Verbod op houden van paarden wegens overmatig dekengebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Verbod op houden van paarden wegens overmatig dekengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:48

http://www.bokt.nl

Afbeelding

Een man uit het Britse Cambridgeshire heeft een verbod op het houden van paarden voor drie jaar gekregen De aanleiding voor het verbod is het overmatig gebruik van dekens.

De 47-jarige man liet zijn paarden namelijk in de brandende zomerzon staan met winterdekens op. De dekens waren al een tijdje niet af geweest ondanks dat het dertig graden warm was.

Jacko Jackson van de dierenbescherming: "Een paard met een dikke deken op laten staan tijdens een zomerse dag is hetzelfde als een hond in een hete auto laten zitten." Een bruine merrie genaamd Roxy bleek ernstig kreupel door een oude, onbehandelde verwonding aan haar been. Zij moest ingeslapen worden. De andere twee paarden, een merrie genaamd Tess en een ruin genaamd Oscar, konden wel gered worden.

"Veel mensen denken op het eerste gezicht dat er voor paarden met dekens op goed gezorgd wordt. De paarden waren erg lethargisch, zwaar aan het ademen en hadden het duidelijk niet comfortabel."

De jury sprak zich uit: "De eigenaar heeft de beenwond van Roxy niet adequaat behandeld door kruidenmiddelen te gebruiken, en met het aantal jaar aan ervaring dat hij heeft in het houden van paarden had hij de ernst van de situatie maanden geleden al moeten inzien. Er is duidelijk bewijs dat het type dekens dat gebruikt werden tijdens warm weer niet alleen onnodig waren, maar ook significant lijden veroorzaakte bij de paarden."

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:54

Wauw wat goed! Zouden ze hier in nl ook op moeten letten
Onlangs 32 graden hier en paarden met een regendeken in de wei zien staan paar dorpen verder
Arme zielen :'(
Geen regen te bekennen de hele dag enkel zon en een verdwaald wolkje aan de lucht

Zelf ook paarden die dekens hebben maar in de zomer enkel een vliegen of exceem deken
In de winter (of herfst met veel regen een regendek mits het niet te warm is)
Heb ik wel m'n paarden geschoren en onder dekens enkel paarden die hoog in de training staan overigens

Mensen realiseren zich niet dat 10/15 graden de ideale temperatuur voor paarden is

JolisaJ

Re: Verbod op houden van paarden wegens overmatig dekengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:04

Arme beesten, nog met een winterdeken.
Ik vraag me af of hier in Nederland ook op gelet word? Heb er in ieder geval nog nooit iemand over gehoord.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:05

das gewoon zielig :(

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:49

Ach in de gemiddelde stal in Nederland staan ze nu ook nog met dekens op. Al dan niet fleece of zomer... Wat maakt die paar gram extra dan nog uit.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:52

Zijn er waarschuwingen uitgedeeld aan de baas in kwestie? Ik vind het nogal een "straf". Wat als de man in kwestie geestelijk achteruit gaat en misschien gewoon hulp nodig heeft? Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar ik vind het nogal wat...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:56

Helaas maakte ik dat mee, het was 25 graden en met de volle zon er ook nog eens op, paard had helaas 3 dekens om, die was zeker niet happy maar wij mochten het er niet af doen van de eigenaar.

Dat was ons duidelijk gemaakt, ik had wel medelijden met het dier hoor.

