Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:12

http://www.bokt.nl / http://www.nos.nl

Chef d'equipe van het Nederlandse dressuurteam Wim Ernes vertelt over zijn team tijdens het Europees Kampioenschap in Aken. "Ik ben een blijde bondscoach. We hadden de doelstelling in ieder geval één individuele medaille te behalen, en dat is gelukt. We hadden gedacht dat Edward die medaille zou behalen, maar Hans Peter heeft dat geweldig ingevuld. Los van het feit dat Edward een beetje pech had, kijken we heel tevreden terug op deze week. Edward had normaal gesproken wel een medaille kunnen rijden, maar dat lukte niet omdat hij werd uitgesloten in de Grand Prix Special. Maar Hans Peter heeft het goed ingevuld en ook de andere drie hebben mooie klasseringen gereden."

Over het toppaard van Edward Gal kan hij het volgende kwijt: "De stress bij Undercover is niet te trainen. Dat is gewoon een kwestie waarbij een paard in een situatie komt waarin hij bang wordt, het blijft natuurlijk een vluchtdier. Dan gebeuren dit soort dingen. Het op de tong bijten is gewoon pech. We moeten wel gaan kijken of we een oplossing hiervoor kunnen vinden. Er zijn een aantal dingen die we kunnen doen en daar gaan we intern over na denken, zodat we kunnen komen met een oplossing. Het is alleen niet echt te trainen, daar heeft Edward gelijk in. Maar we kunnen wel oplossingen zoeken. Het paard is een vluchtdier en een gewoontedier. Als het paard in een situatie komt die hij herkent en waarin hij op zijn gemak is, dan gebeuren dit soort dingen minder snel. Daar moeten we in gaan zoeken. We hebben nu wel mogelijkheden om te voorkomen dat hij in dit soort situaties terecht komt. We moeten kijken of dat voor Rio tot de mogelijkheden behoort."

"Met dit team gaan we bouwen naar Rio. We moeten proberen niet in de favorietenrol te komen, dan wordt de druk alleen maar groter. Onze doelstelling blijft een medaille in Rio."

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:14

Volgens mij moeten Undercover en Edward Gal eens gaan trainen met Tristan Tucker: die weet vast wel raad met de stress van Undercover.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:16

janouk schreef:
Volgens mij moeten Undercover en Edward Gal eens gaan trainen met Tristan Tucker: die weet vast wel raad met de stress van Undercover.

Dacht ik dus ook! _/-\o_ :') Wat die met dat paard van Joyce heeft bereikt is wonderbaarlijk. En Joyce is ook niet bepaald een beginner.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:24

Idd zelfde training al Katja Gevers met haar GP paard Thriller :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:25

Waarschijnlijk is Edward niet de geschikte ruiter voor dit paard.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:26

Misschien moeten Edward en Fritsie maar eens komen trainen bij stal tops in Valkenswaard. Gaan wij met zn allen wel op de tribunes zitten en op verzoek juichen en klappen.

Ik bied mij aan als vrijwilliger :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:27

Toch begin ik me langzaam af te vragen waar je de grens moet trekken. Is zo'n gespannen paard wel zo'n fantastisch talentvol sportpaard? Een paard moet ook op wedstrijd kunnen presteren. Voor dit paard is zo'n wedstrijd echt een hel. Moet je zover willen gaan? Een fantastische musicalster met podiumvrees, komt er ook niet...

En ik ga er toch vanuit, dat ze voor Undercover al heel wat hebben geprobeerd om de spanning te verminderen. Elke keer horen we dat dit prachtige paard hoger had kunnen scoren maar dat de spanning in de weg zat. Is de spanning dan niet gewoon een tekort waardoor het paard niet geschikt is om op dit niveau mee te draaien?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:29

Johanna59 schreef:

Gebasseerd op 1 incidentje??? :+ vergeet je even dat ie de dag ervoor naar 82% liep in de gewone kur :P

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:31

Sjira schreef:
Toch begin ik me langzaam af te vragen waar je de grens moet trekken. Is zo'n gespannen paard wel zo'n fantastisch talentvol sportpaard? Een paard moet ook op wedstrijd kunnen presteren. Voor dit paard is zo'n wedstrijd echt een hel. Moet je zover willen gaan? Een fantastische musicalster met podiumvrees, komt er ook niet...

En ik ga er toch vanuit, dat ze voor Undercover al heel wat hebben geprobeerd om de spanning te verminderen. Elke keer horen we dat dit prachtige paard hoger had kunnen scoren maar dat de spanning in de weg zat. Is de spanning dan niet gewoon een tekort waardoor het paard niet geschikt is om op dit niveau mee te draaien?

