Dierenbescherming helemaal klaar met paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Dierenbescherming helemaal klaar met paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 10:47

https://www.dierenbescherming.nl
Ingezonden door linnie050

De Dierenbescherming is helemaal klaar met de paardenmarkten in Nederland. Na vier jaar heeft de organisatie dan ook besloten uit het Protocol Welzijn Paardenmarkten te stappen. Er wordt geen echte voortgang geboekt; het huidige protocol is onduidelijk en niet concreet en men gaat volgens de Dierenbescherming bovendien niet ver genoeg.

Op haar website is te lezen:

Elk jaar opnieuw gaat het mis met het dierenwelzijn op de markten die, op een paar na, zijn verworden tot een excuus voor volksfeesten die niets met het verhandelen van paarden te maken hebben. De Dierenbescherming wil zich niet langer verbinden aan het protocol en zet zich vanaf nu in om een einde te maken aan paardenmarkten in ons land. Alleen op die manier kan het welzijn van de dieren echt verbeterd worden.

In 2011 was de Dierenbescherming, samen met de drie grootste paardenmarktorganisaties, initiatiefnemer van het Protocol Welzijn Paardenmarkten met als doel het welzijn van de dieren sterk te verbeteren. Dit protocol leidde tot een broodnodige eerste stap in die richting, maar daar is het tot vandaag de dag bij gebleven. Na jaren praten blijft het bij de marktorganisaties onduidelijk hoe bepaalde zaken praktisch uitgevoerd gaan worden. Denk daarbij aan de distributie van voer en water en de controle van de gezondheid van de dieren. Bij een grote paardenmarkt van zo’n 2.000 dieren is maar één dierenarts aanwezig. Een goede controle is zo ondoenlijk. Ook blijft onduidelijk wie verantwoordelijk is voor toezicht en uitvoer van het protocol en is het moeilijk om duidelijk vast te leggen wat er bijvoorbeeld onder ‘mishandeling’ wordt verstaan.

Ondanks het protocol blijft het elk jaar mis gaan bij de paardenmarkten. Zo worden de dieren veel te veel blootgesteld aan stressvolle prikkels als harde muziek, kermislawaai en hordes luidruchtige mensen. Daarnaast staan de paarden vaak langdurig zonder eten en drinken, dicht op elkaar gepakt en op een ongeschikte ondergrond en kunnen zichzelf en elkaar zo gemakkelijk verwonden. Zeker bij grotere paardenmarkten bestaat er risico op het verspreiden van besmettelijke ziekten. Ook de manier waarop de handelaren, kopers en bezoekers met de dieren omgaan laat vaak te wensen over.

Einde paardenmarkten

De Dierenbescherming ziet het liefst dat paardenmarkten op termijn helemaal verdwijnen en gaat hier de komende tijd dan ook over in gesprek met gemeenten waar de markten nog georganiseerd worden. Daarnaast gaat men op zoek naar alternatieven voor het verhandelen van paarden.

Zie eerder:
[VN] Dierenbescherming pleit voor wetgeving paardenwelzijn

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:48

Ja, mooi dat ze er klaar mee zijn!

Maar ondertussen bestaan de paardenmarkten nog gewoon, met veel paarden/ pony leed.

Collie2008

Re: Dierenbescherming helemaal klaar met paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:55

Ik begrijp het eigenlijk wel. Ben vroeger wel eens op markten geweest en vond het sneu voor de dieren. Niet eens zozeer dat er rijen opgekochte pony's stonden voor de slacht, maar het hele festijn eromheen. En als ik soms op bokt zie hoe sommige pony's opgekocht worden...

Ik weet het, dat kan ook particulier, maar ik vraag me af of je er een platform voor moet creëren.

Ik snap alleen niet waarom de handhaving van afspraken zo moeilijk moet zijn. Gewoon meer inspecties, en consequent boetes of inbeslagnames. Of denk ik nu heel simpel?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:41

laatste zal ongetwijfeld te maken hebben met te weinig geld Collie2008. Is de laatste 8/9 jaar continue bezuinigd ieder jaar weer meer en meer. En de dierenbescherming zal ongetwijfeld daar flinke klappen van mee hebben gekregen.
DB kan helaas ook niet zomaar de wet veranderen, dus degene die echt steken laat vallen is de wetgevende partij....aka de regering/overheid. Je kan niet jaar op jaar geld weg trekken en verwachten dat instanties op hetzelfde niveau kunnen blijven presteren, maar de werkdruk wordt wel steeds verder verhoogd. Wat dat betreft staat de db ook met de rug tegen de muur.

