Wetenschappers onderzoeken nut van tastharen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wetenschappers onderzoeken nut van tastharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:29

* www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Wetenschappers aan de universiteit van Illinois hebben tastharen kunnen nabootsen, om te kijken hoe dieren gebruik maken van de haren. "Het onderzoek toont aan dat er veel potentie is voor het gebruik van tastharen als gevoelsorgaan. Wanneer het donker is spelen de tastharen voor veel dieren een belangrijke rol in het verkennen, jagen, of leven in donkerte. De tastharen bieden een sterk alternatief of aanvulling op bestaande zintuigen, om te navigeren, volgen of detecteren van objecten in donkere omstandigheden." aldus de onderzoekers.

Paarden gebruiken hun tastharen om objecten te lokaliseren, waaronder de omheining, voedsel of water. De tastharen zitten op de kin, rond de neus en de ogen en worden door sommigen om cosmetische redenen afgeknipt of afgeschoren. De Sectorraad Paarden heeft in haar richtlijnen voor paardenhouders een verbod op het volledig verwijderen van de tastharen opgenomen. Ook de KNHS heeft het volledig verwijderen van de haren verboden voor haar leden. Een paard zonder tastharen is niet welkom in de ring bij de door KNHS gereguleerde wedstrijden.

LBLGypsyCobs

Re: Wetenschappers onderzoeken nut van tastharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:33

Dus tastharen worden gebruikt om te tasten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:36

LBLGypsyCobs schreef:
Dus tastharen worden gebruikt om te tasten?

Woooowwww.. Dit had ik net zoals jij nooit kunnen raden.. :')

Weggegooid geld voor een nutteloos obderzoek weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:37

Nou mooi, nu we dus dit ook kunnen onderbouwen, kan het afknippen of wegscheren van tastharen dan aub OOK in Nederland verboden worden --> En dit ook handhaven? Want ze lopen gewoon overal tasthaarloos rond hoor, op keuring en wedstrijd, en not a single f*ck is given door organisatie en juryleden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

En dan te bedenken dat mensen ze afknippen omdat dat 'mooier' lijkt. :x

nine1987

Is toch al lang verboden? Of ben ik gek?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:38

Nee maar, wat een revelatie... en wat een nutteloos onderzoek.
Iedere imbec.... kan bedenken dat tastharen er voor een doel zitten... en dat die dus gewoon ook nooit afgeschoren zouden moeten/mogen worden.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:39

Wat een goed onderzoek! :j anders had ik nooit geweten dat tastharen om te 'tasten' waren, wow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:09

terpentijn schreef:
Nee maar, wat een revelatie... en wat een nutteloos onderzoek.
Iedere imbec.... kan bedenken dat tastharen er voor een doel zitten... en dat die dus gewoon ook nooit afgeschoren zouden moeten/mogen worden.

Waarom gebeurt het dan toch nog zo veel?
Jongens ik snáp dat onderzoek vaak stom en zinloos lijkt, maar iedere inbec.... kan toch ook wel bedenken dat (HELAAS!) dit soort dingen nodig zijn om regels te stellen en te handhaven?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:12

Wauw wat een interessant onderzoek, ik had werkelijk geen idee :')
Helaas zie ik in de winter nog regelmatig paarden met volledig afgeschoren tastharen in de ring, in de zomer is dit gelukkig een pak minder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:15

Het gebeurt met name zo veel omdat mensen de verkeerde voorbeelden gedachten- en hersenloos navolgen, het gebeurt "om dat zullie (vul maar in) het ook doen en het paardleeft toch nog?" Het gebeurt "omdat iedereen dat toch doet?" Het gebeurt omdat mensen vanuit zichzélf denken ipv vanuit het paard.
Bovendien hebben héél veel mensen geen zin hebben/ dan wel het vermogen missen om zelfstandig na te denken over hun acties en reacties en de gevolgen daarvan.
Mensen zijn wat dat betreft kuddedieren... ze volgen elkaars "voorbeeld" hersenloos na, ipv zélf na te denken.
Dat kost kennelijk te veel moeite.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:19

Tja ik ken er inderdaad die verzuchten dat hun paard zo onhandig is en vaak zijn hoofd stoot en kleine wondjes aan het hoofd heeft.
Maar wel die haren wegknippen, leggen totaal geen link.

