Demonstratie tegen Gouden Koets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:40

http://www.NOS.nl

Op het Museumplein in Amsterdam hebben zaterdag enkele tientallen mensen gedemonstreerd tegen het gebruik van de Gouden Koets. De betoging was georganiseerd door de actiegroep De Grauwe Koets.

Ze eisen dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima op Prinsjesdag niet meer in de Gouden Koets naar de Staten-Generaal rijden. Volgens hen is een paneel op de koets racistisch.

Het gaat om het tafereel 'Hulde der Koloniën'. Het is een afbeelding van halfnaakte donkere mensen die ‘de Nederlandse maagd’ onderdanig goede gaven aanreiken. Dat is niet meer van deze tijd, vinden de demonstranten. Ze vinden dat de Gouden Koets in een museum thuishoort.

"Het is bizar dat er in 2015 nog steeds rond geparadeerd wordt met deze vorm van propaganda uit de 19e eeuw",zei een van de sprekers tijdens de protestbijeenkomst. "Op de koets staat een afbeelding die riekt naar het koloniaal verleden. Een afbeelding die uitbeeldt dat blanken superieur zijn aan zwarten."

De Gouden Koets is dit jaar met Prinsjesdag nog te zien. Daarna wordt de koets gerestaureerd en zal hij drie tot vier jaar niet gebruikt worden voor de rijtoer op de derde dinsdag in september.

Loes1996

Re: Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Waar kunnen mensen toch allemaal een probleem van maken...
eerst zwarte piet en nu de gouden koets..zoek een leven -O-

magda_90

Re: Demonstratie tegen Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:45

Ik dacht even dat het om de paarden ging en zodoende Partij van de Dieren, maar dit? Mag ik even :r . Een koloniaal verleden hoort nu eenmaal bij Nederland, leer je geschiedenis kennen en accepteren zeg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:45

:') ik word zoooooo moe van dat gezeik over slavernij zus en zo. Ik ga toch ook niets protesteren tegen al die Duitsers op de fiets omdat ze die in de tweede wereldoorlog van mijn opa stalen....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:47

het is bijna lachwekkend, hoe bedenken mensen het toch weer...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:48

gekvanfleur schreef:
:') ik word zoooooo moe van dat gezeik over slavernij zus en zo. Ik ga toch ook niets protesteren tegen al die Duitsers op de fiets omdat ze die in de tweede wereldoorlog van mijn opa stalen....

maar die rijden dan ook niet voor je ogen rond op die fiets met een afbeelding hoe ze m van je opa afhandig hebben gemaakt ;)

joyce B

goh, zullen we de schilderijen maar uit de muea trekken en de geschiedenisboeken herschrijven? De Hut van Oom Tom uit de bibliotheken en zeker van de Boekenlijst op voortgezet onderwijs....

Het moet niet gekker worden.

M_D_H

Gadverdamme wat zitten die mensen te zieken zeg.

Wat willen ze dan? Dat we onze hele geschiedenis vernietigen?

Het is gewoon zoeken om te zeiken. Hoeveel mensen weten nou dat die afbeelding op die koets staat?
Als het niet hardop gezegd was door die ene proffesor dan had niemand er ooit aandacht aan geschonken.

Ik ben trots op Nederland en onze hystorie! En ja, zowel op onze goede daden maar ook op onze mindere daden. De geschiedenis heeft ons namelijk gevormd tot wie wij zijn.

En laten we wel wezen, er zijn meer blanken slaaf geweest dan donkere mensen... Dus wat dat betreft >;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:50

Nouja, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze toch een tikkeltje gelijk geef := Ik vind de afbeelding van het paneel niet meer echt van deze tijd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:52

Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:53

Misschien niet meer van deze tijd, maar desondanks een deel van onze geschiedenis. Die kan je niet veranderen door alles wat er aan doet denken maar te verwijderen. Beter kan je het zien als een wijze les: Zoals het toen was, nooit weer. Maar nee, liever zeuren we erover.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:55

UhNee schreef:
Nouja, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze toch een tikkeltje gelijk geef := Ik vind de afbeelding van het paneel niet meer echt van deze tijd.

De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd, maar wordt kog steeds in de kerk geshowd...

De gouden koets laat een deel van deze geschiedenis zien en laten we wel wezen... Het is een deel van de geschiedenis waar ons land en onze bewoners heel veel aan hebben gehad. Het wordt niet voor niks de gouden eeuw genoemd.

Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op onze geschiedenis.
Helaas hebben andere daar onder geleden, maar in Amerika worden ook nog steeds met trots afbeeldingen getoond van de onderdrukte indianen.
Ik weet zeker dat er in de Arabische landen ook nog steeds met trots hun geschiedenis wordt geshowd, waarbij zij toch menig blanke mens tot slaaf hebben gemaakt.

Waarom moeten wij onze geschiedenis verzwijgen en laten verdwijnen omdat andere er niet tegen kunnen? Het is gebeurt, shit happends...

