Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Rindin schreef:Het gaat in dit geval over de behandeling van. Maar is er niet veel meer te behalen in het voorkomen van?
Ik bedoel; hoe normaal is het niet dat paarden nauwelijks buiten komen en 2 keer per dag een bult ruwvoer krijgen wat ze in een uur op hebben. Om dan nog maar niet te spreken over de hoeveelheid krachtvoer die ruin gepompt wordt...
Sizzle schreef:Paarden en konijnen, een pot nat.
Die kunnen al buikpijn krijgen van een beetje stress of regen.
Stresskoliek, gaskoliek, wormenkoliek, kou koliek, stro koliek, gras koliek, etc etc
Ken zelfs een merrielijn waar koliek zo erfelijk is als wat, voor het 3e jaar heeft iedere nakomeling zijn eerste aanval wel gehad.
geerke schreef:zou het?Ik heb al 35 jaar paarden,nog nooit koliek gehad...
Sizzle schreef:Paarden en konijnen, een pot nat.
Stresskoliek, gaskoliek, wormenkoliek, kou koliek, stro koliek, gras koliek, etc etc
Ken zelfs een merrielijn waar koliek zo erfelijk is als wat, voor het 3e jaar heeft iedere nakomeling zijn eerste aanval wel gehad.
Citaat:Er zijn verschillende oorzaken bekend, van darmspasmen tot het afsterven van de darmen als gevolg van beknelling, die het diagnosticeren kunnen bemoeilijken.
Citaat:Paarden die positief reageerden op de medicijnbehandeling werden gecategoriseerd als niet-kritiek en paarden die intensieve behandeling als operaties ondergingen of overleden werden gecategoriseerd als kritiek. De onderzoekers ontdekten dat 822 paarden voldeden aan deze criteria, 76,4% was niet-kritiek en 23,6% was kritiek.
Citaat:Het onderzoeksteam rapporteerde dat pijn, hartslag, darmgeluiden en hypovolaemia (vermindert volume van circulerend bloed in het lichaam) waren significante indicatoren van kritieke gevallen en zouden dan ook beschouwd moeten worden als essentiële onderdelen van het onderzoek bij paarden met koliek.
Amaranth7 schreef:Mijn paard heeft 2x koliek gehad toen ze met onbeperkt ruwvoer 24/7 op de wei stond. Soms kun je ook gewoon pech hebben.
farahdiba46 schreef:Sizzle schreef:Paarden en konijnen, een pot nat.
Hoe is dat bewezen erfelijkheid? Misschien stonden die jonge paarden allemaal nog bij die fokker en deugt zijn ontworm- of voerbeleid niet.
Sizzle schreef:Tja, dat is mooi voor jou.
Ik dacht zoiets ook tot mijn eerste merrie ineens van kerngezond 2 uur later dood was met een gescheurde maag.
Ik heb op veel stallen gestaan en overal stond wel een kou koliek gevoelig paard.
Kende ook een paard dat niet te vervoeren was want dan werd het wagenziek= koliek.