Paard overleden tijdens Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paard overleden tijdens Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:34

bokt.nl / www.nieuwsblad.be

Het vijfjarige renpaard Atana is gisteravond op Waregem Koerse ernstig gewond geraakt. De dierenartsen ter plaatse hebben beslist om het dier te laten inslapen. Dat meldt dierenrechtenorganisatie GAIA.

Het was tijdens de laatste hindernisren op Waregem Koerse, de zogeheten prijs Baron Casier, dat de Franse merrie Anata een fataal beenletsel opliep. Wellicht kon het paard nog even verder rennen, puur op adrenaline, maar het zakte vlak voor de finish in elkaar. De precieze oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk. Na de race beslisten de aanwezige dierenartsen meteen om Anata te laten inslapen.

Voor Michel Vandenbosch van dierenrechtenorganisatie GAIA is dergelijk dierenleed bijzonder moeilijk te verkroppen. "Het kan niet door de beugel dat er gemiddeld om de twee edities van Waregem Koerse minstens één renpaard het leven laat. Ondanks alle veranderingen en verbeteringen die er op onze vraag gekomen zijn, stel ik vast dat Waregem Koerse nog steeds niet veilig genoeg is voor de paarden. Als de organisatie niet kan garanderen dat élk paard de hindernisrennen overleeft, rijst de vraag of het opportuun is om Waregem Koerse in de toekomst nog te laten doorgaan," zegt Vandenbosch.

GAIA eist dan ook een spoedoverleg met de organisatie van Waregem Koerse, om te bekijken hoe het verder moet. ‘Een ding is zeker: de selectiecriteria moeten absoluut strenger’, besluit Vandenbosch.

7ofhearts

Re: Paard overleden tijdens Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:41

Goed dat daar naar gekeken wordt, als de race "bekend "staat om zijn regelmatige ernstige ongelukken.
Hopelijk krijgen ze een voet aan de grond daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:43

Gaia komt weer aan de pas als ze media aandacht kunnen kijken. Waregem staat daar zeker niet voor bekend...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:09

Laten we met z'n alleen dressuurruiters bashen... maar dat er in de koers eentje doodvalt, dat boeit niemand precies...

2 maten, 2 gewichten?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:17

Als gaia zich ergens mee bemoeit, moet je de zogenaamde feiten vooral niet te serieus nemen. Doe er maar een zoutfabriek bij, en misschien kom je dan in de buurt van de waarheid.
Mediageile aandachtszoekers zijn het :r

Neemt niet weg dat het natuurlijk heel jammer is wat er daar is gebeurd.

crldrx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:40

Eerst en vooral:
Elk paardenleven die verloren gaat is er één te veel, maar zo'n dingen gebeuren. Hoe veilig je het ook maakt, want dit is een risicosport. Maar dat wil niet zeggen dat het zonde is.

Korte geschiedenisles:
Doorheen de geschiedenis is ons beeld tov dieren ook stevig veranderd. Van een "object" naar een vermenselijking. Tot waar die "vermenselijking" gaat, is een grijze zone. Met vermenselijking bedoel ik: dieren gaan naast ons leven, we eten ze niet op (mensen eten we niet op) en ze mogen niet "gebruikt" worden. Daar kan je strict in zijn (vegetariër zijnde bvb) of je bent er losser in (je ziet een kalfje doodgraag, maar je zegt er geen neen tegen als het op je bord ligt)

Als je een echte liefhebber van dieren bent tot op het - stricte - niveau van "vermenselijking", dan ben je tégen paardrijden. Indien niet, dan ben je toch redelijk naïef. Een dier optomen en "gebruiken" is nu eenmaal wat (klassiek/mainstream) paardrijden ís.

Nu kom ik tot mijn punt:
De paardenrennen heeft een lange historiek en gaat terug naar een tijd waar paarden vooral "gebruikt" werden, zowel op het veld bij de boer als in de oorlog op het strijdveld. De laatste decennia gaat het een verandering door, héél wat aanpassingen worden gedaan om het aantal ongevallen te beperken en mee te gaan in de huidige norm van de vermenselijking van dieren. Maar wat je ook verandert, het blijft nu eenmaal een - risicosport - waar we paarden "gebruiken", dat is niet anders dan bij dressuur of jumping, met het grote verschil dat we dressuur en jumping niét tot de categorie risicosport indelen.

