Deense ruiter Andreas Helgstrand moet trainingen filmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Deense ruiter Andreas Helgstrand moet trainingen filmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 16:44

http://www.bokt.nl / http://www.rideforbund.dk

De Deense dressuurruiter Andreas Helgstrand is al meerdere malen in opspraak gekomen vanwege zijn manier van rijden. Afgelopen 27 augustus kwam de ruiter wederom in opspraak vanwege de manier waarop hij zijn Tørveslettens Stamina in de inrijring reed tijdens de Falsterbo Horse Show. De Deense Hippische Federatie stelde hierop een onderzoek in en als gevolg hiervan moet Helgstrand zijn trainingen en het losrijden bij wedstrijden voortaan filmen.

De Deense Hippische Federatie laat weten: "We hebben zoals aangekondigd op 27 augustus, de ongeveer 60 foto's van Helgstrand en Tørveslettens Stamina tijdens de Falsterbo Horse Show geëvalueerd. Vervolgens hebben wij de verklaring van het hoofd van de FEI van het evenement mogen ontvangen, alsmede een verklaring van de ruiter zelf. We hebben het vertrouwen dat de verantwoordelijke ringmeester ingrijpt als er twijfelachtige situaties zijn. Om een compleet beeld te krijgen hebben wij tevens om videobeelden gevraagd, maar dit hebben wij tot op heden niet ontvangen."

De Deense Hippische Federatie is van mening dat het welzijn van het paard in het gedrang is geweest. Vanwege het uitblijven van videobeelden is er echter te weinig bewijsmateriaal om actief in te grijpen. Omdat het voor de federatie belangrijk is dat er gereden wordt met het oog op welzijn voor het paard, is dit incident een slechte reclame voor de hippische sport en alle betrokkenen. Niet alleen de paardensport, maar ook Helgstrand zelf krijgt op deze manier een slechte naam in de media. Om hier duidelijkheid in te verschaffen heeft de Deense Hippische Sportfederatie besloten dat de Deense ruiter voortaan zijn trainingswerk en losrijden op wedstrijden filmt. Het materiaal moet in onbewerkte vorm beschikbaar zijn voor de vertegenwoordigers van de vakbonden.

"Met deze oplossing willen we enige twijfel over de manier van rijden van Helgstrand en het welzijn van de paarden wegnemen."

"We willen in het kader van dit onderzoek iedereen oproepen om contact op te nemen met de verantwoordelijke ringmeester als u twijfelt over het welzijn van het paard in de ring. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid in het welzijn van paarden en wij geloven dat het beter is om in te grijpen tijdens de situatie zelf, in plaats van het nemen van foto's voor publicatie in de media."

Ibbel

Re: Deense ruiter Andreas Helgstrand moet trainingen filmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:53

Whaha. En ze geloven dat dat gaat werken? Andreas gaat braaf iedere dag een filmpje maken van 30 minuten keurig trainen, en daarna gaat de camera uit. Wie gaat in hemelsnaam controleren of-ie ál z'n trainingsminuten op film gaat zetten?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:54

Ik geloof er ook niks van.

Die man verzint echt wel een andere manier om rustig zijn gang te gaan, hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:04

Ja precies :D :D Maar goed... het is in ieder geval IETS. Wat natuurlijk wel goed gecontroleerd kan worden is zijn losrijden op wedstrijden. Dus, geen slechte zaak dit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:04

_O- geweldig

Binnenbak heeft 4 muren en dichte deuren.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:16

is toch filmen tijdens de wedstrijden denk echt wel dat dit helpt hoor, daar zijn de mogelijkheden toch zeer beperkt dan anders om op het officiële losrijterrein voor te bereiden. ik neem aan dat daar altijd toezicht zal zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:38

Ibbel schreef:
Whaha. En ze geloven dat dat gaat werken? Andreas gaat braaf iedere dag een filmpje maken van 30 minuten keurig trainen, en daarna gaat de camera uit. Wie gaat in hemelsnaam controleren of-ie ál z'n trainingsminuten op film gaat zetten?

