Buurtbewoners eisen vertrek van paardensportcentrum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Buurtbewoners eisen vertrek van paardensportcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:32

http://www.bokt.nl / http://www.wos.nl
Ingezonden door Bokker cobiie

Boos zijn ze, enkele buren van paardensportcentrum De Dijkgraaf. Ze willen dat de gemeente zich aan haar woord houdt en erop toeziet dat de manege verdwijnt. De Dijkgraaf zou hooguit 5 jaar aan Plaats Langeveld in Monster zitten en die tijd is sinds 30 juni voorbij.

Buurman Dennis Nederpelt is teleurgesteld in de gemeente. "Het is nu oktober en eind juni hadden ze al weg moeten zijn. Wij hebben die afspraken zwart op wit staan." Hij en een andere buurman hebben daarom een handhavingsverzoek ingediend bij de gemeente. Wethouder Ouwendijk moet volgens een meerderheid van de gemeenteraad helpen zoeken naar een andere locatie. Maar die zoektocht is lastig. Er zijn al verschillende locaties de revue gepasseerd, aldus de wethouder, maar tot nu toe is er nog geen geschikte plek gevonden voor de vijftig paarden en bijbehorende menwagens.

Intussen vinden enkele buren dat de overlast niet te harden is: menwedstrijden met geluidinstallaties en joelende mensen, verkeersoverlast, paardenpoep op de straat, noem het maar op. Eigenaar Edwin van der Graaf van het paardensportcentrum stelt de overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Zo heeft hij de springbak die het dichtst bij de huizen van de buren ligt al gesloten.

Toch lijkt dit niet genoeg. Afspraak is afspraak, zeggen de betrokken buren. Die manege moet weg en niet over een paar maanden of twee jaar. Wethouder Ouwendijk laat weten dat de gemeente verplicht is op het handhavingsverzoek in te gaan. Er moet nu uiterlijk 31 oktober een beslissing komen, wanneer de manege wordt ontruimd.

Hobbyhorse

Re: Buurtbewoners eisen vertrek van paardensportcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:14

Toch apart dat de overlast " niet te harden " is. Ok bij een wedstrijd is het een aantal dagen druk met op -en afbouw en de wedstrijd zelf maar dat is toch niet elk weekend?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:17

Alsof je een hele manege in 1 week verhuisd.. Waar moet die beste man heen met zijn spul?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:18

Als ik het goed begrijp wist die "beste man" al 5 jaar dat het maar voor 5 jaar zou zijn... Hij had dus 2 jaar geleden toen het op z'n einde ging lopen al kunnen beginnen zoeken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:19

Ik ben ook wel benieuwd wat "noem het maar op" dan is.
Ja met een wedstrijd zal er ook veel verkeer zijn, maar kan me niet voorstellen dat een manege dagelijks nu echt zoveel extra verkeer meebrengt.

Ik kan het vanaf hier niet zien, maar klinkt mij meer als zure buren die iets te klagen willen hebben in de oren...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:22

Iriscope schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat "noem het maar op" dan is.
Ja met een wedstrijd zal er ook veel verkeer zijn, maar kan me niet voorstellen dat een manege dagelijks nu echt zoveel extra verkeer meebrengt.

Ik kan het vanaf hier niet zien, maar klinkt mij meer als zure buren die iets te klagen willen hebben in de oren...

Die "zure buren" blijken echter wel in hun recht te staan. Het was maar voor vijf jaar. Dus het had gewoon leeg moeten zijn na die vijf jaar.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:29

Ik begrijp niet goed wie er nu met wie een afspraak heeft. Wat ik uit het filmpje opmaak, is dat de buren dat met het gemeentebestuur hebben afgesproken. Maar of de manegehouder wel of niet bij die beslissing betrokken was kan ik er niet uithalen. Dit is een mooi gevalletje van een verhaal dat op heel veel manieren geïnterpreteerd kan worden, en ik ben heel benieuwd naar de kant van de manegehouder :)

elenaMM77

allereerst staan ze in hun recht..

maar niet alleen wedstrijden zijn overlast natuurlijk..
op bouw en afbouw natuurlijk ook..
En je weet niet hoe vaak er wedstrijden zijn..
bij sommige manages is het niet 'af en toe' een onderlinge, de meeste wel..
maar sommigen hebben gewoon bijna wekelijks wel wat.

maar wat denk je van lessen..
op een manege is het vaak een komen en gaan van trailers, zeker als er ook nog gemend wordt.

een manege geeft hoe dan ook wat overlast..
als paardenliefhebber hebben we het over wat overlast, omdat wij ervan kunnen genieten..
ja zelfs een paardenkeutel vinden we niet stinken..