Hopelijk begrijp je dan als ik zeg: zo'n dingen gebeuren. (Wees gerust, op stal zal de verslagenheid zéér groot zijn, niet omdat het geen geld meer zal opbrengen, maar omdat je er dag in-dag uit mee gewerkt hebt, een relatie mee opgebouwd hebt. Al maakt dat her verlies er niet minder erg om)

Ik ben iemand die de vermenselijking van dieren op een gematigd niveau bekijkt. Om paardengeweld ben ik zo kwaad en op elk niveau in de paardenwereld is er nog veel verbetering mogelijk, maar als een paard iets overkomt tijdens het uitoefenen van een sport zie ik het wel in "mijn" context. En dan hoop ik dat mensen die de sport waar ik enorm van hou, willen beëindigen, ook even strict zijn in hun volledige plaatje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:44

s0173957 schreef:
Laten we met z'n alleen dressuurruiters bashen... maar dat er in de koers eentje doodvalt, dat boeit niemand precies...

2 maten, 2 gewichten?

Dat is absoluut niet waar. De rensport staat altijd onder vuur. Zeker hier op bokt. Zelfs grote overwinningen worden overschaduwd door anti rensport bokkers.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:55

crldrx schreef:
Eerst en vooral:
Elk paardenleven die verloren gaat is er één te veel, maar zo'n dingen gebeuren. Hoe veilig je het ook maakt, want dit is een risicosport. Maar dat wil niet zeggen dat het zonde is.

???????

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:07

Crldrx, wat wil je nu precies zeggen? Een echte dierenliefhebber rijdt geen paard zeg je. Ben ik het helemaal mee eens. Maar er is in mijn ogen wel een groot verschil tussen een ontspannen buitenrit en paarden over potentieel gevaarlijke hindernissen heen jagen.
En wat betreft het vermenselijken, ik denk dat je de betekenis niet helemaal goed hebt. Vermenselijken betekent nl menselijke gevoelens aan dieren toekennen. Het wordt vaak als negatief gezien, en inderdaad, een paard is bv niet zo blij met een 'warme en veilige stal' zoals wij mensen wel zouden zijn.. maar paarden vermenselijken als in gevoelens als angst en blijdschap en frustratie er aan toekennen vind ik alleen maar goed. Mensen zijn namelijk óók dieren.
Wat dat alles verder met het artikel te maken heeft weet ik ook niet :P
Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is, en als het artikel klopt en dit regelmatig voorkomt dan mag er wel eens een groot onderzoek plaatsvinden.

crldrx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:22

@monnikenburg moest "geen zonde" zijn, thx!

@8nnemiek

Je kan vermenselijken op verschillende manieren zien, ik leg het op mijn manier uit.

Wat dit alles met het artikel te maken heeft? Beknopt: maak geen conclusies over dit voorval ("Waregem Koerse afschaffen") als je om het spreekwoordelijk hoekje wel graag een lekker biefstuk eet. Da's een zeer (gevaarlijke) fijne lijn voor mij om geloofwaardig te zijn.

En pas op: van mij mag je tégen de wedrennen zijn, er is niets in de wereld dat énkel maar voorstanders heeft. Het gaat mij om de gevormde mening van Gaia en de media/mensen die hen volmondig delen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:12

Beetje snel en emotioneel geschreven misschien crldrx , maar erg to the point wat mij betreft!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:41

Tja Gaia, tis weer voor de aandacht, .. Pas als elk paard de hindernissen kan overleven... Kan nooit, ook op jumping of eventing sneuvelen paarden die de hindernis niet overleven.. Het is heel tragisch , maar ook op wandeling sterven paarden en ruiters.. Even gaia inlichten,mischien gaan ze dan ook aan de bel trekken.. Oei, in het verkeer sterven ook honden, mischien even verkeer stilleggen , want dat is ook voor ons plezier!. Risicos' uitsluiten is belangrijk, maar er zijn altijd nog risico's, ook al bij het laden en transporteren!

crldrx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:52

@marletta

Het is dan ook een enorm moeilijk onderwerp om over te schrijven zonder je in kamp A of B te positioneren!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:01

LiesbethDW schreef:

Als de organisatie niet kan garanderen dat élk paard de hindernisrennen overleeft, rijst de vraag of het opportuun is om Waregem Koerse in de toekomst nog te laten doorgaan," zegt Vandenbosch.

Ik kan niet 100% garanderen dat mijn paarden elke dag op de weide overleven. Met een slechte landing na een bok bijvoorbeeld, kunnen mijn paarden ook hun poten breken. Of ze kunnen koliek krijgen. Zet ik hen dan helemaal niet meer op de weide? Of ook niet op stal, daar kan er ook vanalles gebeuren. Geen paarden meer houden dan zeker?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:03

verschrikkelijk ongeluk.
heb er een video van op facebook gezien, kijk het niet!!!
ik ben, een uur na het gezien hebben vd video nog steeds niet goed van.
de poot (poten denk ik zelfs) waren gewoon over. arm paardje zat te dabben met zijn been en het stuk hoef dat er half aan hing. verschrikkelijk! ik vind de rensport 10x niets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:11

Katharinaa schreef:
LiesbethDW schreef:

Als de organisatie niet kan garanderen dat élk paard de hindernisrennen overleeft, rijst de vraag of het opportuun is om Waregem Koerse in de toekomst nog te laten doorgaan," zegt Vandenbosch.