Ik hoop wel dat het de db lukt om de wetgeving veranderd te krijgen en wel zo snel mogelijk. Als ik op Bokt lees hoe het toegaat op paardenmarkt anno 2015; kreeg gewoon plaatsvervangende schaamte toen ik het las. Dit moet eens afgelopen zijn. Is toch ook niet meer van deze tijd? Er zijn zoveel manieren tegenwoordig om je paard/pony aan de man te brengen dat paardenmarkten gewoonweg overbodig zijn. Mijn mening althans.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-09-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:42

Ja laat maar weggaan , niet meer van deze tijd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:45

Collie2008 schreef:
Ik begrijp het eigenlijk wel. Ben vroeger wel eens op markten geweest en vond het sneu voor de dieren. Niet eens zozeer dat er rijen opgekochte pony's stonden voor de slacht, maar het hele festijn eromheen. En als ik soms op bokt zie hoe sommige pony's opgekocht worden...

Ik weet het, dat kan ook particulier, maar ik vraag me af of je er een platform voor moet creëren.

Ik snap alleen niet waarom de handhaving van afspraken zo moeilijk moet zijn. Gewoon meer inspecties, en consequent boetes of inbeslagnames. Of denk ik nu heel simpel?

Voor meer inspecties/ boetes is meer personeel nodig, personeel kost geld...........en dat geld hiervoor komt er niet. Dat gaat naar "belangrijkere" zaken! De Db wil misschien wel maar zal daarvoor toch de steun van de overheid moeten krijgen.

Paardenmarkten zijn uit de tijd en afschaffen is de beste optie, maar het zal, volgens velen, wel een "mooie" traditie zijn die behouden moet blijven. Om iedere paardenmarkt volop te controleren is veel personeel nodig, met een bevoegdheid tot het uitdelen van boetes etc. Hetzelfde idee als met de maximum snelheid op de weg; de pakkans is nog steeds te klein wegens personeels- en geld tekort, de boetes te laag en dus zullen de regels overtreden worden. De meeste mensen hebben nou eenmaal geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel op welk gebied dan ook.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 21-09-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:45

Collie2008 schreef:

Het is ook simpel maar dat kost geld, markten willen geen negatieve ervaringen. Ze vinden het fijner dat er misschien één dier op de markt geweigerd word dan dat er twintig of dertig dieren worden geweigerd. Met de rijen dieren die naar de slacht gaan heb ik ook geen moeite en dat is juist weer het vervelende, dan krijg je van die opkopers die handelaren langs gaan en is er helemaal geen controle meer, alles op de vrachtwagen en karren maar. Maar dat mag geen excuus zijn, wel zullen echt strengere controles de malafide handelaren van de markt weg houden zodat deze dieren als nog in een grijs circuit komen. Tegenover die ene geredde pony door een particulier staan er heel veel die dit geluk niet hebben en dat is heel erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:51

Redden? Dat soort mensen houden juist die markten in stand.

Wat men beter kan doen is de boel boycotten. Geen bezoekers = is geen markt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:03

het is een wederzijdse verantwoordelijkheid in mijn ogen..

overheidswege, dikke boetes uitdelen voor wie een ongezonde pony of ongezond paard aanbiedt zonder Dierenartsverklaring hoe het dier in deze toestand is beland. Boetes uitdelen voor paarden die op een paardonwaardige manier hun dag op de markt doorbrengen.

handelaren, elkaar aanspreken, immers het plaatsen van prut en verhandelen op een dieronwaardige manier, schendt ieders naam..

kopers: zolang kopers pony's en paarden blijven redden van de slacht/zielige dieren kopen voor net boven de slachtprijs, blijven die pony's en paarden aangeboden worden. immers het is een kwestie van vraag en aanbod.. Hoe goed bedoelt ook, als je een zwaar verwaarloosde pony koopt van de markt, dan moedig je de verkoper aan, volgend jaar weer met zo'n zelfde pony te gaan staan.. Als een verkoper continue met zijn pony blijft staan (hoe zielig ook voor die pony), zal hij op een gegeven moment betere ponies moeten aanbieden wil hij wat verkopen.

het is makkelijk om de vinger altijd naar 1 partij te wijzen.. maar voor de wijze waarop pony's en paarden verhandeld worden op de markt, is iedere partij verantwoordelijk, van organisatie, tot handelaar, van koper tot bezoeker (immers als bezoekers wegblijven, schaadt het ook de markt en de inkomsten).

