Geldboete voor amazone die tong van paard vastbindt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Geldboete voor amazone die tong van paard vastbindt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:26

bokt.nl / www.st-georg.de

Eind februari raakte bekend dat een Duitse beroepsamazone op een dressuurwedstrijd de tong van haar paard aan het bit had vastgebonden (lees ook: [VN] Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit). De vrouw is nu door het openbaar ministerie (OM) van Potsdam veroordeeld tot het betalen van een boete.

De amazone liep tijdens een bitcontrole tegen de lamp. Er werden twee klachten tegen haar ingediend: een bij het landverbond voor paardensport Berlin-Brandenburg (LPBB) wegens vervalsing, een andere bij de politie op verdenking van dierenmishandeling. In april startte het OM het onderzoek om te bepalen of de amazone de wetten rond dierenwelzijn had overtreden.

De woordvoerder van het OM zei tegen de Märkischen Onlinezeitung dat de zaak, met instemming van alle partijen, gesloten wordt. De amazone had deels schuld bekend, maar het OM vindt een geldboete dus voldoende. Hoe hoog die boete is, is niet vrijgegeven. Als de amazone de boete betaald heeft, is de zaak dus geregeld. De zaak komt ook niet op haar strafblad.

De Märkischen Onlinezeitung (MOZ) kon ook met de amazone spreken. Ze is heel tevreden met het oordeel en zegt: "Er werden dingen verondersteld waarvoor geen bewijs is." De amazone wilde geen commentaar geven op het feit dat ze tot een geldboete veroordeeld is. Het is een feit dat de amazone de tong van het paard aan het bit heeft vastgebonden. Dat heeft ze in een verklaring van haar advocaat zelf toegegeven, benadrukt de MOZ. Haar argument daarover is dat het in andere takken van de paardensport ook is toegestaan om de tong vast te binden.

De zaak is echter nog niet gesloten voor het landverbond voor paardensport Berlin-Brandenburg. Het LPBB heeft de amazone in april voor zes maanden geschorst en heeft haar een boete van 250 euro opgelegd. Daartegen heeft de advocaat van de amazone protest aangetekend. De zaak ligt nu voor bij het arbitragehof.

nine1987

Re: Geldboete voor amazone die tong van paard vastbindt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:27

Ik las t net op facebook..
Walgelijk.. Wereld wordt steeds zieker..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:34

in de drafsport word dat volgens mij ook gedaan,maar om een andere reden.ach ja...paarden/mensen en sport.Het zou verboden moeten worden.Alle takken van paardensport.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:35

Waarom zou zoiets niet op je stafblad komen, ze is toch veroordeeld of komt dat omdat het maar een geldboete is?

Fijne meid, als iedereen het doet dan mag ik het ook. Vreemde redenatie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:38

Snooki schreef:
Waarom zou zoiets niet op je stafblad komen, ze is toch veroordeeld of komt dat omdat het maar een geldboete is?

Fijne meid, als iedereen het doet dan mag ik het ook. Vreemde redenatie

Zoals het hier staat lijkt het of ze tot een schikking zijn gekomen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:46

geerke schreef:
in de drafsport word dat volgens mij ook gedaan,maar om een andere reden.ach ja...paarden/mensen en sport.Het zou verboden moeten worden.Alle takken van paardensport.

We hadden het hier over dressuur, toch? In de drafsport wordt de tong in ieder geval niet aan het bit vastgemaakt.
Tong wordt inderdaad soms vastgebonden om te voorkomen dat deze over het bit wordt gegooid of het paard verstikt. Dit wordt zodanig gedaan dat er wel beweging mogelijk is. Gebeurt trouwens vlak voor het paard de baan op gaat en zodra de koers afgelopen is, wordt dit als eerste weer los gemaakt. Vaak gebeurt het los maken zelfs al op de baan.
Inderdaad heel andere reden maar dus ook op heel andere manier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:48

Firegirl schreef:
geerke schreef:

We hadden het hier over dressuur, toch? In de drafsport wordt de tong in ieder geval niet aan het bit vastgemaakt.
Tong wordt inderdaad soms vastgebonden om te voorkomen dat deze over het bit wordt gegooid of het paard verstikt. Dit wordt zodanig gedaan dat er wel beweging mogelijk is. Gebeurt trouwens vlak voor het paard de baan op gaat en zodra de koers afgelopen is, wordt dit als eerste weer los gemaakt. Vaak zelfs al op de baan. Is niet te vergelijken met vastmaken aan het bit.

Dan word de tong aan de onderkaak vastgebonden....met een stuk panty,zo deden ze dat vroeger tenminste.In mijn ogen net zo erg,in jouw ogen niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:10

Als ze stikken in dat nog erger lijkt me maar je kunt ook gewoon bit met tong lepel nemen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:17

geerke schreef:
Dan word de tong aan de onderkaak vastgebonden....met een stuk panty,zo deden ze dat vroeger tenminste.In mijn ogen net zo erg,in jouw ogen niet.

idd Net zo erg >;) of het nu om te voorkomen dat de tong over het bit gaat,
paard zich verslikt of tong buitenboord hangt, vastbinden met een panty is vastbinden met een panty...
of dat nu aan het bit of de kaak is maakt mi niet uit.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:22

Sommige mensen kunnen beter een crossmotor kopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:38

Dat rijdt toch ook voor geen meter lijkt me?
Waar ben je dan mee bezig.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:45

