Grote koliekstudie wijst naar nieuwe behandelrichtlijnen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Grote koliekstudie wijst naar nieuwe behandelrichtlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:07

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Recent zijn de resultaten van twee nieuwe studies naar koliek gepubliceerd. Deze resultaten kunnen mogelijk leiden tot een verandering van de diagnose en behandeling van koliek bij paarden.

De twee nieuwe studies zijn uitgevoerd door onderzoekers van de Britse veterinary universiteit van Nottingham, waarbij er gekeken werd naar de eerste onderzoeken bij meer dan 1000 paarden met koliek. Ook werden meer dan 200 dierenartsen gevraagd hoe zij een diagnose stelden in één van de gevaarlijkste gezondheidsproblemen bij paarden.

De artikelen zijn gepubliceerd in de tijdschriften Veterinary Record en Acta Veterinaria Scandinavica, en bieden de eerste analyse van de eerste verschijnselen van koliek. Hierbij wordt de belangrijkste factor, de vroege verschillen tussen kritieke en niet-kritieke gevallen, geïdentificeerd en een vergelijking gegeven van de eerste onderzoeken die waren uitgevoerd door dierenartsen. De studies zijn bedoeld om eigenaren en dierenartsen te helpen om de aandoening zo vroeg mogelijk te diagnosticeren. Ook het verbeteren van de diagnostische testen die vandaag de dag gebruikt worden om paarden met koliekverschijnselen te onderzoeken zijn vermeld in het artikel.

Koliek is de meest voorkomende levensbedreigende aandoening in paarden en is één van de meest voorkomende oorzaken van overlijden. Er zijn verschillende oorzaken bekend, van darmspasmen tot het afsterven van de darmen als gevolg van beknelling, die het diagnosticeren kunnen bemoeilijken. Om te voorkomen dat een koliekaanval kritiek of fataal wordt is het cruciaal om een vroege en duidelijke diagnose te stellen.

De studie identificeerde niet alleen opvallende variaties in de handelswijze van 228 dierenartsen die deelnamen aan het onderzoek, maar ook belangrijke factoren die invloed hadden op beslissingen van de dierenartsen, waaronder veiligheidsbelangen voor het uitvoeren van handelingen. 48,2% van de ondervraagde dierenartsen gaf aan dat zij veel vertrouwen hadden in het behandelen van een koliekgeval. De reactie van het paard op pijnstillende medicatie, rectaal onderzoek en nasogastrische intubatie werd het vaakst gebruikt als diagnostische test. "De financiële situatie van de eigenaar werd beschouwd als een belangrijke factor bij het wel of niet gebruiken van apparatuur en bloedonderzoek", vertellen de onderzoekers. "Er zijn dan ook zorgen onder de paardendierenartsen over de invloed van het huidige financiële klimaat van de eigenaren en de keuze uit de behandelingsopties voor koliek", vervolgen ze. Onder de dierenartsen was het veiligheidsrisico voor zichzelf de vaakst genoemde reden om geen rectaal onderzoek uit te voeren.

Het onderzoeksteam heeft een online enquête voor dierenartsen en paardeneigenaren ontwikkeld om een aantal nieuwe richtlijnen voor de erkenning en de diagnose van koliek te kunnen ontwikkelen en werken met paardenorganisaties en liefdadigheidsinstellingen om de nieuwste richtlijnen rondom het behandelen van koliek te verspreiden. "Ons onderzoek heeft aangetoond dat paardeneigenaren koliek beschouwen als gevaarlijkste probleem bij paarden en dat dierenartsen het zien als één van de meest voorkomende spoedgevallen buiten normale werktijden", vertelt professor Sarah Freeman van de veterinare universiteit van Nottingham. "Het kan catastrofale gevolgen hebben zonder enige waarschuwing, en is waarschijnlijk één van de pijnlijkste aandoeningen die een paard kan krijgen. Het heeft een grote invloed op de gezondheid van het paard."

In het andere onderzoek werden de gegevens van 1016 koliekgevallen geëvalueerd. De details werden verkregen van 167 dierenartsen in Groot-Brittannië in een periode van dertien maanden.

De gemiddelde leeftijd van de paarden was 13,5 jaar, de gemiddelde hartslag was 47 slagen per minuut en de gemiddelde ademhaling was 20 maal per minuut. Een rectaal onderzoek werd in 73,8% van de gevallen uitgevoerd.

Paarden die positief reageerden op de medicijnbehandeling werden gecategoriseerd als niet-kritiek en paarden die intensieve behandeling als operaties ondergingen of overleden werden gecategoriseerd als kritiek. De onderzoekers ontdekten dat 822 paarden voldeden aan deze criteria, 76,4% was niet-kritiek en 23,6% was kritiek.

