Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:03

http://www.denhaagfm.nl

Afbeelding

De Haagse Ilse van Beest heeft bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een klacht ingediend over verwaarloosde paarden bij Circus Renz Berlin dat onlangs een serie voorstellingen verzorgde in de Haagse wijk Leidschenveen.

Van Beest bezocht het circusterrein en schrok van de manier waarop sommige beesten werden verzorgd. “De honden en de kamelen leken goed onderhouden, maar veel van de circuspaarden waren er slecht aan toe. De paarden stonden vastgebonden, zonder water tot hun beschikking. Ook had een aantal van hen erg lange hoeven. Door slecht verzorgde hoeven kunnen paarden diverse gezondheidsklachten krijgen, zoals kreupelheid en rugpijn.”

Het circus stond eerder in de wijk Ypenburg. Daar werd het bezocht door een wijkagent die op Twitter liet weten geen schokkende zaken te hebben gezien. Het circus reist de komende weken verder naar Westkapelle en Vrouwenpolder in de provincie Zeeland.

verstijnen

Re: Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:14

Welke foto?

De circussen liggen wel onder vuur momenteel. En terecht ook!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:18

Titel wijzigen met Berlin erachter
het is circus Renz Berlin waar dit omgaat. En niet circus Hermann Renz. Die hebben ve3l last van deze negatieve persberichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:18

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:28

Tja hoefsmid zou welkom zijn....
Water? Paarden worden in circussen vaak uit de hand gedrenkt.....

Vermeld idd aub in titel BERLIN er achter !!!

Zo dramatisch vind ik het niet.
Niet netjes, maar ook niet dramatisch genoeg voor een hoop heisa te schoppen.

Dan is er nog de vraag of het eigen paarden betreft of ingehuurde. Dan kan de schuldvraag nog wel eens ergens anders behoren te liggen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:30

Heb vorig jaar een voorstelling van berlin gezien, kon nou niet echt waarderen hoe de paarden erbij liepen.
Zo allemachtig strak aan de bijzet dat al hun monden open stonden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:30

Wijkagent heeft meestal niet genoeg kennis van de zaken om kleine dingen als hoeven op te merken

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:35

ik zie anders niks raars op de foto.. van die bonte in drie kleuren naast elkaar gezette zelfde foto..

wie zegt dat die daar uren staat.. en kort vat.. hij heeft zijn hoofd op de grond.. :')

snowdon

Re: Klacht over verzorging van paarden bij Circus Renz Berlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:50

Ik zie het bij een gemiddelde manege of minder geïnteresseerde particulier misschien nog wel erger als op de foto bij het artikel...

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:54

Nou vraag ik je, "de honden en kamelen leken goed onderhouden "
Waarom de paarden niet. Lijkt me een beetje vreemd en op de foto's zie ik ook niets vreemds.
Lijkt me meer een verhaal van circusje plagen en in kwaad daglicht stellen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:02

Hoelang heeft ze de paarden geobserveerd? Er staan op manege s paarden in stands en op concours staan er paarden ,die soms uren op de trailer staan.hoe is de verdere huisvesting van de paarden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:00

Nou, aan de foto valt niets bijzonders te zien... hoeveel ervaring heeft het "communicatie beest" Ilse eigenlijk met paarden? Geen idee of haar beschuldigingen terecht zijn.

Wat de politie agent betreft, wie weet heeft hij ervaring met de bereden politie of iets dergelijks... in dat geval zal enige basiskennis van hoefverzorging hem wel bekend zijn... en kan hij gelijk hebben gehad dat hij "niets bijzonders" heeft gezien.

Wat het water betreft: circussen trekken rond, hebben dus waarschijnlijk geen mogelijkheid om met automatische drinkbakken te werken, net zoals bij het gros van de paardenhouders 50 jaar geleden, en dat ging toen ook al prima...

Babettecongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 02:12

Elk circus met dieren moet gewoon stoppen

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 03:24

Paarden horen niet in een circus. En andere dieren ook niet zoals Babette zegt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 05:29

Ariannee schreef:

Waarom niet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:21

Waarom wel?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:34

komen die paarden in de zomer wel eens in een grote wei, dat vraag ik me af.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:37

Altijd dat gezeur rondom circussen.... kijk naar de gemiddelde manege of ouderwetse handelaar..

op veel terreinen is de ruimte er niet naar om de dieren los te zetten, maar er zijn ook zat grote plaatsen waar stukken weide afgezet worden en de dieren om beurten naar buiten komen.
met eigen ogen gezien.
Buiten het seizoen lopen de dieren ook lekker vrij in een weide als het goed is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:45

Urielle schreef:
Ariannee schreef:

Waarom niet?

Nou, dat vraag ik me ook af. Ik kan me voorstellen (en vind zelf) dat "wilde" dieren niet in het circus thuis horen. Maar waarom is wat het circus met paarden doet, zoveel anders dan wij allen doen? Iets vragen van het paard, wat hij uit zichzelf zo niet (vaak) zal doen... Of kunstjes aanleren. Vrijheidsdressuur wordt door zoveel mensen gedaan, waarom is dat in een circus dan een no-go?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:21

Ariannee schreef:

én niet in de manege, kinderboerderij, vakantiekampen of op olympiades. Allemaal tegen natuurlijk gedrag toch?

Een gerespecteerd circus is beter voor zijn paarden dan menig particulier! Dat sommige er een zooitje van maken blijf je altijd houden.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:32

Ik ben zelf al heel fel tegen het circus!! Krijg al de rillingen als ik weer zo'n tent zie staan. Afschaffen die praktijken!

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:35

snowdon schreef:
Ik zie het bij een gemiddelde manege of minder geïnteresseerde particulier misschien nog wel erger als op de foto bij het artikel...

Nou dat wilde ik ook zeggen. Een erg overtrokken berichtje weer dit.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:06

Ik was laatst bij Circus Renz International (donderdag) maar ik vond het optuigen echt pijnlijk om te zien. De paarden waren zo in de krul getrokken dat ze niet de neus naar voren konden doen en dat ze mond niet dicht kom. Dat vond ik jammer. Waren mooie paarden maar zo rond vond ik echt niet mooi en volgens mij doet het ook zeer.. :-/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:12

ariatje schreef:
Ariannee schreef:

én niet in de manege, kinderboerderij, vakantiekampen of op olympiades. Allemaal tegen natuurlijk gedrag toch?

Een gerespecteerd circus is beter voor zijn paarden dan menig particulier! Dat sommige er een zooitje van maken blijf je altijd houden.

Ik ben ook niet echt fan dieren in een circus. Niet zozeer omdat ze 'kunstjes' moeten doen, maar meer door de heisa erom heen.(steeds naar een andere plek, vaak harde muziek en luid publiek ect.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:13

Anniek22 schreef:
Ik was laatst bij Circus Renz International (donderdag) maar ik vond het optuigen echt pijnlijk om te zien. De paarden waren zo in de krul getrokken dat ze niet de neus naar voren konden doen en dat ze mond niet dicht kom. Dat vond ik jammer. Waren mooie paarden maar zo rond vond ik echt niet mooi en volgens mij doet het ook zeer.. :-/

En dit is erger dan wat je op een gemiddeld concours ziet?