Duitsland: pasgeboren veulen gegrepen door wolven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: pasgeboren veulen gegrepen door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 18:13

www.ndr.de/bokt.nl

Gotz George, de eigenaar van een veulen dat maandagochtend dood op de wei werd aangetroffen, reageert geschokt. "Enkel het hoofd en een deel van het ruggegraat zijn overgebleven," aldus George. Het ijslanderveulentje was slechts enkele uren oud en werd letterlijk met huid en haar opgegeten. Het vermoeden bestaat dat wolven het veulen hebben aangevallen en verslonden.

Twee experts op het gebied van wolven en een dierenarts hebben ter plekke vastgesteld dat enkel wolven voor deze daad in aanmerking kunnen komen. Zelfs de mogelijkheid van wilde honden kon worden uitgesloten omdat deze niet in staat zijn in een nacht 25 kg vlees op te eten.

Het DNA-onderzoek zal zekerheid moeten brengen. Wanneer mocht blijken dat wolven inderdaad verantwoordelijk zijn voor de dood van het veulen dan spreken we van het eerste geval waarbij wolven een paard te pakken hebben gekregen. De eigenaar zal dan in aanmerking komen voor een vergoeding.

George is vertwijfeld en boos vanwege ontbrekende mogelijkheden om zijn paarden tegen aanvallen van wolven te kunnen beschermen. Paardeneigenaren krijgen geen financiële mogelijkheden om wolvenveilige omheiningen te plaatsen. George had al extra twee ezels aangeschaft om te voorkomen dat wolven zijn paarden zouden aanvallen.

Jolene85

Re: Duitsland: pasgeboren veulen gegrepen door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:15

jeedem! Dat lijkt me ook verschrikkelijk om te vinden! |(
Wat naar voor de eigenaar, moeder merrie en uiteraard veulentje... Y;(
Snap dat de eigenaar niet blij is >;) , zou denk ik maar een Anatolische herdershond erbij zetten! (deze beschermen in Zuid-Afrika de schapen tegen de cheeta's.)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:16

Ag wat zielig maar dit hou je niet tegen... Hopen dat het veulentje niet veel pijn heeft geleden en dat de merrie het kan verwerken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:25

Misschien moet dit eerst vaak gebeuren voordat de Duitse overheid een potje gaat maken voor omheining tegen wolven. Jammer is dat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:34

Wat naar zeg!

Hoezo helpt het hebben van ezels tegen wolven trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:38

Dat van die ezels vraag ik mij eigenlijk ook af?
Sterkte aan de eigenaren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:41

Ezels rennen niet weg... die gaan vechten... en een boze ezel wil je niet tegen je hebben.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:41

Citaat:
http://www.bokt.nl/wiki/Ezel#Karakter
De ezel is, in tegenstelling tot het paard, geen vluchtdier. Een ezel blijft bij gevaar stilstaan en wacht tot er een reactie van de andere kant komt. Gebeurt dit niet, dan loopt de ezel door en zal de volgende keer zonder al te veel moeite langs het vreemde voorwerp gaan.

Ezels zijn over het algemeen slim, aanhankelijk, leergierig, trouw, sober, sterk en voorzichtig. Dit kan natuurlijk per dier verschillen. Wel is er vaak een verschil tussen de geslachten: een ezelhengst is van nature een enorm dominant dier. Hengsten zijn dus niet zo geschikt voor kinderen en onervaren mensen. Ze hebben een rechtvaardige hand nodig, anders kunnen ze onhandelbaar worden. Jonge dieren zijn erg leergierig en hebben enorm veel geduld en tijd nodig. Merries zijn vaak het meest geschikt voor kinderen; ze zijn vrij rustig en lief. Maar nogmaals, dit kan per dier verschillen.

Met een beetje geluk ziet zo'n ezelhengst de wolf als indringer en zet even een paar hoeven in zijn ribben. Je wilt idd geen boze ezel achter je aan hebben Daarnaast maken ze een ontzettend lawaai als alarm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:43

Weer wat geleerd! Dank jullie wel voor deze uitleg.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:46

Bah vreselijk zeg.
hopelijk was het veulentje snel dood.