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:46

elenaMM77 schreef:

overheidswege, dikke boetes uitdelen voor wie een ongezonde pony of ongezond paard aanbiedt zonder Dierenartsverklaring hoe het dier in deze toestand is beland. Boetes uitdelen voor paarden die op een paardonwaardige manier hun dag op de markt doorbrengen.

handelaren, elkaar aanspreken, immers het plaatsen van prut en verhandelen op een dieronwaardige manier, schendt ieders naam..

kopers: zolang kopers pony's en paarden blijven redden van de slacht/zielige dieren kopen voor net boven de slachtprijs, blijven die pony's en paarden aangeboden worden. immers het is een kwestie van vraag en aanbod.. Hoe goed bedoelt ook, als je een zwaar verwaarloosde pony koopt van de markt, dan moedig je de verkoper aan, volgend jaar weer met zo'n zelfde pony te gaan staan.. Als een verkoper continue met zijn pony blijft staan (hoe zielig ook voor die pony), zal hij op een gegeven moment betere ponies moeten aanbieden wil hij wat verkopen.

het is makkelijk om de vinger altijd naar 1 partij te wijzen.. maar voor de wijze waarop pony's en paarden verhandeld worden op de markt, is iedere partij verantwoordelijk, van organisatie, tot handelaar, van koper tot bezoeker (immers als bezoekers wegblijven, schaadt het ook de markt en de inkomsten).

Maar ja.. wat is dan paardonwaardig? En wat is ongezond? Ik denk dat dat precies is wat de DB bedoelt: het protocol is niet concreet genoeg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:07

elenaMM77 schreef:

Helemaal met je eens. En daarom is het dus beter om het af te schaften. Boetes worden niet of nauwelijks uitgedeeld. Handelaren komen toch steeds weer met prut en weten zich tov de dieren niet te gedragen en er zijn helaas altijd toch weer mensen die zo'n zielig gevallen willen redden (op zich natuurlijk super!!, maar hierdoor blijft de markt dus bestaan) Ik ga dan ook heel bewust NIET naar dergelijke markten, want ik zou ongetwijfeld met een zielig geval thuis komen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:09

Ik ga wel eens naar Hedel markt....ik vind het op zich leuk. Wat ik niet leuk vind is dat er een KERMIS bij is.
Dát vind ik écht zielig voor de dieren,al die STOMME ZATTE lui die bier gooien en lege bekers bij de dieren en noem maar op.
En is het zielig dat ze die dag aan een touw geknoopt staan?.....
ik vind het ook zielig als ze op wedstrijd moeten en de hele dag op de wagen moeten staan,want serieus,wie neemt er dan water of hooi mee?... Dát zijn er toch maar BAR weinig!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:44

vivana schreef:
Ik ga wel eens naar Hedel markt....ik vind het op zich leuk. Wat ik niet leuk vind is dat er een KERMIS bij is.
Dát vind ik écht zielig voor de dieren,al die STOMME ZATTE lui die bier gooien en lege bekers bij de dieren en noem maar op.
ik vind het ook zielig als ze op wedstrijd moeten en de hele dag op de wagen moeten staan,want serieus,wie neemt er dan water of hooi mee?... Dát zijn er toch maar BAR weinig!

Dat is dus zo goed als iedereen hoor! Reken maar dat er goed voor de paarden wordt gezorgd!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:44

vivana schreef:

Hetzelfde ook in Heenvliet op de Paardenmarkt...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:00

Tja, ik ga ook vaak naar de Hedelse paardenmarkt. Gewoon omdat het als een tijdreis naar de middeleeuwen aanvoelt. Je ziet daar echt nog superouderwetse onverstaanbare krasse knarren met de herkenbare ouderwetse wandelstokken waarmee ze paarden die moeten voordraven op de kont slaan.

De Dierenbescherming heeft volkomen gelijk dat het niet van deze tijd is. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik er heen ga :)

En met allerlei regels zul je niet veel vooruitgang boeken. Er zijn geen inspecteurs die erop toezien en die komen er ook niet dus zal het een papieren werkelijkheid zijn.

Steekhoudende argumenten om de markt te behouden zie ik niet echt. Alleen argumenten als: het is traditie/het bestaat al heel lang (en dan denk ik: het idee dat de aarde plat is bestond ook al heel lang maar dat is geen reden om erin te blijven geloven).

Contact leggen om een paard te verkopen gaat ook prima via internet en zo'n markt is daar helemaal niet meer voor nodig. Ik zou het wel missen hoor, mijn jaarlijkse tijdreisje, maar denk dat het voor de paarden een stuk beter zou zijn.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:19

Al zouden ze het wel kunnen afschaffen, dan gaan ze wel naar Duitsland of België. Want daar wordt niet moeilijk gedaan. En echte handelaren gaan sowieso naar deze markten.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:44

Markt of geen markt, de ''zielige'' paardjes op de markt zullen niet veel beter af zijn wanneer ze niet op de markt zijn vrees ik. Bij veel van deze mensen gaat het om 1 ding dat is geld, als je geld kan besparen om ponys te lang niet naar de smid te doen of door ze in een te kleine stal of met meerdere in 1 stal te proppen of met te velen te vervoeren ,als er ook maar iets is waarop in hun ogen meer geld te halen is zal dit gebeuren markt of niet.

