Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
geerke schreef:in de drafsport word dat volgens mij ook gedaan,maar om een andere reden.ach ja...paarden/mensen en sport.Het zou verboden moeten worden.Alle takken van paardensport.
Firegirl schreef:geerke schreef:in de drafsport word dat volgens mij ook gedaan,maar om een andere reden.ach ja...paarden/mensen en sport.Het zou verboden moeten worden.Alle takken van paardensport.
We hadden het hier over dressuur, toch? In de drafsport wordt de tong in ieder geval niet aan het bit vastgemaakt.
Tong wordt inderdaad soms vastgebonden om te voorkomen dat deze over het bit wordt gegooid of het paard verstikt. Dit wordt zodanig gedaan dat er wel beweging mogelijk is. Gebeurt trouwens vlak voor het paard de baan op gaat en zodra de koers afgelopen is, wordt dit als eerste weer los gemaakt. Vaak zelfs al op de baan. Is niet te vergelijken met vastmaken aan het bit.
geerke schreef:Dan word de tong aan de onderkaak vastgebonden....met een stuk panty,zo deden ze dat vroeger tenminste.In mijn ogen net zo erg,in jouw ogen niet.
of het nu om te voorkomen dat de tong over het bit gaat, _Anneruth schreef:Ongelooflijk toch? Ik begrijp soms echt niet dat mensen dan ook nog denken dat het paard er beter van gaat lopen... Maar het gekke is dan ook nog dat je dit ziet of hoort in de hogere klasse. Dan denk ik, die mensen moeten toch beter weten of bereik je dat niveau alleen als je dat soort praktijken uithaalt? Ik moet er niet aan denken! Dan maar niet dat niveau.. als het zo zou moeten..
. Echt schandalig dat dit voorkomt. 
Firegirl schreef:geerke schreef:in de drafsport word dat volgens mij ook gedaan,maar om een andere reden.ach ja...paarden/mensen en sport.Het zou verboden moeten worden.Alle takken van paardensport.
We hadden het hier over dressuur, toch? In de drafsport wordt de tong in ieder geval niet aan het bit vastgemaakt.
Tong wordt inderdaad soms vastgebonden om te voorkomen dat deze over het bit wordt gegooid of het paard verstikt. Dit wordt zodanig gedaan dat er wel beweging mogelijk is. Gebeurt trouwens vlak voor het paard de baan op gaat en zodra de koers afgelopen is, wordt dit als eerste weer los gemaakt. Vaak gebeurt het los maken zelfs al op de baan.
Inderdaad heel andere reden maar dus ook op heel andere manier.
Eviblablabla schreef:Dit typeert de (dressuur)topsport weer he!
Volgens mij houden weinig mensen van hun paarden in de topsport... Hoe jammer... Welzijn nummer 1 of nummer 10?
listiglistje schreef:geerke schreef:Dan word de tong aan de onderkaak vastgebonden....met een stuk panty,zo deden ze dat vroeger tenminste.In mijn ogen net zo erg,in jouw ogen niet.
idd Net zo ergof het nu om te voorkomen dat de tong over het bit gaat,
paard zich verslikt of tong buitenboord hangt, vastbinden met een panty is vastbinden met een panty...
of dat nu aan het bit of de kaak is maakt mi niet uit.
.