Onderzoek: buitenrijden veiliger met een bont paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: buitenrijden veiliger met een bont paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:08

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Uit een onderzoek van de Stoke Climsland-campus van Duchy College in Groot-Brittannië blijkt dat twee derde van de ruiters al eens in een gevaarlijke verkeerssituatie is terechtgekomen. Het dragen van fluorescerend of reflecterend materiaal verkleint de kans daarop niet, zegt teamleider Hayley Randle: "De resultaten van het onderzoek zijn zorgwekkend. Ruiters die voorzorgen nemen, wanen zich vaak veiliger dan ze eigenlijk zijn."

Het team deed wel een opmerkelijke ontdekking:"We zagen dat ruiters die verlichting droegen en ruiters met een bont paard veel minder vaak in een gevaarlijke situatie terechtkwamen," zegt Randle. De onderzoekers willen nu veiligheidsprofielen opstellen voor verschillende paard-ruiter combinaties en willen onderzoeken hoe ze het aantal verkeersgerelateerde ongevallen naar beneden kunnen halen.

De bevindingen zijn gebaseerd op een online survey, die meer dan 350 antwoorden kreeg. In de survey werd gevraagd naar de kleur van het paard, het gebruik van reflectoren, het gebruik van licht, locatie, tijdstip en de tijd van het jaar.

Studentes Rose Scofield en Hannah Savin leidden het project, met de steun van Randle. Scofield zegt dat de ontdekking rond bonte paarden het team ertoe heeft gebracht om een veiligheidsvest te ontwikkelen, met het patroon van een bont paard. "We willen het vest op de markt brengen en het patent op het ontwerp is aangevraagd. We willen het concept ook uitbreiden naar ander paardensportmateriaal, maar daarvoor moeten we eerst de nodige fondsen verzamelen. Deze zomer zullen we ons onderzoek voortzetten. We zullen paard-ruiter combinaties filmen die ofwel fluorescerend materiaal of verlichting dragen, ofwel de nieuwe veiligheidsvest. We zullen ook een testprogramma opzetten voor automobilisten om te zien of ze een bepaalde uitrusting eerder opmerken."

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:12

Een "bont" veiligheidsvest 8)7 Dit gaat echt helpen. :O :n

xTammyy

Re: Onderzoek: buitenrijden veiliger met een bont paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:14

Een onderzoek met 350 antwoorden.
Are you kidding me? _O- Als ik dat op school zou inleveren zouden ze mij uitleggen, en zij willen aan de hand van dat een nieuw product op de markt brengen? :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:14

Tijd voor n uitrijdeken met koeienprint? :P
*edit* Of, voor de eigenaren van lichter gekleurde paarden; gewoon niet meer poetsen voordat je de weg op gaat! :)*

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:33

Gelukkig heb ik een haflinger die het nooit te bont maakt hahaha!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:34

A llemaal aan de bonte rijkleding en bonte zadels en ga zo maar door. :roll:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:39

Dat wordt heeel veeel verf kopen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:03

Dat wordt alle paarden beschilderen voor ze de weg op gaan. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:09

Op zich kun je met 350 antwoorden echt wel statistisch significante antwoorden krijgen. Hangt van je hypothese af, of je een groot genoeg verschil denkt te hebben.

Ik hoop echter wel dat ze gecorrigeerd hebben voor ras. Misschien waren al die bonte paarden wel bomproof Tinkers... Zou zomaar eens kunnen, in GB.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:14

Ibbel schreef:
Ik hoop echter wel dat ze gecorrigeerd hebben voor ras. Misschien waren al die bonte paarden wel bomproof Tinkers... Zou zomaar eens kunnen, in GB.

Daar zat ik ookal aan te denken....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:15

Grappig, met twee bonten en één vos kan ik wel bevestigen dat de bonten heel goed zichtbaar zijn in het donker :P de vos die kan ik nooit vinden tot ik er bijna bovenop sta.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:16

Ibbel schreef:
Op zich kun je met 350 antwoorden echt wel statistisch significante antwoorden krijgen. Hangt van je hypothese af, of je een groot genoeg verschil denkt te hebben.

