Nederlandse paarden statussymbool in China [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Nederlandse paarden statussymbool in China [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 05:28

http://www.nos.nl
Ingezonden door meerdere Bokkers

In China is het hebben van een paard een statussymbool. En vooral Nederlandse paarden doen het goed. Steeds meer rijke Chinezen importeren een Nederlands paard, want die hebben een goede naam. Maar er is te weinig kennis over de verzorging van de dieren, waardoor paarden soms vroegtijdig doodgaan.

Correspondent bij de NOS, Marieke de Vries, is op een manege in de bergen bij Peking waar paarden in quarantaine worden geplaatst. Er zijn net negen paarden uit Nederland aangekomen. "De handel groeit enorm", zegt Ying Xu. Zij importeert sinds 2012 paarden uit Nederland. "Iedere maand komen er wel twintig paarden uit Nederland hiernaartoe. Dat was een paar jaar geleden helemaal niet zo."

Veel eigenaren rijden niet zelf op de paarden en weten daarom niet hoe ze een paard moeten verzorgen. "Het gaat vooral om de status. Eerst moest je een fantastische auto hebben, nu moet je laten zien dat je een prachtig paard hebt." Daardoor steeg de export van Nederlandse paarden naar China de afgelopen jaren snel. In 2010 waren het er 156, vorig jaar 273 en dit jaar gaan naar verwachting meer dan 300 paarden naar China.

De 30-jarige Chow Luo kocht zo'n paard uit Nederland. Hij werd opgelicht. "Ik kocht het paard niet zelf, maar via een tussenpersoon. Die verkocht me een paard met een doorgereden rug en slechte benen. Het paard heette Willie. Het staat nog wel op stal, maar ik heb er veel te veel voor betaald. Het was niet echt een dressuurmerrie." Toch blijft Chow in Nederlandse paarden investeren. Hij erkent daarbij dat de dieren risico lopen als ze naar China worden gehaald. "Er is geen goede infrastructuur. Er zijn niet genoeg hoefsmeden, dierenartsen en professionele verzorgers. Maar we moeten ergens beginnen."

Om de kennis bij de Chinezen bij te spijkeren probeert paardenimporteur Ying Xu Nederlandse maneges en Chinese paardenhouders met elkaar in contact te brengen. "Die willen graag naar Nederland om daar te zien hoe paarden verzorgd moeten worden. En hoe je ze moet trainen." Maar nu gaan er nog veel paarden dood in China, zegt ze. "Niet omdat de eigenaren ze dood willen, maar omdat ze niet weten hoe de dieren behandeld moeten worden."

De reportage van de NOS is hier te bekijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:35

Zag het gisteren op BVN nieuws. Voor instructeurs en mensen die geen baan kunnen krijgen in de paardensport in Europa, ligt daar een gouden toekomst te wachten. Want de kennis is niet groot bij de meeste Chinese mensen en ze hunkeren naar dierenartsen, smid en verzorgers etc.
Dus zit je thuis op de bank met je stalhouderij of je instructeursdiploma, ik zou zeggen, grijp je kansen en ga voor nieuwe ervaringen. Vrijwel iedereen zal alles van je aannemen daar. Want in het land der blinden is eenoog koning (of koningin *D ).

ilse86

Re: Nederlandse paarden statussymbool in China [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:38

Apart. Een dier aanschaffen en niet weten hoe je t moet verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:43

ilse86 schreef:

Cultuurverschilletje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:48

ilse86 schreef:

Hoef je niet voor naar China hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:49

Jennyj01 schreef:
ilse86 schreef:

Hoef je niet voor naar China hoor.

:') :') _O- +:)+

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:59

Hebbe dingetje voor de rijken in China. Sportwagen is uit, paard is in.

Aankomend weekend 2 kijkers uit China. Kijken mag, maar alles blijft lekker hier!
Ze hebben daar nl. totaal andere opvattingen over dieren. Net zo makkelijk gekocht als gedumpd. Want nu is ineens een speedbootje hot....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:05

ariatje schreef:
Hebbe dingetje voor de rijken in China. Sportwagen is uit, paard is in.

Aankomend weekend 2 kijkers uit China. Kijken mag, maar alles blijft lekker hier!
Ze hebben daar nl. totaal andere opvattingen over dieren. Net zo makkelijk gekocht als gedumpd. Want nu is ineens een speedbootje hot....

Niet alleen "daar". Wij doen ook best rare dingen met dieren.

Als ik kijk hoe makkelijk mensen bijv een hond nemen die "in" is en werkelijk GEEN FLAUW IDEE hebben wat het allemaal voor zorgen met zich meebrengt, dan zijn wij ook erg makkelijk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:07

Ik zei gisteren al tegen me man.
'Daar kan ik werk vinden'
Maar in China wil ik niet wonen.

Maar wel een gouden kans voor hoefsmeden, dierenartsen, instructeurs, stalhulpen, voerbedrijven (er is daar slecht hooi en brok)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:16

@blokje, er is daar absoluut een gouden kans voor mensen met kennis.

Chinezen zijn ook bereid om meer dan voldoende te betalen voor kennis en producten die ze kunnen helpen om beter te leren rijden en beter voor hun dieren te zorgen.

