Paard tijdens buitenrit aangevallen door honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paard tijdens buitenrit aangevallen door honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 06:28

http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl

Met Annet Wonder gaat het redelijk goed, wel is ze behoorlijk beurs en heeft een pijnlijke rug. Haar paard heeft de schrik te pakken, evenals Annet. Ruiter en paard werden verleden week dinsdagmiddag aangevallen door twee loslopende honden.

Dat gebeurde nabij de parkeerplaats van Terhorst. Annet Wonder maakte die middag net als andere dagen een buitenrit. Rustig stappend vanuit het bos (Terhorsterzand) schoten, ter hoogte van een bocht die je niet kunt overzien, opeens een paar loslopende honden, zonder eigenaren, de bocht om. Het paard schrok.

Annet vertelt aangeslagen en nog steeds verbouwereerd: "Ik kon geen kant meer op. Het allerergste was dat één van de honden op het paard begon af te rennen en te blaffen. Ik kon niets doen, het ging zo snel. De hond beet een paar keer mijn paard hard in haar achterbenen waardoor het paard nog erger schrok, begon te trappen, te steigeren en flink te bokken. Ik kon niet blijven zitten door dit geweld en viel er hard af."
Het paard was niet te houden en rende weg het bos in. De grote angst van elke paardenbezitter want waar gaat het dier heen en wat gaat er gebeuren? Met een pijnlijke arm en rug van de val ging Annet Wonder er achteraan. "Samen met nog een vrouwtje die in het bos wandelde wisten we het paard uiteindelijk weer te vangen."
Ze is dankbaar voor de hulp die ze kreeg van de wandelaar die haar hielp, maar boos, verdrietig en ontdaan over het gedrag van het baasje van de honden. "In geen velden of wegen was de eigenaar van de honden te bekennen! Doorlopen (rijden) na een ongeluk. Dat kan toch niet!"

Diezelfde middag nog heeft Annet Wonder melding gemaakt van dit ongeluk bij de politie. "Het had immers nog veel erger kunnen aflopen. Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest."
Gelukkig, zo laat Annet weten, nemen anderen wél vaak de moeite hun hond keurig bij zich houden, of aangelijnd te hebben. "Maar vaak hebben hondenbezitters niet in de gaten dat een paard van een loslopende rennende, in dit geval aanvallende hond kan schrikken."
Annet Wonder doet dus de dringende oproep om honden aangelijnd uit te laten zodat ook ruiters op verantwoorde wijze van hun dier kunnen genieten.

CoonArt

Re: Paard tijdens buitenrit aangevallen door honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:40

Dat is toch ook your worst nightmare? Hopelijk gaat het weer wat beter met paardlief!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:46

He bah, wat een naar ongeluk! Fijn dat beiden het goed maken :)

Overigens: wat een dramatisch geschreven artikel :') Ik hoor in mijn hoofd bijna " O. M. G. " tussen de regels door haha
Jammer, want ik neem het verhaal zelf daardoor minder serieus..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:14

Dit hebben wij gehad toen wij met onze Shetlander gingen wandelen. Vreselijk! Gelukkig hielp het dat ponylief wat vet had want anders had de hond hem harder kunnen grijpen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:23

Jeetje wat vervelend. Behoorlijk onbeschoft van baasje van deze honden.

Tip: Als je op buitenrit bent en er komt een hond op jou en je paard afgerend, rij dan (liefst in draf) naar de hond tóé. 99,9% van de honden draait zich linea recta om en gaat met de staart tussen de benen terug naar de baas.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:25

Ik heb er ook totaal geen medelijden mee als een paard in een dergelijke situatie zo'n hond een keer dood mept. Moeten eigenaren maar zorgen dat ze hun hond onder controle hebben.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:27

wat een drama zeg

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:28

behoorlijk onbeschoft is het ja...maar heeft baasje dit überhaupt meegekregen?
Mijn honden zijn overigens altijd bij mij in de buurt, en zo niet, ga ik heel hard zoeken,meteen.

Lijkt me echt doodeng, aanvallende honden, brrr. Al gok ik, dat die van mij ze meteen gaat meppen....

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:29

Wij hebben zo vaak gehad dat er honden achter ons aan kwamen rennen, achter de achterbenen langs, blaffen, enz. En de eigenaren maar zeggen: 'ja hij doet niks hoor!'. >;) zou er niet aan moeten denken dat er een hond in het achterbeen van je paard hangt.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:59

Belachelijk.. :n Hopelijk zijn de wonden van het paard niet al te erg en zijn zowel hij als ruiter snel genezen.

