Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:03

http://binnenland.eenvandaag.nl

De Dierenbescherming wil een verbod op alle paardenmarkten omdat er geen vertrouwen meer is in het dierenwelzijn. Er zouden misstanden zijn en de paarden zouden niet goed worden behandeld. Bezoekers en paardenhandelaren vinden dit overdreven en willen de traditionele markten behouden.

Drie weken geleden werd er op de paardenmarkt in Zuidlaren achttien keer een proces verbaal opgemaakt. Zo werden mensen betrapt op het illegaal verkopen van dierengeneesmiddelen. Daarnaast waren voertuigen te zwaar beladen met dieren en er werd illegale export geconstateerd.

Eind september stapte de Dierenbescherming na vier jaar uit het Protocol Welzijn Paardenmarkten. In dit protocol overleggen verschillende dierenbeschermers en handelaren over het welzijn van de paarden tijdens de markten. De Dierenbescherming zag te weinig verbeteringen, stapte uit het Protocol en pleit nu voor een verbod op alle paardenmarkten.

Bezoekers en paardenhandelaren vinden dit overdreven maar zijn niet verbaasd over de stap van de Dierenbescherming. “De afgelopen vier jaar liet de Dierenbescherming ons duidelijk weten dat "Afschaffen van de paardenmarkten" hun ultieme doel is. Het doel van ons als paardenmarkten is niet om onze markten te beëindigen. We zien juist bij handelaren en bezoekers dat dierenwelzijn er echt wel toe doet.”

Voor de Dierenbescherming zijn de verbeteringen, zoals twaalf hooi- en waterputten voor alle dieren en het lager zetten van het volume van de aangrenzende kermis, niet genoeg.

Ufurio4e

Re: Dierenbescherming wil verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:05

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:08

Men zou ook moeten kijken bij "pret" fokken.

Zoveel shetlander veulens is daar een voorbeeld van.

Dus niet alleen enkel paardenmarkten gaan verbieden maar ook dat men verantwoord met de dieren omgaan en niet alleen maar raakfokken en dan met een paar maanden weer massaal gaan dumpen op de paardenmarkten.

Daar begint het ook mee.............

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:25

Ragdollcat schreef:
Men zou ook moeten kijken bij "pret" fokken.

Zoveel shetlander veulens is daar een voorbeeld van.

Dus niet alleen enkel paardenmarkten gaan verbieden maar ook dat men verantwoord met de dieren omgaan en niet alleen maar raakfokken en dan met een paar maanden weer massaal gaan dumpen op de paardenmarkten.

Daar begint het ook mee.............

Maar als er geen plaats meer is om het aanbod op kwijt te kunnen, heeft dat idiote doorfokken ook geen zin meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:32

Dat blijven ze doen.................vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:36

Denk dat er wel belangrijkere zaken zijn waar de db zich mee bezig kan houden.Denk aan paarden die 24/7 op stal staan of altijd alleen zijn, wat ontzettend vaak voor komt. Dat vind ik veel erger dan die paar markten per jaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:40

amoj schreef:
Denk dat er wel belangrijkere zaken zijn waar de db zich mee bezig kan houden.Denk aan paarden die 24/7 op stal staan of altijd alleen zijn, wat ontzettend vaak voor komt. Dat vind ik veel erger dan die paar markten per jaar.

Als je deze 2 dingen met elkaar vergelijken...........dan ben ik het met je eens! Dat is erger dan die paar markten per jaar.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:42

Het begin van het eind..
Jammer dat er ook mensen zijn die alleen maar naar het negatieve/slechte kijken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:46

Ik snap niet eens waarom er nog paardenmarkten zijn, laat staan waarom zelfs Bokkers (die ik toch altijd iets meer paardenliefde toebedeel aangezien ze er ook online over willen schrijven) hun paarden naar de markt brengen.
Als een nieuwe eigenaar en een nieuw huisje voor een paard al stress genoeg met zich meebrengt, dan ga je daar toch niet een dag op een vreemde plek met honderden vreemde paarden en duizenden vreemde mensen die allemaal willen kijken, voelen en fotograferen aan toevoegen?

