WK Verden: geen Nederlandse medailles bij vijfjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

WK Verden: geen Nederlandse medailles bij vijfjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 13:06

www.bokt.nl / www.kwpn.nl

Een teleurstellend resultaat voor de Nederlandse deelnemers aan het WK Jonge Dressuurpaarden in Verden. Geen van de vijfjarige KWPN-talenten wist een medaille te behalen. Beste Nederlandse combinatie was Kirsten Brouwer met Five Star, die na zijn imponerende optreden op donderdag op de zilveren positie stond. De imponerende voshengst bleef de hele proef heel goed geconcentreerd op zijn amazone. Voor zijn prachtige stap niets dan lof van de jury, maar het weinig tonen van het halsstrekken werd hem zwaar aangerekend. Een eindscore van 8,72 en een vijfde plaats waren hiervan het resultaat. Ook Marieke van der Putten met Four Legends kreeg scores die haar proef geen recht deden. Met een prachtige harmonieuze proef en een uitermate vriendelijke voorstelling bleef de combinatie steken op een zesde plaats. De beloftevolle hengst Ferdeaux werd door Kirsten Brouwer naar de tiende plaats gereden. Hoewel de hengst nog erg heet en gespannen was op het losrijdterrein, wist Kirsten Brouwer toch een prima proef neer te zetten met hem.

De winst ging naar de voor Denemarken uitkomende Severo Jesus Jurado Lopez met de Deense eyecatcher Fiontini (Fassbinder x Romanov Blue Hors). Een opvallende tweede plaats was voor Andreas Helgstrand met een volle zuster van de winnaar, de zeer kwaliteitsvolle merrie Fiontina die onder zeer veel druk werd voorgesteld wat tot kritische geluiden omtrent de beslissing van de jury leidde.

Rindin

Re: WK Verden: geen Nederlandse medailles bij vijfjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:24

Erg jammer! Five Star in de medailles was wel errug gaaf geweest.

Wat is er toch met die Helgstrand? Ik kan me zijn harmonie met Blue Hors Matinee nog goed herinneren wat was dat prachtig... Sindsdien alleen maar negatief in het nieuws...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:40

Is er beeldmateriaal van deze proef onder 'veel druk' ? Stel me zo veel vragen bij Helgstrand, heb ook nog dat fijne beeld van matinee voor mij, kan me niet inbeelden dat het de laatste tijd zo mis gaat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:46

De jury was van mening dat het paard natuurlijker voorgesteld mocht worden. Maar tegelijktijd vonden ze ook dat de merrie met een langere teugel in harmonie en bij elkaar bleef lopen. Persoonlijk vond ik dat dus een kleine tegenstrijdigheid, maar t zorgde mogelijk wel voor het verschil in goud of zilver.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:59

Ik ben ook wel benieuwd naar het beeldmateriaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:07

YouTube of via een abbo van clipmyhorse. Bedenk wel dat dit bericht van t Kwpn is, dus helemaal objectief vind ik het niet. :+ Er zat wel wat druk achter, maar zo storend vond de jury t niet, (ik ook niet trouwens) anders winnen ze echt geen zilver. En de jury strafte open monden, spanning en vasthouden in t lijf echt gewoon af met een lager cijfer dus ik gooi dit maar gewoon op t Kwpn die gewoon niet zo blij is dat er geen medaille was voor 'hun' stamboekpaarden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:43

Een nieuwsbericht dat je beter met een korrel zout neemt dus :+

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:06

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:21

Das dus duidelijk ....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:35

Ja kort in de hals was ie idd ook wel eens. Maar verder kun je die website nou ook niet echt bepaald objectief noemen. :+

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:39

Sammie, heb je gezien hoeveel druk op die teugels zit? Doe in je verbeelding de sperriem af en kijk dan naar de foto's. Wie dit nog paardrijden durft noemen, zou zich moeten schamen .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:46

Ja die wurgst(r)and kan er wat van :7
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-08-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:46