Hier ook vaak last van loslopende honden op buitenrit hoor en ook geregeld geen eigenaar te bekennen. Poos terug werden mijn paard en ik tijdens een rondje fietsen belaagd door 2 grote (bull achtige) honden, nu heb ik een doodbraaf paard wbt honden, maar elk ander paard had ze waarschijnlijk doodgetrapt. (Ze sprongen allebei blaffend en grommend langs zijn achterbenen en kont omhoog en hingen in zijn staart.)
En als dat gebeurd heeft het paard en de ruiter het gedaan, dat is nog het ergste..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:34

Wat een apart geschreven artikel
Vrouwtje, voor de behulpzame wandelaarster. -O-

Dat terzijde, is het vreselijk dat dit is gebeurt. In dat gebied gebeuren helaas wel vaker dat soort dingen met honden ook op meetingen heb ik vaak honden gezien die ineens tussen door komen racen. Bij 2 mevrouw er wat van gezegt want haar labrador vond het nodig mijn camera als stok te behandelen, dan krijg je dood leuk de reactie dat de honden daar los mogen en als jij niet onder gesprongen wil worden maar ergens anders heen moet gaan, tja

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:58

Verschrikkelijk dit.
Is mij en vast velen met mij ook wel eens gebeurt dat je wordt belaagd door honden.
Dat is dan ook de reden dat ik met zweep rijd.
Heb meer dan eens een hond bij het paard weg geslagen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:05

Jammer genoeg gebeurt dit vaker :(

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:21

Dat is mij ook eens gebeurt. Ik heb standaard een zweep mee. Als het lukt rij ik op de hond af en als ie binnen bereik van de zweep is dan heeft ie "geluk"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:28

Vervelende situatie maar om te vragen of iedereen zijn hond wil aanlijnen met wandelen vind ik ook overdreven.
Mijn hond poept niet als hij aangelijnd is dus waar hij los kan en mag (of het gedoogd wordt) gaat hij los. Zien we een aangelijnde hond of een paard dan roepen we hem terug (wat hij vaak ook wel doet).
Hij blaft bijna nooit en zou al zeker niet op een paard afrennen (schijterd :') ).

Nou ja mijn punt is.. Dit artikel is in mijn ogen wat overdreven geschreven en weinig genuanceerd.

Ik heb het gevoel dat de laatste tijd artikelen wat vaker 1 op 1 worden overgenomen?

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:32

Gelukkig is het goed afgelopen. Ik snap best dat je je hond lekker los wil laten. Ik weet dat die van mij niet luistert (iets met oost indisch) dus die laat ik nooit los. Wel zo veilig. Hopelijk vallen de verwondingen mee.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:32

Mooi als sensatie geschreven, maar nieuwswaardig VN nee.

Als ik alle keren dat honden last bij ruiter veroorzaken en de nodige stuiterpartijen dan zijn we nog wel even bezig (strand waar je met paard mag, mag ook hond los en gaat wel eens wat mis)

Nu leer ik die van mij hond is stilstaan maar soms gaat het ook wel eens bijna mis met vliegende achterhoefjes. Wel doe ik vaak omdat ik weet paard is braaf mensen met jonge honden pups helpen ze te laten wennen aan paarden dat ze niet moeten blaffen en doen. Veel eigenaren waarderen het dat ik er even 5 minuten voor neem dat hun, hun vaak bange dier kunnen leren dat paard niets doet als hun niets doen.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:45

Ballard_L schreef:
Wij hebben zo vaak gehad dat er honden achter ons aan kwamen rennen, achter de achterbenen langs, blaffen, enz. En de eigenaren maar zeggen: 'ja hij doet niks hoor!'. >;) zou er niet aan moeten denken dat er een hond in het achterbeen van je paard hangt.

Dit

Seven schreef:
Wat een apart geschreven artikel
Vrouwtje, voor de behulpzame wandelaarster. -O-

Dat terzijde, is het vreselijk dat dit is gebeurt. In dat gebied gebeuren helaas wel vaker dat soort dingen met honden ook op meetingen heb ik vaak honden gezien die ineens tussen door komen racen. Bij 2 mevrouw er wat van gezegt want haar labrador vond het nodig mijn camera als stok te behandelen, dan krijg je dood leuk de reactie dat de honden daar los mogen en als jij niet onder gesprongen wil worden maar ergens anders heen moet gaan, tja

Honden mogen sowieso alleen los als de baas er nog controle over heeft, ook in een losloopgebied. En dat ze andere mensen lastigvallen en hun spullen kapot maken is natuurlijk helemaal van de zotten. Eigenaar is nog steeds verantwoordelijk. Wat een lef zeg.

Honden(eigenaren) hebben voor mij ook al menig buitenrit bedorven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:00

Vervelend ongeval!

Maar zoals Karev en Ballard schrijven is dit geen uitzondering. Het gebeurt heel erg vaak dat honden loslopen op bijvoorbeeld een ruiterpad. Het is ook geen uitzondering dat ze in de staart hangen of achterbenen. Daarom standaard een zweep mee naar buiten. Niet voor het paard maar voor eventuele bosgebruikers die zich niet kunnen gedragen.