Het principe is niet veel anders dan een wedstrijd daar staan ook de hele dag paarden en pony's vastgebonden al dan niet op de trailer.

Was het maar dat deze ponys en paarden alleen ''lijdden'' tijdens de markt, dan was het allemaal een stuk beter op te lossen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:12

Is ook stukje traditie. Ik vond het vorig jaar in Zuidlaren echt meevallen. Er staan zeker goede veulens op de markten.
Thuis hebben sommige dieren het ook slecht. Geen smid, slecht hooi, op stal opgesloten, enz.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:15

Wat betreft de zielige paardjes; Ik denk dat het leed er niet beter op wordt. De paarden die het slecht hebben en niet meer op de markt mogen komen kwijnen wel weg in een stalletje waar geen mens ze ziet.
Door de zielige hoopjes op de markt te laten zien is er misschien iemand die het dier een beter tehuis kan bieden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:23

tine10 schreef:
Helemaal met je eens. En daarom is het dus beter om het af te schaften. Boetes worden niet of nauwelijks uitgedeeld. Handelaren komen toch steeds weer met prut en weten zich tov de dieren niet te gedragen en er zijn helaas altijd toch weer mensen die zo'n zielig gevallen willen redden (op zich natuurlijk super!!, maar hierdoor blijft de markt dus bestaan) Ik ga dan ook heel bewust NIET naar dergelijke markten, want ik zou ongetwijfeld met een zielig geval thuis komen.

daar ben ik het in beginsel niet mee eens.

omdat mensen zich ergens niet kunnen gedragen, iets afschaffen..is de goede afstraffen voor het gedrag van de kwaden, die zich vervolgens weer ergens anders uitleven..

in mijn ogen is de oplossingen meer druk op het concreet maken van afspraken en protocollen en zorgen dat deze nageleefd worden.. verscherpte controles. hiermee straf je de kwade af en kan iets dat in beginsel mensen bijeenbrengt prima blijven bestaan. Je hoeft niet alles dat oud is weg te gooien, en niet alles waar zich kwaden bevinden maar af te schaffen. immers dan houd je geen enkel stukje history in leven.. om maar niet te spreken van mensen die gewoon op 1 dag verschillende soorten ponies en paarden willen bekijken zonder concrete zoektocht, maar gewoon eens kijken of ze wat leuks tegen komen in plaats van 500+ kilometer te verrijden van stal naar stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:37

Tobbes schreef:
Redden? Dat soort mensen houden juist die markten in stand.

Wat men beter kan doen is de boel boycotten. Geen bezoekers = is geen markt.

Mee eens!

Zolang er gekocht wordt.........

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:13

ElCid schreef:
Voor meer inspecties/ boetes is meer personeel nodig, personeel kost geld...........en dat geld hiervoor komt er niet. Dat gaat naar "belangrijkere" zaken! De Db wil misschien wel maar zal daarvoor toch de steun van de overheid moeten krijgen.

.

De DB heeft al jaren meer dan 70miljoen euro in de boeken, ze beleggen e.d. maar geven veel te weinig uit ! kan de link naar hun resultatenrekening niet zo snel vinden, zal straks nog eens zoeken.
Ben +10 jaar vrijwilliger geweest, mede daardoor volledig afgeknapt op deze instantie.

(daarintegen vang ik wel moederpoezen/kittens en aidskatten etc op voor dierenasiel-dat is een andere zaak)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:21

Citaat:
in mijn ogen is de oplossingen meer druk op het concreet maken van afspraken en protocollen en zorgen dat deze nageleefd worden.. verscherpte controles.

Maar dat zal nooit gaan gebeuren, want kost teveel geld.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:30

Als we toch van alles aan het afschaffen zijn ( paarden op prinsjesdag/ zwarte piet ) dan de paardenmarkten ook maar.

Ben er nooit heen geweest.....bewust niet, maar meekijken en meeluisteren met andere doe ik wel.
Nee, een paardenmarkt ís niet meer van deze tijd net zo als willekeurig wat voor een dieren op markten kopen/ verkopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:37

Goed zo dierenbescherming +:)+ . Te triest voor woorden dat op deze manier paarden verhandeld worden. Ik zal er nooit naartoe gaan, maar zie er af en toe foto's van op Bokt staan. Mijn hart bloed als ik die stumpers in rijen aan een touwtje geknoopt zie staan. In mijn ogen verdiend geen enkel paard dit. Bah!