Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:54

* http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding

Een groep wetenschappers vroeg zich af of het euthanaseren van paarden wel op een diervriendelijke manier gebeurde.

"Euthanasie is de term die wordt gebruikt wanneer er een einde wordt gemaakt aan het leven van een dier. De bedoeling is dat dit pijnloos en zonder stress gebeurt." legt Monica Aleman van de Universiteit van Californië uit.

Om bewijs te generen dat het dood gaan van de hersenen bij paarden snel volgt na de euthanasie, maten Aleman en haar collega's fysiologische parameters, zoals hartslag en hartritme, alsook activiteit in de hersenstam, elektrische activiteit in het hart en in de cerebrale cortex van de hersenen in 15 paarden die geëuthanaseerd moesten worden. Verlies van elektrische activiteit in de cerebrale cortex en reactie van de hersenstam op geluiden werd gezien als indicatie van "hersendood".

De euthanasie werd volgens protocol uitgevoerd. De dierenarts bracht met een intraveneuze katheter een sederend middel in de paarden rustig te maken. Hierna volgde een injectie van barbituraat pentobarbital sodium (77 tot 109 mg/kg).

De bevindingen waren als volgt:
  • De gemiddelde tijd om de pentobarbital sodium te injecteren was 46,8 seconden
  • Zichtbare en hoorbare ademhaling verdween zodra de volledige hoeveelheid pentobarbital geinjecteerd was
  • Elektrische activiteit van de cerebrale cortex verdween als eerste. Bij sommige paarden tijdens het injecteren, bij anderen binnen 52 seconden na het injecteren
  • Reflexen van de hersenstam verdwenen een seconde nadat de cerebrale cortex niet meer actief was
  • Binnen een minuut waren hartgeluiden niet meer hoorbaar en was er geen hartslag meer voelbaar
  • De bloeddruk was niet meer meetbaar na 52,6 seconden na de injectie
  • De elektrische activiteit van het hart was het laatste dat verdween. De onderzoekers denken dat dit komt omdat het hart zijn laatste energievoorraad gebruikt, wat leidt tot ineffectieve samentrekkingen
"Deze resultaten bevestigen dat een overdosis van pentobarbital sodium, op een snelle manier toegediend via een intraveneuze injectie, een effectieve, snelle en humane manier van euthanasie is. De paarden waren binnen 73 tot 261 seconden na de injecties hersendood." aldus Aleman.

Dit betekent dat de eigenaren en dierenartsen die de moeilijke keus hebben als het om euthanasie gaat, mogelijk troost kunnen vinden in het feit dat de procedure snel, pijnloos en minimaal stressvol is voor hun paardenvriend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:57

Hehe eindelijk wetenschappelijk onderlegd dat inslapen in principe snel gebeurd. En ze eigenlijk ook heel snel hersendood en klinisch dood zijn.

Erg interessant.

Ibonn

Re: Onderzoek: is euthanasie paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:01

Als je het hebt meegemaakt, weet je hoe snel het gaat.... Daar heb ik die studie helaas niet voor nodig ...

Alleen duurde het bij een gezond paard met gebroken been veel langer voor de hartslag wegviel dan bij een doodziek koliek paard. Dus de gezondheidstoestand van het paard is ook een belangrijke factor en dat mis ik in dit artikel...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:14

Er speelt inderdaad veel mee. Mijn dampige ruin zijn lijf was gewend met minder te doen, zijn hart bleef dus langer doorgaan.
Elke situatie is anders. Door omstandigheden heb ik toe drie meegemaakt in vrij korte tijd en het bevestigd wel mijn gevoel dat euthanasie een paardwaardig afscheid is. Ondanks dat het bij alledrie verschillend ging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:13

Jammer dat ze niet ook paarden hebben getest die geschoten werden want dan hebben we vergelijkingsmateriaal. En inderdaad, een zwak, ziek paard is sneller dood dan een gezonde met een blessure.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:21

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar vergelijkingsmateriaal met bijvoorbeeld schieten oid...|
Maar snel? 261 seconden is bijna 5 minuten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:22

Ik vond het hier echt heel snel gaan, en geen gevecht of geen verzet (gelukkig)...
het viel mij heel erg mee, had het me heftiger voorgesteld...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:37

janderegelaa schreef:
Jammer dat ze niet ook paarden hebben getest die geschoten werden want dan hebben we vergelijkingsmateriaal. En inderdaad, een zwak, ziek paard is sneller dood dan een gezonde met een blessure.

Ja, maar schieten maakt het lastig om duidelijk EEG te ontvangen. Daarmee wordt je vergelijking dus lastiger, omdat eventuele verstoringen moeilijker te interpreteren zijn dan kraakhelder signaal. Althans, dat is mijn ervaring ermee, maar dan niet met paarden. Wel ook cortex en hersenstam. Ik ben erg benieuwd naar het EEG, heeft iemand het artikel al gevonden?

Het hart kan inderdaad nog lang doorgaan, maar dat zegt niet zoveel. Als het dier hersendood is, is het hoe dan ook klaar. Dat is dus een geruststelling :).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:40

Caily schreef:
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar vergelijkingsmateriaal met bijvoorbeeld schieten oid...|

Eigenlijk is 1.13 ook best lang voordat ze hersendood zijn. En dat was de snelste...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:42

Nouvel schreef:
Ik vond het hier echt heel snel gaan, en geen gevecht of geen verzet (gelukkig)...
het viel mij heel erg mee, had het me heftiger voorgesteld...

Ik heb exact dezelfde ervaring!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:44

En dan het bewijs dat de pin sneller is.
Blijft toch mijn voorkeur als t ff kan.