Ik ga toch ook niet voor elke sushibar demonstreren omdat mijn voorvaderen honger hebben geleden in het kamp?

Edit: met trots op onze geschiedenis bedoel ik niet dat het goed is dat we zwarte mensen als slaaf hebben gemaakt, maar wel dat we gewoon best een keertje trots op onze geschiedenis in het algemeen mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 07-09-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:56

magda_90 schreef:
Ik dacht even dat het om de paarden ging en zodoende Partij van de Dieren, maar dit? Mag ik even :r . Een koloniaal verleden hoort nu eenmaal bij Nederland, leer je geschiedenis kennen en accepteren zeg.

ik denk dat die groep zich daar ook van bewust is..

immers de gouden koets hoeft niet omgesmolten te worden of zo.. maar niet meer in gebruik met die afbeelding..

Citaat:
Het gaat om het tafereel 'Hulde der Koloniën'. Het is een afbeelding van halfnaakte donkere mensen die ‘de Nederlandse maagd’ onderdanig goede gaven aanreiken. Dat is niet meer van deze tijd, vinden de demonstranten. Ze vinden dat de Gouden Koets in een museum thuishoort

in tegenstelling tot de zwarte pieten discussie.. kan ik mij hier op zich nog wel in vinden.. Ik kan deze gevoelens goed begrijpen.. Al vind ik het persoonlijk niet nodig om daarmee een stukje historie achter glas te plaatsen.. maar wellicht duidelijke overdracht van de historie, bijvoorbeeld een documantaire over de gouden koets en/of andere koninklijke bezittingen en die iedere zoveel jaar op de buis gooien..

zodat het duidelijk is dat het om een stukje historie gaat, en niet om het te verheerlijken, maar om het niet te vergeten bijvoorbeeld.

Stel er stond alleen een VOC schild op.. mag dat dan wel? De VOC kende ook slavernij en slavenhandel. Onze hele geschiedenis staat bol met slavenhandel, zelfs tegenwoordig is er nog een levendige slavenhandel zij het niet meer legaal.

doen alsof het niet bestaan heeft door afbeeldingen te verwijderen of een koets achter glas te zetten, lijkt mij persoonlijk schadelijker voor het besef van historie, dan het in stand houden en de gouden koets te zien voor wat ze is.. Een antiek koninklijk rijtuig..

We gaan toch ook
De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp niet overschilderen omdat doodstraffen in Nederland niet meer worden uitgevoerd en omdat de persoon niet uit eigen wil op de tafel is beland?

Afbeelding

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:57

Van mij mag hij er ook wel af hoor. De Afrikanen rijden toch ook niet rond met afbeeldingen waarop wij blanken vernederd worden.. Ik zou er ook niet blij mee zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:57

De kruisiging van Jezus gaat niet over de onderdrukking van een volk. Dus ik begrijp niet waarom je die vergelijking trekt?

En trots mogen zijn op onze geschiedenis? Pardon? Trots op de slavernij, de kruistochten en de jodenvervolging? Wauw.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:59

Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:59

Slavernij gebeurde over de hele wereld. Dat gebeurde al vanaf de oudheid. De Egyptenaren hebben echt niet vrijwillig zich de dood in gewerkt voor die piramdes van de Farao's... En die Harem vrouwen hadden ook niet veel keus. Vroeger gold het recht van de sterkste/slimste/rijkste. Daar hoef je niet trots op te zijn maar je hoeft het ook niet weg te stoppen. Eigenlijk geldt dat nu in heel veel gebieden en landen nog steeds als je even kritisch kijkt... Vooral arme mensen zijn "slaaf"van de rijkeren door de afhankelijkheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:01

Het veranderen van de naam van negerzoenen was een publiciteitsstunt. En afbeeldingen in schoolboeken zijn met een educatief doel. Het is bijvoorbeeld oké om Auschwitzgevangenen af te beelden in een boek, maar als iemand het op een shirt laat afdrukken kijkt men er scheef naar.

Ik verbaas me echt over sommige reacties hier, zo ondoordacht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:02

lieveli schreef:
De kruisiging van Jezus gaat niet over de onderdrukking van een volk. Dus ik begrijp niet waarom je die vergelijking trekt?

En trots mogen zijn op onze geschiedenis? Pardon? Trots op de slavernij, de kruistochten en de jodenvervolging? Wauw.

De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd.

En ja, we mogen trots zijn op onze geschiedenis. Al is het maar omdat wij als klein landje ons toch altijd maar weer hebben gered.
Al is het maar omdat wij, de huidige Nederlanders, veel van onze geschiedenis kunnen leren.

Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld waar andere landen ook nog steeds trots op zijn. Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op de goede dingen die wij gedaan hebben.

Overigens had ik al een Edit er aan toegevoegd, maar dat ter zijde.

