Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 10:37

Anoniem

Re: Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:40

Aangevallen?!

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:41

Lijkt me dat een paard niet zomaar aanvalt toch? In ieder geval beterschap aan het kind :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:43

Lijkt mij idd dat er meer aan de hand is dan rustig fietsen. Misschien was het een merrie met veulen en stond het veulen aan het fietspad en ging het meisje te dicht langs het veulen. Noem maar een scenario op. Alsnog vervelend voor het kind, maar een paard zal echt niet zonder enige aanleiding aan allen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:43

En ja hoor daar gaan we weer, als alle andere mensen nu eens niet de paarden zouden voeren dan bleven de paarden ook wel uit de buurt. Stond laatst nog ergens een stuk in de krant met een oproep van iemand om niets te voeren omdat de dieren dan opdringerig worden. Paard zal dan alles doen om een lekker hapje te krijgen en gebeurt dat niet dan bijt het vaak van zich af.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:47

Bizzybijtje schreef:
Aangevallen?!

Paarden zullen toch eerder vluchten.. Wat zou hier nou gebeurd zijn?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:51

Ik ben ook weleens aangevallen door een paard in de wei. Liep er gewoon op weg naar een ander paard, op geen enkele manier bezig met het paard wat me aanviel. Ik was nog heel jong en had geluk dat de politie net in de buurt was. Ze zagen het gebeuren en hebben me uit het weiland gevist. Gelukkig alleen maar tanden in mn rug. Dus, om nou gelijk aanvallen af te doen als onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:53

Als het paard daadwerkelijk het kind had aangevallen uit agressie, was het kind er niet met een paar schrammen af gekomen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:55

Volgens mij staan deze welshjes aan de Regge in Hellendoorn, we fietsen er vaak en de pony's staan vaak op het fietspad, even eromheen en geen probleem. Maar waar het probleem in zit is dat (penny) meisjes maar ook moeders met kinderen de pony's gaan voeren, hierdoor verwachten ze eten en als ze dit niet krijgen worden ze denk ik geïrriteerd. Daarbij zijn er vaak veulentjes, gewoon uit de buurt blijven dus ze er met een boog om heen!

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:57

Sleeper schreef:
Ik ben ook weleens aangevallen door een paard in de wei. Liep er gewoon op weg naar een ander paard, op geen enkele manier bezig met het paard wat me aanviel. Ik was nog heel jong en had geluk dat de politie net in de buurt was. Ze zagen het gebeuren en hebben me uit het weiland gevist. Gelukkig alleen maar tanden in mn rug. Dus, om nou gelijk aanvallen af te doen als onzin.

Ik denk wel dat het mogelijk is hoor... Maar ben gewoon nieuwsgierig wat de oorzaak is dat het meisje is aangevallen. Ik heb zelf nog nooit een paard echt iemand zien aanvallen. Ja bijten en slaan etcetera. Maar niet dat een paard zoals jij vertelt op je af rent. Lijkt me best eng...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:00

Amelandfreak schreef:
Sleeper schreef:

Ik denk wel dat het mogelijk is hoor... Maar ben gewoon nieuwsgierig wat de oorzaak is dat het meisje is aangevallen. Ik heb zelf nog nooit een paard echt iemand zien aanvallen. Ja bijten en slaan etcetera. Maar niet dat een paard zoals jij vertelt op je af rent. Lijkt me best eng...

Ja dat was doodeng, heeft ook een tijd geduurd voordat ik daar overheen was. Een gezond wantrouwen er aan over gehouden.

Als ik de berichten zo lees zou er dan iets moeten gebeuren aan het contact dat mens en paard samen kunnen hebben in dat gebied? Afscheiding?

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:03

Misschien duidelijke(re) waarschuwingsborden... En verboden te voeren borden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:07

Mijn pony viel ook mensen aan, dat is écht doodeng als 500 kilo op je af komt stormen met oren in de nek... Hij deed het inderdaad niet zomaar, bleek een tumor te hebben. Maar dat wisten wij toen nog niet.

T hoeft niet gelijk aan het kind zelf te liggen natuurlijk en als er inderdaad vaker gevoerd wordt door voorbijgangers creëer je al een verwachting bij de dieren en als er veulens bij zijn... Tja. Erg sneu voor het meisje, verkeerde moment op de verkeerde plek. Lijkt mij heel heftig.
Ik ben zelf als kind achterna gezeten door zo'n Schotse hooglander. Liep rustig over het pad en kwam ineens zo'n hooglander boos achter mij aan; bleek achteraf een jong in de buurt te zijn en tja, moeder wou alleen haar kind beschermen. Ik kon toen opeens keihard rennen := vreselijk eng.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:16

vuurneon schreef:
Mijn pony viel ook mensen aan, dat is écht doodeng als 500 kilo op je af komt stormen met oren in de nek... Hij deed het inderdaad niet zomaar, bleek een tumor te hebben. Maar dat wisten wij toen nog niet.