Ik kan niet 100% garanderen dat mijn paarden elke dag op de weide overleven. Met een slechte landing na een bok bijvoorbeeld, kunnen mijn paarden ook hun poten breken. Of ze kunnen koliek krijgen. Zet ik hen dan helemaal niet meer op de weide? Of ook niet op stal, daar kan er ook vanalles gebeuren. Geen paarden meer houden dan zeker?

T is niet het helderste lichtje van de kandelaar := wat een onnozele opmerking van de Gaia man. Zo zet je je als Gaia ook flink te kijk :')

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:06

Grappig dat genoemd wordt dat leuke buitenritjes veiliger zouden zijn voor de paarden..Nou ik heb er in mijn 25 jaar met paarden bezig te zijn al wat zien verongelukken hoor. (10 tallen) En vaak door onkunde.
Paarden die mentaal totaal niet opgewassen zijn om op een weg of bij publiek te lopen. (door wat voor omstandigheden dan ook...)
Vind ik persoonlijk net zo erg hoor. maar klinkt idd een stuk onschuldiger en we willen onze eigen hobbie met paarden natuurlijk graag goed praten. Maar blijft gewoon een risico als je met paarden bezig bent, en zeker als je niet weet wat je doet

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:13

nanoukkie schreef:
verschrikkelijk ongeluk.
heb er een video van op facebook gezien, kijk het niet!!!
ik ben, een uur na het gezien hebben vd video nog steeds niet goed van.
de poot (poten denk ik zelfs) waren gewoon over. arm paardje zat te dabben met zijn been en het stuk hoef dat er half aan hing. verschrikkelijk! ik vind de rensport 10x niets.

Heb net ook het filmpje gezien ;( word er kotsmisselijk van!!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:36

savanjola schreef:
Grappig dat genoemd wordt dat leuke buitenritjes veiliger zouden zijn voor de paarden..Nou ik heb er in mijn 25 jaar met paarden bezig te zijn al wat zien verongelukken hoor. (10 tallen) En vaak door onkunde.
Paarden die mentaal totaal niet opgewassen zijn om op een weg of bij publiek te lopen. (door wat voor omstandigheden dan ook...)

Ik weet niet of je mijn reactie bedoelt, maar ik zei dat het diervriendelijker is, niet veiliger ;) Paarden hebben er meer plezier in, minder dwang, dat bedoelde ik. Omdat er gezegd werd dat een dierenliefhebber überhaupt niet zou moeten paardrijden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:38

Ik zag de hindernis van de foto. Daar springen ze over een heg en meteen daarna is een greppel. Dat is toch geen eerlijke sprong?
ALs ik bedenk dat ik over iets heen moet springen en ik kan niet zien dat daarachter een greppel ligt, dan zou ik dus zo mn achillespees kunnen scheuren als ik op het schuine stuk land. Of een enkel breken.
Sprongen; ok. Maar ze moeten wel eerlijk zijn, en dat vind ik de spong op de foto niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:48

Dat is in de eventing net zo goed hoor.

fam022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:45

Dit is meer kijken tot welk uiterste ik een paard kan drijven in onmogelijke situaties. Is dat nou sport? Hou toch op man

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:05

Is dat niet wat we ook in Aken recent hebben gezien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:42

Akhal_Teke schreef:
Ik zag de hindernis van de foto. Daar springen ze over een heg en meteen daarna is een greppel. Dat is toch geen eerlijke sprong?
ALs ik bedenk dat ik over iets heen moet springen en ik kan niet zien dat daarachter een greppel ligt, dan zou ik dus zo mn achillespees kunnen scheuren als ik op het schuine stuk land. Of een enkel breken.
Sprongen; ok. Maar ze moeten wel eerlijk zijn, en dat vind ik de spong op de foto niet.

Helemaal mee eens.
Stel je voor dat ze bij hordelopen bij atletiek onzichtbare greppels maken na elke horde, waar zo nu en dan een kind zijn enkel breekt.. dat zou per direct verboden worden. Maar in de paardensport moet dat zomaar kunnen?

Heeft die greppel ook nog een functie, of is dat puur voor de spanning?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:05

was het paard wel correct/ingespoten voor dat hij begon ? dat vergeten ze altijd er bij te zetten...
want hier stel ik mij wel serieuze vragen bij. want dit gebeurd niet zomaar. maar ja wij wie zijn wij om het te zeggen.. zo moeten ze alles afschaffen.

als ze zeker willen zijn dat er geen ongelukken gebeuren moeten ze elk paard grondig onderzoeken.
want met een correct paard ga je dit niet zo ernstig tegen komen volgens mij.