Jodenvervolging is overigens niet van toepassing op Nederland, we van toepassing op Duitsland/de Nazi's.

Trouwens... Wij dwingen de egyptenaren toch ook niet om hun piramides, sfinxen etc af te breken?
Een en al slavernij hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:04

lieveli schreef:
Ik vind het wel prima. Ik vind het een denigrerende afbeelding, van mij mag dat ding eraf.

[ Afbeelding ]

best wel van deze tijd....de man links geeft het jongetje een Ipad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:04

Ik vind het juist goed dat het er staat; ik snap het oud zeer absoluut maar t is niet iets dat verborgen hoeft te worden. Stuk geschiedenis waar het land ook niet trots op is, maar het hóórde er wel bij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:05

M_D_H schreef:
lieveli schreef:

De kruisiging van Jezus is ook niet meer van deze tijd.

En ja, we mogen trots zijn op onze geschiedenis. Al is het maar omdat wij als klein landje ons toch altijd maar weer hebben gered.
Al is het maar omdat wij, de huidige Nederlanders, veel van onze geschiedenis kunnen leren.

Er zijn zoveel verschrikkelijke dingen gebeurd in de wereld waar andere landen ook nog steeds trots op zijn. Ik zie niet in waarom wij niet trots mogen zijn op de goede dingen die wij gedaan hebben.

Overigens had ik al een Edit er aan toegevoegd, maar dat ter zijde.

Jodenvervolging is overigens niet van toepassing op Nederland, we van toepassing op Duitsland/de Nazi's.

Trouwens... Wij dwingen de egyptenaren toch ook niet om hun piramides, sfinxen etc af te breken?
Een en al slavernij hoor.

Als je denkt dat de jodenvervolging niet van toepassing is op Nederland, nodig ik je graag een keer uit om naar het Joods-Historisch museum in Amsterdam te gaan :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:06

lieveli schreef:

ik denk dat je de bijbel dan nog even goed moet bestuderen..

Jezus werd gekruist vanwege de woorden dat hij de zoon van god zou zijn..
Hij had op den duur zoveel aanhangers en gelovigen dat de geestelijk leiders van die tijd hem als een groot gevaar zagen.. Hoe meer hij preekte, hoe meer aanhangers hij kreeg des te groter werd de haat van de geestelijk leiders. Je leest op een gegeven moment dat zij hem besluiten te doden, maar het juiste tijdstip nog moeten afwachten. Het was de manier om het volk in het gareel te houden..

onderdrukking tot en met vanuit het geloof in God 'onze Vader' (geen allah, geen budah.. God).

Trots zijn, nee dat ben ik ook niet op de zwarte bladzijden.. Maar die zwarte bladzijden moet je wel koesteren omdat het mede gemaakt heeft tot wie we zijn.. je zult moeten aanvaarden dat wij onze rijkdom verkregen hebben over de ruggen van anderen.

Daar hoort educatie en bewustzijn bij.. en dat bereik je niet door geschiedenis weg te stoppen

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:07

bigone schreef:
Ik vind de hele discussie buitengewoon belachelijke vormen aannemen. Dan is het misschien ook een idee om geen geschiedenisles meer te geven op scholen, want stel je voor dat er bepaalde afbeeldingen in boeken staan. En misschien moet heel internet wel opgeschoond worden zodat er geen enkele afbeelding meer gebruikt word waarop ook maar met enige mogelijkheid racisme in is te zien.
Ik vind het zo absurd, van geschiedenis en ook dat wij de slavernij hebben ingevoerd leer je dat het zo niet moet. Dan kun je alles wat in het verleden gebeurt is wel gaan verwijderen, overal is wel iets te vinden wat niet deugt maar juist daarvan kunnen we leren dat het niet weer moet gebeuren.
Negerzoenen, zwarte piet, gouden koets, laten mensen het in perspectief zien , straks komt het nog zo ver dat een blanke met een gekleurde moet trouwen want anders is het fout, belachelijk, jazeker net als deze hele discussie. En het zijn een paar mierenneukers die dit veroorzaken.

Maar dat vind ik dus het verschil: In de geschiedenisboeken kunnen die plaatjes staan om mensen iets te leren over de geschiedenis van Nederland. In dat geval is het duidelijk dat het geschiedenis is, deze praktijken. Maar door in 2015 nog rond te gaan rijden met zulke afbeeldingen op een gouden koets vind ik dat je insinueert dat deze praktijken zich in de moderne tijd nog zouden (moeten) afspelen.

Ik vind niet dat we ons verleden moeten verschuilen en stilhouden omdat dit is gebeurd, zeker niet, deze afbeelding mag dan ook imo in een geschiedenisboek staan maar is niet meer nodig op de gouden koets.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:08

Ik heb de bijbel nog nooit gelezen maar ik geloof niet dat je die vergelijking echt door kunt trekken. Jezus vs Slavernij. Vooral omdat het één fictief is en het ander wel echt gebeurd is.