Het onderzoeksteam rapporteerde dat pijn, hartslag, darmgeluiden en hypovolaemia (vermindert volume van circulerend bloed in het lichaam) waren significante indicatoren van kritieke gevallen en zouden dan ook beschouwd moeten worden als essentiële onderdelen van het onderzoek bij paarden met koliek. De onderzoekers gaven wel aan dat meer bewijs nodig is om te bepalen hoe de verschillende testen meehelpen aan de beslissingen die de dierenartsen maken. "Er zijn veel mogelijke factoren die invloed hebben op het maken van een beslissing. Waaronder de mening van de dierenarts, de voorkeur van de klant, de financiële beperkingen en faciliteiten", vertellen de onderzoekers.

De enquête voor de dierenartsen is hier te lezen.
De enquête voor de paardeneigenaren is hier te lezen.

De gepubliceerde artikelen zijn hier en hier te lezen.

Rindin

Re: Grote koliekstudie wijst naar nieuwe behandelrichtlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:21

Het gaat in dit geval over de behandeling van. Maar is er niet veel meer te behalen in het voorkomen van?
Ik bedoel; hoe normaal is het niet dat paarden nauwelijks buiten komen en 2 keer per dag een bult ruwvoer krijgen wat ze in een uur op hebben. Om dan nog maar niet te spreken over de hoeveelheid krachtvoer die ruin gepompt wordt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:24

Rindin schreef:
Het gaat in dit geval over de behandeling van. Maar is er niet veel meer te behalen in het voorkomen van?
Ik bedoel; hoe normaal is het niet dat paarden nauwelijks buiten komen en 2 keer per dag een bult ruwvoer krijgen wat ze in een uur op hebben. Om dan nog maar niet te spreken over de hoeveelheid krachtvoer die ruin gepompt wordt...

wil ik net schrijven...zijn de oorzaken ook bekend?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:55

'Voorkomenste' is geen goed Nederlands, dat moet 'meest voorkomende' zijn.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:21

Mijn paard heeft 2x koliek gehad toen ze met onbeperkt ruwvoer 24/7 op de wei stond. Soms kun je ook gewoon pech hebben.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:38

Amaranth7 schreef:
Mijn paard heeft 2x koliek gehad toen ze met onbeperkt ruwvoer 24/7 op de wei stond. Soms kun je ook gewoon pech hebben.

Absoluut, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen... Maar er zijn imo een hele hoop gevallen die absoluut voorkomen hadden kunnen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:54

[quote="Amaranth7"]Mijn paard heeft 2x koliek gehad toen ze met onbeperkt ruwvoer 24/7 op de wei stond. Soms kun je ook gewoon pech hebben.[/quote

wormen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:02

Paarden en konijnen, een pot nat.
Die kunnen al buikpijn krijgen van een beetje stress of regen.
Stresskoliek, gaskoliek, wormenkoliek, kou koliek, stro koliek, gras koliek, etc etc

Ken zelfs een merrielijn waar koliek zo erfelijk is als wat, voor het 3e jaar heeft iedere nakomeling zijn eerste aanval wel gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:15

Sizzle schreef:
Stresskoliek, gaskoliek, wormenkoliek, kou koliek, stro koliek, gras koliek, etc etc

Ken zelfs een merrielijn waar koliek zo erfelijk is als wat, voor het 3e jaar heeft iedere nakomeling zijn eerste aanval wel gehad.

zou het?Ik heb al 35 jaar paarden,nog nooit koliek gehad...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:17

Tja, dat is mooi voor jou.

Ik dacht zoiets ook tot mijn eerste merrie ineens van kerngezond 2 uur later dood was met een gescheurde maag.

Ik heb op veel stallen gestaan en overal stond wel een kou koliek gevoelig paard.
Kende ook een paard dat niet te vervoeren was want dan werd het wagenziek= koliek.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-10-15 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:18

Sizzle schreef:

voor mijn paarden ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:20

Dat ook :D

Zie ook aanvullende edit.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:21

M'n vorige paard had jaarlijks koliek, toevallig m'n huidige paard begin van het jaar toen hij op rust stond gaskoliek.

Ik geloof echt wel dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:27

Koliek is soms inderdaad alleen een beetje buikpijn, ik geef ze colosan en als het dan niet heel snel verbeterd komt de da. Nu is het zo dat ik direct merk dat ze niet fit zijn en dus al snel zelf denk aan koliekerigheid. Ik temperatuur, luister naar de buik en geef dus colosan. Maar twee keer de da hoeven te bellen en beide keren gewoon goed afgelopen(gelukkig). Ondanks financiele mogelijkheden zou ik een paard wel naar een kliniek doen voor verder onderzoek maar niet laten opereren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:31

geerke schreef:
zou het?Ik heb al 35 jaar paarden,nog nooit koliek gehad...