maar als je weinig met paarden hebt en je ruikt de hele dag paard buiten, en je hoort en ziet trailers laden.. Dan is de lol er snel af.. Je weet dat het tijdelijk is, hebt er geduld mee.. maar als het dan afloopt en het blijkt niet tijdelijk, omdat het vertrek niet gehandhaafd wordt.. dan wordt de overlast alleen maar vervelender natuurlijk..

ik moet er niet aan denken dat hier rondom mijn appartementencomplex een tijdelijke motorcrossbaan zou worden goedgekeurd voor 5 jaar.. ik heb niets met motoren, zelfs niet als ze maar 2x in de week s avonds zouden mogen rijden en af en toe een wedstrijd.. En als het dan na 5 jaar niet stopt, dan zou ik echt behoorlijk pissed worden. Ik weet zeker dat een motorfanforum mij dan ook niet zou (willen) begrijpen.

Anoniem

Er is hier al een ander topic over en daar heb ik ook al gemeld dat het ietwat anders ligt, als dat dit bericht doet overkomen...

Ik heb daar tot 4 jaar geleden gewoond in het Westland en de manege die er geloof ik al 15 jaar of langer zat, moest wijken van de gemeente, omdat er huizen gebouwd gingen worden. Nu is de gemeente zo wie zo al niet zo pro paard geweest in het verleden en wisten ze eigenlijk toen al dat ze het geld niet meer hadden voor de huizenbouw, gemeente was toen al failliet geloof ik, dus was het extra zuur dat binnen het jaar na het sluiten van de manege , Dijkgraaf er doodleuk voor 5 jaar in mocht.
Het was dus van het begin aan duidelijk dat dit een tijdelijke oplossing was, wat ook goed te zien is aan het achterstallig onderhoud, de donkere stallen en het amper aanwezig zijn van paddocks en weiland.

En ik kan mij zo voorstellen dat men wedstrijden een heel stuk luidruchtiger zijn (wat ik persoonlijk juist zo leuk vind aan het mennen hoor , daar niet van), dan het gemiddelde dressuurproefje wat op de manege gedaan werd.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:30

waarom hebben ze het dan überhaupt ooit door laten gaan? Die 'overlast' moet er toch altijd zijn geweest ?

Dit zal allemaal wel bekend geweest zijn voor de manege er kwam neem ik aan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:31

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:35

ohjajoh6 schreef:
Ik heb daar tot 4 jaar geleden gewoond in het Westland en de manege die er geloof ik al 15 jaar of langer zat, moest wijken van de gemeente, omdat er huizen gebouwd gingen worden. Nu is de gemeente zo wie zo al niet zo pro paard geweest in het verleden en wisten ze eigenlijk toen al dat ze het geld niet meer hadden voor de huizenbouw, gemeente was toen al failliet geloof ik, dus was het extra zuur dat binnen het jaar na het sluiten van de manege , Dijkgraaf er doodleuk voor 5 jaar in mocht.
Het was dus van het begin aan duidelijk dat dit een tijdelijke oplossing was, wat ook goed te zien is aan het achterstallig onderhoud, de donkere stallen en het amper aanwezig zijn van paddocks en weiland.

Dat wordt dus niet duidelijk in het filmpje, dus bedankt voor de uitleg. Ik ging er halvelings van uit dat het om een manege ging die er al tig jaar zat, en de zoveelste contractverlenging van 5 jaar had gekregen, en nu hoopt om die opnieuw te krijgen (is iets dat je af en toe wel eens tegenkomt). Dit is een heel andere zaak natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:48

Ik vind een echte manege ook een groot verschil met een mensportcentrum, wat Dijkgraaf natuurlijk wel gewoon is, een dijk van een menner, maar de mensport is qua geluidsoverlast zo een levensgroot verschil met de gemiddelde dressuurwedstrijd, die buren hebben nooit geweten wat hun overkwam...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:14

Lees toch andere dingen ! Schijnt 1 buur te zijn die overlast heeft .
Mest wordt dagelijks van t straatje geveegd .
En wedstrijden zijn max 10 keer per jaar .
Een heel bedrijf verhuis je niet zomaar ...
Hebben ze geholpen andere opties te vinden ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:15

De afspraak was dat het bedrijf er 5 jaar zou zitten. Dus nu zijn de 5 jaar voorbij. Heel rot voor het bedrijf en de mensen die er zitten maar afspraak is afspraak

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:18

Het bedrijf is niet pas 5 jaar geleden vanaf de grond uit opgetrokken, en zit er dus al jaren. En dan mogen regeltjes wel regeltjes zijn en afspraken afspraken, maar IMO is dit gewoon zeuren om het zeuren.
Grote kans dat de manege er al stond voor de klagende bewoners er zijn komen wonen, en in dat geval weet je waar je aan begint. Als dit bedrijf er straks uit is en de gemeente nog geen geld voor sloop en wederopbouw heeft zit er over 2 jaar weer een paardenbedrijf in, want dat levert tenminste geld op. Dan is meneer die er nu zit verhuisd voor niets en zitten de buren met het zelfde probleem..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:22

