Blog: Eiwit essentieel voor spieropbouw en herstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog: Eiwit essentieel voor spieropbouw en herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:29

http://www.paardenlifestyle.com

Conny Loonstra van Paard en Lifestyle vertelt over de feiten en fabels van eiwit in het dieet.

Jarenlang werd er gedacht dat een hoog aandeel eiwit in het voorjaarsgras de oorzaak was van kwalen zoals hoefbevangenheid, dikke benen en bultjes (noemden we die niet eiwitbultjes?). Zelfs vorige week, toen ik de winactie aankondigde waarbij we drie zakken van Pavo Topsport verloten waar meer eiwit in zit, kwamen reacties over dikke benen en hoefbevangenheid.

De angst voor eiwitten zit er dus goed in en dat heeft ertoe geleid dat er steeds eiwitarmer gevoerd wordt. En dat is een groot probleem, vooral voor paarden die in de sport lopen. Want wat gebeurt er als een paard structureel te weinig eiwitten binnen krijgt?

Eiwit bestaat voornamelijk uit aminozuren en deze zijn vooral nodig voor de vorming en het herstel van spieren. Een paard kan eiwitten niet opslaan, zoals bij vetten wel het geval is, en zal dus dagelijks voldoende eiwitten binnen moeten krijgen.

Teun Sterk, dierenarts bij DAP Bodegraven, vertelt daarover, “Paarden die in hun rantsoen een langdurig tekort aan eiwit hebben, hebben weinig spieren en zwakke botten. Wanneer deze paarden in de sport worden ingezet en ze kunnen door een gebrek aan kracht, of de vereiste kracht niet lang genoeg leveren, neemt de belastbaarheid van het paard af.”

“Wat er gebeurt is dat als de spieren verzuurd raken, het paard gaat compenseren en minder goed de bewegingen kan opvangen. Dat kan tot overbelasting en vervelende blessures leiden. Voor een optimale spieraanmaak en –herstel is eiwit noodzakelijk,” aldus Teun Sterk.

Naast dat eiwitten belangrijk zijn voor de spieropbouw en het herstel van de spieren, gebruikt het lichaam eiwit bij veel meer processen in het lichaam, zoals bij het goed laten functioneren van de lever en de nieren, het afweermechanisme, stofwisselingsprocessen enzovoorts.

Als je dit zo leest is misschien je eerste gedachte dat je mogelijk meer eiwit moet toevoegen aan het rantsoen. We willen natuurlijk allemaal dat de spieropbouw spoedig verloopt en dat ons paard goed herstelt na een training. Je moet er toch niet aan denken dat je je paard goed traint, maar door een tekort aan eiwit niet goed met de inspanning om kan gaan of zelfs blessures krijgt?

Over de vraag of we extra eiwit moeten toevoegen aan het rantsoen, moeten we wel realistisch blijven over hoe intensief we onze paarden nu daadwerkelijk trainen. Soms denken we dat ons paard heel zwaar getraind wordt, vooral wanneer we het zelf heel zwaar hebben (…), maar we moeten niet vergeten dat ons paard een groot atletisch vermogen heeft.

Als je paard te veel eiwit binnenkrijgt, wordt het eiwit niet voldoende gebruikt als bouwstof en wordt het omgezet als energiebron. Het nadeel hiervan is dat de stof ureum ontstaat en dit moet via de nieren weer uit het lichaam. Je kunt je voorstellen dat dit extra belastend is voor het lichaam.

Andere bijwerkingen kunnen zijn dat je paard last krijgt van diarree, erg veel gaat drinken en, doordat het ammoniakgehalte stijgt in het bloed, nerveus gedrag gaat vertonen.

Lees hier verder.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:33

Is dit niet gewoon algemene kennis? :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:34

Heey grappig!
Ik ben momenteel juist op zoek naar eiwitrijk gras, maar ook brok voor onze paarden.
Aan de paarden over het algemeen, zie ik dat ze teveel afvallen van het arme hooi, leuk grof, maar weinig voedingrijk.
En aan mijn haflinger die endurance rijd mis ik de power, spirit, terwijl hij die op de vorige stal wel had, waarbij ze altijd op redelijk rijk gras stonden.

Dus wie weet een voeder welke een hoog gehalte aan eiwit heeft, maar niet teveel suikers bevat?!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:36

Eileen_ schreef:
Is dit niet gewoon algemene kennis? :+

Dat dacht ik dus ook :Y)

Seltje

Re: Blog: Eiwit essentieel voor spieropbouw en herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:38

Ik dacht ook dat dit algemene kennis was, tot mijn stalbaas vorige week afkwam met eiwitarm voer voor zijn schurende shetlander. Dat het voer een suikerbom was, kon hem absoluut niet schelen.

Vooral de oudere generatie is nog heilig overtuigd van eiwitten = boosdoener.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:55

Grappig hoe dit in de paardensport soms toch vergeten wordt,
terwijl je als je een beetje gaat fitnessen of iets dergelijks je echt doodgegooid wordt met
de essentie van eiwitten :p
hoop niet dat het nu doorslaat naar alle basissport ruiters die maar een berg extra eiwitten gaan bijvoeren voor die spieropbouw, maar ik denk wel dat het goed is dat er deskundigen zijn die hun kennis over dit onderwerp delen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:54

Ik denk dat dit idd voor een heleboel mensen als nieuws geld.....

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:12

annebe schreef:
Heey grappig!
Ik ben momenteel juist op zoek naar eiwitrijk gras, maar ook brok voor onze paarden.
Aan de paarden over het algemeen, zie ik dat ze teveel afvallen van het arme hooi, leuk grof, maar weinig voedingrijk.
En aan mijn haflinger die endurance rijd mis ik de power, spirit, terwijl hij die op de vorige stal wel had, waarbij ze altijd op redelijk rijk gras stonden.