Of anders rijd de stalruiter het gros van de trainingen wel...zogenaamd. Zie het tegendeel maar eens te bewijzen; eigen terrein is tenslotte altijd nog eigen terrein, dus ongewenst publiek is vrij makkelijk buiten de deur te houden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:48

xxCYNNxx schreef:
Ibbel schreef:

Of anders rijd de stalruiter het gros van de trainingen wel...zogenaamd. Zie het tegendeel maar eens te bewijzen; eigen terrein is tenslotte altijd nog eigen terrein, dus ongewenst publiek is vrij makkelijk buiten de deur te houden.

Jullie lezen niet goed op wedstrijden moet hij voortaan zijn trainingen en los rijden filmen. Thuis mag hij tot op heden nog doen wat hij wil.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:49

Wat ik niet snap is dat de foto's (zogenaamd?) te weinig zouden bewijzen. Ik heb ze net even bekeken en ik vind ze ronduit walgelijk.....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:50

Er wordt in ieder geval niet zomaar over heen gestapt. Of het effect heeft zal een tweede zijn, maar hij weet in ieder geval dat er op hem gelet wordt.
Het punt is dat er nu geen sancties opgelegd konden worden nav die fotoserie een aantal weken terug. Hij kon niet meer materiaal overleggen en dus is er van beide kanten te weinig bewijs.
Meneer is nu verplicht om filmmateriaal te kunnen overhandigen als er weer zoiets voor doet, zo niet kunnen er dus door deze regel wel sancties opgelegd worden.
Alleen maar een goede ontwikkeling lijkt me!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:15

Waarom niet gewoon standaard bij Internationale wedstrijden een paar camera's op de inrijbaan? Als er dan schokkende foto's voorbij komen, kan zo door de organisatie terug gekeken worden of er sprake was van grof handelen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:56

mylittlejoy schreef:
Waarom niet gewoon standaard bij Internationale wedstrijden een paar camera's op de inrijbaan? Als er dan schokkende foto's voorbij komen, kan zo door de organisatie terug gekeken worden of er sprake was van grof handelen.

Goed idee....

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:08

Wel helemaal eens met de laatste zin. Ingrijpen op dat moment is het beste. En ik snap niet als je dit ziet en het walgelijk vind, je foto's maakt en naar huis gaat om ze online te zetten. Maak wat foto's als bewijs en spreek een official aan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 03:40

Dandy schreef:
Wat ik niet snap is dat de foto's (zogenaamd?) te weinig zouden bewijzen. Ik heb ze net even bekeken en ik vind ze ronduit walgelijk.....

waar staan ze dan?

edit laat maar al gevonden
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 03-10-15 03:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 03:53

mylittlejoy schreef:

Dit vind ik ook een prima plan. Hij is immers niet de eerste waar opmerkingen over zijn geweest op wedstrijd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 05:49

Ik denk dat het op iedere wedstrijd goed zou zijn om het inrijden altijd te filmen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 05:52

koos2015 schreef:
Wel helemaal eens met de laatste zin. Ingrijpen op dat moment is het beste. En ik snap niet als je dit ziet en het walgelijk vind, je foto's maakt en naar huis gaat om ze online te zetten. Maak wat foto's als bewijs en spreek een official aan.

Vaak is het onmogelijk om kritiek te hebben op mensen op dit niveau. Kijk alleen maar eens hier op bokt. Hoevaak lees je niet: kun je het zelf beter? De beste stuurlui staan aan wal. Enz enz.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:12

Ik ben blij dat de Deense Hippische Federatie erkend dat fotobewijs te summier is. Ik ben van mening dat zowel voor- en tegenstanders hier té selectief mee om kunnen gaan. Ik zou er ook voor pleiten om bij álle wedstrijden op dit niveau een camera mee te laten draaien. Dan is het voor iedereen duidelijk en kan een eventuele tuchtcommissie de beelden gewoon terugkijken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:39

madelein schreef:
Er wordt in ieder geval niet zomaar over heen gestapt. Of het effect heeft zal een tweede zijn, maar hij weet in ieder geval dat er op hem gelet wordt.
Het punt is dat er nu geen sancties opgelegd konden worden nav die fotoserie een aantal weken terug. Hij kon niet meer materiaal overleggen en dus is er van beide kanten te weinig bewijs.
Meneer is nu verplicht om filmmateriaal te kunnen overhandigen als er weer zoiets voor doet, zo niet kunnen er dus door deze regel wel sancties opgelegd worden.
Alleen maar een goede ontwikkeling lijkt me!

