Cadeau gegeven schilderij verwart Britse koningin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Cadeau gegeven schilderij verwart Britse koningin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:58

http://www.bokt.nl / http://www.huffingtonpost.co.uk

De Britse koningin Elizabeth raakte afgelopen woensdag in verwarring nadat haar een schilderij cadeau werd gedaan tijdens haar bezoek aan Duitsland.

Op het schilderij is de koningin als een jong meisje afgebeeld op een blauwe pony. Het verwarde de koningin meer dan van te voren verwacht werd. "Dat is een rare kleur voor een pony", was het commentaar van de Britse vorstin.

Nicole Leidenfrost schilderde een jonge Elizabeth die op een blauwe pony rijdt, met vegen geel en groen op het lijf van het dier. De combinatie wordt vastgehouden door de vader van de koningin, George VI. Niet alleen de kleur gaf verwarring ook de identiteit van de man op het schilderij bleek wat lastig. "Moet dat mijn vader voorstellen", vroeg Elizabeth aan het gezelschap. Op de vraag van de Duitse beheerder van de tentoonstelling of ze de man herkende antwoordde de vorstin "nee".

Het schilderij is gebaseerd op een foto uit 1935. De Britse koningin was toen acht of negen jaar oud.
Klik hier voor een foto van het schilderij.

Jolliegirl

Re: Cadeau gegeven schilderij verwart Britse koningin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:01

Lekker overbouwde pony ook :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:03

Ben ik de enige die dit stiekem een beetje ondankbaar vind? :=

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:04

Nee komt op mij ook zeer ondankbaar over

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:05

amkeVH schreef:
Ben ik de enige die dit stiekem een beetje ondankbaar vind? :=

Nee hoor, vind het ook erg ondankbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:07

Nou ja zeg... Je kan toch wel wat aardiger reageren, in ieder geval niet openbaar afkraken. :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:10

Wel, het is een gruwelijk lelijk schilderij....

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:10

Ookal vind je het een vreselijk ding, dan zeg je alsnog dat je het prachtig vind en de schilder heel erg wilt bedanken!
De dingen die ze heeft gezegd had ze beter alleen kunnen denken :')

Kuggur, daarvoor is het kunst. De een zal het prachtig vinden, de ander verschrikkelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:14

Grappig hoe kunst is als de nieuwe kleren van de keizer.
Boven alle kritiek verheven.
Ik vind het juist een verfrissende eerlijkheid, het moet haarzelf en haar vader voorstellen, het ziet er niet uit, en dat zegt ze eerlijk. Prima!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

Ze kan het altijd nog in de kelder hangen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:16

Kuggur schreef:
Wel, het is een gruwelijk lelijk schilderij....

Mijn idee...

De koningin is al oud en ook heel ouderwets in haar opvattingen. Dan kun je zo'n reactie op zoiets afgrijselijks ook wel verwachten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:17

Kuggur schreef:
Grappig hoe kunst is als de nieuwe kleren van de keizer.
Boven alle kritiek verheven.
Ik vind het juist een verfrissende eerlijkheid, het moet haarzelf en haar vader voorstellen, het ziet er niet uit, en dat zegt ze eerlijk. Prima!

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte :') toont alleen maar aan dat ze ook gewoon maar een mens is met een mening over kunst, dat het niet haar smaak is betekent niet dat ze dat niet mag zeggen en dat er niet in het artikel een dankjewel staat wil niet zeggen dat ze geen dankjewel heeft gezegd ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:17

Ik dacht eerder dat de koningin wat last krijgt van haar ouderdom dat ze zo reageert en niet ondankbaar.
Arme mensje moet ook gewoon koningin blijven tot dat ze dood gaat.
Heeft Beatrix het makkelijker die kan gewoon in de schaduw ouder worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:21

Ik dacht hetzelfde Evelijn :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:22

Evelijn schreef:
Ik dacht eerder dat de koningin wat last krijgt van haar ouderdom dat ze zo reageert en niet ondankbaar.

Niks moet, ze wil niet aftreden, ze mag wel :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:35

Het schilderij is niet mooi of lelijk, je kunt het wel mooi of lelijk vinden. Dat is gebonden aan smaak. Ik vind haar bijzonder ondankbaar. Dat ze het niet mooi vind kan gebeuren maar heb dan tenminste wel het fatsoen om er dankbaar om te zijn. Iemand heeft daar wel een hoop tijd energie in gestoken voor je.

