Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:50

http://www.bokt.nl / http://www.horses24.be
Ingezonden door Bokker Listiglistje

Afbeelding
Foto toont niet het nieuwe ijzer. Bron: wikimedia commons

Voor vele paardenliefhebbers is 6 november een belangrijke dag, dan wordt in Utrecht een nieuw soort hoefijzer voorgesteld. Het ijzer werd ontworpen én getest in België en is ontworpen door Sam Moerman uit Olsene. Hij werkte vijf jaar aan het hoefijzer.

Het nieuwe hoefijzer wijkt af van het klassieke hoefijzer. Een groot voordeel van het ijzer is dat het de natuurlijke beweging van de hoef amper belemmert. Hierdoor behoudt de natuurlijke hoefbeweging zo veel mogelijk zijn functie.

Het nieuwe type hoefijzer werd wetenschappelijk onderzocht aan de faculteit Diergeneeskunde in Gent. Het ijzer werd op verschillende paarden getest in experimentele en gecontroleerde omstandigheden. "De subtiele inwerking van dit hoefijzer op de hoefbewegingen heeft enkel positieve gevolgen voor het paard", vertelt Moerman. "Ruiters, trainers en eigenaars, die ook testen deden, bevestigen deze conclusie."

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:00

Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Elk hoefijzer verslechterd het hoef mechanisme
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 29-10-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:01

Wat doet deze reclame eigenlijk op de nieuwspagina?
'Er komt een nieuw ijzer, maar daar kunnen we nog niets inhoudelijks over melden. We hebben wel nog een plaatje van een ander hoefijzer voor erbij, maar dat voegt ook geen inhoud toe aan het bericht. Wel willen we namens de producent vast melden dat het alleen maar voordelen heeft.'
Hoort dit niet gewoon op de markt of EA-commercieel?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:01

NathalietjeB schreef:
Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Misschien beetje sneu voor een paard dat ontzettend veel op asfalt (moet) lopen? >;)

Ben wel ontzettend benieuwd naar het ijzer!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:03

Leprycorn schreef:
NathalietjeB schreef:

Misschien beetje sneu voor een paard dat ontzettend veel op asfalt (moet) lopen? >;)

Ben wel ontzettend benieuwd naar het ijzer!

Mijn paard loopt dagelijks op asfalt en zij loopt ijzerloos, en dat is niet sneu hoor.

Weetje wat sneu is paarden die been problemen krijgen, door mensen die eigenlijk helemaal niks weten van de voeten van hun paard.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 29-10-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:05

NathalietjeB schreef:

Ja, leer er gelijk bij dat een paard ook geen asfalt, extra belasting door het dragen van een ruiter of het trekken van een kar, of een box van 3x3 vol mest nodig heeft, en we leven ineens in een perfecte wereld.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:05

Zelf ook geen ijzerfan, maar toch heel erg benieuwd naar dit nieuwe hoefijzer! Op internet vond ik een plaatje van zijn pattent-aanvraag, heel vaag, maar leek iets te zijn waarbij het hoefijzer de zijwaartse bewegingen van de hoef zou toelaten. Ik ben benieuwd of de biomechanica van de stralen ook mee in rekening genomen zal zijn.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:07

En wat dit ijzer anders zijn dan de ijzers van de Van Nassau's?? :?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:10

NathalietjeB schreef:

Dagelijks erop lopen is anders als kilometers ermee maken,mijn mini staat onder jzers gewoonweg omdat haar hoef teveel slijt met de wandelingen die we maken (lees: gemiddeld 25 km per rit en dit 3 keer per week).

Zou met alle plezier zonder willen hoor,bespaar ook geld en werk vd hoefsmid(hij moet ze zelf maken gezien ze zo klein zijn). Maar met een omgeving als hier gaat dit gewon niet: veel berg op en af, dit ook vaak stijl.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:12

oomens schreef:
Wat doet deze reclame eigenlijk op de nieuwspagina?
'Er komt een nieuw ijzer, maar daar kunnen we nog niets inhoudelijks over melden. We hebben wel nog een plaatje van een ander hoefijzer voor erbij, maar dat voegt ook geen inhoud toe aan het bericht. Wel willen we namens de producent vast melden dat het alleen maar voordelen heeft.'
Hoort dit niet gewoon op de markt of EA-commercieel?