Of rijden de mensen met een effen paard, die dus geen Tinkers zijn, maar warmbloeden (als we dan toch aan het generaliseren zijn :+ ) op de tijdstippen dat het relevant was niet op de weg? Dat betekent dat deze mensen óf gebruik van een binnenbaan maken óf een dusdanige baan hebben dat je bij daglicht met je paard op stap kunt gaan. Als op de plek van het onderzoek geldt dat locaties met een (binnen)bak duurder zijn (net als hier in NL), dan zonder bak, dan betekent het dus dat mensen met een effen paard een beter inkomen hebben en/of meer over hebben voor de stallingslocatie van hun paard. Ofwel: zonder het onderzoek zelf gelezen te hebben kun je niks zeggen over de uitkomst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:35

Precies, er zijn nog veel meer confounders waarvoor gecorrigeerd moet worden. Maar dat maakt dan weer dat de kans dat de power met het aantal van 350 responses niet voldoende zal zijn, veel groter is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:40

Hilli schreef:
Ibbel schreef:

Of rijden de mensen met een effen paard, die dus geen Tinkers zijn, maar warmbloeden (als we dan toch aan het generaliseren zijn :+ ) op de tijdstippen dat het relevant was niet op de weg? Dat betekent dat deze mensen óf gebruik van een binnenbaan maken óf een dusdanige baan hebben dat je bij daglicht met je paard op stap kunt gaan. Als op de plek van het onderzoek geldt dat locaties met een (binnen)bak duurder zijn (net als hier in NL), dan zonder bak, dan betekent het dus dat mensen met een effen paard een beter inkomen hebben en/of meer over hebben voor de stallingslocatie van hun paard. Ofwel: zonder het onderzoek zelf gelezen te hebben kun je niks zeggen over de uitkomst.

Of als je het nog anders wil stellen: misschien zijn de mensen met bijvoorbeeld Tinkers meer ervaren in het buitenrijden (want recreatie), of zijn hun paarden meer bomproof, waardoor men minder snel in een gevaarlijke situatie terecht komt? Dat hoeft dan niet te maken te hebben met het feit dat het paard meer opvalt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:45

Dit was toch al lang bekend, heb dit ca een jaar geleden ook al langs zien komen dat bonte paarden veiliger waren in het verkeer...

:o Wat een vooroordelen. Ik ken genoeg super hete tinkers en er lopen er ook zat (hoog) in de sport hoor..
Laatst bijgewerkt door jorretje op 15-06-15 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:48

Het viel toch alleen op. De oorzaak hebben ze toch niet genoemd en zijn enkel aannames. Ze hebben gewoon gelijk wanneer uit het onderzoek naar voren komt dat er minder bonte paarden bij betrokken waren. Ze hebben ook niet gekeken naar de ervaring van de amazones of ruiters of van de paarden. Het viel enkel op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:03

mairead schreef:

Vrees ik ook voor, na die spuuglelijke zebradekens. Straks denken de mensen dat je met een halve zoo op stap bent. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:06

Mijn tinker is ook enorm pittig, maar wel bomproof. Hadden ze het onderzoek gedaan met bonte volbloeden en effen volbloeden dan had er denk ik weinig verschil in gezeten..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:08

Ik stel voor dat ik mijn paard bont verf, en zelf panterprint ga dragen... Je moet veiligheid tenslotte serieus nemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:25

Femke_Tweety schreef:
Ik stel voor dat ik mijn paard bont verf, en zelf panterprint ga dragen... Je moet veiligheid tenslotte serieus nemen.

Haha die vind ik leuk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:44

Als ik lang een bos rijd met een brommer of auto, dan zie ik voskleurige en bruine paarden het slechtst tussen de bomen, soms lijkt het wel een schutkleur, dat bruin.
Zodra een paard flink veel wit heeft, valt het op/is het op tijd te zien... en dan ben ik er nog op verdacht op ook, dus ik kan me wel iets voorstellen bij de uitkomsten van dat onderzoek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:13

Wat een onderzoek zeg.... -O-
En schimmels dan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Bont komt ook minder vaak voor dan bruin en vos bij elkaar

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:23

Suzanne F. schreef:
Wat een onderzoek zeg.... -O-
En schimmels dan?

Ja, hoe witter de schimmel, hoe beter te zien... nou ja, in ieder geval tussen Nederlandse bomen dan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:23

hwn schreef:
mairead schreef:

Vrees ik ook voor, na die spuuglelijke zebradekens. Straks denken de mensen dat je met een halve zoo op stap bent. :)

Je hebt ook al een deken met giraffenprint! Lijkt me toch wel echt grappig om voorbij te zien komen alle 3 tegelijk :')