Maar zoals je zelf al zegt zou je er niet willen wonen.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:47

Ik zag een aantal weken geleden bij een kennis op facebook ook al verschrikkelijke fotos voorbij komen. Verkoop je een duur dressuurpaard naar China, zie je later fotos dat hij graatmager is. Eigenaresse in China is er super blij mee, maar ze hebben geen flauw idee wat voor voeding en verzorging de paarden moeten krijgen. Heel erg zonde en sneu voor de paarden.

Knormiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:05

Je zou je paard maar voorbij zien komen op dat filmpje |(

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:09

Hmm, waar is een Engelstalig website voor banen in China? Ik ben niet gebonden en zou het best willen.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:48

chamion schreef:
Hmm, waar is een Engelstalig website voor banen in China? Ik ben niet gebonden en zou het best willen.

Staat er pop yard andere groots niets?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:50

nijnthju schreef:
chamion schreef:

Staat er pop yard andere groots niets?

Yard&Groom bedoel je? Ja daar sta ik al ingeschreven maar tot nu toe nog niet echt iets gevonden en reactie gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:53

chamion schreef:

Zou natuurlijk een geweldige ervaring zijn!

Veel succes *\o/* . Mocht je iets dergelijks gaan doen, dan is het bijzonder handig om je voor die tijd zeer goed te verdiepen in de Chinese cultuur. Het maakt het werken en communiceren een heel stuk makkelijker.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:08

Voor dat iedereen gaat zoeken naar jobs....

China's internet staat niet open voor het westen. Het is en blijft een communistisch land. Welliswaar veranderen er langzaam wel dingen maar het land blijft heel gesloten!

Of je er wilt wonen als westerling??

Er worden trouwens al akties ondernomen om de paardeneigenaren beter te informeren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:11

pien_2010 schreef:
Zag het gisteren op BVN nieuws. Voor instructeurs en mensen die geen baan kunnen krijgen in de paardensport in Europa, ligt daar een gouden toekomst te wachten. Want de kennis is niet groot bij de meeste Chinese mensen en ze hunkeren naar dierenartsen, smid en verzorgers etc.
Dus zit je thuis op de bank met je stalhouderij of je instructeursdiploma, ik zou zeggen, grijp je kansen en ga voor nieuwe ervaringen. Vrijwel iedereen zal alles van je aannemen daar. Want in het land der blinden is eenoog koning (of koningin *D ).

Roep 't maar niet te hard, straks gaan er legio zelfbenoemde natuurlijke bekappers naartoe. Weet niet of ze er daar heel veel mee opschieten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:13

ariatje schreef:
Voor dat iedereen gaat zoeken naar jobs....

China's internet staat niet open voor het westen. Het is en blijft een communistisch land. Welliswaar veranderen er langzaam wel dingen maar het land blijft heel gesloten!

Of je er wilt wonen als westerling??

Er worden trouwens al akties ondernomen om de paardeneigenaren beter te informeren.

Klopt ariatje. Ik zou er ook niet willen wonen. Daarom ben ik ook van mening dat als je daar echt wilt gaan werken, je echt goed op de hoogte moet zijn van de gebruiken.

Misschien kun je via een Chinees die in Nederland woont in contact komen chamion?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:37

Dit vind ik tamelijk vreemd,want in China hebben ze al duizenden jaren zelf ook paarden.Weliswaar wat kleinere. Opoude Chinese schilderingen komen veel paarden voor,en wat denk je van het Chinese terracottaleger,alles met paarden. Het paard is ook een van de 12 dieren uit de Chinese astrologie.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:51

[***] schreef:
Misschien kun je via een Chinees die in Nederland woont in contact komen chamion?

Moet ik die wel kennen :')
Maar goed daar ga ik wel even achteraan na ponykampen begeleiden. Eerst dat en dan wat anders. Soms gaat dat zo super snel.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:54

anjali schreef:
Dit vind ik tamelijk vreemd,want in China hebben ze al duizenden jaren zelf ook paarden.Weliswaar wat kleinere. Opoude Chinese schilderingen komen veel paarden voor,en wat denk je van het Chinese terracottaleger,alles met paarden. Het paard is ook een van de 12 dieren uit de Chinese astrologie.

Je zegt het zelf al: in het oude China ja. Er zijn nog wel mensen die er echt wel verstand van hebben, maar aangezien het nu een status symbool is, kopen mensen die er de ballen verstand van hebben ook paarden. En die groet gaat hard! En dat zijn.de probleem gevallen, het gaat niet om de mensen die er wel verstand van hebben.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:01

Er zal wel veel veranderd zijn de afgelopen 20 jaar maar toen ik er was zag ik een mens dood langs de weg liggen waar niemand van op keek en dieren werden voor mijn neus opengesneden en dan heb ik het niet een kippetje,
als je gevoel voor je dier hebt dan leer je hem eerst maar hier Chinees praten zodat hij in China kan zeggen dat hij rechten heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:08

ilse86 schreef:

ach...lees maar eens wat topics door op Bokt. :+

Moest wel lachen om dat chinese vrouwtje die een selfie wilde maken van haar met die schimmel :') Hij was toch wel wat eng...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:15

Ik heb laatst nog wel een oproep voorbij zien komen op facebook dacht ik. Ervaren trainers gezocht voor een stal in China. Er zijn volgens mij ook facebook groepen met oproepen voor grooms en trainers wereldwijd.