Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:24

* http://www.knhs.nl

Het Dressuurforum kwam op 14 september voor de vierde keer bijeen in 2015. Eén van de belangrijkste bespreekpunten was net zoals tijdens de vergadering in juni de ontwikkeling van het nieuwe dressuurproevenboekje dat ingaat per 1 april 2016 en de daarbij behorende voorstellen tot wijzigingen.

Vanuit het forum is een werkgroep aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de nieuwe proeven t/m de klasse ZZ-Zwaar. Ook zijn de afdelingsdressuurproeven herschreven en is de klasse ZZ-Licht toegevoegd aan de afdelingsdressuur. Bij het ontwerpen van de proeven is heel duidelijk gekeken vanuit de verschillende juryplaatsen. De opmerkingen vanuit de regio’s zijn meegenomen in de nieuwe proeven. In grote lijnen blijven de uitgangspunten en de rode draad dezelfde als dat deze waren in 2006 en 2011.

Belangrijke uitgangspunten bij het vernieuwen van de proeven waren onder andere dat het forum de proeven graag korter en vloeiender wilde. Om deze reden zijn dan ook niet alle onderdelen die mogelijk gevraagd kunnen worden in een klasse, per proef opgenomen.

Om de sport voor een ieder nog toegankelijker te maken heeft het forum er ook voor gekozen om t/m de klasse M2 in zowel de middendraf als de uitgestrekte draf het lichtrijden toe te staan. Ook is ervoor gekozen om in de basissport t/m de klasse ZZ-Licht bij het binnenkomen niet meer halt te houden. Omdat het forum het belangrijk vindt om ook in de hogere proeven ontspanning te laten zien is het hals laten strekken toegevoegd t/m de klasse Z2. De afdelingsdressuurproeven zijn uitdagender geworden waarbij wat meer de nadruk op het carrouselmatige komt te liggen.

Ook wordt er meer uitleg toegevoegd in het dressuurproevenboekje met een voorblad voor iedere klasse waarop staat aangegeven wat er van de combinatie wordt verwacht in die proeven. Dit schept meer duidelijkheid voor zowel juryleden als deelnemers. Het binnenkomen bij A gaat altijd over de A-C lijn.

Jurybijscholingen over nieuwe proeven worden verplicht in het eerste kwartaal van 2016. Hierover wordt binnenkort meer gecommuniceerd. De volgende vergadering van het dressuurforum staat gepland op 16 november 2015.

Sammie

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:26

Jemig :\

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:29

Ik ben heel erg benieuwd!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:30

Duidelijk dat er extra uitleg wordt toegevoegd! Al vind ik het lichtrijden in de uitstrekte draf wel erg vreemd... op M2 (en ook al wel op M1) niveau mag er toch wel verwacht worden dat je dit kan terwijl je doorzit? of mag je zelf kiezen en wordt lichtrijden ook gewoon ''toegestaan''? dat lijkt me ook erg raar, het staat een beetje vaag uitgelegd...

en dan nu ook bij elk niveau binnenkomen bij de A dus altijd over de A-C lijn, dat maakt de klasse B en L1 juist weer minder toegankelijk lijkt mij... het was er net juist uitgehaald.

ik vind het grotendeels wel erg ''versimpelende'' wijzigingen..
Laatst bijgewerkt door Laura01234 op 25-09-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Jeetje, wat een aanfluiting. -O- Lichtrijden? Halthouden afschaffen? en dat nog wel tot en met het bloody ZZ-Zwaar? Is dit serieus? Of komt het stiekem van de Speld? :')

Anoniem

Oei.... ik vind het halthouden juist wel iets waar je aan kunt zien hoe het zit met gehoorzaamheid e.d. Daarnaast vind ik het ook gewoon "netjes". Erg jammer.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:31

Jeetje... Er moet wel uitdaging in de proeven blijven! Als we al het moeilijke van de proeven af gaan schaffen, kan iedereen zo in het Z komen. Daar is dan ook niks bijzonders aan.

Halthouden en groeten laat zien dat je je paard goed onder controle hebt. Ik zie ook niet waarom mensen opeens niet meer kunnen doorzitten in middendraf?

Laura01234

mylittlejoy schreef:
Of komt het stiekem van de Speld? :')

haha ik dacht echt hetzelfde

Cioccolato

Weer binnen komen op de AC lijn.. Ze weten niet wat ze willen :')

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:32

Altijd zijn er plussen en minnen bij nieuwe proeven. Hals strekken tot hogere klasse vind ik weer een pluspunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:33

Laura01234 schreef:
Duidelijk dat er extra uitleg wordt toegevoegd! Al vind ik het lichtrijden in de uitstrekte draf wel erg vreemd... op M2 (en ook al wel op M1) niveau mag er toch wel verwacht worden dat je dit kan terwijl je doorzit? of mag je zelf kiezen en wordt lichtrijden ook gewoon ''toegestaan''? dat lijkt me ook erg raar, het staat een beetje vaag uitgelegd...

en dan nu ook bij elk niveau binnenkomen bij de A dus altijd over de A-C lijn, dat maakt de klasse B en L1 juist weer minder toegankelijk lijkt mij... het was er net juist uitgehaald.