Maar als paarden eigenaar ben je toch zelf verantwoordelijk voor goede omheining. Ik zou niet weten waarom je financiële mogelijkheden daarvoor moet krijgen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:55

D_Desteny schreef:
Bah vreselijk zeg.
hopelijk was het veulentje snel dood.

Maar als paarden eigenaar ben je toch zelf verantwoordelijk voor goede omheining. Ik zou niet weten waarom je financiële mogelijkheden daarvoor moet krijgen.

Het lijkt me dat het niet aan de omheining lag, wolven komen ook wel over een afgezet weiland heen hoor. Of je moet het helemaal gaan barricaderen, en dat loopt wel in de papieren, omdat een beetje weiland ontzettend groot is.

Ik vind het afschuwelijk voor de eigenaar, wat een lugubere vondst, en wat verdrietig voor de merrie en het veulen.

Wat mij betreft geen toename van wolven, daarvoor is er gewoon te weinig echt wild landschap.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:08

Sorry, zo verschrikkelijk ik het vind maar dat is het resultaat van de wolf weer terug halen... die idee is wel leuk en aardig maar dan moeten ze de dieren ook ruimte en mogelijkheden geven om te overleven. Als die er dus niet zijn (omdat in Duitsland weg heel veel gejaagd wordt) dan kreeg je dus dieren die vanuit hun honger alles grijpen wat ze kunnen krijgen. ...
dat is net zo hypocriet als met de wasbeer... eerst uitzetten en dan afmaken omdat ze plaag worden

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:20

De wolf is in Duitsland terug, omdat na de val van de muur er een verbod op het afschieten kwam. Ze zijn zelf vanuit Polen die kant op gekomen. Als ze echt geforceerd uitgezet waren was ik het met je eens, maar daar zijn gebieden met genoeg ruimte.
Het enige punt is of mensen met kleinere paarden een vergelijkbare compensatie voor het aanpassen van de omheiningen zouden moeten krijgen als schapenhouders.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:23

Wat benoemd is er dus niet aan de hand sasja. Er wordt geen wolf terug gehaald, echter is het niet te voorkomen dat een wolf een grens oversteekt. In hoeverre heb je een bron voor de aanname dat er in Duitsland zo veel gejaagd wordt dat er te weinig voedsel voor wolven is? Dat idee heb ik namelijk niet.

De wasbeer is een compleet ander verhaal en kun je niet als argument hierin gebruiken. De wasbeer is een soort die hier niet voorkomt (een exoot). Het effect van een dier dat nooit een niche heeft gehad in het ecosysteem neemt een plaats in van andere soorten, waardoor de natuurlijke balans verstoord wordt. Daarnaast is het een verspreider van bijvoorbeeld rabies. Het zijn dan ook dieren die worden bestreden en niet uitgezet met als doel verbetering van het ecosysteem.

De wolf is een ander verhaal. Dit is een dier dat door grote delen van Europa leefde, echter is de mens erg 'trigger happy' geweest en zijn er tegenwoordig een stuk minder, echter behouden ze wel hun niche in het ecosysteem als natuurlijke vijand. Dat wil niet zeggen dat herintroductie van wolven die de grens over gaan makkelijk is. Nederland is heel erg veranderd in de tijd dat de wolf er bestond en het heden. De mens heeft de natuur als jager in eigen hand genomen door actief op verschillende soorten te jagen, omdat ze geen natuurlijke vijand hebben en daardoor alleen maar in aantal toenemen en schade veroorzaken. Dat wil niet zeggen dat de wolf zomaar in Nederland terug gezet moet worden. Een idee was om dat in de Oostvaardersplassen te doen, echter is dat een veel te klein gebied voor 1 wolf, laat staan een roedel. Verder is het ook geen echte natuur, maar een afgesloten gebied waar geen dier (prooi of jager) weg kan. Veluwe is eventueel nog iets om een discussie over te voeren al heb je daar ook het hekken problem. Wat je moet hebben is een wolf die Nederland binnen komt en weer kan verlaten, nagelang het voedsel aanbod. Daarbij moet vee beschermt worden. Er zijn in Europa een aantal landen die dit doen en er zijn verschillende methodes. Deze zijn echter niet gratis, dus een overheid die mensen met vee helpt om maatregelen te nemen in gebieden met wolven is dan geen gek idee. Het is namelijk vernietiging van kapitaal en voor de overheid is het op financieel gebied slimmer om mensen te helpen met bescherming van vee, dan niks te investeren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:34

Triest, maar de natuur.

