Tien maanden cel voor slaan van politiepaard met staaf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Tien maanden cel voor slaan van politiepaard met staaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:05

www.omroepbrabant.nl

Een 33-jarige man uit Breda is donderdag door de rechter veroordeeld tot tien maanden cel wegens zware mishandeling van een agent na de voetbalwedstrijd NAC Breda-Roda JC. Ook kreeg hij een boete van 2630 euro. Justitie had een jaar cel geëist. De Bredanaar gooide na de wedstrijd een ijzeren staaf naar een agent te paard waardoor deze ten val kwam.

Na de voetbalwedstrijd, waarna NAC degradeerde, probeerden NAC-supporters eerst de aanhangers van Roda JC te bereiken in het stadion. Toen dit mislukte, probeerden enkele honderden NAC-supporters dit opnieuw buiten het stadion. De ME wist de supporters op afstand te houden. Daarbij werden enkele charges uitgevoerd.

Agent te paard neergehaald met ijzeren staaf
Tijdens één van deze charges gooide de dader een ijzeren staaf naar een agent te paard, waardoor hij met zijn paard ten val kwam. De agent kneusde en brak enkele ribben en liep een hersenschudding op. Het paard bleef ongedeerd. De dader, een 33-jarige inwoner van Breda kon even later worden aangehouden voor zware mishandeling.

Tijdens de zitting van de politierechter werden beelden getoond waarop duidelijk te zien is dat de Bredanaar de ijzeren staaf bewust naar de agent gooit en juicht als hij hem raakt. Hij moet 2500 euro betalen aan de agent die hij letsel toebracht. Die schadevergoeding is voor de verwondingen die hij heeft opgelopen. Verder moet hij 130 euro betalen voor het letsel dat de paarden van de ME hebben opgelopen.

Zes maanden cel voor 22-jarige Bredanaar
Een tweede verdachte, een 22-jarige man uit Breda, probeerde in het tumult diezelfde al op de grond liggende agent ook te raken met een ijzeren staaf, maar hij miste. In de menigte wist hij te ontkomen, maar kon vrij snel daarna aan de hand van camerabeelden worden opgepakt. Hij werd door de politie veroordeeld tot zes maanden cel waarvan twee maanden voorwaardelijk en een stadionverbod.

danielle80

Re: Tien maanden cel voor slaan van politiepaard met staaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:08

Er staat dat hij de staaf gooide dus dan klopt de titel ''slaan van politiepaard met staaf'' toch niet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:19

Oh wat heb ik een hekel aan dat hele voetbal randgebeuren. Echt niet normaal die fans soms. Te gek voor woorden dat we dieren in de frontlinie moeten inzetten vooreen spel. Laat de clubs zelf maar mankracht inzetten om de orde te bewaren. En nooit geen paarden of honden meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:38

De titel is wel heel erg bokt.nl en klopt dus niet met de inhoud,

maar effe los van dat wat kots ik toch van zulke lui. Wat bezielt mensen. Dit heeft niets met voetbal te maken, maar met hersenloosheid. Triest volk. Fijn dat er een straf komt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:40

Ik heb dat filmpje toen gezien en ben blij dat de dader is gestraft voor zijn daden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:00

Bredanaar? dat klinkt heel gek.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:08

Hoe bedoel je Adrienne93?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:09

hoe noem je dan iemand die uit breda komt. Wij zijn hier bredanaars.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:43

Ik vind die straffen echt een lachertje...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:54

Nou 2500 euro voor het slaan van een agentje vind ik best veel. Als ik mishandeld word mag ik in mijn handen knijpen met een tiende. Verder vind ik het wel terecht

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:01

Alleen volgens de titel had het paard er veel meer mee te maken dan het uiteindelijke verhaal? :?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:08

Vind het ook best een forse straf.
Zouden ze vaker moeten doen, en niet alleen omdat het nu toevallig om een politie en politiepaard gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:10

purny schreef:
Nou 2500 euro voor het slaan van een agentje vind ik best veel. Als ik mishandeld word mag ik in mijn handen knijpen met een tiende. Verder vind ik het wel terecht

die 2500 euro gaat niet naar oom agent?
dat is een boete..

als je dat zou projecteren op jezelf zou je dus je handjes dichtknijpen met helemaal niets, net als de agent.

verder dan dat.. ik vind de titel wel erg storend bij het artikel..
heb het meerdere malen doorgelezen.. er is gegooid met een staaf, een agent te paard is geraakt..
paard wordt niet geraakt, noch wordt het paard of de agent geslagen met een staaf?

hoe komen we dan op deze titel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:01

elenaMM77 schreef:
purny schreef:

die 2500 euro gaat niet naar oom agent?
dat is een boete..

als je dat zou projecteren op jezelf zou je dus je handjes dichtknijpen met helemaal niets, net als de agent.

verder dan dat.. ik vind de titel wel erg storend bij het artikel..
heb het meerdere malen doorgelezen.. er is gegooid met een staaf, een agent te paard is geraakt..
paard wordt niet geraakt, noch wordt het paard of de agent geslagen met een staaf?

hoe komen we dan op deze titel?

