Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:02

* bokt.nl / www.fnch.ch
Ingestuurd door Arabesk

Vanaf januari 2016 zal het gebruik van de slofteugel in Zwitersland totaal verboden worden op springwedstrijden, ook tijdens de opwarming. Dat heeft de Zwitserse Federatie voor Paardensport beslist, omdat ze zich wil inzetten voor het welzijn van het paard en het imago van de paardensport in het algemeen.

Volgens de Zwitserse federatie ligt de paardensport onder een vergrootglas. Wie een ruiter met een slofteugel ziet rijden en daar zelf niet veel over weet, denkt onmiddellijk dat het paard in kwestie met dwang gereden wordt. Of de slofteugel nu correct gebruikt wordt of niet, speelt voor een onervaren toeschouwer geen rol. De paardensport kan daardoor in een negatief daglicht gesteld worden.

Hans Wyss, directeur van het Federale Bureau voor Voedselveiligheid en Veterinaire Zaken, zegt: "Het verantwoord omspringen met paarden in de sport zal beslissend zijn voor de toekomst." De manier waarop de paardensport zich aan het grote publiek, de media en de sponsors presenteert, is van essentieel belang. Volgens de Zwitserse federatie moeten er maatregelen genomen worden om het negatieve beeld van de paardensport te bestrijden. Ook het welzijn van het paard moet voorop gesteld worden.

Nu komt er dus een algemeen verbod op het gebruik van de slofteugel op springwedstrijden. In het reglement komt te staan: "Slofteugels worden verboden (in proeven, bij de opwarming en tijdens de prijsuitreiking)." De aangepaste regelgeving treedt vanaf januari 2016 in voege. Zwitserland verbiedt sinds 2014 ook al de rollkür, die volgens de wet onder de noemer dierenmishandeling valt.

Liselot

Re: Zwitserland: verbod op slofteugel op springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:08

Dus omdat een leek een slofteugel niet snapt moet het maar verboden worden, in wat voor kromme wereld leven we eigenlijk :?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:25

Mooi om te lezen dat een land gewoon eens een punt maakt. Niet dat een slof gelijk een martelwerktuig is maar zonder is ook prima te doen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:27

Liselot schreef:
Dus omdat een leek een slofteugel niet snapt moet het maar verboden worden, in wat voor kromme wereld leven we eigenlijk :?

Inderdaad...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:27

Liselot schreef:

Haha ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Als je soms ziet hoe mensen een slof gebruiken om los te rijden... dramatisch.
Ik spring zonder sporen, martingaal en zweep, en ben altijd zo'n beetje de enige. De rest hangt vaak in zijn martingaal en prikt zn paard tot bloedens toe met sporen. En nee dit is niet eenmalig gezien helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:29

Zelf snap ik niet al dat gegrijp naar hulp teugels. Ik heb juist geleerd om juist zonder die hulp teugels op te lossen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:32

Gelijk maar de ruiter verbieden op het paard en paarden los laten lopen in de ring :D

Alles kan verkeerd gebruikt worden, alles kan door een leek verkeerd geïnterpreteerd worden. Lijkt mij nuttiger om gewoon de ruiter bij verkeerd gebruik eruit te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:34

Tja dit is in Nederland uberhaupt niet toegestaan een slof tijdens een wedstrijd of losrijden enkel met prijsuitreiking... Dus nieuw is het niet...

Het gebruik van een slofteugel is uitsluitend toegestaan tijdens prijsuitreikingen en parades.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:36

heb niks tegen een slof in kundige handen voor een korte trainingsperiode, maar als je nog niet zonder kan ben je imo nog niet klaar voor wedstrijden. Ik geef ze dus groot gelijk, thuis laten dat ding. Springen met een slof vind sowieso vrij bijzonder, stel dat ze er met een been in blijven haken..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:41