Interessant onderzoek!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:44

In de beschreven procedure wordt ook geen gebruik gemaakt van narcose.
Als ik een paard laat inslapen, sta ik erop dat dat wel gebruikt wordt.
Eerst sedatie, dan narcose en dan pas het euthanasie-middel.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:47

Yep zo ging het bij de mijne ook. Sedatie, narcose en toen inslapen. Ging echt supernetjes en ik vond het een waardig afscheid van mijn kanjer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:26

Caily schreef:

Als je in je hersens geschoten wordt houd alles meteen op, klaar. Geen hartslag meer wel volgen er wat spierspasmen maar dat gebeurt nou eenmaal als je dood gaat. Ook als je beest euthanasie heeft gehad.

Bij mij paard inmiddels 10 jaar geleden duurde het 15 minuten voor er geen hartslag meer te voelen was. Volgens de VA was dat niet ongewoon. Het ergste aan de hele procedure vond ik dat hij zo schrok toen hij gesedeerd en al ging vallen. Hartverscheurend vond ik dat.

Misschien heeft een paard wel ongemak als het tijd is maar als de reden van het afmaken van het dier verantwoord en weloverwogen is dan is dat misschien de prijs wel waard.
Laatst bijgewerkt door mrie op 22-05-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:27

Zou iemand met meer verstand van zaken dit stukje wat willen verduidelijken? want hier schrik ik van:
Citaat:
Zichtbare en hoorbare ademhaling verdween zodra de volledige hoeveelheid pentobarbital geinjecteerd was

Houdt dit in dat een dier geen adem kan halen vlak voor zijn dood? Eronder staat dat sommige paarden pas stierven na 52 seconden na de injectie, hebben die dan een ademnood gehad net voor hun dood? Ik heb geen idee hoe lang een paard zijn adem in kan houden maar 52 seconden lijkt mij onprettig/pijnlijk?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:35

Als het om stress gaat denk ik dat het vervoer naar een slachthuis veel zwaarder is dan het spuitje in eigen omgeving.
Klopt zeker dat het netjes rustig gebeurd,

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:52

Interessant om te lezen.
Wat Telpeva aangeeft ben ik ook benieuwd naar, als het klopt wat zij zegt, lijkt het me inderdaad erg onprettig voor het dier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:14

Het lijkt mij helemaal niet fijn eigenlijk? Het injecteren zelf duurt al 1,5 minuut. En daarna duurt het nog 1,5 a 4 minuten voor ze hersendood zijn. Daarnaast is de injectie (het spul) toch ook pijnlijk? Dan hebben ze nog best lang pijn..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:16

mrie schreef:
Caily schreef:

Als je in je hersens geschoten wordt houd alles meteen op, klaar. Geen hartslag meer wel volgen er wat spierspasmen maar dat gebeurt nou eenmaal als je dood gaat. Ook als je beest euthanasie heeft gehad.

Bij mij paard inmiddels 10 jaar geleden duurde het 15 minuten voor er geen hartslag meer te voelen was. Volgens de VA was dat niet ongewoon. Het ergste aan de hele procedure vond ik dat hij zo schrok toen hij gesedeerd en al ging vallen. Hartverscheurend vond ik dat.

Misschien heeft een paard wel ongemak als het tijd is maar als de reden van het afmaken van het dier verantwoord en weloverwogen is dan is dat misschien de prijs wel waard.

Na het schieten is er wel nog even hartslag, maar dat maakt niet uit omdat het dier toch al hersendood is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:18

Ik vraag me eigenlijk af waarom paarden sedatie krijgen en geen narcose?
Lees bij sommigen hier dat het en en gebeurde.

Bij onze hond was het alleen narcose en toen euthanasie. Maar goed, een paard gaat ook nog liggen/vallen... maakt het niet fijner.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 02:18

Telpeva schreef:
Zichtbare en hoorbare ademhaling verdween zodra de volledige hoeveelheid pentobarbital geinjecteerd was

Houdt dit in dat een dier geen adem kan halen vlak voor zijn dood? Eronder staat dat sommige paarden pas stierven na 52 seconden na de injectie, hebben die dan een ademnood gehad net voor hun dood? Ik heb geen idee hoe lang een paard zijn adem in kan houden maar 52 seconden lijkt mij onprettig/pijnlijk?[/quote]

klopt dat is geen pretje echter je ziet niet dat t dier in nood is door de sedatie /spierverslappers slechte zaak vind ik dat (vroeger deden ze dat ook zo bij honden katten etc
tegenwoordig word er eerst narcose gegeven

dat lijkt mij al je moet inslapen toch t beste eerst narcose al zou ik bij paarden nooit voor inslapen kiezen maar dat is persoonlijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 02:38

Ik denk persoonlijk dat schieten sneller gaat heb het zien gebeuren en ze zijn echt meteen weg. Al duurt het van binnen misschien even maar hersendood zijn ze meteen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 03:53

Waarom zou het vervoer stress opleveren?
Mensen gaan toch ook gewoon op wedstrijd??

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:08

Ooit een paard met een gebroken been gezien die er tegen ging vechten.. Verschrikkelijk naar was dat..

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:30

Ik heb net een paard in laten slapen en zou het zo weer doen. Ze werd eerst verdoofd, daarna kreeg ze narcose, waardoor ze (netjes begeleid Door de veearts) ging liggen. Ze was toen al helemaal weg, vervolgens de laatste injectie en ze was binnen een minuut gestorven. Alles in de wei, zodat de anderen daarna ook afscheid van haar konden nemen. Ben heel tevreden