Dat markten vroeger een plek hebben begrijp ik, want dat was de enige/belangrijkste manier om de beesten te kopen en te verkopen, maar daar heb je nu toch Facebook/Bokt Markt/Marktplaats voor? Je je paard of pony en lol en zet hem daar neer in plaats van op de markt. Ja, je zult meer mails en telefoontje krijgen terwijl je op de paardenmarkt iedereen tegelijk ziet waardoor de kans groter is dat je er in 1 dag vanaf bent (en je kunt er naar de kermis en naar de kroeg en allemaal andere supergezellige dingen waar je paard helemaal niets aan heeft), maar dat heb je toch hoop ik wel voor alle jaren plezier die je paard jou paard heeft geschonken over?
Ik zal wel heel Bokt over me heen krijgen, maar ik snap niet dat dit in deze tijd nog voorkomt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:46

Ragdollcat schreef:
amoj schreef:

Als je deze 2 dingen met elkaar vergelijken...........dan ben ik het met je eens! Dat is erger dan die paar markten per jaar.

Echter is het veel makkelijker om paardenmarkten te verbieden (moet een vergunning voor worden aangevraagd neem ik aan) dan op álle stallen in NL te onderzoeken welke paarden er 27/7 op stal staan, of hier een goede reden voor is, hoe lang al en dergelijke.
Ik ben het zeker met jullie eens dat het probleem van paarden die veel te lang op stal moeten staan, aangepakt moet worden, maar betekent dat dan dat andere, minder urgente problemen op de wachtlijst zouden moeten staan? Niet aanvallend bedoeld hoor :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:47

Jippie!!!! Afschaffen die handel (op markten)! Ik vind deze manier van paarden verhandelen paard-onwaardig :(

Ben het helemaal eens met xyzutu2!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:50

Verbod; nee.
Meer toezicht en boetes/sancties tijdens de markt uitdelen: ja!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:54

Gimmick11 schreef:
Verbod; nee.

Als het blijft bestaan...........dan is dit de beste optie.

Maar vind wel dat men er dan ook achteraan moet gaan over waarom er dieren zijn die zo mager zijn en of ellendig aan toe zijn, dus ook een kijkje gaan nemen bij de mensen thuis of op stal.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:57

Ragdollcat schreef:
Gimmick11 schreef:
Verbod; nee.

Als het blijft bestaan...........dan is dit de beste optie.

Maar vind wel dat men er dan ook achteraan moet gaan over waarom er dieren zijn die zo mager zijn en of ellendig aan toe zijn, dus ook een kijkje gaan nemen bij de mensen thuis of op stal.

Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:59

Een dag daar aangebonden staan weegt totaal niet op tegen alle paarden die de komende maanden zich uren moeten vermaken in een box van 3,5 x 3,5 m. En dan reageren we allemaal wel heel positief op wat voor speeltjes een paard moet krijgen wat zich blijkbaar verveeld en dingen gaat ondernemen waar de baas niet blij mee is. Stress krijgen ook veel paarden die zonodig op wedstrijd moeten omdat de baas dat leuk vindt maar ook stikt van de zenuwen, waar het dier echt niets van snapt..... maar dat is leuk (voor wie?). En hoeveel paarden staan met maagzweren op stal vanwege het geweldige voerbeleid van 2 keer daags omdat het niet anders kan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:00

Ik vind dat er ook een verbod mag komen op ponyritjes op braderieën. Dit geeft ook veel stress voor de paarden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:02

Flew schreef:
http://binnenland.eenvandaag.nl

De Dierenbescherming wil een verbod op alle paardenmarkten omdat er geen vertrouwen meer is in het dierenwelzijn. Er zouden misstanden zijn en de paarden zouden niet goed worden behandeld. Bezoekers en paardenhandelaren vinden dit overdreven en willen de traditionele markten behouden.

Drie weken geleden werd er op de paardenmarkt in Zuidlaren achttien keer een proces verbaal opgemaakt.Zo werden mensen betrapt op het illegaal verkopen van dierengeneesmiddelen. Daarnaast waren voertuigen te zwaar beladen met dieren en er werd illegale export geconstateerd.

Eind september stapte de Dierenbescherming na vier jaar uit het Protocol Welzijn Paardenmarkten. In dit protocol overleggen verschillende dierenbeschermers en handelaren over het welzijn van de paarden tijdens de markten. De Dierenbescherming zag te weinig verbeteringen, stapte uit het Protocol en pleit nu voor een verbod op alle paardenmarkten.

Bezoekers en paardenhandelaren vinden dit overdreven maar zijn niet verbaasd over de stap van de Dierenbescherming. “De afgelopen vier jaar liet de Dierenbescherming ons duidelijk weten dat "Afschaffen van de paardenmarkten" hun ultieme doel is. Het doel van ons als paardenmarkten is niet om onze markten te beëindigen. We zien juist bij handelaren en bezoekers dat dierenwelzijn er echt wel toe doet.”

