Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Een koloniaal verleden hoort nu eenmaal bij Nederland, leer je geschiedenis kennen en accepteren zeg. gekvanfleur schreef:ik word zoooooo moe van dat gezeik over slavernij zus en zo. Ik ga toch ook niets protesteren tegen al die Duitsers op de fiets omdat ze die in de tweede wereldoorlog van mijn opa stalen....
UhNee schreef:Nouja, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze toch een tikkeltje gelijk geefIk vind de afbeelding van het paneel niet meer echt van deze tijd.
magda_90 schreef:Ik dacht even dat het om de paarden ging en zodoende Partij van de Dieren, maar dit? Mag ik even. Een koloniaal verleden hoort nu eenmaal bij Nederland, leer je geschiedenis kennen en accepteren zeg.
Citaat:Het gaat om het tafereel 'Hulde der Koloniën'. Het is een afbeelding van halfnaakte donkere mensen die ‘de Nederlandse maagd’ onderdanig goede gaven aanreiken. Dat is niet meer van deze tijd, vinden de demonstranten. Ze vinden dat de Gouden Koets in een museum thuishoort
lieveli schreef:De kruisiging van Jezus gaat niet over de onderdrukking van een volk. Dus ik begrijp niet waarom je die vergelijking trekt?
En trots mogen zijn op onze geschiedenis? Pardon? Trots op de slavernij, de kruistochten en de jodenvervolging? Wauw.
lieveli schreef:Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.
[ Afbeelding ]
M_D_H schreef:lieveli schreef:De kruisiging van Jezus gaat niet over de onderdrukking van een volk. Dus ik begrijp niet waarom je die vergelijking trekt?
En trots mogen zijn op onze geschiedenis? Pardon? Trots op de slavernij, de kruistochten en de jodenvervolging? Wauw.
De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd.
En ja, we mogen trots zijn op onze geschiedenis. Al is het maar omdat wij als klein landje ons toch altijd maar weer hebben gered.
Al is het maar omdat wij, de huidige Nederlanders, veel van onze geschiedenis kunnen leren.
Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld waar andere landen ook nog steeds trots op zijn. Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op de goede dingen die wij gedaan hebben.
Overigens had ik al een Edit er aan toegevoegd, maar dat ter zijde.
Jodenvervolging is overigens niet van toepassing op Nederland, we van toepassing op Duitsland/de Nazi's.
Trouwens... Wij dwingen de egyptenaren toch ook niet om hun piramides, sfinxen etc af te breken?
Een en al slavernij hoor.
lieveli schreef:De kruisiging van Jezus gaat niet over de onderdrukking van een volk. Dus ik begrijp niet waarom je die vergelijking trekt?
bigone schreef:Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.