doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:04

En een paard op dit niveau is iets sneller te vinden als een 2e grand prix paard.
Ze kunnen het toch proberen? Als ik een fijn Z (of zz-l?) Paard had , zou ik hem best uitlenen voor een jaar. Grote en mooie wedstrijden lopen. En misschien is ie helemaal niet nodig voor Rio.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:01

En bovendien heeft de gemiddelde GP-ruiter die in het Olympisch kader zit, ook echt meer dan één topper tot zijn beschikking. Misschien niet een die meteen ook olympisch materiaal is, maar op dat niveau zijn de amateurs die zomaar een paard in een stalletje achter hun huis hebben, buitengewoon dun gezaaid. Die professionals hebben wel de middelen (omdat zij zonder enig bezwaar een fors aantal paarden van derden kunnen trainen/handel kunnen drijven) en vaak ook de sponsoren om de hele dag toezicht te (laten) houden op hun kostbare paarden, terwijl de pararuiters dat niet hebben. Dus zo'n heel gek verhaal is het niet.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:29

Anoniem schreef:

Ik zet mijn vraagtekens bij jouw verhaal! Totaal niet op de hoogte van de achtergrond informatie en dan toch oordelen.

Rixt is echt alles behalve verwend. Haar aller grootste droom is om naar Rio te gaan. En inderdaad haar hele leven staat in het teken van de weg naar Rio.

Rixt is een super amazone en is met Uniek haar huidige paard snel een combinatie geworden die zomaar een aantal A-kaders neer te zetten! Dus ze kan wel degelijk 'snel' en combinatie worden. Zeg niet dat het gebeurt maar het is niet onmogelijk.

Kortom niet zo oordelen en zeker niet met termen als verwend. Daar steek je mensen onnodig mee .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 05:26

Anoniem schreef:

Typisch een reactie van iemand die zich totaal niet heeft verdiept in de achtergrond van dit meisje en op geheel oppervlakkige wijze reageert. Jammer, valt me van je tegen.

Rixt is een ontzettend lieve meid die zich zorgen maakt over de toekomst en niet weet of ze volgend jaar nog zo mobiel is als dat ze nu is. Ze leeft in het hier en nu en haalt haar plezier in het leven uit het paardrijden, nu ze dat nog kan. Het is een ontzettend talent, maar beschikt niet over de financiën om haar sport op deze manier nog lang vol te houden. Geef haar dan maar eens ongelijk dat ze het zo aanpakt, en ze is de enige niet :) Ik geef haar groot gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:40

Cayenne,ik ken wel de achtergrond en het is slechts mijn mening. Jammer dat je op bokt blijkbaar geen eigen mening mag hebben. Jouw mening is dus blijkbaar anders. Prima maar je hoeft dan niet meteen degene meteen andere mening aan te vallen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:40

Wat een negatieve reacties voor een meisje dat ondanks alle onzekerheden keihard vecht om haar dromen waar te maken :\

Een andere paardensporter kan ook pech hebben dat zijn paard uitvalt, maar als je gezond bent weet je dat je de volgende spelen gewoon een nieuwe kans krijgt. Als ik in Rixt haar schoenen stond deed ik net hetzelfde hoor :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:46

Wauw, wat een kippenvel zeg, als je Rixt haar verhaal leest. Ik benijd haar niet met al haar lichamelijke moeilijkheden, ze doet het toch maar mooi op karakter! Een beetje extra gunfactor mag ze van mij hebben. Wat een vechtertje!
Van mij mag ze er nog 10 paarden bij krijgen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:51

Ik vind het zeker ook knap hoor maar er zijn zoveel invalide ruiters die vanwege geld tekort en vrijwilligers tekort niet (meer) kunnen paardrijden terwijl zij datook graag willen dat ik deze roep om geld en een tweede paard van haar dus nogal erg verwend over vind komen.
Het zou haar sieren als ze niet alleen aan haar eigen ik zou denken maar vooral aan een degenen die helemaal niet kunnen rijden.
En hier wil ik het graag bij laten. Dit is mijn mening.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:58

Ik was nog niet bekend met haar verhaal maar jeetje.. Zoveel zou een mens niet moeten meemaken. En dan staat ze er toch! Ik hoop van harte dat ze een reserve paard vind, het zou inderdaad eeuwig zonde zijn als ze misschien haar enige kans op de OS aan haar voorbij gaat omdat het voor de verandering eens niet aan haar maar aan haar paard zou liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:06

Anoniem schreef:
Ik vind het zeker ook knap hoor maar er zijn zoveel invalide ruiters die vanwege geld tekort en vrijwilligers tekort niet (meer) kunnen paardrijden terwijl zij datook graag willen dat ik deze roep om geld en een tweede paard van haar dus nogal erg verwend over vind komen.
Het zou haar sieren als ze niet alleen aan haar eigen ik zou denken maar vooral aan een degenen die helemaal niet kunnen rijden.
En hier wil ik het graag bij laten. Dit is mijn mening.