Zelfs meegemaakt dat iemand met een stok aan het gooien was op het ruiterpad richting het paard. Sommige mensen zijn niet wijs.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:06

Lente schreef:
Vervelende situatie maar om te vragen of iedereen zijn hond wil aanlijnen met wandelen vind ik ook overdreven.
Mijn hond poept niet als hij aangelijnd is dus waar hij los kan en mag (of het gedoogd wordt) gaat hij los. Zien we een aangelijnde hond of een paard dan roepen we hem terug (wat hij vaak ook wel doet).
Hij blaft bijna nooit en zou al zeker niet op een paard afrennen (schijterd :') ).

Helemaal mee eens, vind het nooit een probleem als mensen hun hond los hebben lopen.. als hij maar luistert en terugkomt wanneer hij geroepen wordt. [En dan nog - de herder van mijn ouders luistert goed en komt altijd als ik haar roep, blijft ook netjes naast me lopen, maar als ik een paard tegenkom lijn ik haar voor de zekerheid alsnog aan.] Helaas nemen hondeneigenaren die verantwoordelijkheid vaak niet.

Ik kom ze ook met regelmaat tegen op buitenrit. Vaak zijn het jachthonden die ver voor de baas uitlopen en dus niet meer terugkomen. Erg vervelend dat mensen die hun hond niet fatsoenlijk onder appèl hebben het beest toch loslaten.

En inderdaad, als je er vervolgens wat van zegt krijg je een grote bek.

Kennis van mijn ouders heeft ook een dergelijke situatie meegemaakt [in een gebied waar honden overigens helemaal niet los mochten]. Paard van kennis schrok en heeft de hond doodgetrapt. Is ook nog voor de rechter gekomen, maar gelukkig heeft kennis wel gewonnen..

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:06

Ballard_L schreef:
Wij hebben zo vaak gehad dat er honden achter ons aan kwamen rennen, achter de achterbenen langs, blaffen, enz. Enbe de eigenaren maar zeggen: 'ja hij doet niks hoor!'. >;) zou er niet aan moeten denken dat er een hond in het achterbeen van je paard hangt.

En dan zeg ik altijd, maar die van mij kan trappen. Moet je eens zien hoe snel ze hun hond weer bij zich hebben.

Ik ben met mijn pony ook al een aantal keer aangevallen, ook nog door de zelfde hond. En de eigenaar maar zeggen, hij wil alleen maar spelen. Daarom mikte die hond ook op de keel van mijn pony :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:29

@laran, dat "willen spelen" wat zo'n eigenaar dan roept kan ook een manier zijn om voor eventuele omstanders het minder erg te laten klinken, wat haar hond doet, de eigenaresse van de Groenendaeler die mijn hond greep, riep dat ook... terwijl ze wist (was zogenaamd hondentrainer) wat voor "rothond" ze had, die hond had namelijke een ongezonde fixatie op andere honden, was bekend in de buurt...

Trucje dus om te verdoezelen hoe gevaarlijk zo'n hond is. (In de hoop schadeclaims te omzeilen, bijvoorbeeld.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:45

Verschrikkelijk ja, bah. Ik heb het ook gehad. Mijn toen drachtige merrie in de volle stress doorgerend, ik lag op de grond en kon niet er achteraan. Mijn bril stuk, haar hoofdstel stuk, goddank dat zij en haar bolle buik verder in orde waren. De eigenaar van de hond was meteen gevlogen..

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:47

Dat op honden afdraven zou bij mijn paard niet werken. Die draait zich om onverwachts en galopeerd weg. Die schrikt giga van loslopende honden die ineens naderen. Zweep heb je dan ook niks meer aan.

Heb zelf ook een hond die veel losloopt. Zie ik in de verte een paard dan heb ik hem bij me. Komt het paard dichterbij houd ik hem vast (blaft niet) en laat ik de ruiter/amazone passeren. Daarna gaat ie weer los. Vindt ik niet meer dan normaal.

En inderdaad, hoe moeilijk is het om je hond bij je te houden. Was van plan om 1 dezer dagen daar ook te gaan rijden, maar ga nu toch twijfelen of dat wel moet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:59

BarbaLala schreef:
Verschrikkelijk dit.
Is mij en vast velen met mij ook wel eens gebeurt dat je wordt belaagd door honden.
Dat is dan ook de reden dat ik met zweep rijd.
Heb meer dan eens een hond bij het paard weg geslagen .

ik heb dit ook een keer meegemaakt,ik liep er op dat moment wel naast,gelukkig.Er kwam een grote rottweiler in de aanval,ik heb hem met mijn lange dressuurzweep weggemept.Dat werkte prima.
Maar dat was er een....twee word al moeilijker.