Toen ik nog een klein Hoogendroogje was, had je de DE ringmeester. En dan bedoel ik niet EEN ringmeester. Nee, DEZE ringmeester had het lef om je aan te spreken en je weg te sturen als je paard niet rad was, hij zei er wat van als je je paard een onnodige tik gaf of als je een ander hinderlijk in de weg zat. Ik vraag me altijd af, waar DE ringmeesters zijn gebleven... degene die nu die naam dragen roepen alleen je naam als je ring in moet.... links en rechts voorbijgereden door paarden die echt niet helemaal rad zijn, of waarbij de slof op ingenieuze wijze op allerlei manieren aan het hoofdstel is geknoopt (we hebben hier in de buurt zo'n ontzettend creatieve ruiter/handelaar rondspringen, ik wist niet dat een slof op zoveel verschillende manieren een paard kon uh hinderen). Met een slof is niets mis, gaat erom hoe je 'm gebruikt.

Misschien wordt het weer eens tijd voor echte ringmeesters, die je verbieden verder te rijden als je bijv. de slof niet correct gebruikt, in plaats van iedereen op wedstrijd verbieden met slof te rijden. Zo lijden de goeden niet onder de kwaden.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 21-10-15 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:41

Ik vind het een betere zaak om mensen educatie te geven over juist gebruik van de hulpteugels.
Dat vind ik persoonlijk nuttiger als het maar verbieden.
Mensen zien vaak alleen het verkeerde beeld van hoe het gebruikt word of krijgen zelfs van instructeurs slechte instructie.
Het is nuttiger om gewoon mensen te leren hoe je dingen oplost met een hulpteugel op de juiste manier.
En dus ook gewoon leert om er mee om te gaan.
Een slof is niet slecht de ruiter hand maakt hem slecht.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:42

Nog even en dan worden sporen en zweep ook nog verboden omdat het er voor een leek wel erg gewelddadig uitziet!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:42

Ik vind het op zich geen slechte regeling. Al kan ik me voorstellen dat sommige ruiters tijdens de prijsuitreiking toch graag een slof willen, die paarden worden daar ontzettend opgefokt van en de ruiters hebben eigenlijk maar 1 hand vrij. Maar ik denk dat je veel meer opschiet met beter toezicht bij de losrijbanen want ook zonder slof gebeuren er zat dingen die niet paard vriendelijk zijn en het imago schaden.

En het is wel een kromme redenatie die ze gebruiken. Leken vinden vaak ook dat de hindernissen wel erg hoog zijn, al die kunstjes met dressuur is ook niet paardvriendelijk of dat hoefijzers toch wel heel pijnlijk moeten zijn met al die spijkers in je voet... Ook maar afschaffen dan omdat sommige mensen het niet snappen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:04

Op zich, voor dressuurwedstrijden is het ook verboden, dus lijkt me maar normaal.

Ben anderzijds wel 100% pro slof indien goed gebruikt. Voor sommige paarden is dat een mentaal wondermiddel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:09

hoogendroog schreef:
Toen ik nog een klein Hoogendroogje was, had je de DE ringmeester. En dan bedoel ik niet EEN ringmeester. Nee, DEZE ringmeester had het lef om je aan te spreken en je weg te sturen als je paard niet rad was, hij zei er wat van als je je paard een onnodige tik gaf of als je een ander hinderlijk in de weg zat. Ik vraag me altijd af, waar DE ringmeesters zijn gebleven... degene die nu die naam dragen roepen alleen je naam als je ring in moet.... links en rechts voorbijgereden door paarden die echt niet helemaal rad zijn, of waarbij de slof op ingenieuze wijze op allerlei manieren aan het hoofdstel is geknoopt (we hebben hier in de buurt zo'n ontzettend creatieve ruiter/handelaar rondspringen, ik wist niet dat een slof op zoveel verschillende manieren een paard kon uh hinderen). Met een slof is niets mis, gaat erom hoe je 'm gebruikt.

Misschien wordt het weer eens tijd voor echte ringmeesters, die je verbieden verder te rijden als je bijv. de slof niet correct gebruikt, in plaats van iedereen op wedstrijd verbieden met slof te rijden. Zo lijden de goeden niet onder de kwaden.

