Mongol Derby 2016: startbewijzen voor twee Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Mongol Derby 2016: startbewijzen voor twee Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:16

* http://www.bokt.nl / https://www.facebook.com
Getipt door Ladybird

Vandaag hebben opnieuw twee Nederlanders de bevestiging gekregen dat zij voor de editie 2016, na deelname van Frederique Schut (FCSA) in 2011, Ronald van der Velden in 2011 en 2012, Kirsten Melis (classic_life) in 2013, Chris Berkers (Novalues) in 2014 en Catherine Gudde (CatGudde) in 2015, een startbewijs hebben gekregen voor de zwaarste race van de wereld: de Mongol Derby. Eén van de amazones is Babs Ketelaar, de andere amazone of ruiter is ons op dit moment nog niet bekend.

De Mongol Derby is één van de extreemste paardenraces ter wereld. Het parcours is 1000 kilometer lang en is gebaseerd op de postroute van Dzjengis Khan. Ruiters en amazones die deelnemen aan de Mongol Derby volgen geen vooraf bepaalde route. Ze moeten van wisselstation naar wisselstation navigeren met een GPS. De ruiters moeten om de 40 kilometer van paard wisselen en slapen onder de sterren. Wie de Mongol Derby wil uitrijden, moet beschikken over de nodige survivalvaardigheden en voldoende horsemanship.
Deelname wordt uit eigen zak of door zelf-gevonden sponsors betaald. Daarnaast moet iedere deelnemer minstens 1.000 pond inzamelen voor het goede doel.

Zie eerder:
[VN] Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace (FCSA)
[VN] Bokker Novalues neemt deel aan Mongol Derby 2014 (Novalues)
[VN] Wederom Nederlandse deelname aan Mongol Derby (CatGudde)

Ailill

Re: Mongol Derby 2016: startbewijzen voor twee Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:19

Correctie, de ruiters mogen iedere 40 km van paard verwisselen, dit is echter niet verplicht. Ik heb vorige maand ook goedkeuring gekregen om dit jaar/volgend jaar te starten :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:40

Ailill schreef:
Correctie, de ruiters mogen iedere 40 km van paard verwisselen, dit is echter niet verplicht. Ik heb vorige maand ook goedkeuring gekregen om dit jaar/volgend jaar te starten :)

Heel veel succes!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:08

Ik heb alweer zin om het te gaan volgen :D
Veel succes met alle voorbereidingen Babs en Ailill!

Ailill schreef:
Is die regel dan veranderd ? Ik dacht dat deze regel er was ter bescherming van de paarden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:26

Ailill schreef:

Pat :oo Echt!? wat super tof! :D heel veel plezier :D

Ik begrijp ook dat je na 40 km moet wisselen, want je mag niet door op hetzelfde paard naar een volgend station

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:43

Euh, ik weet wel bijna zeker dat je na 40 km moet wisselen :=
Maar gefeliciteerd beiden! Wat super gaaf! :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:56

Oooh wat super gaaf Patrick! Onwijs veel succes! :D

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:13

Ik heb de derby in 2013 gereden, maar woon in Australie dus misschien niet bepaald NL ;)
Veel success met de voorbereiding Ailill!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:47

Nou, echt enorm leuk hoor, wilde pony uit zijn kudde plukken en afjakkeren tot hij er bijna bij neer valt *\o/*

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:03

farahdiba46 schreef:
Nou, echt enorm leuk hoor, wilde pony uit zijn kudde plukken en afjakkeren tot hij er bijna bij neer valt *\o/*

:') De paarden zijn niet wild.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:07

farahdiba46 schreef:

Ze zijn niet wild; ze leven enkel in vrijheid op de steppe maar zijn onderdeel van een onderhouden kudde. ;) en 40 km voor zo'n sterk steppepaardje valt opzich wel mee voor één keer. Ze worden na een rit ook gekeurd door een dierenarts. Volgensmij hebben ze het daar een stuk beter dan sommige paarden hier als ik het zo zie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:26

Ronald van der Velden (NL) heeft ook deelgenomen in 2011 en 2012 :)

Succes Ailill!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:39

Ben de Rivaz heeft een paar jaar terug deelgenomen en is een vriend van mij. Ik roep al jaren dat ik mee wil doen, maar stelde het steeds uit. . . totdat Ben afgelopen zomer achter mijn rug om mij heeft aangemeld, toen moest ik wel. Eind juli kreeg ik van Katy de vraag of ik dit jaar al wilde starten vanwege 2 dropouts, echter zat ik toen in Roemenië.