Hij moet 2500 euro betalen aan de agent die hij letsel toebracht. Staat in de tekst

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:05

En die vent dan die toen die agent op de grond lag deze nog wilde raken met een ijzeren staaf?
Das toch minstens poging tot doodslag?

De boete was 2630 euro, 2500 daarvan is schadevergoeding aan die agent en 130 aan het paard.
Die agent had gebroken ribben en een hersenschudding, ik had die zogenaamde supporter graag een poosje achter tralies gezien.

2630 vind ik ook veel centjes, maar met zulke lui kan ik geen medelijden hebben.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:05

purny schreef:

Dat "agentje" zit zwaar gewond thuis. Heeft nog steeds pijn en gaat nog lang duren voordat hij weer te paard zijn functie kan uitoefenen.
Heel Nederland klaagt dat de straffen zwaarder moeten en jij reageert zo..
geweld tegen een ambtenaar in functie is een strafverzwaarings grond waarvoor lang gestreden is.
Als jij dat zelfde recht wil nodig ik jou uit om net als deze desbetreffende diender 35+ jaar voor de overheid te werken.

Hij is niet zomaar geslagen, hij heeft een staaf zo hard tegen zijn hoofd gekregen dat ie viel en in zijn val zelfs zn paard mee trok.
Dus ja hij krijgt 2500 Euro voor weken pijn en moet je je eens voorstellen hoe hij volgende voetbal wedstrijd op zn paard zit.. 2500 euro beslaat de geleden schade lang niet als je het mij vraagt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:09

purny schreef:
Hij moet 2500 euro betalen aan de agent die hij letsel toebracht. Staat in de tekst

dan klopt het nog niet.. want dan is 2630 geen boete, maar vergoeding.

ik las boete als leidend, maar blijkbaar is het idd dat het geld als vergoeding is (en dus geen sprake van 'boete').

het bedrag valt ruim binnen wat in nederland kan worden toegekend, ik denk ook zeer zeker niet dat deze agent meer heeft gekregen dan wat een burger toegekend zou hebben gekregen.. zeer zeker niet als er sprake is van ziektewet of blijvende schade (waar je bij zwaar gewond zeker rekening mee moet gaan houden)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:10

Terecht dat hij gestraft is alleen vindt ik deze straf weer best pittig (10maanden cel) en boete, een verkrachter krijgt 4maanden (laatst gehoord) vindt de straffen uitdelen hier in nl heel vreemd, waarom is een politieagent erger dan een burger?? Ja hij oefent een functie uit maar wil dat zeggen dat ze belangrijker zijn??

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:14

God. Ik bedoel ook niet dat ik het normaal vind dat dit gebeurd maar ik vraag me af wanneer een ander word mishandeld of de boete ook zo hoog is. Ik heb het in ieder geval nog niet gehoord bij medewerkers van de ns. Dat zijn helemaal lage straffen. Van mij mogen de straffen zo hoog mogelijk zijn hier in het land.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:21

De boete is juist hoger, purny, omdat het een agent is. Het is een openbare functie en hij is een dienstverlener. Daar staan hogere straffen op als ik me niet vergis. Net zoals het mishandelen van ambulance personeel.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:39

purny schreef:
God. Ik bedoel ook niet dat ik het normaal vind dat dit gebeurd maar ik vraag me af wanneer een ander word mishandeld of de boete ook zo hoog is. Ik heb het in ieder geval nog niet gehoord bij medewerkers van de ns. Dat zijn helemaal lage straffen. Van mij mogen de straffen zo hoog mogelijk zijn hier in het land.

Tja dat geweld is net zo erg. Maar een conducteur handhaaft niet de wet.
Daar zit het verschil in. Een agent is er om ons te beschermen en te helpen waar nodig. En die straffen mogen flink wat hoger van mij.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:44

Heb het gezien, op film staan, en ze mogen echt wel wat hoger straffen.
Stelletje achterlijke.. Ook ik ben NAC-supporter, en ook ik heb gebaalt dat ze gedegradeerd zijn, maar om nu zo te reageren...
Dit zijn geen echte supporters...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:12

Hopelijk een voorbeeld voor andere randdebielen.. vraag me alleen af of dat politiepaard nu een eigen bankrekening krijg voor die 130,-€ ... en pinnen is ook best lastig met die grote hoeven op die kleine knopjes...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:20

_Annemiek schreef:
Terecht dat hij gestraft is alleen vindt ik deze straf weer best pittig (10maanden cel) en boete, een verkrachter krijgt 4maanden (laatst gehoord) vindt de straffen uitdelen hier in nl heel vreemd, waarom is een politieagent erger dan een burger?? Ja hij oefent een functie uit maar wil dat zeggen dat ze belangrijker zijn??

Je hebt gehoord dat is niet de meest betrouwbare bron. Hij is niet belangrijker, maar is in functie en gebruikt die tijd om jou en mij te beschermen. En als je dat ondermijnt, wordt je zwaarder gestraft. Terecht ook.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:42

Ik was net na de wedstrijd geweest als roda supporter.
Erg jammer dat het zo uit de hand moest lopen wer.