ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 12:26

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Het gebruik van extreme hals- en nekbuiging hoort geen plek te hebben in de training van een paard. Dit zegt de International Society for Equitation Sciences (ISES).

Het debat rond hyperflexie, of "rollkür", speelt al enkele jaren, voornamelijk in de dressuursport. Volgens ISES is de hoofd-halshouding ook te zien in andere disciplines. "Wanneer je de gymnastische effecten gaat uitbalanceren tegen kosten van het welzijn, blijven er maar weinig redenen over waarom we hyperflexie zouden moeten zien als een acceptabele manier van trainen."

"De luchtwegen moeten open blijven en het paard moet in een houding lopen waarin het zichzelf kan dragen. Niet in een houding waarin hij gedwongen word door de ruiter of hulpteugels. Een extreem gebogen hals en nek zijn niet acceptabel."Volgens ISES zou de FEI meer nadruk moeten leggen op het rijden óp of voor de loodlijn. "Op dit moment wordt een hoofdhouding achter de loodlijn niet gezien als fout, maar wordt het zelfs beloond. Zeker op elite niveau. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat de risico's van hyperflexie aantoont. Van de 55 gepubliceerde studies, was 88% negatief over het effect van hyperflexie op het welzijn van het paard."

Onderzoek naar teugeldruk suggereert dat bij het paardrijden, de hals- en hoofdhouding vaak afgedwongen wordt door het gebruik van e teugels, in plaats van dat het paard het hoofd zelf draagt. "Extreme buiging kan leiden tot beschadigingen in de zachte weefsels en aan het skelet."

plantje01

Re: ISES: Hyperflexie hoort niet thuis in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:37

Dat het er nog niet uit is in de loop van de jaren. Maar zolang de hoofdhouding achter de loodlijn beloond blijft worden zal het nooit verdwijnen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:47

En de klinieken blijven vollopen met paarden die 'iets' hebben.....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:21

Citaat:
De luchtwegen moeten open blijven en het paard moet in een houding lopen waarin het zichzelf kan dragen. Niet in een houding waarin hij gedwongen word door de ruiter of hulpteugels. 

Dat laatste geldt toch voor praktisch alle paarden die werken? Of je nou je paard met een weggedrukte rug laat lopen (paard probeert onder bepaalde druk weg te komen) of wel netjes voor de ll en met dragend achterbeen. Beide gevallen is toch een vorm van"dwang". Althans, doe van mij zie ik zo nog niet uit eigen beweging Door de baan gaan

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:23

Als we nu eens inderdaad gaan stellen dat achter de loodlijn net zo fout wordt aangerekend als achterste voren op je paard de proef door, dan komen we al een heel eind. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:36

LDR/Rollkur/Hyperflexie, allemaal woorden voor hetzelfde: paard wordt áchter de LL getrokken, alle excuses van "alleen maar een paar minuten tijdens de training" is allemaal stroopsmeerderij, praatjes voor de vaak. Ouwe wijn in nieuwe (politieke) zakken.
De FEI (en die niet allen,ook de fervente aanhangers van dat, wat v/h Rollkur heette) heeft op een gegeven moment na de Rollkur ophef een politiek midden gezocht door het Lang Rond Laag te nomen of Lang Diep Laag, maar het is alles van hetzelfde laken een pak. Het is biomechanich vanuit het paard gezien onjuist.

De correcte weg, waarbij het paard geleidelijk aan in balans en kracht komt en zich dan vanzelf opricht en aanleunt, en afbuigt, duurt de meeste ambitiejagers te lang, waardoor de Rollkur (nu afgezwakt bestaande als zo genoemd LDR) als shortcut werd bejubeld. En dus nog stééds wordt toegepast.

De officiele richtlijnen zeggen EIGENLIJK ten eerste: het mag wel maar niet zo opvallend (Rollkur) om de "toppers" niet in de wielen te rijden, dus noemen we het maar LDR, en ten tweede wordt zelfs daar door jury's de hand mee gelicht als je ziet wat er zoals rondgaat op de inrij/wedstrijdvelden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:32

Zoals anky zegt: als je gaat trekken, is het hele effect weg. Ze hebben hier dan ook geen onderzoek gedaan naar het correcte gebruik van hyperflexie, maar naar na-apers die het verkeerd toepassen door te trekken. Trekken en dwingen is geen onderdeel van hyperflexie.
Oftewel de resultaten van het onderzoek zeggen niks over hyperflexie, maar over het verkeerde gebruik ervan.
De discussie over hyperflexie sta ik verder overigens neutraal in, maar het viel me gewoon op dat er dingen gezegd worden die niet kloppen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:55

Je kunt me anders niet vertellen dat dit vanzelf gaat..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:00

Supervixen schreef:
Je kunt me anders niet vertellen dat dit vanzelf gaat..

