Pony in natuurgebied mogelijk door bijvoeren overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Pony in natuurgebied mogelijk door bijvoeren overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 15:41

http://www.equnews.nl

In natuurgebied de Kalvenhaar bij Hellendoorn is een pony overleden. Dat meldt Landschap Overijssel. Het dier is waarschijnlijk gevoerd met voedsel dat niet geschikt is voor pony’s.

Het bijvoeren is volgens Landschap Overijssel vermoedelijk gebeurd door bezoekers. De organisatie zegt dat wandelaars vaak de behoefte hebben om loslopende dieren een appeltje of boterham te geven. “Wat ze vaak niet weten is dat dit erg slecht kan zijn.” Landschap Overijssel roept iedereen dan ook op loslopende koeien, schapen, paarden en andere grazers niet te voeren.

Inmiddels zijn er nog twee zieke pony’s in het gebied aangetroffen. “De koeien en pony’s die in Kalvenhaar, maar ook in Koemaste en andere natuurgebieden in de regio grazen, stellen hun eigen voedselpakket samen. Het dieet van de dieren sluit dus perfect aan bij hun voederbehoefte en de dieren krijgen niet meer te eten dan dat ze nodig hebben”, meldt Landschap Overijssel.

“Pony’s overeten zich van al het voedsel dat ze aangeboden krijgen”, legt de organisatie in een persbericht uit. “Ze kunnen koliek krijgen van bijvoorbeeld aardappelschillen en vers brood of ander voedsel dat niet in hun dieet past. Hierdoor kunnen ze erg ziek worden en zelfs overlijden. Bij koeien kan teveel of verkeerd voedsel resulteren in pensverzuring, een soort voedselvergiftiging. Hier kunnen ze aan overlijden.”

Volgens Landschap Overijssel is er een tweede reden om geen dieren te voeren. “Soms worden de dieren opdringerig als ze steeds gevoerd worden, want ze verwachten wat lekkers te krijgen van de bezoekers. Voor volwassenen kunnen opdringerige dieren al vervelend zijn, voor kleine kinderen is het natuurlijk nog veel vervelender. Zij kunnen door dit opdringerige gedrag angstig worden voor de dieren.”

Shirley

Re: Pony in natuurgebied overleden, waarschijnlijk door bijvoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:42

Ze zouden gewoon geen mensen moeten toelaten in natuurgebieden...

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:45

Shirley schreef:

Dit vind ik wel heel erg zwart-wit zeg. Omdat wij 'wilde' dieren in natuurgebieden laten lopen, moeten de mensen er maar uit, waar gaan die dan recreëren? En de ruiters? Ik rijd altijd door natuurgebied, dat houdt dan ook mooi op.

Wel ontzettend vervelend dat de dieren zijn overleden! Jammer dat mensen niet goed nadeken over dat je de dieren hun gang moet laten gaan en ze niet moet voeren

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:46

Shirley schreef:

Ik heb nog een betere suggestie, bedrijf geen verkapte veeteelt in "natuur"gebieden.

pipo

Re: Pony in natuurgebied mogelijk door bijvoeren overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:09

Waarom moet de kassiere in de dorpswinkel wel vragen of je zoon/dochter een snoepje mag en een recreant die bij dieren in mag lopen niet ??
Een betere optie is om manden neer te hangen en duidelijk te verzoeken om het voedsel daar in te doen zodat de beheerder kan kijken wat wel en wat niet gegeven mag worden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:17

In de Oostvaardersplassen verhongeren er jaarlijks tientallen zo niet honderden dieren incl de pony's. Omdat ze niet bijgevoerd worden.

Of die dieren achter een hek met verbod voor wandelaars en goed verzorgen of dit soort gedoe gewoon niet in Nederland doen. Past hier gewoon niet, zijn we simpelweg te klein land voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:25

Dit heeft werkelijk niks te maken met de situatie in de ovp imo....