En om het nu op ouderdom te gooien vind ik een slap excuus. Ik heb het nooit een bijster vriendelijk mens gevonden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:40

Evelijn schreef:

Ik had eigenlijk dezelfde gedachte. Niet zozeer ondankbaar, maar 'Oh, wat wordt ze oud ineens'. Het is me de laatste tijd wel vaker opgevallen dat er wat minder handige uitspraken van haar in de media komen. Ze wordt natuurlijk ook 90... Kan best zijn dat ze wat minder helder wordt.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:43

Hahaha die oude dame is nog goed bij de tijd,
deze blauwe periode kon haar niet bekoren :D

ze vond het waarschijnlijk een flauwe grap(het betrof een portret van haar en haar vader toen ze nog een kind was) en reageerde diplomatiek.
Laatst bijgewerkt door purkie op 27-06-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:47

Van Queen Elizabeth is bekend dat ze niet op haar mondje gevallen is. Ze hoeft geen koningin te blijven tot haar dood, maar ziet Charles als koning (nog) niet echt zitten. Ze heeft heel veel paardenschilderijen, maar dan uit de Gouden Eeuw, kan me voorstellen dat dit werkje dan meer weg heeft van een kindertekening in haar ogen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:48

Blue_Eyes schreef:
Evelijn schreef:

Ik had eigenlijk dezelfde gedachte. Niet zozeer ondankbaar, maar 'Oh, wat wordt ze oud ineens'. Het is me de laatste tijd wel vaker opgevallen dat er wat minder handige uitspraken van haar in de media komen. Ze wordt natuurlijk ook 90... Kan best zijn dat ze wat minder helder wordt.

Dat dus...
Oude mensen zeuren nou eenmaal en hebben ook veel moeite met veranderingen.
Daarnaast heeft ze ook nog behoorlijk wat ouderwetse opvattingen, waarbij de moderne kunst inderdaad niet zo in de smaak zal vallen.

Daarnaast is kunst smaak en is dit gewoon niet haar smaak.

Ze mag niet aftreden, ze is pas koningin af als ze dood is :).

Overigens staat er nergens dat ze niet dankbaar geweest is.
Er staat dat het schilderij haar verwarde en dat mag toch ook?
Als je de mensen niet herkent maar het moet je zelf voorstellen met je vader is het ook niet super goed geschilderd :+.
Daarnaast waren we er niet bij en weten we niet wat er gebeurt is.
Misschien vroeg de directeur toen hij het schilderij liet zien wel eerst of ze de mensen herkende. En toen ze antwoord gaf vertelde hij haar misschien pas waar het schilderij van afgeleid was en dat het een geschenk was.
Maar dan is het leed al geschiedt.

Omdat we niet weten hoe en wat er gebeurd is en in welke volgorde kunnen we ook niet zeggen of ze ondankbaar is of niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:49

Engelsen zijn "very polite", vrijwel onder alle omstandigheden. Dat is de landsaard. Vrijwel geen enkele Engelsen en zeker de koningin is direct c.q. onbeleefd, ongeacht of je nu wel of niets iets met haar hebt.

Ze zegt nergens dat ze het schilderij mooi of lelijk vindt. Ze zegt twee dingen: "blauw is een rare kleur voor een pony" én ze geeft aan haar vader niet te herkennen op het schilderij.
Volgens mij geeft ze dus geen waarde oordeel over het schilderij. HEt eerste "blauw is een rare kleur voor een pony", daarmee stelt ze een feit vast en bij het tweede zegt ze eerlijk dat ze haar vader niet herkent.

VOlgens mij is daar niets mis mee en geeft ze daarmee zoals netjes in de titel staat beschreven "haar verwarring" aan.

Dus eens met M_D_H.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:52

Op bokt mogen we toch ook zeggen dat we ietsvafgrijselijk vinden? Vrijheid van meningsuiting tenslotte toch? En dan mag zij het niet? :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:53

Ze had ook gewoon kunnen danken en die gedachten voor zich houden. In mijn ogen is het onbeleefd om op die manier kritiek op een geschenk te leveren.

LM, zij is wel in functie. Ze mag het van mij godsafschuwelijk vinden maar ten opzichte van de kunstenares is dit natuurlijk niet bepaald netjes.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:14

Ach mijn oma was ook een heks toen ze de 85 passeerde.... die flapte ook alles eruit wat ze dacht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:23

Ik vind het spuuglelijk. :') There, i've said it!