Volgens een Brits onderzoek is er een verband tussen hoe dominant een paard is en hoe dik het is. Hoe dominanter het paard is, hoe groter de kans dat het last heeft van obesitas.
Volgens het onderzoek waren jonge en oude paarden minder vaak dominant en maakt de stokmaat daarin niet uit. De resultaten waren gebaseerd op observatie-onderzoek bij 203 gedomesticeerde paarden die buiten leefden in 42 aparte kuddes in Groot-Brittannië.
In het onderzoek werden hooi en graan gevoerd op de grond, een paardlengte van elkaar. Er werd een portie neergelegd voor ieder paard in de groep. Dominantie werd gebaseerd op hoe vaak een paard weggestuurd werd van het voer of hoe vaak het een ander wegjaagde bij het voer. Het gewicht werd ingeschat door middel van een lichaamsconditiescore op een schaal van 1 tot 9.
Uit het onderzoek bleek dat 17,24% van de paarden overgewicht hadden (score hoger of gelijk aan 7). Een sterke relatie tussen dominantie en lichaamsscore werd gevonden: dominantie verhoogde de lichaamsscore significant. De mate van dominantie was elf keer zo groot in paarden met obesitas.
Opvallend was dat dominantie erg contextafhankelijk was. Zo kan een paard dat dominant over voer is, niet dominant zijn over andere zaken zoals een schuilmogelijkheid. Daarnaast werden er meer interacties (zoals trappen, bijten en wegjagen) gezien bij kuddes met weinig variatie in leeftijd en stokmaat. Volgens de onderzoekers is het houden van paarden van verschillende leeftijden en rassen geassocieerd met meer vriendelijke interactie.
Wat voor een voer hebben ze daarvoor gebruikt?
Vooral dat happend hooi zie ik helemaal voor me. Lijkt me meteen een prima oplossing voor al die dominante/obese paarden
Is er ooit onderzoek naar relatie tussen verveling en voedselinname van onderzoekers uitgevoerd?
...