Record: Noorse combinatie springt 110 opeenvolgende wissels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Record: Noorse combinatie springt 110 opeenvolgende wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:55

bokt.nl / www.hestesport.no

Eerder deze week slaagde de Noorse amazone Charlotte Finjarn erin om 110 opeenvolgende galopwissels te springen met haar merrie Svalegårds Walk On Water .

Eerder deze zomer postte de Zweedse amazone Jeanna Högberg een filmpje, waarin ze 70 opeenvolgende wissels sprong. Ze moedigde andere ruiters aan om hetzelfde te proberen. Haar landgenote Johanna Due-Boje brak het record door 83 opeenvolgende wissels te springen. De uitdaging gaat intussen rond op de sociale media, met de hashtag #youronetimetempirecord.

De Noorse brak nu dus opnieuw het record. "Het leek alsof we konden blijven doorgaan," zegt Charlotte Finjarn.

Bekijk hier het filmpje

Happy16

Re: Record: Noorse combinatie springt 110 opeenvolgende wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:57

Cool :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:58

Hee dat paard huppelt :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:01

Alleen jammer dat die spoor elk keer halvelinge in de lies geramd wordt voor een recodje te breken. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:04

Paard lijkt het ook heel leuk te vinden :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:05

Knap ruiterkunstje, maar mega belastend voor het achterbeen - galopwissel is veel zwaarder dan een normale galoppas omdat het achterbeen nu verticaal landt ipv naar voren gestrekt en mede door het lagere tempo meteen alle gewicht moet dragen.

Ik denk dat ik het pas echt knap zou vinden als iemand eens in staat was om 100 wissels te rijden zodat dat het paard bij elke pas & dus ruiterhulp met de staart naar het been zwiept. Blijkbaar is het paard toch wat minder blij tijdens dit record dan de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:08

Ik zou ook zwiepen als er een spoor in mijn lies gestoken werd xyzutu. :D
Nee, ik kan dit ook niet "knap" vinden. Als dit nu bereikt zou worden met veel minder zichtbare hulpen, dán zou ik het knap vinden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:10

Volgens mij gebeurt er hier iets paardonvriendelijks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:13

Ik kan er ook niet heel blij en vrolijk van worden eigenlijk. Weet niet of het paard dit nou zo enorm leuk vindt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:23

Ayasha Volgens mij zit ze meer in het dekje te harken, maar hoe dan ook een veel te overdreven vegend been.

Er zijn wel eerder hoge aantallen galopwissels gereden alleen werd dat vroeger niet via social media verspreid...
In de cavalerie deed men dat soort dingen als men zich verveelde.
In Golegã doet men ook altijd enthousiast mee om het daar staande record te verbeteren. Ik weet eerlijk gezegd niet meer op hoeveel het staat inmiddels.

Er bestaat filmmateriaal van Nuno Oliveira die er 88 ofzo reed, ook nog in het figuur 8. Die is van de onzichtbare hulpen maar veegt ook wat met het been in dergelijk tempi. Onzichtbaar gaat niet echt , je moet wel wat aangeven en als je klassiek springt doe je dat min of meer verlicht. Dus of je ziet het lichaam draaien, op z´n minst de heupen, of benen verplaatsen.
Overigens wordt het een soort gang (als in manier van gaan) en is het dus niet zo lastig voor het paard als het lijkt als hij het omspringen tenminste goed beheerst.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-10-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:24

Lusitana; in het dekje of niet (wat ik betwijfel maar oke). Als je zo met je been "hulpen" geeft bij de mijne dan geeft ie je vliegles. En gelijk heeft ie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:31

Ayasha schreef:
Lusitana; in het dekje of niet (wat ik betwijfel maar oke). Als je zo met je been "hulpen" geeft bij de mijne dan geeft ie je vliegles. En gelijk heeft ie.

Dat zei ik dus óók, dat het wél overdreven was.
Soms doen ruiters gewoon veel te moeilijk..
Als je ziet hoe springruiters als kind al galopwissels rijden en dat vergelijkt met hoe moeilijk sommige dressuurruiters er over doen....

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:03

110!!! En ik blijf maar steken bij vier hahaha..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:13

Enne.... WAAROM zou je dit willen? Lol met je knol zonder dat belangrijk is wat goed en fijn is voor het paard?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:20

Wat kan je hier nu over zeggen behalve braaf paard

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:22

Lusitana schreef:
Ayasha schreef:

Dat zei ik dus óók, dat het wél overdreven was.
Soms doen ruiters gewoon veel te moeilijk..
Als je ziet hoe springruiters als kind al galopwissels rijden en dat vergelijkt met hoe moeilijk sommige dressuurruiters er over doen....

Das waar......een galopwissel is heel simpel te rijden, en er zit geen verschil in galopwissel spring of dressuur..

Maar veel mensen zijn daar wel van overtuigt! Vooral de dressuur ruiters/amazones.

En die zouden de fout es bij hun zelf moeten zoeken, en es moeten informeren hoe je een correct klassieke galopwissel rijd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:31

Uhm de gemiddelde springwissel die ik zie gebeuren zou op dressuur toch niet hoog scoren hoor..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:24

De verkeerd gereden wissels, ligt aan de aan de ruiter en die heb je in springen en dressuur..haha..

En uit mijn eigen ervaring, kan niemand mij vertellen op welk moment je een wissel rijd.

Ze niet eens weten wanneer de achterbenen in de lucht zijn, das toch wel t minste....wat je moet wete

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:27

ik heb het over de gemiddelde springwissel. Ik zie veel springruiters rijden en veel wissels gebeuren en daar zit maar zelden tot nooit een wissel bij die zelfs maar een 6 zou scoren op regionaal niveau... :=

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:33

Ik betwijfel of je trots moet zijn op een dergelijk achterlijk record.
Kan nooit goed zijn voor een paard

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:33

Ik vind het knap 110. Is toch een knap staaltje balans, ritme en rijkunst voor nodig.

Ik zit momenteel op 3 haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:38

Ayasha schreef:
Alleen jammer dat die spoor elk keer halvelinge in de lies geramd wordt voor een recodje te breken. :)

Ben het vaak met je eens maar kijk eens heel even goed, zet je leesbril op en dan zie je dat zij alleen haar been naar achteren legt, ze raakt zelfs het dekje niet met de spoor.
Daarnaast denk ik dat deze dame, die afgelopen jaar 5 werd in de GP kampioenschappen van Noorwegen haar paard echt niet naar z'n mallemoer gaat helpen. Ik zie een paard wat zeer licht aan de hulpen staat en nergens geschop of getrek, laten 100 en meer wissels dan zwaar overdreven zijn, ze gaat op de video verdomd netjes met haar paard om.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-10-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:41

Ik dacht dat de dressuur er was voor het paard, om hem te gymnastiseren. Niet voor de kunstjes van de mens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:42

bigone schreef:
Ayasha schreef:

Ben het vaak met je eens maar kijk eens heel even goed, zet je leesbril op en dan zie je dat zij alleen haar been naar achteren legt, ze raakt zelfs het dekje niet met de spoor.

geen leesbril nodig maar jij wellicht wel, want dat been gaat absoluut niet enkel "naar achter".
Zal ik printscreens maken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:48

bigone schreef:
Ayasha schreef:

geen leesbril nodig maar jij wellicht wel, want dat been gaat absoluut niet enkel "naar achter".
Zal ik printscreens maken?[/quote]
Laat maar, ik heb mijn bril op!!