Omdat de ringmeesters die het wel doen een grote bek terug krijgen. En dat is helaas ook niet de taak van de ringmeester, hij kan wel slechte zaken doorgeven aan de federatievertegenwoordiger die ook verplicht is op elke wedstrijd en die zal dan wel of niet actie ondernemen. Maar ben het helemaal met je eens hoor, in mijn ponytijd oei oei, wat hadeen we respect voor die mannen en ze hadden toen ook nog heel veel verstand van paardrijden, dat is nu ook wel minder. Meestal is het gewoon de zoveelste vrijwilliger die goed kan omroepen en kan afstrepen op het bord.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:12

Yvank_ schreef:
Tja dit is in Nederland uberhaupt niet toegestaan een slof tijdens een wedstrijd of losrijden enkel met prijsuitreiking... Dus nieuw is het niet...

Het gebruik van een slofteugel is uitsluitend toegestaan tijdens prijsuitreikingen en parades.

Oh dat vind ik juist extra eng eigenlijk. :o Ik zie vaak ruiters die meer moeite hebben met de prijsuitreiking dan het paard, maar die voelt dat wel en komt alsnog omhoog..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:41

Ja TOP! Dat je een slof bij een heel enkel paard tijdens de africhting eens nodig hebt...ok!
Maar als je op het wedstrijdterrein niet zonder kunt is je paard niet klaar voor wedstrijden.

Beter je huiswerk maken dus.

Wij danken de Zwitsers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:41

Maar ik snap niet waarom hier zo overweldigend over gedaan wordt?? In NL is het al járen verboden :=

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:43

Mag ik vragen wat er zo mis mee is?
Een paard op onze manege heeft het ook, het is een enorm sterke haflinger en dat ding zit echt niet te strak, dat kun je zien ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:43

Yvank_ schreef:
Maar ik snap niet waarom hier zo overweldigend over gedaan wordt?? In NL is het al járen verboden :=

De reden die ze aanvoeren is wel tamelijk bijzonder vind je niet?

In Nederland is het bij de prijsuitreiking niet verboden toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:45

xniieeenke schreef:
Een paard op onze manege heeft het ook, het is een enorm sterke haflinger en dat ding zit echt niet te strak, dat kun je zien ;)

Als het een te sterke haflinger is en de ruiters niet kundig genoeg om om te kunnen gaan met die pony , is het geen geschikte Manegepony en dat dient niet te worden opgelost met een slofteugel om er maar een rem aan te hangen. slofteugel kan te makkelijk verkeerd gebruikt worden en kan zelfs gevaarlijk zijn als die ineens als noodrem wordt gebruikt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:46

vuurneon schreef:
xniieeenke schreef:

Als het een te sterke haflinger is en de ruiters niet kundig genoeg om om te kunnen gaan met die pony , is het geen geschikte Manegepony en dat dient niet te worden opgelost met een slofteugel om er maar een rem aan te hangen.

Geen enkele ruiter kan dit, je kan niet zo sterk zijn om tegen een paard in te gaan?
Dit paard word absoluut niet in een krul getrokken en het is voor de veiligheid, totaal geen last voor het paard ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:47

Daarom zeg ik ook: dan is het geen geschikt manegepaard. Ik heb het niet over de kracht van een ruiter, maar over de kundigheid ;)

Slofteugel kan te makkelijk verkeerd worden gebruikt en dat kan ook gevaarlijk zijn. Vergt nogal wat handigheid en inzicht om een slofteugel correct in te zetten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:49

vuurneon schreef:
Daarom zeg ik ook: dan is het geen geschikt manegepaard. Ik heb het niet over de kracht van een ruiter, maar over de kundigheid ;)

Nah, ik denk dat we hier allemaal nogal standvastig zijn.

Voor vele hier is het; dat ding is slecht.
Niet open staan voor of het wel goed is, gewoon het ligt aan de ruiter en het is slecht, punt.
Jammer, bye/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:49

Yvank_ schreef:

Dit geldt denk alleen voor de dressuur? Want tijdens het springen gebeurt dit wel :j