Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:10

bokt.nl / www.tubantia.nl

Dierenarts Bulle Koster heeft een systeem van wegklappende muren bedacht, waardoor bij een stalbrand het leven van zowel dieren als mensen gered kan worden. Hij kwam op het idee na een brand in een kalverstal. "De dieren hingen in de hekken toen ze probeerden te ontkomen. Ik zag dat er alleen een damwandje voor zat. Dat bracht mij op het idee van een wegklappende wand bij een calamiteit”, vertelt Koster. Daardoor ontstaat een opening waardoor de dieren kunnen vluchten.

Lees het volledige artikel bij Tubantia.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:12

Interessant artikel, hoop dat er bedrijven met stallen zijn die er wat mee gaan doen.

M_D_H

Re: Dierenarts bedenkt systeem om levens te redden bij stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:17

Handig systeem zeg!

Maar om nou te zeggen dat de meerprijs van zo'n systeem mee valt?
Ja, als je 1 box hebt... maar als je 40 boxen wilt bouwen en dat dan keer 200 euro extra :wow: dat is een 8000 euro extra :wow:

Ik vraag mij af hoeveel mensen daar in willen investeren...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:18

Via Crowdfunding ? Ik doe mee !!!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:19

Hoop dat investeerders alsnog interesse tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:20

Ziet er erg interessant uit, raar dat niemand er interesse in heeft eigenlijk!
Ik vind 200 per stal wel meevallen hoor, enkel vraag ik me inderdaad wel af hoe het systeem werkt als je een rij met boxen hebt waarbij je ook contact tussen de paarden mogelijk wilt houden. Of zit het systeem dan in de voorwand?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:20

Idd handig alleen als er brand is is er vaak niet of bijna geen stroom.
Dus dan kan je het wel met de hand doen alleen wie gaat er een brandende stal in?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:17

CoriienRN schreef:
Dus dan kan je het wel met de hand doen alleen wie gaat er een brandende stal in?

Ik had daar niet eens over nagedacht, heel logisch!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:20

Misschien kan het dan beter met een soort hendel en touwen aan de hekken ofzo, dat ze handmatig omhoog kunnen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:25

CoriienRN schreef:

Dan zou je met magneten kunnen werken, doen ze met brandveilige deuren ook.
De deuren hebben aan de bovenkant een magneet, daarmee worden ze aan de muur vastgehouden. Zodra er geen stroom meer is werkt de magneet niet en vallen de deuren dicht om ervoor te zorgen dat het vuur niet uitbreid naar andere delen en de vluchtroute rookvrij blijft. Dit zou je dus ook omgekeerd kunnen doen, zodat de deuren juist openslaan als er geen stroom is.
De kosten hiervan zijn denk ik wel hoog.

Ik denk dat het systeem van de dierenarts vooral voor groepstallen (schapen, koeien) een echte uitkomst kann zijn. Gekoppeld aan de brandalarm en de wegvallende delen aan de kant waar de dieren veilig naar een weiland kunnen vluchten. Als er dan een keer vals alarm is, is het ook geen ramp in de zin van de dieren lopen op straat rond.
Laatst bijgewerkt door carika op 16-06-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:25

De meerprijs van de wanden valt wel mee, maar als je het ook nog op detectiesystemen wil gaan aansluiten dan wordt het een dure grap, vaak treden dit soort systemen automatisch in werking bij stroomuitval, dat is alleen niet zo handig als er geen brand is. Of ze kunnen worden aangestuurd door een separate stroomvoorziening, accu's. Andere optie is mechanische bediening, dan heb je geen stroom nodig. Brandpreventie kost helaal veel geld en levert " niks" op, behalve bij brand, meeste ondernemers vinden het genoeg om aan de minimale wettelijke eisen te voldoen......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:26

Met de hand hoeft ook niet binnen te zijn.
Net als de voor stang van een trailer met paniek sluiting maak je ook buiten Open.

Maar ik ken dan weer geen stallen met alleen een (dam) wandje.
Maar altijd onderop een muur van 120.
Met daarboven misschien damwand.
Als buitenmuur bedoel ik dan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:27

Als het systeem op een batterij werkt maakt dat weinig uit lijkt me. Ik zie hier wel wat in maar het moet nog wat verder uitgedacht worden. Voor paarden is zo'n neerklapwand minder geschikt omdat er vaak tralies aan het bovenwerk van boxen zitten en paarden kunnen zo in de stress schieten dat ze er helemaal niet overheen durven te lopen.
Misschien een ophaalsysteem voor paardenboxen? Alle voorwanden komen in een geleidingsrail te hangen. Achter in de stal een contragewicht die bij brand alle wanden naar boven trekt.

Hopelijk komt er toch nog interesse voor een dergelijk systeem.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:28

Juist de deuren vallen dan dicht ;) dus hoe en waar lopen de beesten dan heen? ;)
Mochten de deuren weer open gaan krijg je weer zuurstof waardoor de boel weer oplaait.....

