Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:36

http://www.rtvnoord.nl
Ingezonden door Stephanie

Eigenaar Jan is er zat van. Hij heeft een pony in de wei staan, maar voorbijgangers denken dat de 36-jarige Lady ondervoed is en bellen geregeld de politie. Daarom heeft hij een bord in de wei gezet: 'Ik ben 36 jaar en word goed verzorgd.'

Want volgens Jan ziet Lady er voor een pony van deze leeftijd heel normaal uit. 'Ze wordt prima verzorgd, ze staat hier in een heel ruim hok, ruimer dan andere paarden hebben. Een prachtig bejaardentehuis', lacht hij. 'Ik denk gewoon dat mensen er niet echt verstand van hebben en daarom de politie bellen.' Vandaar dat Jan het bord bij Lady in de wei heeft gezet. 'Op zich vind ik het wel goed dat mensen zich zorgen maken, maar ze kunnen toch ook even aanbellen? Als ik mensen wenk, kom even verder, dan lopen ze gewoon door..'

Het bord blijft nog wel even in de wei staan. Hoe lang nog? 'Ik wil niet zeggen tot haar dood, maar wel nog minstens tien jaar', lacht Jan.

Een foto is hier te bekijken.

Caatje87

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:38

Ook als is het dier al 36, als je naar de billen kijkt zie je dat ze toch wel errrrg mager is.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:39

sorry hoor, maar zelfs onze pony van 38 zag er op haar eindje niet zo mager uit. Al is een paard oud, wil dat nog niet zeggen dat ze zo mager moeten zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:40

Tja... Vaak gaan oudere dieren aan "verhongering" doordat ze gewoon geen tand meer in hun mond hebben. Dan kan het beestje nog zo goed ter been zijn, dit is natuurlijk niet gek van omstanders die zich zorgen maken... en terecht.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:41

Inderdaad oud maar ook echt wel mager. Zal niet eenvoudig zijn om daar wat aan te doen maar begrijp wel dat mensen hier vraagtekens bij hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:42

Deze pony is wel héél erg mager ondanks haar leeftijd! Ik wed dat ze geen Masters Seniorenslobber krijgt,want dan was ze echt veel dikker.
Zet die pony 3 weken hier neer,en ik krijg haar dikker.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:42

Dit beestje gaat vast geen 10 jaar meer mee zoals ze er uitziet. Hij zal haar ongetwijfeld prima verzorgen maar ik denk dat er wat aangepast eten in moet.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:43

Nou vind het ook niet meer dan logisch dat mensen bellen , dat beestje is veel te mager. Ook voor deze leeftijd.

Free2

Jezus, zelfs met de wetenschap dat dit dier oud is schrik ik nog van de foto.. Ik dacht ook gelijk aan een tandprobleem. Dat ze in de winter wat aan de magere kant zijn oke, maar dit is wel erg extreem..

elibeest

Die van ons die 38 geworden is had ook geen kiezen meer, kon geen ruwvoer meer eten, maar leefde van slobber aangelengd met vanalles, van Luzerne, tot bietenpulp, bix, muesli, alles wat er in kon en naar binnen ging kreeg ze, speciale senioren slobbers, met veel ruwvoer er in verwerkt. en die was echt niet mager.

dorientjuh

'Ondervoede' pony is de titel.. Die aanhalingstekens mogen wel weg want het paard ís gewoon sterk ondervoed. Dat heeft niks met leeftijd te maken. Als de eigenaar echt zo goed voor de pony zorgt is er niks meer aan te doen en had ik het dier al even geleden in laten slapen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:44

Ook al is dat paardje 36 dan hoeft ze er nog niet zo uit te zien. Zo enorm mager is toch echt niet nodig. Snap niet dat die eigenaar zelf vind dat het beestje er prima uit ziet? Ik snap de mensen best dat ze de politie bellen. Denk dat deze eigenaar nog wel wat voorlichting mag hebben over voeding voor oudere paarden.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:45

als ik de foto's zie dan snap ik mensen wel. pony is aardig dun. en tja dat worden ze helaas wel vaker op die leeftijd. De wei waar ze in staat is lekker vol en groen. Meschien een optie om iets meer uitleg te geven waarom de pony zo is een klein levens verhaaltje dat zou mij als voorbij ganger meer boeien om te lezen. Ik zou dit ook kunnen zien als excuus.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:46

Dan mogen jullie eens vertellen hoe je zo'n beestje dik krijgt. Mijn schoonouders hebben een welshje van 36 in de wei, beessie staat hele dagen in een mooi groen weiland. Krijgt 's avonds een emmer vol met mais of zemelen wat ze zo weg kan slobberen, onbeperkt hooi etc. maar er komt geen grammetje op. Madame trekt nog geregeld een sprintje door de wei en als ze met binnen halen ertussen uit kan piepen is ze hem gevlogen. Dus die laten we ook nog rustig rond hobbelen, ook al ziet ze er niet al te florissant uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:49

Daantjuh88 schreef:
Dan mogen jullie eens vertellen hoe je zo'n beestje dik krijgt. Mijn schoonouders hebben een welshje van 36 in de wei, beessie staat hele dagen in een mooi groen weiland. Krijgt 's avonds een emmer vol met mais of zemelen wat ze zo weg kan slobberen, onbeperkt hooi etc. maar er komt geen grammetje op. Madame trekt nog geregeld een sprintje door de wei en als ze met binnen halen ertussen uit kan piepen is ze hem gevlogen. Dus die laten we ook nog rustig rond hobbelen, ook al ziet ze er niet al te florissant uit.