Jammer dat er niets inhoudelijks te lezen valt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:15

LauLauu schreef:
NathalietjeB schreef:

Dagelijks erop lopen is anders als kilometers ermee maken,mijn mini staat onder jzers gewoonweg omdat haar hoef teveel slijt met de wandelingen die we maken (lees: gemiddeld 25 km per rit en dit 3 keer per week).

Zou met alle plezier zonder willen hoor,bespaar ook geld en werk vd hoefsmid(hij moet ze zelf maken gezien ze zo klein zijn). Maar met een omgeving als hier gaat dit gewon niet: veel berg op en af, dit ook vaak stijl.

Verdiep je eens in de hoef hoe het werkelijk werkt.
Als ik rij zoals ik graag doe(kan even niet ivm geen zadel) rijden wij 4 x pw en hele kilometers over het afsalt, en sterker nog. Aan einde van een rit zie ik 0,0 verschil.
En ze stapt/draaft en galoppeert op straat.

Jammer dat ze een "nieuw" ijzers promoten.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:16

MartineC1711 schreef:
En wat dit ijzer anders zijn dan de ijzers van de Van Nassau's?? :?

Als ik me niet vergis, is het ijzer van de broers Van Nassau vooral afgerond zodat er een betere afwikkeling is van de voet?
Het prentje wat ik tegenkwam op internet leek meer iets te zijn waarbij de takken van het ijzer kunnen uitwijken. Als gewicht op een hoef gezet wordt, wordt deze namelijk 'platgedrukt' waardoor de zijkanten als het ware naar buiten geduwd worden. Met een hoefijzer er onder neemt men aan dat die zijwaartse beweging wat tegengehouden wordt, waardoor het pompmechanisme (en daarmee ook de schokdemping) een stuk verloren gaat.

Maar opnieuw, dit zijn speculaties van mijn kant, ik ben helemaal niet zeker of het zoiets is! (Maar ik ben wel erg benieuwd!)

Arabesk

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:21

Ik ben ook benieuwd, ik vermoed zo maar oude wijn in nieuwe zakken met een verwaarloosbare minimale verbetering.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:21

[/quote]

Verdiep je eens in de hoef hoe het werkelijk werkt.
Als ik rij zoals ik graag doe(kan even niet ivm geen zadel) rijden wij 4 x pw en hele kilometers over het afsalt, en sterker nog. Aan einde van een rit zie ik 0,0 verschil.
En ze stapt/draaft en galoppeert op straat.

Jammer dat ze een "nieuw" ijzers promoten.[/quote]

wees blij dat er middelen gezocht worden om degene te helpen die om de een of andere reden niet zonder kan, niet elke paard is gelijk, en niet elk paard heeft het zoals die van jou...
ge er gewoon in mee dat jij het op jouw manier doet die jij prettig vind en ander op zijn manier
niet iedereen kan het doen zoals jij en jij bent niet zo heilig dat alle paarden zo moeten lopen als die van jou.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 29-10-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:22

LauLauu schreef:
NathalietjeB schreef:

Laura ik maak hier tig km's over asfalt en klinkers door t duin, naar t strand etc ik heb mij behoorlijk in de voeten van milk verdiept.

Ja een hoef slijt iets maar echt niet veel hoor, en als je je er echt in zou verdiepen zou je lezen dat hoeven zich aanpassen op het geen waar op ze lopen.

En t is klinkklare onzin dat mensen zeggen dat er paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen, want elk paard kan zonder ijzers enkel heeft een paard er wel tijd voor nodig om zich te kunnen aanpassen.

