Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:38

www.internetbode.nl

Afbeelding

Maandagavond zijn op de Zoutelandseweg bij Biggekerke 3 wielrenners gevallen, nadat één van hen een paard raakte. Eén van hen, een Vlissinger (53), raakte zodanig gewond dat hij met de ambulance naar het ziekenhuis in Goes moest worden gebracht.

Het incident gebeurde rond 19.15 uur. ‘De wielrenners reden over het fietspad, waar ook twee paarden liepen’, aldus de politie. ‘Bij het passeren schrok één van de paarden en raakte een wielrenner. De drie fietsers kwamen ten val. Dat veroorzaakte schaafwonden en beschadigde fietsen en kleding.’

Wesco

Re: Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:39

Dat is schrikken voor alle betrokkenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:42

Dat is wel heel erg pech hebben! Schrikken voor iedereen, hopelijk valt de lichamelijke schade mee uiteindelijk. Sterkte voor de gewonden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-06-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:42

Nou,...en schaafwonden zijn zo pijnlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:47

Sterkte voor alle betrokkenen. Hoop dat het allemaal meevalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:08

Gelukkig alleen wat schaafwonden..
Maar af en toe verbaas ik me er over hoe het toch nog zo vaak goed gaat, zoals die wielrenners telkens met flinke snelheid vlak langs de paarden crossen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:10

8nnemiek schreef:
Maar af en toe verbaas ik me er over hoe het toch nog zo vaak goed gaat, zoals die wielrenners telkens met flinke snelheid vlak langs de paarden crossen..

Terwijl zij zich op een plek bevinden waar ze niet mogen komen (fietspad...).

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:11

wettelijk gezien mogen paarden idd niet op het fietspad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:11

8nnemiek schreef:

Pest is dat zij op een fietspad thuishoren, en paarden niet...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:13

Precies, paarden zouden natuurlijk wel op een fietspad moeten kunnen, mits verantwoord en poep wordt opgeruimd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:18

Paarden mogen idd niet op een gescheiden fietspad officieel. Een fietspad op de rijweg wel weer meen ik.
Maar ik vind het een slechte regel.. Als er naast dat fietspad een weg ligt waar je 80 mag en waar men 100 rijdt en er is geen berm dan kies ik toch voor het fietspad.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:18

Ik rij altijd in de berm en dan nog racen ze rakelings voorbij. In de bossen idem. Ben er laatst flink afgedonderd door een groep mountainbikers die in het bos van alle kanten voorbij schoten.
Ik hoor zooo vaak verhalen van wielrenners die geen rekening houden met andere weggebruikers.
Heb dan ook geen medelijden met ze. Laat het een Les zijn voor andere wielrenners.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:21

Eigenlijk zou de wet aangepast moeten worden. Zal mij niks verbazen als dat nog stamt uit de tijd dat de paarden voornamelijk voor de wagen liepen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:22

_Zsazsa_ schreef:
Ik rij altijd in de berm en dan nog racen ze rakelings voorbij. In de bossen idem. Ben er laatst flink afgedonderd door een groep mountainbikers die in het bos van alle kanten voorbij schoten.
Ik hoor zooo vaak verhalen van wielrenners die geen rekening houden met andere weggebruikers.
Heb dan ook geen medelijden met ze. Laat het een Les zijn voor andere wielrenners.

Aan de andere kant hadden deze ruiters ook best even rekening kunnen houden met de wielrenners. Je snijdt jezelf in de vingers. Je bent namelijk ten alle tijde aansprakelijk voor de schade die jouw dier aanricht aan derden.

Maar inderdaad, wielrenners zien vaak alleen zichzelf. Auto's en andere medeweggebruikers zijn niet bepaald van belang voor ze. Zo kwam ik ook eens een stel wielrenners tegen op een gescheiden fietspad. De heren bleven mooi naast elkaar fietsen en ik kon bijna de berm in (op de fiets he?) Ze raakten me ook nog, waardoor ik bijna viel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:23

_Zsazsa_ schreef:

Sorry? Er raken mensen gewond en je vindt het geen probleem? Wow.

even heel zwart/wit: paard hoort niet op fietspad, wielrenner wel. Dus ruiter zat fout. Ruiter hoort altijd paard onder controle te hebben, ruiter zat fout.
Maar, de werkelijkheid is dat dit gewoon een heel vervelende samenloop der omstandigheden is geweest en een ongeluk. Met slachtoffers. Dat is al vervelend genoeg zonder wijzende vingers en gemekker door alle wielrenners over 1 kam te scheren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:23

Nicje87 schreef:
Eigenlijk zou de wet aangepast moeten worden. Zal mij niks verbazen als dat nog stamt uit de tijd dat de paarden voornamelijk voor de wagen liepen....

Veel fietspaden zijn niet geschikt voor paarden.
Hier bv gaan ze over bruggetjes die geen paard kunnen houden.