Wij mensen zullen daar weer aan moeten wennen.
Het is mogelijk meerdere generaties uit ons systeem geweest.
"Allert te zijn op serieuze roofdieren "

Hoop dat er naar een oplossing wordt gezocht waar alle betrokkenen baat bij hebben.
En dat de opmars van de wolf nog steeds wordt toegejuicht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:38

Toen wij 5 weken geleden door Duitsland reden zag ik inderdaad tot mijn grote verbazing een wolf in het land naast de rijksweg lopen.
Wel sneu dat zo'n pasgeboren veulen de prooi is geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:44

waarom een drachtige merrie die op bevallen staat buiten laten lopen op een plek waar wolven zijn?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:14

geerke schreef:
waarom een drachtige merrie die op bevallen staat buiten laten lopen op een plek waar wolven zijn?

Mee eens! De "moderne" wolf moet zich al genoeg aanpassen aan de mens. Nu moet de mens zich ook maar weer gaan aanpassen aan de terugkeer van de wolf. Als je weet dat kleine veulentjes kwetsbaar zijn en je woont in een gebied waar wolven zijn gesignaleerd, zijn er volgens mij voldoende mogelijkheden om je dieren te beschermen. Idem met pluimveehouders, eigenaars van konijnen en cavia's etc. die hun dieren tegen vossen, marters en roofvogels kunnen beschermen.
Roofdieren horen in ons ecosysteem en wie daar geen vrede mee heeft moet geen dieren houden of ze voldoende beschermen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:17

Dribbel: ok... dat met de wasbeer is mischien geen goed voorbeeld maar er wordt daadwerkelijk in Duitsland nog steeds onproportioneel gejaagd (berschermde tijden overtreden en uit trofeezucht te veel "gezond " wild gejaagt(en geloof me,de jagdopzicht is in Duitsland superberoerd). Dit heeft de lynx al bijna de das omgedaan in bepaalde gebieden en dus als het die al niet kan halen hoe kan je dan leefruimte en natuurlijkr buit voor de wolf creiren? So simpel is het:zolang de mens daar te veel konijnen/herten/zwijnen jagd kan de wolf niets anders als op alles ze jagen wat er "even" voor t oprapen is.zei het schapen/kippen of nu even het arme veulen.
Waarbij ik ook nog mijn vraagtekens heb over een degelijke omheining ( ook n wolf gaat niet door stroom) en ook hier in NL worden schapen gedood door vrijlopende honden. Bij ons nog 2 weken geleden gebeurt. ..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:34

soesita schreef:
Als je weet dat kleine veulentjes kwetsbaar zijn en je woont in een gebied waar wolven zijn gesignaleerd, zijn er volgens mij voldoende mogelijkheden om je dieren te beschermen.

Yep, een geweer met telescoopvizier werkt prima.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:37

Wacht maar tot de wolf naar Nederland komt en veulentjes gaat eten...benieuwd wie er dan nog voor de komst van de wolf is.. :+

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:38

gekvanfleur schreef:
Wacht maar tot de wolf naar Nederland komt en veulentjes gaat eten...benieuwd wie er dan nog voor de komst van de wolf is.. :+

_/-\o_

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:41

sasja0705 schreef:
Dribbel: ok... dat met de wasbeer is mischien geen goed voorbeeld maar er wordt daadwerkelijk in Duitsland nog steeds onproportioneel gejaagd (berschermde tijden overtreden en uit trofeezucht te veel "gezond " wild gejaagt(en geloof me,de jagdopzicht is in Duitsland superberoerd). Dit heeft de lynx al bijna de das omgedaan in bepaalde gebieden en dus als het die al niet kan halen hoe kan je dan leefruimte en natuurlijkr buit voor de wolf creiren? So simpel is het:zolang de mens daar te veel konijnen/herten/zwijnen jagd kan de wolf niets anders als op alles ze jagen wat er "even" voor t oprapen is.zei het schapen/kippen of nu even het arme veulen.
Waarbij ik ook nog mijn vraagtekens heb over een degelijke omheining ( ook n wolf gaat niet door stroom) en ook hier in NL worden schapen gedood door vrijlopende honden. Bij ons nog 2 weken geleden gebeurt. ..