Aan de andere kant zou het ook beter zijn als de klagers óók videobeelden overleggen voortaan in plaats van foto's.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:16

janderegelaa schreef:
Aan de andere kant zou het ook beter zijn als de klagers óók videobeelden overleggen voortaan in plaats van foto's.

Zeker waar!
Idd bij iedere wedstrijd een camera lijkt me ook een goed plan. Er komen helaas vaker nare foto's voorbij, ook van nl 'top' ruiters :(
Van mij mogen ze idd allemaal aangepakt worden.
Daarbij is er dan gelijk te zien of de ring stewards ( die hier op in horen te grijpen) hun werk doen. Er wordt te vaak de andere kant op gekeken mi.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:31

janderegelaa schreef:
Ik ben blij dat de Deense Hippische Federatie erkend dat fotobewijs te summier is. Ik ben van mening dat zowel voor- en tegenstanders hier té selectief mee om kunnen gaan. Ik zou er ook voor pleiten om bij álle wedstrijden op dit niveau een camera mee te laten draaien. Dan is het voor iedereen duidelijk en kan een eventuele tuchtcommissie de beelden gewoon terugkijken.

Janderegelaa, ik ben het deels met je eens hoor, 1 foto op een slecht moment zegt bijv. niets over een manier van trainen. Op die manier zou je van iedere ruiter wel een slecht moment kunnen vinden.
Maar in een reeks van 60 foto's zie je toch gewoon dat dit niet moet kunnen ? Zelfs al zou het paard super dwars geweest zijn en/of aan de kletter willen gaan, dan krijg je toch nog heeeele andere beelden dan deze ?
Dat van die camera's is wel een goed idee !

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:57

Dandy schreef:
janderegelaa schreef:

Janderegelaa, ik ben het deels met je eens hoor, 1 foto op een slecht moment zegt bijv. niets over een manier van trainen. Op die manier zou je van iedere ruiter wel een slecht moment kunnen vinden.
Maar in een reeks van 60 foto's zie je toch gewoon dat dit niet moet kunnen ? Zelfs al zou het paard super dwars geweest zijn en/of aan de kletter willen gaan, dan krijg je toch nog heeeele andere beelden dan deze ?
Dat van die camera's is wel een goed idee !

Toch vond de tuchtcommissie dat die foto's niet betrouwbaar genoeg waren om als bewijs te dienen en zo denk ik er ook over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:03

Ik heb toch echt iets anders gelezen.
En wel dat de hippische federatie van mening is dat foto's een momentopname is, de aanwezige steward kan geen duidelijkheid geven en er is geen videomateriaal.

En ik heb begrepen dat hij alleen zijn actie's op wedstrijden moet gaan filmen, als de kans er is dat iemand foto's maakt. Dus puur om te zorgen dat áls er weer foto's opduiken, er ook een filmpje is wat uitsluitsel kan geven.

http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... met-video/

Ik vind dat bokt de laatste tijd wel veel slechte vertalingen en onduidelijke artikelen linkt.
Waarom niet gewoon van een nederlandse site?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:35

anneliesdj schreef:
Ik heb toch echt iets anders gelezen.
En wel dat de hippische federatie van mening is dat foto's een momentopname is, de aanwezige steward kan geen duidelijkheid geven en er is geen videomateriaal.

En ik heb begrepen dat hij alleen zijn actie's op wedstrijden moet gaan filmen, als de kans er is dat iemand foto's maakt. Dus puur om te zorgen dat áls er weer foto's opduiken, er ook een filmpje is wat uitsluitsel kan geven.

http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... met-video/

Ik vind dat bokt de laatste tijd wel veel slechte vertalingen en onduidelijke artikelen linkt.
Waarom niet gewoon van een nederlandse site?

Ik weet niet wat je anders gelezen hebt want je zegt precies hetzelfde.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:43

mylittlejoy schreef:

Dit vind ik ook een goed plan en het verbaast met dat dit eigenlijk nog niet het geval is. Hoe moeilijk kan het zijn? Op die grote evenementen worden de wedstrijden toch standaard gefilmd. Een camera extra kan niet moeilijk zijn. Het schiet ook niet op met het oplossen van deze problemen. Stewarts zouden bv ook de bevoegdheid moeten hebben om iemand van het terrein te sturen. En als ze die al hebben, het ook echt doen.