Ik vind het wel een stukje logisch denken eigenlijk, maar ik heb soms het idee dat men beter op de hoogte is van welke setjes wel en niet kunnen, dan van dit soort basis kennis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:21

Dit soort dingen worden onderzocht zodat als iemand weer eens roept: nou geef eens een bron dan!
Je daadwerkelijk wat tevoorschijn kunt toveren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:25

We zitten in een tijdperk waar in de handleiding van de magnetron moet staan dat je er geen katten en baby's in mag doen, blijkbaar kan niet iedereen dat zelf bedenken.

Dus dan moet inderdaad 'the obvious' uitgebreid onderzocht en vastgelegd worden...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:02

LBLGypsyCobs schreef:
We zitten in een tijdperk waar in de handleiding van de magnetron moet staan dat je er geen katten en baby's in mag doen, blijkbaar kan niet iedereen dat zelf bedenken.

Dus dan moet inderdaad 'the obvious' uitgebreid onderzocht en vastgelegd worden...

Whut? You serious?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:28

Er is al lange tijd geleden onderzoek gedaan naar de functie van tastharen; hadden die 'wetenschappers' daar ook e.a. kunnen navragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:31

Ik zie nu dat de samenvatting en titel volledig misplaatst zijn :+ .
Het originele artikel gaat over robotics en de potentiele toepassing in geneeskunde:

Inspired by the way mammals use their whiskers, scientists have developed a robotic ‘whisker’ tactile sensor array designed to produce tomographic images by measuring fluid flow.
(knip)
“This may even find use in biomedical applications, such as cardiac surgery,” “A thin-whiskered catheter tip could be used during surgery to track the relative position inside the heart, potentially reducing the risk of injury, or atrial fibrillation.”

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:56

WildWings schreef:
Nou mooi, nu we dus dit ook kunnen onderbouwen, kan het afknippen of wegscheren van tastharen dan aub OOK in Nederland verboden worden --> En dit ook handhaven? Want ze lopen gewoon overal tasthaarloos rond hoor, op keuring en wedstrijd, en not a single f*ck is given door organisatie en juryleden...

Ik, als jurylid, durf te garanderen, dat ik nog nooit een combinatie zonder tastharen in de ring heb gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:59

Wij hebben op een stal gestaan waar van alle sportpony's te tastharen werden afgeknipt, zij reden op hoog niveau.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:01

Sizzle schreef:
Dit soort dingen worden onderzocht zodat als iemand weer eens roept: nou geef eens een bron dan!
Je daadwerkelijk wat tevoorschijn kunt toveren.

:j

Heel veel dingen weten we in principe met logisch nadenken wel, maar er is geen bewijs voor. Onderzoek is er niet alleen om nieuwe dingen te vinden, maar ook om dingen die logisch zijn 'vast te leggen' en om na te gaan of het ook echt zo is.

Hoe stom het soms ook klinkt, zulke dingen zijn wel belangrijk om met feiten goed te kunnen onderbouwen. Zonder onderzoek, geen bronnen, geen feiten en dan is het de ene mening tegen de ander, zonder bewijsbare feiten te kunnen gebruiken, omdat iets nooit bewezen is.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 08-08-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:02

een jurylid zei lang geleden al tegen mij :
die tastharen zijn een overblijfsel uit "het wild "
(net zoiets als oksel en beenharen bij ons,)
maar nu nutteloos.
een box, en de weides hier zijn netjes afgebakend, en vrij van gevaarlijkeen echt vreemde voorwerpen.
er valt weinig tot niks af te tasten, zoals vreemde omgevingen in het wild.
binnen 24 uur weet elk paard hoe hij gehuisvest is hier..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:03

Zijn dan vast nooit bij mij gestart. Ik scan altijd voor de proef snel even de pony op: harnachement, tastharen en eventuele wondjes/bloed.
En ruiter op hulpmiddelen.

Brainless

nine1987 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Whut? You serious?

Gelukkig is dat een broodje aap verhaal.

Mungbean

Het onderzoek gaat NIET om het nut bij paarden.
Ze hebben robot voelsprieten gemaakt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:05

Ow idd slecht nieuwsartikel, aangezien het onderzoek over robotica en het nabootsen van tastharen gaat. Artikel laat het klinken of heel het onderzoek alleen over de functie van tastharen gaat terwijl het er maar een klein de van is geweest waarschijnlijk, om ze na te kunnen bootsen. Beetje slecht...