Toen werd ie ook nog eens helemaal dol en ging door de draden heen, waardoor mijn paard en die van stalgenootje gevaar liepen verstrikt te raken in de draden, toen was ik het zat en heb dus dat beest op stal gezet en dit kort en duidelijk gemaakt aan de eigenaar. Dat ze dan zelf moesten komen kijken wat er aan scheelt, want wij mochten er toch niets aan doen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:50

Mijn zus heeft enkele weken geleden ook bij een paard in een weilandje de winterdeken afgetrokken. Ook toen was het snikheet. En er kwam een mager scharminkel onder vandaan!!! Eigenaar onbekend en ze heeft politie gebeld. Het paard liep er niet meer toen zij er later langs ging maar er stond een shet aan een te kort touw om bij de waterbak te kunnen. Zij heeft het diertje met een emmer watergegeven en wederom de politie ingeschakeld. Dit is zo'n typisch voorbeeld van mensen die t maar niet leren en die zij gelukkig scherp in gaten houdt. Bij elke misstand onderneemt zij actie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:55

Hier in de buurt ook nog genoeg paarden met een niet-vliegendeken... bizar!!
Blijven ze mooi schoon. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:58

30+ graden is natuurlijk overdreven maar gelijk een verbod.... Ik ken genoeg paarden die dag en nacht op het land staan met een regendekentje. Als de eigenaar dan pas aan het einde van de dag komt staat zo'n paard inderdaad overdag met een regendeken op. Vind dat niet echt zielig.. Het kan 's nachts nog behoorlijk afkoelen en voor een paard dat normaal altijd met een deken op staat vind ik het niet zo raar dat ze hem er 's nachts nog even lekker op laten.

Vergeet niet dat het 's nachts gewoon onder de 10 graden is geweest afgelopen week he.

Een winterdeken is natuurlijk weer wat anders..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:59

@Alani, wat goed van je zus :-).

ik heb te doen met mijn eczemer onder zijn rambo sweet itch, dat is immo ook een flinke zware deken met een dikke stof.. maar ja, gemaakt op zomer en dus geen winterdeken. Ook in de winter een paard scheren en er 4 dekens opleggen ( ja, serieus meegemaakt) vind ik vreselijk gezicht... dat om er 3 x per week een schoon paard onder vandaan te halen om even uurtje te rijden... pffft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:59

Nou, de paarden die ik hier in de omgeving met deken om zie, staan echt gigantisch te zweten, dat is echt wel sneu. :(:)

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:02

Jeetje WINTERDEKENS :brr: dat begrijp ik echt niet.. Laatst sochtends wel de regendeken aan gehad omdat het er dreigend uit zag maar smiddags maar snel afgedaan toen het in een keer 23 graden en zon was dan wel de vliegendeken aan met al die dazen maar nee verder niks want dan staan ze echt te zweten!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:06

Alani schreef:
Mijn zus heeft enkele weken geleden ook bij een paard in een weilandje de winterdeken afgetrokken. Ook toen was het snikheet. En er kwam een mager scharminkel onder vandaan!!! Eigenaar onbekend en ze heeft politie gebeld. Het paard liep er niet meer toen zij er later langs ging maar er stond een shet aan een te kort touw om bij de waterbak te kunnen. Zij heeft het diertje met een emmer watergegeven en wederom de politie ingeschakeld. Dit is zo'n typisch voorbeeld van mensen die t maar niet leren en die zij gelukkig scherp in gaten houdt. Bij elke misstand onderneemt zij actie.

je zus weet toch dat dit strafbaar is he?
erg goed dat ze de politie heeft gebeld!! maar ze mag nooit een weide betreden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:13

het feit dat er een merrie ingeslapen moest worden vanwege een ernstige beenwond wil zeggen dat er meer aan de hand is....gewoon verwaarlozing.Geen zin om de dekens er af te halen ofzo.
Schandalig om met die hitte dekens om te doen.Zelfs voor een vliegendeken vind ik het te heet(het is hier nu 33 graden)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:14

geerke schreef:
het feit dat er een merrie ingeslapen moest worden vanwege een ernstige beenwond wil zeggen dat er meer aan de hand is....gewoon verwaarlozing.Geen zin om de dekens er af te halen ofzo.
Schandalig om met die hitte dekens om te doen.Zelfs voor een vliegendeken vind ik het te heet(het is hier nu 33 graden)

over andere dekens geef ik je gelijk, maar tig paarden worden gek van vliegen en die zijn er meer bij hitte. Hier ene dier met een insectenallergie, dus altijd onder ene deken, en hij zeet niet harder dan een ander dier