Ook zijn veel fietspaden te smal voor paard/fiets.
In de wet is er geen verschil tussen ruiter en menner en voor veel fietspaden zijn karren te breed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:24

Bruggetjes die geen paard kunnen houden? Wat een onzin zeg, die bruggetjes mogen niet gemaakt worden!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:25

Op zich nog best bijzonder dat die wielrenners uberhaubt op het fietspad fietsten. Ik zie ze veel vaker gewoon over de weg crossen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:25

_Zsazsa_ schreef:

Klinkt behoorlijk hard, maar ben het wel met je eens.
Heb mede om die reden ook altijd een zweep bij, als ik ze aan zie komen net ik mijn zweep opzij, dat ze in elk geval daar langs af moeten. Om enig sinds ruimte voor paard en mijzelf te hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:27

Rekening houden met wielrenners is vaak sowieso vrij lastig, tenzij je een achteruitkijkspiegel op je paard hebt.. Een gewone fietser hoor je aankomen, en die rijden zo rustig dat je ze wel ziet als je af en toe achterom kijkt.. maar wielrenners zijn muisstil en gaan zo enorm hard dat de weg het ene moment vrij is en het volgende moment suist een groep langs.. Er zijn er die netjes even bellen, maar ook genoeg die echt met een rotvaart langs scheuren, zo ook mountainbikers in het bos, zelfs op de ruiterpaden.

Schijnt trouwens dat ze bezig zijn met een wet waarbij fietsers op het fietspad nog max 25 km/u mogen, dat zou fijn zijn :)
Nu is dat 40 meen ik, maar daar gaan wielrenners ook vaak overheen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-06-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:28

denice schreef:
Bruggetjes die geen paard kunnen houden? Wat een onzin zeg, die bruggetjes mogen niet gemaakt worden!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-06-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:28

_Zsazsa_ schreef:

Dit, ja.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:35

vuurneon schreef:
even heel zwart/wit: paard hoort niet op fietspad, wielrenner wel. Dus ruiter zat fout. Ruiter hoort altijd paard onder controle te hebben, ruiter zat fout.
Maar, de werkelijkheid is dat dit gewoon een heel vervelende samenloop der omstandigheden is geweest en een ongeluk. Met slachtoffers. Dat is al vervelend genoeg zonder wijzende vingers en gemekker door alle wielrenners over 1 kam te scheren.

Je hoort ook het overige wegverkeer niet in gevaar te brengen. Daarom nemen veel ruiters het fietspad of de berm ervan, want op de rijweg zouden ze een obstakel zijn wat het overige verkeer in gevaar brengt. Wielrenners die geen rekening houden met het overige wegverkeer brengen de overige weggebruikers in gevaar en zijn dus in overtreding. Zo zwart wit is het dus niet. je kan wel stellen dat beide partijen schuld aan te rekenen is omdat ze zich niet gedroegen zoals hoort of niet daar reden waar ze volgens de wet horen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:35

8nnemiek schreef:
Rekening houden met wielrenners is vaak sowieso vrij lastig, tenzij je een achteruitkijkspiegel op je paard hebt.. Een gewone fietser hoor je aankomen, en die rijden zo rustig dat je ze wel ziet als je af en toe achterom kijkt.. maar wielrenners zijn muisstil en gaan zo enorm hard dat de weg het ene moment vrij is en het volgende moment suist een groep langs.. Er zijn er die netjes even bellen, maar ook genoeg die echt met een rotvaart langs scheuren, zo ook mountainbikers in het bos, zelfs op de ruiterpaden.

Schijnt trouwens dat ze bezig zijn met een wet waarbij fietsers op het fietspad nog max 25 km/u mogen, dat zou fijn zijn :)
Nu is dat 40 meen ik, maar daar gaan wielrenners ook vaak overheen.

Er is geen wet nu voor fietsers qua snelheden en er is slechts een advies afgegeven voor max snelheid fietspad door een kenniscentrum dus ook nog geen plannen voor een wetsvoorstel omdat handhaven heel lastig is. Weet je, als ik met een paard op een fietspad kom, kan ik ook fietsers verwachten. Ik hoor er eigenlijk niet op. Ja, er zijn fietsers die te weinig rekening met een paard houden maar ook ruiters die te weinig rekening met ander verkeer houden (bv met z'n tweeën naast elkaar rijden op een smal fietspad en dan klagen dat mensen zo dicht langs hun komen :+ ).
T is geven en nemen wat dat betreft en niet iedereen heeft verstand van het wezen paard, evengoed dat ruiters hun dier niet altijd goed onder controle hebben.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:36

tamary schreef:
vuurneon schreef:

Je hoort ook het overige wegverkeer niet in gevaar te brengen. Daarom nemen veel ruiters het fietspad of de berm ervan, want op de rijweg zouden ze een obstakel zijn wat het overige verkeer in gevaar brengt. Wielrenners die geen rekening houden met het overige wegverkeer brengen de overige weggebruikers in gevaar en zijn dus in overtreding. Zo zwart wit is het dus niet. je kan wel stellen dat beide partijen schuld aan te rekenen is omdat ze zich niet gedroegen zoals hoort of niet daar reden waar ze volgens de wet horen.

Joh, daarom stelde ik het heel bewust zwart wit puur op alleen info van artikel en heb eronder gezet dat de werkelijkheid juist een grijs gebied is ;)
T is gewoon domme pech :(:) kan mij ook overkomen dat als ik rustig een paard passeer op mijn fiets dat paard opeens schrikt van iets en net mij aantikt en ik kom ten val. Ik heb zelf ook wel eens een passeerde fietser geraakt toen ik op mijn fiets opeens een slinger maakte omdat ik in een spoor op het fietspad kwam en dus die passerende fietser ook aantikte. Zijn van die l*llige ongelukjes.