Ben ik niet met je eens. Sportprestaties zijn er om te verbeteren. Waar de een moet trainen op een hogere score voor zijn passage piaff onderdelen moet Edward dus trainen op meer ontspanning bij zn paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:35

listiglistje schreef:
Johanna59 schreef:

Gebasseerd op 1 incidentje??? :+ vergeet je even dat ie de dag ervoor naar 82% liep in de gewone kur :P

Eén incidentje?
En ben een beetje in verwarring met de gewone kür?
Verandering van ruiter kan soms voor wonderen zorgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:38

Is Tristan Tucker nu de nieuwe goeroe van amateur-rijdend Nederland?

Ik denk dat hij als eerste zal toegeven dat je een paard weliswaar zult kunnen laten wennen aan bepaalde omstandigheden, voorwerpen, geluiden etc. maar een paard blijft een paard en er zal altijd een element van onzekerheid zijn. En zeker met zo'n hoog in het bloed staand paard als Undercover.
Het lijkt me wel grappig, Edward Gal in de weer met ballen, parapluutjes, rookbommetjes en gillende sirenes. Misschien is politiepaard training wel wat voor hem :)

Of misschien gewoon verkopen. Aan Carl Hester bv.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:40

Johanna59 schreef:
listiglistje schreef:

Eén incidentje?
Verandering van ruiter kan soms voor wonderen zorgen.

Als er iemand is die een gespannen paard door een proef kan loodsen is het Edward wel. Dit paard is gewoon zo ongelooflijk gefixeerd op zijn omgeving. En Edward had gevraagd om de prijsuitreiking op een ander paard te mogen doen, maar dat was eerst niet mogelijk, totdat op het allerlaatste moment nog wordt gezegd dat het wel kan, maar toen konden ze al niet meer van paard wisselen. Bij die prijsuitreiking is hij die rust verloren.

Om Edward nou zo aan te vallen zeg. Het is een topruiter die er alles aan doet om zijn paard gerust te stellen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:41

[/quote]

Eén incidentje?
Verandering van ruiter kan soms voor wonderen zorgen.[/quote]

dat hebben we gezien met totilas ja ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:41

Johanna59 schreef:

wie weet zoeken ze nog een nieuw paard voor Matthias Rath :))

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:42

Carl is ook een master met rijden, maar het is geen tovenaar. Net als Edward dit niet is in zulke situatie.s.
Vind het echt te bizar voor woorden hoe hij door dit gebeuren compleet afgebrand wordt.
Kansloos komt ook nog in mij op. Als er iemand weet hoe te moeten rijden is het Edward wel.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:51

rockey schreef:

Eén incidentje?
Verandering van ruiter kan soms voor wonderen zorgen.[/quote]

dat hebben we gezien met totilas ja ;)[/quote]

ik mis echt een vindikleukknop op bokt.
Toen hij met undercover Meereed in de prijsuitreiking Donderdag dacht ik al dat dat niet zo slim was. Ik had toch een ander paard gepakt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:51

Is Carl Hester volgens Bokt tegenwoordig de man die van ieder hoog in het bloed staand paard een mak lammetje kan maken? :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:53

Dat wilden ze ook sassie81 :P maar er werd eerst gezegd mag niet en achteraf bleek
dat men toch 1 reservepaard per team mocht met de prijsuitreiking...weer een gevalletje van miscommunicatie in Aken :7

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:55

Citaat:
Is Carl Hester volgens Bokt tegenwoordig de man die van ieder hoog in het bloed staand paard een mak lammetje kan maken?
Nee, wat mij betreft niet. Maar ik vind zijn proeven altijd nogal sloom, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:57

Volgende maand meesturen met de oefendagen voor Prinsjesdag.

sassie81

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:00

Of politie paard van daar. Deed anky ook.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:00

als de fei nou gewoon rollkur toestaat tijdens de proeven vloeit de spanning vast makkelijker af :Y)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:02

Ik kan me voorstellen dat ze de prijsuitreiking toch gereden hebben, maar ik vraag me af wat de consequenties waren geweest als hij gewoon zonder paard de ring in was gegaan? Of toch een ander had gezadeld, nog voordat die goedkeuring erdoor was? Met oog op welzijn en wellicht veiligheid zou ik het geen gekke keus gevonden hebben en vraag me dus af wat er gebeurd zou zijn als ie dat gedaan had? Niet alleen in de proef die dag, maar ook vanuit de organisatie..? Ik kan me dreigen met diskwalificatie voorstellen, maar dat kan je toch nooit goed praten tegenover het publiek?

Natuurlijk allemaal achteraf, maar vraag me af wat er zou zijn gebeurd als ze hun poot stijf hadden gehouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:03

Jannepauli schreef:
Citaat:
Is Carl Hester volgens Bokt tegenwoordig de man die van ieder hoog in het bloed staand paard een mak lammetje kan maken?
Nee, wat mij betreft niet. Maar ik vind zijn proeven altijd nogal sloom, vandaar.

Hij is notabene nog de eerste dag met paard en al onderuitgegaan omdat het paard schrok :+

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:03

Upgrade1 schreef:
als de fei nou gewoon rollkur toestaat tijdens de proeven vloeit de spanning vast makkelijker af :Y)

Wat is dit nou weer voor misselijke opmerking?