Ik heb alleen de kwalificatie gezien, en ik vond dat Andreas de merrie niet onder zeer veel druk voorstelde. De merrie beweegt, in tegenstelling tot haar volle zus, een stuk hectischer. Hectisch is niet het goede woord. Merrie heeft gewoon meer actie in de benen, waar haar zus juist weer heel veel schwung en souplesse toont. Zo zie je maar dat alleen een tweeling twee gelijken kent ;)

De foto's in de link geven een rotbeeld, slaat werkelijk nergens op. Wat voor fotograaf wil deze foto's nu tonen? Bijna allemaal verkeerde momenten.

Ben geen op en top fan van Andreas' rijden, was ik met Matinée ook niet. Maar dat onder druk voorstellen leek me wel meevallen.
Ben wel erg benieuwd wat een ruiterwissel met beide paarden zou doen. Aangezien Severo bij/voor Andreas rijdt, zou het niet veel verschil hoeven te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:48

Euhhh... ik heb de hele proef gezien.en ik ontken ook niks over druk. en ik zie ook dat deze site een aantal foto's achter ellaar plakt om een ruiter compleet zwart te maken. Niet objectief dus, ze hadden ook andere foto's kunnen plaatsen... hebben ze bewust niet gedaan. Dus als je hele proef niet gezien heb en op basis van deze info afmoet gaan is het gewoon niet compleet. Ik ben t eensde jury en hun commentaar.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:15

Het boegeroep na afloop van de proef van Helgstrand op de tribune was niet van de Nederlanders, maar het was er wel degelijk!
Het artikel op Horses liegt er niet om, en is geschreven door iemand die ooit met ruzie bij het KWPN is weggegaan :+

Citaat:
De discussie barstte gelijk al los, direct na de bekendmaking van de punten voor Fiontina, de vos die Andreas Helgstrand van de fokkers Henrik Hansen en Hanne Lund kocht en die hij zelf voorstelde. Geen pas had de in Denemarken met een gouden medaille uitgeruste merrie met een stille aanleuning gelopen, het was de verkeerde chemie tussen een uitzonderlijk beweeglijke merrie en de trekkende ruiterhand van Andreas Helgstrand. Het Nederlandse kamp wond zich terecht op over de 9,02 waarmee Helgstrand halverwege de finale aan de leiding ging.

http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... -de-blits/

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:33

AH.. En een stille Bokker. :Y) Imo hoort dat soort proza niet in een nieuwsartikel thuis. Het hele stuk leest sowieso al meer als een persoonlijke blog, dus zo lees ik m dan zo maar.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:32

Stille bokker?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:15

Euh, ik zat er met mn neus bovenop, en heb echt geen boehhh-geroep gehoord hoor. :n

Helgstrand stelde het paard niet zo voor zoals op de foto's aangegeven, ben ook geen fan van zn manier van rijden, maar het paar liep fantastisch en daar zit de jury voor.
Foto's zijn op een heel ongelukkig moment genomen, als een fotograaf op een regionale wedstrijd in de L2 genomen wordt, roept iedereen dat het een slechte fotograaf is ;)

Wat de Nederlandse paarden betreft , die waren dan ook niet goed genoeg.
Stappen kon het merendeel niet, en de Nederlandse commissie mag zich wel eens achter de oren krabben, ik weet zeker dat er betere paarden waren dan dat daar in Verden liepen, maar dat waren geen goedgekeurde hengsten of hadden de naam van de eigenaar gewoon niet mee, zo simpel is het.
En daar moeten ze eens mee stoppen, ze hebben zichzelf wederom enorm in de vingers gesneden.