Nee maar de meeste paarden doen hun proefje ook niet "vanzelf". Je moet wel gewoon aangeven wat de bedoeling is lijkt me??

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:06

Het word nog steeds geaccepteerd in de wedstrijdsport, dus zie het nog niet zo snel veranderen. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:09

Dorine92 schreef:
Zoals anky zegt: als je gaat trekken, is het hele effect weg. Ze hebben hier dan ook geen onderzoek gedaan naar het correcte gebruik van hyperflexie, maar naar na-apers die het verkeerd toepassen door te trekken. Trekken en dwingen is geen onderdeel van hyperflexie.
Oftewel de resultaten van het onderzoek zeggen niks over hyperflexie, maar over het verkeerde gebruik ervan.
De discussie over hyperflexie sta ik verder overigens neutraal in, maar het viel me gewoon op dat er dingen gezegd worden die niet kloppen

Hmm, als we met deze argumenten gaan praten, dan is enige nuancering wel op zijn plaats. Trekken is misschien idealiter geen onderdeel van hyperflexie, maar in de hoogtijdagen zag ik onze Nederlandse ruiters toch meer dan eens echt uit alle macht trekken. Dus tussen prediken hoe het moet en het uitvoeren ervan in de praktijk, zit soms toch wel een verschil. Ook bij ons Ank dus.

Hoe dan ook, tussen hyperflexie en Ldr zit zeker (in theorie) een groot verschil. De overeenkomst is, dat bij beide de neus duidelijk achter de loodlijn is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:12

In theorie, ja....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:14

Achter de loodlijn is gewoon fout of je nou wel of niet trekt. Paard ziet minder, kan minder goed ademen en wat het verder al niet doet met z'n lijf.

Snap niet dat de knhs niet gewoon bij elke oefening achter de loodlijn een strafpunt trekt. Maar goed, dan zal paard 'minnend' nederland wel gaan muiten.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:15

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:22

Veulen84 schreef:
Achter de loodlijn is gewoon fout of je nou wel of niet trekt. Paard ziet minder, kan minder goed ademen en wat het verder al niet doet met z'n lijf.

Snap niet dat de knhs niet gewoon bij elke oefening achter de loodlijn een strafpunt trekt. Maar goed, dan zal paard 'minnend' nederland wel gaan muiten.

Dit zo zwart wit te stellen ben ik het niet mee eens. Iets achter de loodlijn hoeft niet verkeerd te zijn. Hierover is uitleg te vinden van paardenfysiotherapeut Giselle Bartels.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:28

En zo komen we gewoon weer terug bij de oude wijsheden van het trainen.....

Waarom moeten mensen het wiel altijd meerdere keren proberen uit te vinden?
Van B Tot en met het M II in toenemende mate steeds dichter op de loodlijn. Vanaf Z steeds meer oprichting en dus naar de loodlijn.

B ruiters blijven met de handjes van de mond en ver voor de loodlijn... Achter de loodlijn = ruiterfout!

Ja vroeger, vroeger was alles beter toch? Toen was het wiel ook al rond, en het is er met de jaren niet ronder op geworden! Maar als wij achter de loodlijn reden kregen we de wind van voren.

Indien een paard correct in de oprichting staat kunnen de meeste paarden niet eens meer achter de loodlijn komen. Maar staat het paard er incorrect in, dan kunnen er veel ineens wel achter de loodlijn komen.

Zou de ruiters aan het denken moeten zetten....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:44

Tabaluga12 schreef:
Veulen84 schreef:

Dit zo zwart wit te stellen ben ik het niet mee eens. Iets achter de loodlijn hoeft niet verkeerd te zijn. Hierover is uitleg te vinden van paardenfysiotherapeut Giselle Bartels.

Link?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 00:28

Dorine92 schreef:

goed verwoord

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:03

Het filmpje van Ictenos is nog mild vergeleken met wat ze doet als ze echt aan het trekken is. Dus wat men zegt in de pers is misschien de wens van de gedachte, maar in de uitvoering schort er nog wel wat aan. Ook bij haar. In ieder geval in haar gloriedagen. Hoe ze het nu doet, weet ik niet.
Hoe dan ook, zolang de FEI niet hier actief beleid voor heeft en gaat uitvoeren mbt hoe het er wat dat betreft in de ring uit moet zien, zal er weinig veranderen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:14

terpentijn schreef:
LDR/Rollkur/Hyperflexie, allemaal woorden voor hetzelfde: paard wordt áchter de LL getrokken, alle excuses van "alleen maar een paar minuten tijdens de training" is allemaal stroopsmeerderij, praatjes voor de vaak. Ouwe wijn in nieuwe (politieke) zakken.
De FEI (en die niet allen,ook de fervente aanhangers van dat, wat v/h Rollkur heette) heeft op een gegeven moment na de Rollkur ophef een politiek midden gezocht door het Lang Rond Laag te nomen of Lang Diep Laag, maar het is alles van hetzelfde laken een pak. Het is biomechanich vanuit het paard gezien onjuist.