Dat zal ik je vertellen.Geef dat paardje Masters Senioren Slobber! dus geen ander merk,maar echt van Masters.Zal je zien dat ze na 2 weken al dikker begint te worden,mits ze niet ziek is!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Sommige paarden nemen niks meer op en zullen dan ook niet meer aankomen.
Dat kan je niet aan de hand van een foto beoordelen, en niet ieder paard reageert op die of die meuslie of andere methode. Lichaam raakt gewoon op, dat hebben oudere mensen ook..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:51

Daantjuh88 schreef:

Senior priores bijvoeren en geweekte grasbrok en grasmix. Dan zul je zien dat er snel weer vlees op de botten komt. Gras en hooi kunnen die oudjes vaak niet goed meer eten dus daar moet je een vervanging voor zoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:53

Daantjuh88 schreef:

Mais en zemelen wordt een paard niet dik van hooguit buikvulling. Goed voer met eiwitten, vezels en vetten hebben die oude dieren nodig..

Ik snap best dat mensen de politie bellen, en als ze daar als inspecteur komen en dit goedkeuren mogen ze ook wel eens nakijken welke kennis die beste man/vrouw heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:54

het ene dier krijg je nog wel dik.. het andere dier heeft een hogere stofwisseling en wordt graadmager..

mijn ene oma is hoogbejaard gestorven met overgewicht waar menigeen zich gedurende hun actieve leven behoorlijk zorgen over zouden maken.. Mijn andere oma viel sneller af dan dat je er voeding in kon stoppen.. beiden ruim over de 90.

En om eerlijk te zeggen, ik vraag mij altijd af waarom mensen niet gewoon vragen stellen aan een eigenaar, zeer zeker als hij blijk geeft daar open voor te staan (zodat je niet huis aan huis hoeft af te gaan om een eigenaar te vinden). Blijkbaar moet men altijd gelijk politie en dierenbescherming gebeld worden. wat is er mis met : Meneer, ze is zo magertjes, is ze ziek? Het lijkt wel alsof men tegenwoordig alleen maar van het slechte in de mens wil uitgaan.

de ene pony sterft stilletjes in zijn slaap op hoge leeftijd aan een hartstilstand.. de andere pony teert langzaamaan weg. zelfs met hulp en bijvoeding, zo gaat het leven.

slobber is mooi, als een dier nog goed voedingstoffen kan opnemen uit wat er ook in zijn maag beland.. dat weten we niet van dit dier.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-08-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:54

Deze is 20 jaar [stuk jonger natuurlijk] maar vel over been.En met de juiste slobber weer goed gekregen!
Afbeelding

Na 3 mnd. was ze zo.
Afbeelding

Dus hier het bewijs dat het met de juiste slobber zeker wel kan.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:56

Als al zo vaak de politie gebeld is (of 144, wat logischer zou zijn) dan is de dierenbescherming vast wel eens langs geweest. Die hebben toch genoeg verstand ervan om te oordelen of deze pony inderdaad te mager is? Die hadden anders vast wel al actie ondernomen of eigenaar hierop aangesproken.

We kunnen moeilijk beoordelen vanaf een foto waarbij de pony zelfs half achter het bord staat.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 24-08-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_l_amanda_l_

Subli Seniores Priores doet ook prima wonderen hoor, t'is niet alléén Masters. ;)
Mijn pony is er 35 op geworden, had nog een paar stompjes van tanden in zijn mond.
Wel een paar keer porties op de dag geven, niet alleen s'avonds een bak vol, grazen doen ze ook de hele dag door...

Pony van de OP zou ik ook de dierenbescherming voor bellen, oud of niet, wat een wandelend skelet! Geen spieren meer oké, dat mag op die leeftijd, maar er moet toch wel íets op zitten... Eigenaar jan bedoeld het vast goed, maar eerlijk; als mijn oudje er op het laatst zó bij had gestaan, had ik zelf wel voor inslapen gekozen (ben benieuwd hoe die pony er s'winters bij staat, die moet nu toch een extra laagje opbouwen voor de koude straks?)

truselientje

Ik kom hier dagelijks langs en zie inderdaad veel mensen kijken, blijven staan en er ook wel heen gaan.
Ik snap dat het dier oud is, maar deze pony is de laatste maanden wel afgevallen. Hij/zij was de laatste jaren al nooit dik maar ik zie haar nu vermageren ondanks dat ik haar elke dag zie.
Het bord staat er nu een paar week, ik ging er daarmee vanuit dat de dierenbescherming/LID what ever langs was geweest en dat ze daarom nu dat bord hadden geplaatst.

Ik vroeg me ook al af, of je een dier zo mag laten vermageren ondanks dat je er goed voor zorgt. Lijkt me dat er dan meer aan de hand is of dat het beestje gewoon op is.
Maar aangezien de politie hier meerder malen voor gebeld is, mag je schijnbaar gewoon je pony net zolang laten rondlopen totdat ze niet meer willen of kunnen, zolang je er maar goed voor zorgt. Kan wel janken als ik er langs rij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:58

Nou de bestandsdelen in Masters zijn anders dan die van Subli.Masters is niet alleen maar voor oudere paarden,maar ook voor zieke paarden,zogende merrie's,enz.
Weinig suikers,veel ruwvoer en de juiste vitaminen en mineralen.
Ik heb meerdere slobbers geprobeerd,en Masters kwam als beste uit de bus.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:59

Sommige pony s komen niet snel meer aan. Zo ken ik er ik 3( 2 helaas
Overleden) Alles geprobeert.