Heb vol verwondering naar Danielle Heijkoop gekeken gister,paard liep zo vreselijk en was bovendien niet in optimale sportconditie( wat je van zulke paarden op een WK wel mag verwachten) meisje zat erop of ze aan een wedstrijd windsurfen meedeed, kon echt niet. :oo

Kirsten reed gewoon erg netjes met de 6 jarige en een derde plaats klopte perfect.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:20

Helgstrand staat inmiddels bekend als een ruwe, hardhandige ruiter.
Dat beeld van hem ooit met de fantastische schimmel Blue Horse Matinee mag je rustig vergeten, díe ruiter bestaat niet meer.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:46

peetje82 schreef:
Euh, ik zat er met mn neus bovenop, en heb echt geen boehhh-geroep gehoord hoor. :n
Dan zat je op een andere plek als ik :D
Dat de Nederlandse paarden niet kunnen stappen klopt niet, alleen laten ze niet die gigantisch grote passen zien, waar in Verden hoge cijfers voor worden gegeven. Je kunt je afvragen of die paarden die zo groot stappen straks in het hoge werk ook nog klein en vlug kunnen bewegen.
Maar de selectie-commissie weet natuurlijk dat hier wel zo'n stap gevraagd wordt en het verbaast mij dan ook dat 'we' zoveel paarden afgevaardigd hebben, waarvan van te voren al bekend was dat ze nooit hoger dan een 8 voor de stap zouden krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:04

yvonnepuntnl schreef:
peetje82 schreef:
Dan zat je op een andere plek als ik :D
Dat de Nederlandse paarden niet kunnen stappen klopt niet, alleen laten ze niet die gigantisch grote passen zien, waar in Verden hoge cijfers voor worden gegeven. Je kunt je afvragen of die paarden die zo groot stappen straks in het hoge werk ook nog klein en vlug kunnen bewegen.
Maar de selectie-commissie weet natuurlijk dat hier wel zo'n stap gevraagd wordt en het verbaast mij dan ook dat 'we' zoveel paarden afgevaardigd hebben, waarvan van te voren al bekend was dat ze nooit hoger dan een 8 voor de stap zouden krijgen.

Vraag me sowieso af wat Verden is. Het beste jonge paard moet toch talent hebben voor GP? Of naar verwachting dat kunnen lopen. Beste vijfjarige twijfel ik aan, groot en traag bewegen. Sezuan verwacht ik het wel van. Die kan groot en klein.
De grootste beweger of het grootste talent?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:42

Een goed paard kan zowel groot als klein stappen.
Het is bijzonder dat "we" bereid zijn om de stap te vergeten met als reden dat paarden "dan vast beter zijn in het hogere werk". Volgens mij hoort de goede stap ook bij het hogere werk. Je wilt een volledig paard, niet een draver zonder stap.
Een paard dat goed is het hogere werk, dat toevallig niet zo goed kan stappen, is een concessie. Geen fokdoel.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:54

Je overdrijft Dees. Vroeger hadden we inderdaad Bonfire die niet kon stappen. In Verden waren geen Nederlandse paarden die slecht stapten, maar op dat niveau is het verschil tussen een 9,5 en een 8 best groot. En met een 8 voor de stap wordt je geen wereldkampioen in Verden, maar kun je in de Grand Prix wel heel ver komen!
Florencio werd ooit ook wereldkampioen met een 9,5 voor zijn stap...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:17

Eén gang bepaalt sowieso niet de aanleg voor GP. Juist die combinatie van verschillende factoren die in Verden worden beoordeeld bepalen dat. Hoewel ik me wel afvraag waar ze in Verden nu echt naar op zoek zijn, misschien dat iemand hier dat kan uitleggen.

Wat mij betreft mag rideability wel dubbel tellen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:21

Janine1990 schreef:
Eén gang bepaalt sowieso niet de aanleg voor GP. Juist die combinatie van verschillende factoren die in Verden worden beoordeeld bepalen dat. Hoewel ik me wel afvraag waar ze in Verden nu echt naar op zoek zijn, misschien dat iemand hier dat kan uitleggen.

Wat mij betreft mag rideability wel dubbel tellen.

Maar hoe punten jury's 'rideability' dan eigenlijk? Lijkt mij zo lastig als je er naast staat..