Gezond wild jagen is in principe geen probleem. Dat wordt gedaan om populatie te verminderen. Dan maakt het niet echt uit wat je schiet (gezond of ziek). Liever gezond, want ziek gaat toch wel dood. Wordt op heel veel plekken ter wereld gedaan. Dat kan trofeezucht zijn, maar ook populatiebeheer.

Wat betreft de lynx: het heeft te maken met versnippering van leefgebied door (o.a.) wegen en snelwegen.. Verder zijn ziektes als myxomatose en konijnenjacht oorzaken van het afnemen van voedsel voor de lynx. Ook lopen lynxen in vallen die voor andere dieren bedoeld zijn. Het is dus niet puur de jacht op konijnen. Er zijn veel oorzaken voor het afnemen van de lynx.

Het is zo dat een wolf een afweging maakt tussen verlies van gezondheid en winst van voedsel. Echter wordt vee met de juiste bescherming ineens een stuk minder aantrekkelijk voor wolven. En dan heb ik het niet puur over stroom op hekken trouwens, want dat is idd niet voldoende. Daardoor zullen wolven zoeken naar gebieden met voedsel. Een leefgebied van een wolf in het algemeen ligt tussen de 200 en 2000 vierkante kilometer. In de Alpen is zie je ze 350, terwijl ze in Alaska groter zijn. En het stuk waar een wolf in Nederland komt is echt niet zo groot, dus die zal snel weer vertrekken als het voedselaanbod veel risico heeft.

Ja, er moeten maatregelen genomen worden. Hoog drachtige merries 's nachts binnen zetten, de juist afrastering en afschrikkende maatregelen rond weilanden (met subsidie van de overheidsinstanties) etc. Het is wat aanpassen, maar niet onmogelijk om die enkele wolf af en toe door een randje Nederland te zien struinen. Die gaan toch wel weer weg, al zou ik het niet erg vinden als ze een hapje ree mee nemen hier en daar.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:58

Dribble,ik bedoel niet het gewoone jagen maar het onproportioneele dat er in Duitsland nog steeds gebeurt, namelijk dubbel of drievoudig zo veel te jagen/doden als officieel mag.Als de "QUOTE" nu eindelijk eens gehandhaafd werd (dus met echte boetes en straffen ) dan was het dus makkelijker voor wolf en lynx te overleven ZONDER kippen/schapen enz ze doden.... en vallen.... mogen officieel als sinds 10 tallen jaren niet meer gebruikt worden (Btw :ik ben Duits, dus ik l***l niet zo maar wat)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:21

Ik mag dan op het moment in Engeland wonen, maar heb jaren op de grens gewoond in Nederland, dus ben bekend met de liefde voor de jacht van de Duitsers. Handhaving is belangrijk, maar je haalt wat dingen aan die wat meer oorzaken en gevolgen hebben. Het is niet puur zwart-wit. Natuurbeschermingsorganisaties mogen bijvoorbeeld wel weer vallen zetten. En de vermindering van lyxen heeft een lijst aan oorzaken. Daar gaat het me vooral om. Ja, de handhaving van de jacht in Duitsland laat ten wensen over, maar het is niet 1 op 1 een reden voor de wolf in Nederland. Net zoals de jacht konijnen niet 1 op 1 een gevolg is van het verminderde aantal lynxen. Verder ben ik van mening dat men niet in de hoogste boom moet klimmen als het gaat om wolven in Nederland. Met de juiste maatregelen wordt vee beschermd en kan die enkele wolf rustig een paar stappen over de grens doen, zonder een heksenjacht.