Froukje schreef:
Het bedrijf is niet pas 5 jaar geleden vanaf de grond uit opgetrokken, en zit er dus al jaren. En dan mogen regeltjes wel regeltjes zijn en afspraken afspraken, maar IMO is dit gewoon zeuren om het zeuren.
Grote kans dat de manege er al stond voor de klagende bewoners er zijn komen wonen, en in dat geval weet je waar je aan begint. Als dit bedrijf er straks uit is en de gemeente nog geen geld voor sloop en wederopbouw heeft zit er over 2 jaar weer een paardenbedrijf in, want dat levert tenminste geld op. Dan is meneer die er nu zit verhuisd voor niets en zitten de buren met het zelfde probleem..

al stond het er al 50 jaar, als deze mensen er in gegaan zijn met de afspraak dat het voor 5 jaar is (en dat haal je uit mijn filmpje dat dat zo was) dan is dát de afspraak. Klaar.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:27

Wauw.. Houd je jezelf ook altijd zo strak aan de regels?
Als hij er al 50 jaar had gezeten en er geen afspraken waren geweest over die 5 jaar hadden de klagende mensen ook geklaagd, want dat doen heel veel Nederlands nou eenmaal.

Beetje het zelfde idee als vanuit 5hoog achter midden in een boerendorp komen wonen en dan verwachten dat de boeren geen herrie maken 's ochtends, geen modder en stront achter laten tijdens het uitrijden en hun koeien pas om 13.00 uur melken omdat ze willen uitslapen en de melkinstallatie anders horen.

Je WEET toch waar je gaat wonen? Dan kun je je aanpassen of zelf verkassen. En ja, dat moet meneer nu ook, maar als de gemeente er straks een andere eigenaar in zit hebben ze daar ook weer last van, blijft dus het zelfde.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:31

Nee @Froukje. Er komt geen andere eigenaar. Gebied heeft n.l. een andere bestemming: woningbouw.
Sterker nog, de manege die er voorheen zat moest er uit om die reden. Deze meneer wist dus goed waar hij aan begon. Je kunt het zien als anti-kraak. Hij zat er tijdelijk, ter overbrugging. Het getuigt. Van slecht ondernemerschap om daar geen rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:32

Heb jij mijn stukjes tekst wel gelezen Froukje?

Er is hier al een ander topic over en daar heb ik ook al gemeld dat het ietwat anders ligt, als dat dit bericht doet overkomen...

En ik kan mij zo voorstellen dat men wedstrijden een heel stuk luidruchtiger zijn (wat ik persoonlijk juist zo leuk vind aan het mennen hoor , daar niet van), dan het gemiddelde dressuurproefje wat op de manege gedaan werd.

Ik vind een echte manege ook een groot verschil met een mensportcentrum, wat Dijkgraaf natuurlijk wel gewoon is, een dijk van een menner, maar de mensport is qua geluidsoverlast zo een levensgroot verschil met de gemiddelde dressuurwedstrijd, die buren hebben nooit geweten wat hun overkwam...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:33

Jep maar dan hadden ze niet in hun recht gestaan. Nu wel. Ze zijn gewoon een beetje naief geweest door niet op voorhand al te zoeken naar een andere locatie. :)
Deze eigenaren zitten er pas vijf jaar als ik het filmpje mag geloven dus kan best zijn dat veel buren daar langer zonder manege gewoond hebben dan met. Als de afspraak dan 5 jaar is, moet je maar 5 jaar tanden bijten maar kan me voorstellen dat het na die vijf jaar wel mooi geweest is als je er last van hebt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:36

Maar uit het stukje haal ik niet dat de gemeente nou perse zo'n haast heeft om meneer uit zijn bedrijf te zetten, maar zijn het de zeurende omwonenden die zich zo graag aan de regeltjes willen houden.

En ik geloof er niets van, dat als de gemeente 4 jaar geleden failliet gegaan is er binnen kort huizen worden gebouwd. Als dat net zo gaat als hier in de buurt worden er mensen hun grond afgezet en staat er nu 10 jaar later nog steeds niets meer dan enkel wat berenklauwen en brandnetels.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 11-10-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:43

Ayasha schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=-_MeXokBEU4
Ze wisten het dus wel. Er was wel "een mogelijkheid tot langer" maar die was helemaal niet zeker. Dus daar hadden ze imo niet op mogen "rekenen".

Kijk dit filmpje even Froukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:44

:? waar haal jij vandaan dan dat de manege die er eerst zat failliet is gegaan 4 jaar geleden, als Dijkgraaf er al 5 jaar inzit?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:48

Ik bedoelde de gemeente.