T hoeft niet gelijk aan het kind zelf te liggen natuurlijk en als er inderdaad vaker gevoerd wordt door voorbijgangers creëer je al een verwachting bij de dieren en als er veulens bij zijn... Tja. Erg sneu voor het meisje, verkeerde moment op de verkeerde plek. Lijkt mij heel heftig.
Ik ben zelf als kind achterna gezeten door zo'n Schotse hooglander. Liep rustig over het pad en kwam ineens zo'n hooglander boos achter mij aan; bleek achteraf een jong in de buurt te zijn en tja, moeder wou alleen haar kind beschermen. Ik kon toen opeens keihard rennen := vreselijk eng.

Die schotse hooglanders kunnen verradelijk snel zijn.. Zag er op een buitenrit een keer eentje parallel aan het ruiterpad met ons meegalloperen. Erg geestig! Wel doodeng als zo'n beest of zo'n grote pony op je afstormt..,

Misschien dat het inderdaad wel met de aanwezigheid van veulentjes te maken heeft. Gelukkig is het goed afgelopen..

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:44

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:48

"Aanvallen" lijkt me een groot woord, maar als je de paardentaal niet begrijpt komt het er in de ogen van het geschrokken kind/ ouders misschien wel zo over.

Geloof niet dat het opzet was, meer een waarschuwing.

Bovendien stáán er áltijd waarschuwingen als voetgangers/ fietsers door een gebied met loslopende koeien/ paarden/ schapen kunnen gaan.
Niet voeren, niet benaderen én betreden op eigen risico.

Jammer dat dit weer zo in het nieuws komt en natuurlijk is het ook flink schrikken voor het kind.
Hopelijk leggen de ouders het op een goede manier uit, wat en waarom het gebeurt kan zijn zodat het kind zijn of haar vertrouwen in dieren niet verliest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:25

Als een paard (of pony) echt agressief is en je te pakken krijgt dan kom je er echt niet met een paar schrammen van af.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:03

.
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:06

KoudbloedKim schreef:
Als het paard daadwerkelijk het kind had aangevallen uit agressie, was het kind er niet met een paar schrammen af gekomen.

Dat dus. Ik ben ook heel benieuwd wat er hier echt aan de hand was. Al zullen we dat waarschijnlijk nooit weten helaas.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:09

Tja ik heb een pony gehad die ook iemand aanviel.
Een gemeente bestuurder kwam elke avond langs het weiland waar mijn pony stond.
Ondanks de bordjes met verboden toegang en niet voeren in verband met dieet ging de beste man wel elke avond een appeltje brengen.
Allemaal leuk en aardig maar toen hij op een avond geen appeltje mee had werd mijn pony ook geïrriteerd en en heeft de man dus ook getrapt en gebeten.

Kan me dus voorstellen dat als de dieren daar door voorbijgangers worden gevoerd er best exemplaren zijn die eisen dat elke voorbijganger wat geeft.
En als volwassenen kan je dat misschien wel 'negeren' of afweren
Maar als kind die daar niet op rekent?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:24

Denk dat de paarden gewoon opdringerig worden. Ze hebben misschien veulens of ze worden gevoerd door mensen, tja dan verwachten ze ineens dat iedereen wat lekker mee neemt.

Tot nu toe in mijn ervaring heb ik een paard iemand zien aanvallen, en die persoon is er niet afgekomen met wat schrammen. Gebroken ribben, van alles gekneusd en een goeie hap uit haar arm. Paard bleek een tumor te hebben. Worden ze levensgevaarlijk van.

Denk dat je ineens hard kunt lopen als 600 kilo hoeven en tanden op je afkomt stuiven met de oren plat in de nek.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:50

Eerste waar ik dan aan denk is dat het dan uitgelokt moet zijn.
Een paard dat een kind aanvalt? Dan moet er inderdaad echt wat vooraf aan gegaan zijn. Gevoerd, geplaagd, de reden zal wel niet boven water komen.
Jammer dat het zover heeft moeten komen.
Ben benieuwd wat Staatsbosbeheer der aan gaat doen. Ik hoop alleen niet de dat paarden er de dupe van moeten worden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:05

Ik moest ook weer meten denken aan dat gebeten kind in kinderwagen. Jammer dat de verslaggevers er niet bij vermelden dat het ook oerstom is om een loslopend paard met zijn muil bij een kind te laten komen. Dan heb je echt maar drie hersencellen denk ik.
Nu in Hellendoorn vind ik zorgelijker. Ik kan niet uit het verhaal opmaken dat iemand "dom" gedaan heeft in aanwezigheid van de paarden. Maar je moet er in elk geval een stuk vandaan blijven en misschien is het handig een bord bij de ingangen te zetten waar opstaat wat je moet doen als een paard boos tegen je doet. In Canada heb ik dergelijke borden die informatie geven over beren of poema's gezien. Dat werkte voor mij best goed, ik bedoel weet ik als kaaskop wat ik moet doen als ik per ongeluk een poema tegen kom. En ik kwam per ongeluk een poema tegen en dankzij die bordjes wist ik hoe te reageren (wat niet wil zeggen dat het ook altijd goed afloopt maar het vergroot aanzienlijk je kansen als je weet of je je stil moet verstoppen of juist lawaai moet maken.)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:13

Zeker een zak brood aan het stuur.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:48

Het is jammer dat het deze kind is overkomen.

Hopelijk zien de mensen nu wel in om ze met rust te laten en niet te gaan voeren, dat ze nu wakkergeschud zijn.