Zie het positief in, mensen die hun paarden niet voor elkaar hebben lopen dan tenminste niet als een drunken kermisklant op dat paard zijn rug te bonken. :))
Verder vind ik het afschaffen van het groeten wel vreemd.
Halsstrekken vind ik ook een plus!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:35

Ik vind het halsstrekken tot en met het Z2 een erg goede! Had van mij ook wel tot het ZZ-zwaar gemogen :P Ben benieuwd hoeveel er in het Z2 de hand gaan volgen.

Dat binnenkomen vind ik dan weer nergens op slaan. En de middendraf/uitgestrekte draf ook niet. Je mag toch verwachten dat als je in het M komt je tenminste kunt doorzitten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:36

Hoe zit het met een zweep rijden in het M? Dat zou toch ook ingevoerd worden?

xMercury

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:38

Het halthouden is alleen afgeschaft bij het binnenkomen, niet helemaal uit de proeven geschrapt dus.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:38

Best forse veranderingen zeg!
Het binnenkomen op de AC lijn ook in de B en L1 vind ik een goede aanpassing, het niet meer halthouden vind ik erg jammer! Evenals het lichtrijden in middendraf. Als je niet je paard kunt uitzitten ga je oefenen tot het wel lukt. Jammer dat het zo'n versimpeling is.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:39

Joolien schreef:
Laura01234 schreef:

Zie het positief in, mensen die hun paarden niet voor elkaar hebben lopen dan tenminste niet als een drunken kermisklant op dat paard zijn rug te bonken. :))
Verder vind ik het afschaffen van het groeten wel vreemd.
Halsstrekken vind ik ook een plus!

Haha, idem!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:39

galopje2000 schreef:
Jeetje... Er moet wel uitdaging in de proeven blijven! Als we al het moeilijke van de proeven af gaan schaffen, kan iedereen zo in het Z komen. Daar is dan ook niks bijzonders aan.

Halthouden en groeten laat zien dat je je paard goed onder controle hebt. Ik zie ook niet waarom mensen opeens niet meer kunnen doorzitten in middendraf?

Zoveel makkelijker zijn de proeven toch niet? Halthouden wordt gewoon nog steeds toegepast, alleen niet meer bij het binnenkomen. Een goede ruiter kan inderdaad doorzitten in middendraf, maar niet iedereen kan dit. Ik vind het juist een onwijs pluspunt voor de paarden zelf!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:43

Dat het halsstrekken ook in hogere klassen gevraagd wordt vind ik ook erg goed.
Hoe vaak ik daar geen onvoldoendes op uitdeel in de B en L..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:44

Halt houden bij binnenkomst wat toch al bij een x aantal klasses geschrapt of ben ik nu gek?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:44

Halsstrekken in hogere klasses is wel tof, hh afgeschaft vind k btj vreemd. Lichtrijden in middendraf en uitgestrekte draf tm M2 vind k wel fijn op zich :') (mag ik misschien niet zeggen hahaha)

Halsstrekken kunnen veel mensen anders ook niet netjes. Terwijl t toch een goede fijne oefening is waarbij je in het teugels op maat nemen moet laten zien dat t paard mooi naar je hand blijft.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 25-09-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:45

Hoe simpeler het wordt, hoe meer er doorstromen, en hoe groter de groep wordt richting het ZZ-Zwaar, waar er heel veel vastlopen. Door het halsstrekken in te voeren vervallen sommige onderdelen per proef, je komt toch in 'tijdnood' anders. Nou, dan ga je promoveren op de proeven die je het beste liggen en waar jouw lastige onderdelen net niet in opgenomen zijn :Y) Dat ga je ook krijgen. Ik vind het halsstrekken dan ook geen toegevoegde waarde hebben als er tegenover staat dat het ten koste van andere onderdelen gaat. En dat lichtrijden, dat moet je op dat nivo gewoon kunnen. Zie er zat die het niet kunnen, daar niet van.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:49

Mousmous schreef:
Door het halsstrekken in te voeren vervallen sommige onderdelen per proef, je komt toch in 'tijdnood' anders.

Ik denk dat dat op zich wel mee zal vallen. Nu heb je in 1 van de M2 proeven een linksomkeert en rechtsomkeert in draf. Zou dan liever een keertje halsstrekken zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:50

Waaauw... Nederland zakt de komende 20 jaar flink op de wereldranglijst...
De breedtesport zo laten versloffen is niet goed... :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:51

japielover schreef:
Halt houden bij binnenkomst wat toch al bij een x aantal klasses geschrapt of ben ik nu gek?

Vanaf M1 hoeft het pas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:52

Halsstrekken, super dat dat is toegevoegd, maar waarom het halthouden/groeten en doorzitten in midden- en uitgestrekte draf eruit? :n Komen er straks nog meer mensen in het Z die hun paard niet goed hebben rechtgericht en niet fatsoenlijk kunnen doorzitten :n