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:44

Dat vind ik nu ook. Ik vind dat mensen ze gewoon niet moeten voeren. Ik kan me zo aan ergeren we moeten ook bordjes neer hangen met "niet voeren". Ik ga toch ook niet ieder mager kind op straat zo maar ongevraagd wat eten geven. Nou is mijn paard niet bepaald mager, maar dat is juist meer reden dat ik niet wil dat ze hem niet zo maar voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:46

Je zou die mensen bijna troep voeren , op dierenwei van vrijwilligers werk is ook een hogdrachtige merrie overleden. in een week werd ze sloom , een dag na de komst van de DA is ze overleden met nog hooguit 2 weken te gaan. Ik had nog een grote bek van een kerel gehad, die voerde oa aardappelschillen en sla . Zal wel verband houden , maargoed suggereren schiet je niet mee op

Triest

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:26

Ik zei het ook al in ons hk... eigenlijk moet je hier wat bewustwording voor krijgen...

Gewoon in de stad gaan lopen en kinderen snoep aanbieden! En dan de achterliggende gedachte vertellen als ze raar kijken.

Of in zon reservaat!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:46

pipo schreef:
Waarom moet de kassiere in de dorpswinkel wel vragen of je zoon/dochter een snoepje mag en een recreant die bij dieren in mag lopen niet ??
Een betere optie is om manden neer te hangen en duidelijk te verzoeken om het voedsel daar in te doen zodat de beheerder kan kijken wat wel en wat niet gegeven mag worden.

Helemaal mee eens.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:56

Heel sneu wat er gebeurt is natuurlijk, maar toch snap ik het wel dat mensen dieren voeren. Het is leuk om te doen. Vroeger, en dan hebben we het over een jaar of 25 terug voerde ik met mijn oma ook altijd de pony's aan de overkant van de weg. Met oud brood (niet verschimmeld natuurlijk) en aardappelschillen. Mijn oma stamt nog uit de tijd van paard en wagen en de schillenboer en ik vermoed dat die blij waren als het paard ook wat toegestopt kreeg.
Nu ik zelf ook een paard heb snap ik wel dat het niet wenselijk is als het door jan en alleman bijgevoerd wordt. Maar ik denk dat heel veel mensen werkelijk niet begrijpen dat het niet kan. Het is in heel veel gevallen echt goed bedoeld. Een vriendelijk bordje bij het weiland en mensen er op aanspreken wat het gevaar is.
Vind het zo jammer dat men hier ervan uitgaat dat iedereen snapt hoe een paard (of een dier in het algemeen) werkt. Veel mensen snappen dat niet en denken dat ze het dier (en wellicht ook de eigenaar) er een plezier mee doen. Een beetje begrip voor de "simpele burger" en wat inlevingsvermogen zou misschien wel op zijn plek zijn. En ja, dat kost vast wel eens een hoop geduld en er zullen vast ook wel minder begripvolle burgers tussen zitten....

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:42

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik zei het ook al in ons hk... eigenlijk moet je hier wat bewustwording voor krijgen...

Gewoon in de stad gaan lopen en kinderen snoep aanbieden! En dan de achterliggende gedachte vertellen als ze raar kijken.

Of in zon reservaat!

Dat heb ik ook wel eens geroepen dat bij het land maar eens met een zak lolly's ga staan !

Hier 2 borden aan het hek en nog kan men blijkbaar niet lezen :n

Sneu dat dit dier het heeft moeten bekopen met de dood , hopelijk komen de andere 2 er wel weer snel bovenop.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:24

Ergerlijk dat de mensen zomaar van alles en nog wat zonder toestemming andermans dieren gaan voeren.

Ga toch zelf je eigen dieren voeren als je dat zo leuk vind om te doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:45

pipo schreef:

Wat een idioot idee. Dus dan kan de beheerder een berg organisch afval gaan scheiden waar hij voor het grootste deel niets mee kan.
En wat betreft je (vrij irrelevante) vergelijking met de dorpswinkel, de kassiere vraagt of je kind het snoepje mag.
Als de kassiere ongevraagd bijvoorbeeld een snickers in een kind met pinda allergie zou stoppen zou dat ook niet worden gewaardeerd.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:33

Was er een autopsie ??? Of zeggen ze nu dat het komt van bijvoeren omdat er zo'n ophef is over de Oostvaardersplassen ??? Nou dat denk ik eerder !!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:36

Ovp staat los van deze organisatie, mijn paarden werden vroeger ook altijd bijgevoerd omdat ze op een kale wei stonden, maar dat was omdat ze niet teveel eiwitten mochten hebben. En er hing een bord verboden te voeren. Helaas paard toch nog een keer hoefbevangen gehad

Anoukkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:28

Zielige paardjes en jammer dat die mensen niet kunnen nadenken wat verstandig is!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:35

Oostvaardersplassen is Staatsbosbeheer, De Kalvenaar is van Overijssels Landschap.
Totaal andere clubs.