Heel fijn voor je inderdaad!

Ik heb 15 jaar paarden en 1x koliek gehad, meteen fataal, binnen een paar uur was het klaar ondanks direct handelen en naar Utrecht.. oorzaak was een vetlipoom waar de dunne darm omheen is geslagen, daar kun je echt helemaal niks aan doen om het te voorkomen.

Gelukkig wist mijn veearts thuis toen der tijd de ernst van de situatie ook goed in te schatten.
Goed dat hier ook onderzoek naar wordt gedaan, mijn paard was geen uitzondering, er zijn echt wel vormen van koliek die niet te voorkomen zijn.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:32

geerke schreef:
Amaranth7 schreef:
Mijn paard heeft 2x koliek gehad toen ze met onbeperkt ruwvoer 24/7 op de wei stond. Soms kun je ook gewoon pech hebben.[/quote

wormen?

Wordt streng ontwormd dus dat was echt onmogelijk :)

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:05

Heb vorige maand net een oude merrie verloren aan beknelling van de dunne darm.
Dat is niet iets wat je kan voorkomen helaas...Heel verdrietig.
Paarden hebben hier altijd ruwvoer en kunnen altijd bewegen.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:23

Als je al ziet hoeveel het verschilt bij welke dierenarts welke stappen onderneemt tijdens een koliek onderzoek.. Eigenlijk is het zo idioot dat onze viervoeters zo gevoelig zijn in de darm, waar je zo weinig van kan zien en de dierenarts zo moeilijk alle meters kan gaan navoelen..
Ik denk dat er eerst maar een standaard protocollen moeten worden gemaakt bij koliek verschijnselen, zodat je op tijd naar de kliniek wordt gestuurd ipv dat een dierenarts aangeeft eerst maar even 2 uur te moeten wachten om te kijken of de darmverslapper werkt. Daar waar de ander na 15 minuten het paard al op de trailer wilt zetten om naar de kliniek te gaan.
Mijn paard overleed uiteindelijk aan een anafylactische shock omdat de dierenarts hem met verdoving ook nog even wilde opvoelen (rectaal onderzoek) omdat hij koliek verschijnselen had( willen rollen, happen naar de buik, slome indruk) maar nog veel te wakker en heftiger dan ooit op bijvoorbeeld een praam. Terwijl hij nog mestte met kleine hoopjes , wat aangaf dat de draaiing van de darm vooraan in de darmen was en dus niet voelbaar zou zijn. De anafylactische shock kwam door de combinatie tussen de darmverslapper en de verdoving. Hier zou eens onderzoek naar moeten worden gedaan, want het is een bekend iets, een op de 500? paarden heeft hier een reactie op. En geloof mij, als je jouw paard continu ziet neervallen en pogingen doen ziet doen tot opstaan totdat je dan de beslissing moet nemen hem in te slapen omdat hij niet meer kan en waarschijnlijk verschillende botten heeft gebroken dan is die koliek opeens niet meer de spoed.
Paard liep minimaal 14 uur per dag buiten, stond op een weiland met niet te vet gras, kon in stal verder op ruwvoer en had brok en muesli naar inspanning. Kerngezond, stralende/glimmende zwarte vacht. Vrolijk en nooit humeurig. Sociaal met andere paarden in de groep, goed passend spul... etc etc..
Die koliek onderzoeken zijn allemaal leuk, maar het zal toch altijd aankomen op hoe goed de dierenarts het paard en de eigenaar kent en of die serieus worden genomen. En hoe snel je dan naar de kliniek wordt gestuurd en wat ze daar vervolgens weer besluiten te doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:30

Die onderzoeken zijn belangrijk omdat die weer invloed hebben op het toekomstige onderwijs materiaal.
Dus als er een beter protocol ontwikkeld kan worden zullen toekomstige dierenartsen leren om naar dat betere protocol te handelen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:43

Sizzle schreef:

Hoe is dat bewezen erfelijkheid? Misschien stonden die jonge paarden allemaal nog bij die fokker en deugt zijn ontworm- of voerbeleid niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:14

Citaat:
Er zijn verschillende oorzaken bekend, van darmspasmen tot het afsterven van de darmen als gevolg van beknelling, die het diagnosticeren kunnen bemoeilijken.

Er zijn oorzaken bekend die het diagnosticeren kunnen bemoeilijken? :+

Er staan wel meer bijzondere vertaalslagen in dit artikel, maar deze is grappig. :P

En..