Ongelooflijk toch? Ik begrijp soms echt niet dat mensen dan ook nog denken dat het paard er beter van gaat lopen... Maar het gekke is dan ook nog dat je dit ziet of hoort in de hogere klasse. Dan denk ik, die mensen moeten toch beter weten of bereik je dat niveau alleen als je dat soort praktijken uithaalt? Ik moet er niet aan denken! Dan maar niet dat niveau.. als het zo zou moeten..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:46

Geldboete lijkt me niet effectief, startverbod lijkt me veel beter.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:51

_Anneruth schreef:
Ongelooflijk toch? Ik begrijp soms echt niet dat mensen dan ook nog denken dat het paard er beter van gaat lopen... Maar het gekke is dan ook nog dat je dit ziet of hoort in de hogere klasse. Dan denk ik, die mensen moeten toch beter weten of bereik je dat niveau alleen als je dat soort praktijken uithaalt? Ik moet er niet aan denken! Dan maar niet dat niveau.. als het zo zou moeten..

Juist degene die willen presteren en er geld mee verdienen zijn het ergste van allemaal.
Meer, meer , nog meer, nog meer en het liefst gisteren al.....
Je wilt niet weten wat er allemaal gebeurd achter gesloten deuren.
Het is ook echt niet zonder reden dat je er niet bij mag zijn bij die zogenaamde trainingsstallen als je paard ingereden wordt....

Al dat dierenleed dat je voorbij ziet komen hier op Bokt FB en al.
Ik ga mij steeds meer schamen voor de mensheid. (en dan zeg ik het nog heel netjes )

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:51

startverbod lijkt mij ook veel toepasselijker :j . Echt schandalig dat dit voorkomt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:41

keona schreef:
Als ze stikken in dat nog erger lijkt me maar je kunt ook gewoon bit met tong lepel nemen

Een bit met tonglepel is ook absoluut niet prettig voor een paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:43

Ik neem aan dat een paard ook zijn tong gebruikt bij het slikken.
Moet er toch niet aan denken dat ik tijdens het sporten mijn tong niet kan bewegen.

Ach en spijt betuigen vind ik zo afgezaagd.
Dat zeggen ze alleen maar om straf vermindering.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:38

@ Cowgirl; :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:05

Firegirl schreef:
geerke schreef:

Tong wordt inderdaad soms vastgebonden om te voorkomen dat deze over het bit wordt gegooid of het paard verstikt. Dit wordt zodanig gedaan dat er wel beweging mogelijk is. Gebeurt trouwens vlak voor het paard de baan op gaat en zodra de koers afgelopen is, wordt dit als eerste weer los gemaakt. Vaak gebeurt het los maken zelfs al op de baan.
Inderdaad heel andere reden maar dus ook op heel andere manier.

Met twee maten meten... Bah! Het is walgelijk en daar maakt de tak van sport me niets uit. Ik heb al nooit een hoge pet van de draf- en rensport gehad maar dit soort dingen bevestigen mijn gevoel.

Ik vind het zot dat de amazone in kwestie er zo makkelijk vanaf komt!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 06:00

Vind het schandalig dat het gebeurd
Voor het eerste artikel had ik er zelfs nog nooit van gehoord :?
Snap ook niet hoe je het kan doen en hoe het in je opkomt om te doen eigenlijk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 06:55

Eerlijk gezegd kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat deze amazone geen dierenliefhebber is. Paarden zijn gebruiksartikelen voor haar. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je je dier dit aan doet puur voor eigen gewin. Jammer dat je mensen niet kan straffen door ze het recht te ontnemen dierem te houden.

Eviblablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:24

Dit typeert de (dressuur)topsport weer he!
Volgens mij houden weinig mensen van hun paarden in de topsport... Hoe jammer... Welzijn nummer 1 of nummer 10?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:18

Eviblablabla schreef:
Dit typeert de (dressuur)topsport weer he!
Volgens mij houden weinig mensen van hun paarden in de topsport... Hoe jammer... Welzijn nummer 1 of nummer 10?

ach...ik kan je ook nog wel wel leuke paardonvriendelijk dingen vertellen over de springsport hoor.
Als het paard met sport te maken krijgt,laag of hoog nivo,maakt niet uit....dan schijnt er vaak iets mis te gaan op het gebied van paardenwelzijn.

Nayvii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:36

listiglistje schreef:
geerke schreef:

idd Net zo erg >;) of het nu om te voorkomen dat de tong over het bit gaat,
paard zich verslikt of tong buitenboord hangt, vastbinden met een panty is vastbinden met een panty...
of dat nu aan het bit of de kaak is maakt mi niet uit.

Volgens mij binden ze het niet vast. De onderkaak gaat samen met de tong in de panty (zoals je been erin gaat) dit is niet vervelend omdat het elastisch is en niet strak zit. Paard kan de tong nog gewoon vrij bewegen alleen buitenboord en over het bit wordt belemmerd. Op dezelfde manier als wanneer je been aan een elastiek zit en je kan niet verder,doet ook geen pijn. Lepel bit kan natuurlijk ook maar is in principe hetzelfde volgens mij

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:45

Zo super fijn dat er binnen twee posts iemand is die naar de draf en rensport wijst terwijl de hele OP daar niet over gaat :+ .

Zoals het in de drafsport gebeurd is niet te vergelijken met een tong AAN het bit vast binden.

Dat is appels met peren vergelijken dus stel voor dat we daar gewoon mee stoppen.