Liz1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:14

stoppen met die surogaat natuurprojecten.
grote grazers hebben ruimte nodig, geen hekken, geen mensen daar vragen de dieren niet om.

bio-diversiteit op een te kleine postzegel moet verboden worden.
Hekken om het natuurgebied om te voorkomen dat er een ontsnapt en op de straat komt te lopen???
Dat is niet natuurlijk, dat is gewoon een dierentuin!

zero beleid daar buiten, hetzelfde voor het bv het wildezwijn, de wolf? ect., dus daarbuiten schieten we ze af!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:17

Het probleem zit hier denk ik niet in het feit dat deze dieren in een natuurgebied lopen, het probleem doet zich net zo goed voor bij paarden die gewoon op de wei worden gehouden. Je wil echt niet weten wat er op mijn vorige stal allemaal over de heining gevoerd werd door voorbijgangers. Je kan het vriendelijk vragen en uitleggen, sommige mensen hebben daar begrip voor maar het overgrote deel negeert het gewoon en komt gewoon later terug als je weg bent of fietst snel weg als je er aan komt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:21

Dat van het snoep uitdelen lijkt me nog best een leuke en ludieke actie. Als we zoiets nou in toeristische plaatsen kunnen doen, steden, dorpen etc. En de uitleg goed sluitend maken kun je denk ik nog heel wat bereiken...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:25

Natuurlijk kan t heel vervelend zijn dat mensen ongevraagd bijvoeren . .echter denk ik niet dat t verkeerd bedoeld is..Is onwetendheid.. wat betreft weidegang voor je eigen paard probeer met de pensionhouder de wei zo in te delen dat mensen van buitenaf er niet zo maar bijkunnen..met schrikdraad kun je afzetten wat je wil..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:36

Er wordt een heel topic geopend met daaropvolgend een stel lelijke reacties omdat er VERMOED wordt dat het dier is gevoerd door bezoekers aan het gebied.

Niks geen zekerheid dat dit daadwerkelijk is gebeurd dus, het enige feit is dat het dier dood is.
Beetje jammer om dan lelijke dingen te gaan roepen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:46

Edhunter schreef:
Was er een autopsie ??? Of zeggen ze nu dat het komt van bijvoeren omdat er zo'n ophef is over de Oostvaardersplassen ??? Nou dat denk ik eerder !!

als je goed leest, heeft het er alle schijn van dat het door bijgevoerd voedsel komt..

als jij langs de kant van de weg ligt, met een afdruk van een bumper in je knieholte, een gat in je hoofd en bloed op de stoeprand, dan heeft een voorbijganger ook geen autopsie nodig om te zeggen dat het erop lijkt dat je door een auto bent geschept..

er staat niet 'het is', er staat 'het is waarschijnlijk'.

Citaat:
Het dier is waarschijnlijk gevoerd met voedsel dat niet geschikt is voor pony’s.

en dat wordt gestaafd door een totaalpakket aan puzzelstukjes.

paarden en ponies in natuurgebieden worden bijgevoerd door voorbijgangers, dat is gewoon een feit.
90% van de mensen die bijvoert heeft geen idee van wat goed is voor een paard en wat dodelijk kan zijn.. daarnaast gaan de paarden hierdoor ook nog eens verkeerd gedrag vertonen, bedelen om nog meer, wat ze nog 'uitgehongerder' doet lijken (maar welk paard gaat niet bedelen als ze vaak wat bij krijgen).

Waarvoor zou je autopsie willen hebben.. enig idee wat daarvan de kosten zijn? dat heeft alleen nut als er het er op lijkt dat er een ziekte achter de doodsoorzaak ligt, of achter de zieke ponies.. ook aan de hand van de zieke ponies zal het vermoeden zijn gerezen dat het om verkeerd voedsel gaat.