De correcte weg, waarbij het paard geleidelijk aan in balans en kracht komt en zich dan vanzelf opricht en aanleunt, en afbuigt, duurt de meeste ambitiejagers te lang, waardoor de Rollkur (nu afgezwakt bestaande als zo genoemd LDR) als shortcut werd bejubeld. En dus nog stééds wordt toegepast.

De officiele richtlijnen zeggen EIGENLIJK ten eerste: het mag wel maar niet zo opvallend (Rollkur) om de "toppers" niet in de wielen te rijden, dus noemen we het maar LDR, en ten tweede wordt zelfs daar door jury's de hand mee gelicht als je ziet wat er zoals rondgaat op de inrij/wedstrijdvelden.

Volledig mee eens! Het is gewoon waanzinnig dat de top bejubeld wordt voor het verkeerd voorstellen van hun paarden. En maar trekken, rug van het paard is compleet weggedrukt en de achterbenen zwaar achter de massa. Ik ben serieus benieuwd naar de teugeldruk van sommige van deze 'toppers'. Een normaal en correct klassiek gereden paard wordt niet eens meer gewaardeerd want die voorbenen komen niet zo hoog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:26

Achter de loodlijn is niks mis mee zolang als het neusje er maar uit is. Dat is de graadmeter om te zien of een paard naar de hand toe gereden word. Of dat er een houding afgedwongen word, een terug werkende hand is altijd fout.

Maar een paard op of voor de loodlijn die niet door de hals is gebruikt zijn rug ook niet op de goede manier dus de discussie moet niet over de loodlijn gaan maar of het neusje eruit is imo.

Ook is hyperflexie iets anders dan rollkur, hyperflexie is de hals van de ene naar de andere kant buigen dmv de hand.
Dat is dus een met de hand afgedwongen houding en imo niet paardvriendelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:06

Veulen84 schreef:

Niet het achter de loodlijn lopen op zichzelf, maar het te rond instellen met kin op de borst belemmert de ademhaling. Je kunt heel goed een paard met de neus op kniehoogte rijden met neus achter de loodlijn. Hoe oprichter het paard, hoe minder ruimte er voor de luchtpijn over blijft als het paard achter de loonlijn gereden wordt.

Bij de basissport wordt je juist afgestraft als je paard wat vóór de loodlijn loopt. Zelf als het daar een stille houding heeft, fijn door het lijf loopt en goed aan de hulpen staat. Een meer opgekropte houding is blijkbaar de norm... Meer nagevelijk rijden is dan de opmerking.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-08-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:06

Starbreeze schreef:
terpentijn schreef:

Volledig mee eens! Het is gewoon waanzinnig dat de top bejubeld wordt voor het verkeerd voorstellen van hun paarden. En maar trekken, rug van het paard is compleet weggedrukt en de achterbenen zwaar achter de massa. Ik ben serieus benieuwd naar de teugeldruk van sommige van deze 'toppers'. Een normaal en correct klassiek gereden paard wordt niet eens meer gewaardeerd want die voorbenen komen niet zo hoog.

Ik vind dat alles hier wel heel zwart wit wordt bekeken. Begrijp me niet verkeerd, ik wil paarden ook niet in een houding getrokken incl. weggedrukte rug en achterhand achter de massa zien, maar perse niet meer achter de loodlijn rijden vindt ik overdreven. Daarnaast zie ik ook veel ruiters die net iets achter de loodlijn rijden die flink aan de teugels lopen te trekken!

LDR staat voor Laag Diep en Rond niet voor Lang Rond Laag of Lang Diep Laag. Hierbij laat het paard de hals vallen, ontspant en richt de neus richting de borst. LDR wordt gereden door het bieden van weerstand en geven van ontspanning en wordt over een hele lange termijn getraind en opgebouwd. dit is niet geschikt voor alle paarden en ruiters maar kan in sommige gevallen, mits goed uitgevoerd voordelig zijn voor het losmaken en blokkade vrij rijden.

Rollkur wordt daarin tegen echt op kracht gereden en geforceerd, daarbij laat het paard de hals niet vallen en wordt de kin naar de borst getrokken. Hyperflexie is het ver buigen van de hals van links naar rechts. Op wedstrijd terrein horen alle drie naar mijn inzien niet thuis, echter kan ik mij voorstellen dat LDR in de training onder professionele begeleiding soms meegepakt wordt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:22

Elisa2 schreef:
Achter de loodlijn is niks mis mee zolang als het neusje er maar uit is. Dat is de graadmeter om te zien of een paard naar de hand toe gereden word.
Maar als het neusje eruit is, dan is hij toch al niet meer achter de loodlijn? :o?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:23

Precies.