Zo kun je natuurlijk heel veel vergelijkingen gaan maken. Slaat echt nergens op, topsporters proberen veel vaker ondersteuning te krijgen en terecht. Ik kan ook wel zeggen dat mijn kinderen de OS gehaald hadden als de financien er waren geweest maar zo werkt het niet. Inzet , toewijding, compassie, alles opzij zetten voor dat ene doel is een mentaliteit waar maar weinig mensen over beschikken, gehandicapt of niet. Je zou het juist toe moeten juichen dat er para atleten zijn die bepaalde sporten op de kaart zetten, dit opent deuren voor anderen.
Om dan maar te stoppen met je roeping omdat er zoveel zijn die iets niet kunnen is natuurlijk een compleet negatieve insteek. Ook zijzelf steken er alle beschikbare geld in maar voor nu is dat niet genoeg. Niet iedereen heeft een Glock als sponsor of een rijke pappie. En dan komen weer de kwaliteiten van topsporter zijn boven, want rijke pappie kan je veel geven maar geen wilskracht, talent en doorzettingsvermogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:12

Ik wil niet rot doen maar niemand weet of ie over vier jaar nog hetzelfde kan als vandaag. Dat "men" er van uit gaat dat een gezond persoon meer kans heeft over vier jaar nog steeds gezond te zijn is een illusie, een hardnekkige, maar een illusie. Ik vind het ook een ietwat apart bericht om eerlijk te zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:18

Wat een verhaal! Wat val ik dan in het niet met mijn ambities, motivatie en doorzettingsvermogen...En dat met een gezond lijf.

Ik gun dit stoere mens zeker een reservepaard om haar OS droom waar te maken!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:05

ik hoop echt dat ze een extra paard heeft voor straks richting Rio

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:46

Ayasha schreef:
Ik wil niet rot doen maar niemand weet of ie over vier jaar nog hetzelfde kan als vandaag. Dat "men" er van uit gaat dat een gezond persoon meer kans heeft over vier jaar nog steeds gezond te zijn is een illusie, een hardnekkige, maar een illusie. Ik vind het ook een ietwat apart bericht om eerlijk te zijn.

Hier heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik kan me ook nog heel goed de zoektocht van sponsoren voor een top dressuurpony hier op bokt voor de geest halen van een gehandicapt meisje.
Iedereen was lovend en vond het fantastisch. Pony gevonden en gekocht of gehuurd, dat weet ik niet meer maar pony was heel snel weer weg. Toen viel er geen onvertogen woord, nu is het een volwassen amazone die al zoveel successen heeft gereden en waar alleen die Olympische plak nog ontbreekt. En ik krijg een beetje de indruk dat dit weer typisch menselijk is, een succesvol iemand mag afgebrand worden en word niets meer gegund want ze heeft al zoveel. Behalve een gezond lijf maar ach, daar mogen we het ook niet over hebben want ja, dat kan iedereen snel gebeuren.
Ik weet dat jij uit ervaring spreekt Ayasha maar zo ken ik je niet uit topics, als er iemand niet op ziekte oid aangesproken wil worden en bijna altijd met goede moed in het leven staat ben jij het wel vandaar ook mijn verwondering op je post.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:54

Eline91 schreef:
Wat een negatieve reacties voor een meisje die ondanks alle onzekerheden keihard vecht om haar dromen waar te maken :\

j

Dit dus.
Ik hoop dat ze een goed reservepaard vindt (maar hoop ook dat ze hem niet nodig heeft)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:20

Bigone; dat topic heb ik niet mee gekregen. Anders had ik daar ook wel gereageerd. Als een gezonde ruiter zo zou bedelen, zou bokt dan ook oeh en Aah roepen? Ik herinner me nog hoe Anky afgebroken werd en die zei gewoon dat ze eerst maar eens wat bruikbaars moest tegen komen voor ze weer zou starten. Maar zodra er een handicap in het spel is mag men ineens niet meer zegge. Dat dit gewoon bedelen is?

Inderdaad, ik wil niet op ziekte aangesproken worden maar ik wil ook geen dingen krijgen 'omdat ik al niet gezond ben'. Wat ik heb wil ik verdiend hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-11-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:21

bigone schreef:
Ayasha schreef:

Hier heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik kan me ook nog heel goed de zoektocht van sponsoren voor een top dressuurpony hier op bokt voor de geest halen van een gehandicapt meisje.
Iedereen was lovend en vond het fantastisch. Pony gevonden en gekocht of gehuurd, dat weet ik niet meer maar pony was heel snel weer weg. Toen viel er geen onvertogen woord, nu is het een volwassen amazone die al zoveel successen heeft gereden en waar alleen die Olympische plak nog ontbreekt. En ik krijg een beetje de indruk dat dit weer typisch menselijk is, een succesvol iemand mag afgebrand worden en word niets meer gegund want ze heeft al zoveel. Behalve een gezond lijf maar ach, daar mogen we het ook niet over hebben want ja, dat kan iedereen snel gebeuren.
Ik weet dat jij uit ervaring spreekt Ayasha maar zo ken ik je niet uit topics, als er iemand niet op ziekte oid aangesproken wil worden en bijna altijd met goede moed in het leven staat ben jij het wel vandaar ook mijn verwondering op je post.

Ja, dat topic kan ik me nog wel voor de geest halen. Ik was daar overigens niet zo laaiend enthousiast over :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:25

Wat een afgunst in dit topic. Had van jouw wel iets anders verwacht, Ayasha. Rixt kan hoogstwaarschijnlijk binnen nu en een paar jaar niet eens meer paardrijden. En heeft dit als doel gesteld. Dan mag ze er toch alles aan doen om die droom waar te maken. En je kan niet zeggen dat ze er niks voor over heeft. Want dan was ze wel hier in Friesland blijven wonen ipv naar Brabant te verhuizen. En ze zoekt op advies van de bondscoach naar een extra paard. Niet omdat ze dat zelf bedacht heeft.