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:16

Tja , die mensen heb je hier in nederland ook genoeg, misschien dat er bij een aantal mensen een lampje gaat branden dat ze nu echt geen dekens meer nodig hebben . (op die ene uitzondering na die echt een exeemdeken nodig heeft of zonder vliegendeken een frankenstein paard word..)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:16

Laten ze ook gelijk die graag maskers verbieden want dat vind ik al net zo erg
Die dingen koken op hete dagen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:20

jwl schreef:

Tuurlijk en dan lekker de ogen vol met vliegen hebben met als resultaat ontstoken ogen.. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:21

jwl schreef:

oogontstekingen zijn ook niet alles....gewoon ook zorgen voor schaduw.Maar in Nederland staan amper bomen in de weilanden en een afdak mag je er niet neerzetten :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:22

Chiave schreef:
Zijn er waarschuwingen uitgedeeld aan de baas in kwestie? Ik vind het nogal een "straf". Wat als de man in kwestie geestelijk achteruit gaat en misschien gewoon hulp nodig heeft? Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar ik vind het nogal wat...

Dit is ook waar ik gelijk aan moest denken... Eigenlijk vind ik een verwaarloosde wonde nog wel ernstiger dan verkeerd dekengebruik. En dan nog, behandelen met kruiden is niet verboden, toch? Kan goed dat het met een (reguliere) da er bij genezen was, maar ook dat hoeft niet.

Ben wel benieuwd hoe het met de man is. Mag wat mij betreft ook best iemand naar om kijken. Waarom haalde hij maanden de dekens er niet af? Kon hij het niet of wilde hij het niet?
In allebei de gevallen zou het zomaar kunnen dat hij over 3 jaar weer hetzelfde handelt.

Maar over dekens: in de winter mag je wel zo veel grams opleggen als je wilt... Ook dan voel ik wel eens bij paarden en vind het soms net een sauna onder hun laagjes.
In de zomer kregen wij vroeger wel eens de dierenbescherming op de stoep omdat wandelaars het zo zielig vonden dat er eentje helemaal ingepakt was... en dan liep er een pony met eczeemdeken -O-

jwl en anderen: eczeempony staat van maart tot oktober 24/7 met deken en masker/kap. Zo heel veel warmer heeft ze het niet, ze kan in de schaduw en binnen. Jeuk is imo veel erger dan een dagje warm.
Ook onze niet-eczemer staat nu 24/7 met vliegendeken. Op en af blijven doen gaat niet, en ik weet zeker dat hij veel meer last heeft van de dazen dan van zijn deken.
Zolang ze beschikking hebben over water en zout/mineralen... valt warm nog wel mee :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:22

Sorry hoor maar ik vind het toch zoon idioot ding evenals zoon masker
Ik heb er dan toch liever een paar touwtjes aan dan dat dat hoofd bloed heet staat te worden

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:23

Eczeem deken is een noodzakelijk kwaad maar die graas dingen vind ik echt vreselijk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:23

geerke schreef:
jwl schreef:

oogontstekingen zijn ook niet alles....gewoon ook zorgen voor schaduw.Maar in Nederland staan amper bomen in de weilanden en een afdak mag je er niet neerzetten :+

Ik heb een afdak en alsnog gaan ze in de volle zon staan :+

Daarnaast heb ik UV werende maskers (en vliegendekens) en daar zweten ze niet onder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:25

jwl schreef:
Sorry hoor maar ik vind het toch zoon idioot ding evenals zoon masker
Ik heb er dan toch liever een paar touwtjes aan dan dat dat hoofd bloed heet staat te worden

geen zwart vliegenmasker nemen,scheelt een stuk :j

Hier(zuid-frankrijk) komen ze de hele dag niet onder hun afdak vandaan,maar hier is het in de zon ook niet om uit te houden.zal 45 graden zijn vermoed ik.