Citaat:
Paarden die positief reageerden op de medicijnbehandeling werden gecategoriseerd als niet-kritiek en paarden die intensieve behandeling als operaties ondergingen of overleden werden gecategoriseerd als kritiek. De onderzoekers ontdekten dat 822 paarden voldeden aan deze criteria, 76,4% was niet-kritiek en 23,6% was kritiek.

Hoezo oorzaak en gevolg verwisselen? Volgens mij is de inschatting dat een koliek kritiek is toch hopelijk wel wat eerder gemaakt dan dat het paard al op de operatietafel ligt of dood is....

Citaat:
Het onderzoeksteam rapporteerde dat pijn, hartslag, darmgeluiden en hypovolaemia (vermindert volume van circulerend bloed in het lichaam) waren significante indicatoren van kritieke gevallen en zouden dan ook beschouwd moeten worden als essentiële onderdelen van het onderzoek bij paarden met koliek.

Knap dat de onderzoekers dit ontdekt hebben, aangezien het ook gewoon is wat iedere veearts leert tijdens zijn opleiding. Om het als aanbeveling te geven terwijl het al gebeurt...

Dus de onderzoekers verkrijgen informatie over wat veeartsen doen tijdens koliek, vinden de grootste gemene deler, en vinden dat dat de richtlijn moet worden?

Ik hoop maar dat de journalistiek gewoon tekort schiet hier.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:39

Amaranth7 schreef:

Mijn oude ruin deze zomer ook. Zware gaskoliek, had zich bijkans letterlijk te barsten gevreten in het nieuwe gras na het verweiden. Hij was de enige van de 6 paarden, dus echt pech inderdaad.
Gaat nu weer goed met hem gelukkig. Wel beetje schralere weide nu.

In 30 jaar overigens ook mijn eerste echte zware koliekgeval. Wens het niemand toe, wat een stress en wat ellendig om je beest met zoveel pijn te zien ;( .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:47

farahdiba46 schreef:
Sizzle schreef:

Hoe is dat bewezen erfelijkheid? Misschien stonden die jonge paarden allemaal nog bij die fokker en deugt zijn ontworm- of voerbeleid niet.

Die fokker was niets mis mee.
Bovendien, het maakte ook niet uit waar die paarden stonden en of ze al als veulen verkocht werden. Ze kregen allemaal koliek. De generaties ervoor bij voormalige fokkers zijn ook allemaal aan koliek gestorven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:54

Sizzle schreef:

Ik dacht zoiets ook tot mijn eerste merrie ineens van kerngezond 2 uur later dood was met een gescheurde maag.

Ik heb op veel stallen gestaan en overal stond wel een kou koliek gevoelig paard.
Kende ook een paard dat niet te vervoeren was want dan werd het wagenziek= koliek.

Precies, mijn fargo is gisteren 10 jaar geleden overleden aan maagkoliek, dus een maag die niet functioneert en op den duur het dus niet houdt. In de ruim 8 jaar daarvoor nooit iets met koliek gespeeld.

En mijn whizzeman had van jongsaf aan (voor zijn 3e jaar) al regelmatig koliek en is uiteindelijk (na 2 succesvolle operaties en tijdens volgen van een zeer nauwkeurig - door dierenartsen ondersteund - en door hen als zéér goed beschreven dieet) uiteindelijk toch overleden aan weer een slag in de dunne darm. Whizzeman was ook gevoelig voor omslagen in het weer, van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk was een ramp en dat laatste geldt voor veel meer paarden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:11

Natuurlijk is het zo dat huisvesting en voeding een grote rol speelt bij koliekgevallen maar het zegt echt lang niet alles.

Om een voorbeeld te geven, mijn pony van 27 heeft in de afgelopen 1,5 jaar 2x vrij heftige koliek gehad en een aantal keer kort lichte koliekverschijnselen. Ze loopt 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer, heeft een heel goed gebit voor haar leeftijd en eet goed. De dierenarts gaf aan dat het waarschijnlijk komt doordat haar darmen vanwege haar leeftijd wat langzamer werken waardoor de mest te hard wordt (klopt, ze heeft regelmatig vrij harde mestballen) en dan raakt ze verstopt…
Ik voer haar nu een beetje seniorenslobber bij en lijnzaadvlokken, om de darmwerking te stimuleren. Maar met voeding moet ik weer oppassen vanwege cushing en hoefbevangen verleden…

Mijn andere paard heeft 2 jaar geleden ook koliek gehad. Ze stond 24/7 op het land en was op een ander stuk gezet met iets meer gras. Dat ging al jaaaaren zo; heen en weer schipperen tussen verschillende stukken zodat het oude gras kon aangroeien als ze op het nieuwe stuk stond. En ineens koliek. Het kan echt onverwacht komen.

En zo zijn er hierboven ook al meerdere verhalen te lezen. Koliek kan je echt lang niet altijd voorkomen.