Iets ophangen heeft geen zin, een dak moet dan echt een hoop kunnen "dragen"

Al met al zo makkelijk is het nog niet.
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 16-06-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:28

carika schreef:
CoriienRN schreef:

De deuren hebben aan de bovenkant een magneet, daarmee worden ze aan de muur vastgehouden. Zodra er geen stroom meer is werkt de magneet niet en vallen de deuren dicht om ervoor te zorgen dat het vuur niet uitbreid naar andere delen en de vluchtroute rookvrij blijft. Dit zou je dus ook omgekeerd kunnen doen, zodat de deuren juist openslaan als er geen stroom is.

Die magneet deuren druk je zo Open. Dus een paard dat schuurt of slaat ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:29

Ik ken ook een veilig uiterst betrouwbaar en veel veiliger systeem:

Paddock paradise

Uw paard kan alle kanten op en kan zich vrij verplaatsen en komt nooit vast te zitten in een stal.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:30

En een paard in paniek denkt niet na dus die vlieger gaat niet echt op.
Overigens paarden die in een brandende stal staan zullen hun box niet verlaten... of heel slecht.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:32

maar ik vraag me dan af waar die wanden heen moeten vallen. lijkt me dat als een paard dit niet kent dat de wand dan op het paard zelf valt omdat een stal ook niet zo groot is dat ze echt weg kunnen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:33

prachtig systeem! Maar volgens mij zullen paarden er wel uitvluchten hoor als het vuur ze heeft bereikt. Dan gaan ze niet blijven staan terwijl ze eruit kunnen. Tjha en die 200 euro meer per box, ik zou het doen als het mijn paard(en) was!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:34

CoriienRN schreef:
Juist de deuren vallen dan dicht ;) dus hoe en waar lopen de beesten dan heen? ;)

Bij dit systeem gaan de wanden juist open, als je dat op magneten aansluit waardoor de segmenten open vallen bij stroomuitval, kan alles dus de stal uit, wil je niet als er geen brand is ;-) .

Magneten kunnen heel sterk zijn, die drukt een paard niet zo maar open.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:36

Een binnenwand die Open valt heeft weinig zin.
Er paard blijft in de box staan.
Brandweer leert daarom met oefening ook halsters om doen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:44

tsja, er mag nog wel wat aan gesleuteld. De opmerking deur open = meer zuurstof binnen = boel nog harder in de hens is een hele goede. De brand zal er inderdaad alleen maar heviger van worden. Koeien staan misschien veilig buiten in de wei, maar wss ben je ook de hele stal vervolgens kwijt. De koeien kunnen dan nog een tijdje langer in de wei blijven.

Waar ik ook aan dacht: een hele wand komt opeens naar buiten vallen. Wat als daar iets/iemand loopt? Ik hoef geen muur op mijn hoofd hoor, dankjewel. Dan doe ik het niet meer zo goed.

Mechanische uitwerking van handbediening kan nog wat aan ontwikkeld worden, maar daar zijn wel mogelijkheden voor.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:46

Als er een rij stallen is en de tussenwanden vallen heb je het probleem dat de wand op het paard kan vallen en dat je aan het uiteinde vaak nog een steense muur hebt. Want als de tussenwanden vallen ga je van stal naar stal.

Je moet dus de voorkant van de stal open kunnen krijgen en als je dan twee rijen stallen tegenover elkaar hebt moeten de stalgangen zo breed zijn dat beide voorkanten om kunnen vallen.

Zijn er in stallen geen sprinkler installaties?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:49

carika schreef:

en wat als er gewoon een stroomstoring is? dan kunnen alle paarden naar buiten? :')

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:56

heel boeiend.
een ding bij paarden. de meeste zullen bij brand verstarren en gaan stap meer zitten.

ik heb het zelf helaas moet meemaken..
mensen waren er op tijd bij..
de enige paarden die er gered konden worden, zijn echt (tot pijn in het hart van de eigenaren) keihard geslagen moeten worden om te gaan lopen en zo uit de stal te komen..
het grootste deel van de groep was niet van hun plek te krijgen, ondanks flinke mankracht etc. en is verstikt en verbrand. :(

Dit systeem werkt niet voor paarden.
paarden schrikken en komen niet meer van hun plek af bij brand..
ze raken in de paniek en zullen helaas niet wegrennen maar verstarren :(
een paard is een vluchtdier.. maar helaas werkt het wegren instinct echt niet als het gaat om vuur..

bij andere dieren, die wel op de vlucht zullen slaan bij brand, zal dit een goed idee zijn..
mits er inderdaad niet bij stroomstoring etc. de wanden omlaag komen..
entja,'dan maken we het zo dat het bij stroomstoring niet gebeurd' is ook erg moeilijk, want bij brand komen ook storingen voor vd stroom.. en dan zitten de dieren nog opgesloten.

het zal overigens veel beter zijn, als de wanden niet vallen, maar wegzakken in de grond.. zo kunnen de dieren niet bezeert worden als tegenover elkaar boxen staan.
echter is dat een gigantisch kostenplaatje..