Foto: Helen Revington & Stephen SparkeEen ervaren eventingpaard bewees zijn kunnen door foutloos door een waterhindernis te springen, nadat zijn hoofdstel was afgezakt en zijn oornetje voor zijn ogen was gezakt.
Man Hunt, gereden door de Brit Richard Skelt, kampte met een tuigageprobleempje tijens de CIC3* in Hartpury afgelopen zaterdag. Skelt vertelt: "Ik sprong over de hindernis voor het water en merkte dat zijn hoofdstel wat naar voren was geschoven. Ik galoppeerde verder, reikte naar voren en trok het op zijn plaats. "
Wat Skelt, die op de hindernis focuste, niet had gezien, was dat het hoofdstel opnieuw naar beneden zakte en dat het oornetje over de ogen van Man Hunt was gezakt. De elfjarige ruin liet zich niet uit het lood slaan en sprong foutloos over de hindernis. Toen hij weggaloppeerde van de waterhindernis, realiseerde Skelt zich wat er was gebeurd. Hij zegt: "Ik hield onmiddellijk halt en trok het oornetje af."
De combinatie ging verder, maar verder in het parcours verschoof het hoofdstel opnieuw en Skelt gaf op. Pas toen hij de foto's en een video-opname bekeek, zag de ruiter wat er gebeurd was.
"Hij nam de hindernis alsof hij ze kon zien, ik sta versteld dat hij dat gedaan heeft," zegt Skelt. "Het voelde als een goede sprong, niet alsof het hem moeite kostte."
Man Hunt en Richart Skelt zijn bezig aan hun vijfde eventingseizoen. In Hartpury hoopten ze hun kwalificatie voor Burghley veilig te stellen. Dat zullen ze nu in Blenheim proberen te doen...met een nieuw hoofdstel. Skelt zal het hoofdstel in het vervolg ook vastmaken aan een vlecht.

Bij het volgende topic van iemand die valt gaan we discuseren of we überhaupt nog wel op paarden mogen zitten.