Voor de Dierenbescherming zijn de verbeteringen, zoals twaalf hooi- en waterputten voor alle dieren en het lager zetten van het volume van de aangrenzende kermis, niet genoeg.

De voorbeelden die ze hier aanhalen, vind ik nou niet echt iets te maken heb en over het welzijn vam dieren, of het gebrek hieraan..

Vind t persoonlijk weer typisch een poging tot zieltjes winnen van de dierenbescherming..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:04

Michellette schreef:
Een dag daar aangebonden staan weegt totaal niet op tegen alle paarden die de komende maanden zich uren moeten vermaken in een box van 3,5 x 3,5 m. En dan reageren we allemaal wel heel positief op wat voor speeltjes een paard moet krijgen wat zich blijkbaar verveeld en dingen gaat ondernemen waar de baas niet blij mee is. Stress krijgen ook veel paarden die zonodig op wedstrijd moeten omdat de baas dat leuk vindt maar ook stikt van de zenuwen, waar het dier echt niets van snapt..... maar dat is leuk (voor wie?). En hoeveel paarden staan met maagzweren op stal vanwege het geweldige voerbeleid van 2 keer daags omdat het niet anders kan?

Dergelijke argumentatie zie ik vaak op Bokt: dat er nog meer leed is (hoewel een gedeelte per dag in een box niet opweegt tegen het leed van na een dag op de markt staan in de vrachtwagen te worden geladen en naar Italie te reizen om in de worst te belanden ;( )) mag in mijn optiek nooit een excuus zijn om dierenleed goed te praten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:05

Ik vind paardenmarkten in dezelfde categorie vallen als honden en katten in een dierenwinkel.. Het is leuk om naar te gaan kijken, een leuk uitstapje, leuk dat je de dieren kan aaien en er zal zeker wel eens een goede koop tussen zitten.. maar het zorgt voor te veel impulsaankopen, je steunt de broodfokkers ermee, het is niet diervriendelijk en gewoon niet meer van deze tijd. Handelaren kunnen hun dieren beter via marktplaats verkopen.

Desiree

amoj schreef:

Ja, maar wie ziet dat? Geen mens die dat weet, want niemand weet waar ergens dat gebeurt. En dan nog. Stel dat er op gecontroleerd werd, dan is er geen wet die daar iets aan kan doen. Mensen mogen alles doen met paarden wat ze willen, alleen niet pijnigen, en niet van honger of dorst dood laten gaan.

Annoya

Ik ben voor streng toezicht op dieren welzijn. En beboeten van dingen die niet door de beugel kunnen. Kermis met veel flikkerende lichtjes en harde muziek, en dieren gaan ook niet goed samen vind ik.

Maar what's next paardenconcours ook verbieden? Het argument van de dieren bescherming was dat het paard geen stress mag hebben. De andere omgeving, grote getalen mensen en andere paarden bezorgen altijd stress bij een paard.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:02

Ik ben ook de mening toegedaan dat het volledig uit de tijd is gezien de huidige mogelijkheden. Daarnaast ben ik ook van mening dat het de nodige impulsaankopen oplevert. Vermeerderaars kunnen hun veulens altijd kwijt door rechtstreeks aan de handelaar te leveren. Nu zal deze laatste veelal proberen nog een paar cent meer te verdienen en ze op de paardenmarkt te koop aanbieden. Om vervolgens wat niet verkocht is door te stoten richting slachthuizen in weet ik niet waar.
Dat er situaties zijn die altijd erger zijn, staat er wat mij betreft los van.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:02

Gimmick11 schreef:
Er loopt een volgtopic over Bambi, sterk vermagerd met een hoofdwond op de paardenmarkt gekocht door een bokker. Dat soort pony's kunnen echt niet! de verantwoordelijkheid ligt ook/juist bij de organisatie van de markt. Ik snap dit niet...

Bambi is nou niet echt representatief voor paarden en pony's die op de markt staan hoor. Datsoort pony's zijn ook niet aan de markt te wijten maar aan de eigenaar ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:08

Wat toevallig dat dit artikel vandaag hier staat zeg.....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:09

De markt staat het toe en is dus mede verantwoordelijk! Idd afschaffen. Niet meer van deze tijd.