Dat een paard hoefijzers nodig heeft zit tussen de oren van de mens, en zolang mensen zich niet verdiepen in de voeten van hun paard blijft men er lekker ijzers onder spijkeren met grote vreugd van de smid want die denkt kassa..

Dit soms tot verslechtering van t paard en soms verslechterd het zoveel dat t paard enkeltje slacht krijgt.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 29-10-15 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:25

Onze paarden lopen buiten, met een verhard pad, tegels rondom de voerbakken en we rijden over asfalt in alle gangen. Desalniettemin moeten we nog steeds elke week de hoeven bijwerken omdat ze niet genoeg afslijten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:25

speurneusc schreef:
wees blij dat er middelen gezocht worden om degene te helpen die om de een of andere reden niet zonder kan, niet elke paard is gelijk, en niet elk paard heeft het zoals die van jou...
ge er gewoon in mee dat jij het op jouw manier doet die jij prettig vind en ander op zijn manier
niet iedereen kan het doen zoals jij en jij bent niet zo heilig dat alle paarden zo moeten lopen als die van jou.

Sorry hoor, maar dat ook wel op een iets minder toontje.. }:0
En blij ?? Nee nooit..

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:27

Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt :x

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het nieuwe ijzer. Misschien dat m'n smidje me er vanmiddag al iets over kan vertellen.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:30

ik wilde dat mijn paard ook harde hoeven had die goed groeiden, helaas is dit niet zo .... ga angstvallig overal de bermen in maar ben bang dat dat op den duur niet genoeg is dus als er inderdaad een goed alternatief komt graag!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:39

Waarom wordt een eeuwen oud iets als een ijzer door ontwikkeld?

Hoefschoenen van nu zijn zo aan te passen dat er voor elk paard wel een passende is.

Waarom moet een paard wekenlang onafgebroken op ijzers voor die paar uur dat we rijden?
Je trekt zelf je schoenen ook uit na een dag werken.

En zonder ijzers kun je de hoeven veel vaker goed bekappen ipv om de 8 weken ineens veel er af moeten halen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:41

Je moet soms wat, ik heb de mijne al 6 jaar zonder staan maar als we op gras willen starten ben ik bang dat er toch een ijzer onder gaat. Heb me al wel verdiept in alternatieven maar echt goed is er nog bar weinig.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:42

Oke, volledige uitleg gevonden! Helaas geen tijd om alle details te lezen, maar als ik het goed heb komt het er op neer dat het ijzer vooraan wordt opengesneden nadat het op de hoef bevestigd is, waardoor de laterale bewegingen mogelijk zijn.
Ik heb er wel nog mijn bedenkingen bij...

Voor de geïnteresseerden: http://www.freshpatents.com/-dt20140821ptan20140231102.php#top

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:43

Fehu schreef:
Jammer dat er meteen weer een pro/contra discussie over ijzers opgang komt :x

Mee eens! Ben zelf ook geen voorstander van ijzers maar mijn paard heeft ze nodig i.v.m. white line. Vind het jammer dat er gelijk mensen zijn die precies weten hoe het zit en anderen gevoel/idee geven dat ze hun paard er kwaad mee doen of zouden verpesten voor enkeltje slacht. Niet elk paard is hetzelfde en had ook graag de 175 euro op mijn bankrekening willen houden maar doe ze er niet voor de ''show'' eronder.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:44

Anoli schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.horses24.be
Ingezonden door Bokker Listiglistje
"De subtiele inwerking van dit hoefijzer op de hoefbewegingen heeft enkel positieve gevolgen voor het paard", vertelt Moerman. "Ruiters, trainers en eigenaars, die ook testen deden, bevestigen deze conclusie."

Heel sumier en nog geen wetenschapelijke onderbouwing om een oordeel te kunnen geven :(:)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:47

@NatalietjeB, hoe wil je stiften onder de hoef draaien zonder ijzers?
Gelet op het feit dat die hoefschoen gevallen niet werken.