Het doel is 2016, druk bezig met de voorbereidingen en het fin. gedeelte.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:41

Wat betreft het wisselen, ik las verkeerd. Afgelopen zomer veel gesprekken met Ben gehad, ik dacht dat hij zei dat je door mocht blijven rijden.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

Lynnepinny schreef:
farahdiba46 schreef:

Ze zijn niet wild; ze leven enkel in vrijheid op de steppe maar zijn onderdeel van een onderhouden kudde. ;) en 40 km voor zo'n sterk steppepaardje valt opzich wel mee voor één keer. Ze worden na een rit ook gekeurd door een dierenarts. Volgensmij hebben ze het daar een stuk beter dan sommige paarden hier als ik het zo zie.

Ik ben drie jaar geleden naar Mongolië geweest en heb een aantal weken te paard over de steppe mogen trekken. Ik kan je verzekeren dat ze niet wild zijn. Alleen wel een stuk wilder dan wij gewend zijn. De paarden leven in kuddes en de nomadenfamilies trekken met hun kuddes mee. De paarden zijn keihard, oersterk en leven volledig natuurlijk. Ze zijn 'functioneel' zadelmak: ze kennen wat ze moeten kennen om vee te drijven en mensen te vervoeren en niets meer. Dat wil zeggen dat er een stuur, gas en rem op zit. De paarden mogen verder gewoon zijn wie ze zijn. Dat betekent ook dat je beter niet je jas aan of uit kan trekken als je er op zit (dan eindig je op de grond), er niet uitgebreid mee gepoetst en getut wordt en ze best eens gekke sprongen kunnen maken als ze iets niet prettig vinden. Ook hebben ze geen naam. Daar staat tegenover dat de families hun paarden door en door kennen en precies weten wie je wel op welk paard moet zetten en wie niet, en dat ze bijnamen krijgen die of corresponderen met hun kleur of met karaktereigenschappen. De dieren zijn gewend om grote afstanden af te leggen en de paarden die zadelmak zijn leggen regelmatig met hun eigenaren 70-80 km op een dag af op een flink tempo. 40 km redden ze echt makkelijk, ook als je dat op racetempo doet. 'Mijn' paard daar was krap 1.35 en klom met mij op zijn rug zonder enig probleem via een modderige hoge rivierbedding een iets te diepe rivier weer uit. Ik moet in Nederland het eerste paard nog tegen komen dat dit ook zo gemakkelijk doet.

Supercool dat jullie meedoen!!! Dat is echt wel één van mijn dromen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:06

Volgens Ben en Katy zijn sommige paarden inderdaad bekend met een ruiter, al zijn er ook genoeg waarmee je eerst een rodeo van 2/3 minuten uit moet zitten. Daar zit ook precies de uitdaging, pak je een paard dat al wat kent of ga je juist voor een jong(er) paard met energie? Ga je voor een hengst met wat meer kracht en probeer je die energie in goede banen te leiden of ga je met een andere ruiter op twee merrie's een deel rijden.

Ik zie niet op tegen de fysieke uitdaging, het eten is een ander punt :P

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:25

Het eten is verschrikkelijk.... Schapenvlees in alle vormen. Bleegh

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:28

Ik heb ook contact met de andere amazone voor 2016. Leuk dat er weer Nederlanders meedoen!

Afjakkeren is er inderdaad niet bij: het zijn allemaal ervaren ruiters, de paarden worden van tevoren geselecteerd (zijn fit en bereden), er zijn strenge dierenartsencontroles tussendoor zoals bij endurance, er zijn penalties bij een te hoge hartslag, etc. Bovendien heeft jakkeren helemaal geen zin: met een steady tempo bereik je het meest.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:29

pairadice schreef:
Het eten is verschrikkelijk.... Schapenvlees in alle vormen. Bleegh
Ik ben gek op schaap, maar 10 dagen non-stop en erg vet, mwoh -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:33

Ah vet Ailill :D , volgend jaar weer volgen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:28

Wat goed! Alvast heel veel succes Ailill!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:30

Vet Ailill!

Ik ben ook al jaren aan het twijfelen, maar het eten wordt voor mij een te groot drama. Ik heb te veel allergiën om dat risico te nemen!

Ik volg volgend jaar weer stipjes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:54

Ailill. :D
Hoe vreselijk gaaf. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:08

Het is nog niet zeker of ik ook daadwerkelijk ga starten. Net een nieuwe baan en ik moet het geld wel nog bij elkaar krijgen. Gelukkig kan ik aardig netwerken, schrijf makkelijk en heb een marketing studie in mijn zak :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:18

Pat, ik heb alle vertrouwen erin dat jij het wel red :') komt vast goed!