Dus wie weet een voeder welke een hoog gehalte aan eiwit heeft, maar niet teveel suikers bevat?!

Lucerne, Lijnzaadbrok (linamix), de producten van pure feed als je een product wil waar alles in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:22

Seltje schreef:
Ik dacht ook dat dit algemene kennis was, tot mijn stalbaas vorige week afkwam met eiwitarm voer voor zijn schurende shetlander. Dat het voer een suikerbom was, kon hem absoluut niet schelen.

Vooral de oudere generatie is nog heilig overtuigd van eiwitten = boosdoener.

Valt mij ook op dat er nog steeds veel mensen zij die hun paard van de eiwitten af willen hebben terwijl het dan inderdaad ergens anders aan ligt :j

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:27

Als mens moet je juist veel eiwitten eten voor spieropbouw.
Zo vreemd dat veel Ruiters nog de ouderwetse gedachte hebben om zo eiwitarm mogelijk te voeren.

aamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:43

annebe schreef:
Heey grappig!

PAVO heeft net een nieuw voer met extra en vooral een hele goede kwaliteit eiwit en extra vitamine E, perfect voor jouw paard! Pavo topsport. Alleen niet gaan gillen dat het duur is, want goede eiwitten zijn nu eenmaal niet goedkoop. Wij supplementeren nu en dat is ook heel duur. Dit is veel smakelijker voor het paard en eenvoudiger voor ons.

aamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:47

Wij doen veel en vaak bloedonderzoek en sinds we dat doen en aan de hand daarvan op advies van de dierenarts onze voeding en supplementen hebben aangepast, zijn onze paarden qua bloedwaardes perfect en dat was in het verleden wel anders!
Wij rijden nu samengesteld mennen en hebben endurance gereden vroeger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:48

WIJ supplementeren nu?
Ben jij van pavo zelf ofzo, en welk voer mag dat dan wel zijn???

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:38

Is inderdaad vreemd en verdacht.. Iemand die nooit eerder gepost heeft en nu soort van sluikreclame.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:40

annebe schreef:
Heey grappig!

Je kunt overwegen chlorella (= zoetwateralg) bij te voeren. Dit is rijk aan aminozuren, de bouwstof van eiwitten, en de werkzame stof in Myoplast. Alleen bevat Myoplast 60% stroop en suiker, en dat kan je veeeeel goedkoper in de supermarkt halen als je dat zou willen.
Verder schijnt voor paarden die een duurinspanning moeten leveren plantaardige olie een goede energieleverancier te zijn. Zonnebloemolie, sojaolie, zoiets.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:13

Zonnebloemolie is helemaal niet zo goed voor je paard.
Je kunt dan beter lijnzaadolie geven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:22

annebe schreef:
Heey grappig!

annebe, ik voer alweer een tijdje ponybrok van Subli. Heel laag in suiker en zetmeel, maar normaal eiwtit gehalte. Het bevalt mij heel erg goed. Misschien kan je daar eens naar kijken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:32

annebe schreef:
Heey grappig!

http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-fetura-25kg.html

Agrobs Fetura, zeer eiwitrijke ruwvoerbok zonder suiker :) ik voer het mijn sportpaard, zeer tevreden over!
+ Makkelijk online te bestellen en met 25 kilo in een zak (cobs, dus zet flink uit) niet te duur!

aamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:16

ellepel schreef:
WIJ supplementeren nu?
Ben jij van pavo zelf ofzo, en welk voer mag dat dan wel zijn???

Ik neem aan dat dit vriendelijk is bedoeld..........
In de tekst had ik al keurig geschreven welk voer; Pavo topsport
En nee, ik ben niet van Pavo, maar heb al wel 2 jaar aan de telefoon gehangen bij Pavo omdat wij dolgraag zo,n voer wilden met extra eiwit van een hele hoge biologische waarde MET extra vitamine E.
Eindelijk is het op de markt en ik vindt het heel fijn dat er ook iets met je vragen wordt gedaan.
Zelf mennen we en door mijn beroep ben ik nogal geintresseerd in dit soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 15-05-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:19

aamigo schreef:
Ik neem aan dat dit vriendelijk is bedoeld..........
In de tekst had ik al keurig geschreven welk voer; Pavo topsport
En nee, ik ben niet van Pavo, maar heb al wel 2 jaar aan de telefoon gehangen bij Pavo omdat wij dolgraag zo,n voer wilden met extra eiwit van een hele hoge biologische waarde MET extra vitamine E.
Eindelijk is het op de markt en ik vindt het heel fijn dat er ook iets met je vragen wordt gedaan.
Zelf mennen we en door mijn beroep ben ik nogal geintresseerd in dit soort dingen.

Maar dat was dus al op de markt, Agrobs Fetura, zeer eiwitrijk + vitamine E en een stuk goedkoper dan Pavo ;) http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-fetura-25kg.html

Agrobs Fetura
Ruw Eiwit 12,9 %
Vert. Ruw Eiwit 10,5 %
Ruwe Olie en Vetten 2,3 %
Ruwe Vezel 26,1 %
Ruw As 11,8 %
Calcium 0,74 %
Fosfor 0,31 %
Magnesium 0,27 %
Vitamin E 70,35 mg/kg
Carotin 132,0 mg/kg
Zink 31,0 mg/kg
Mangaan 156,0 mg/kg
Koper 8,30 mg/kg
Seleen 0,09 mg/kg
Vert. Energie (nach GfE 2003) 7,66 MJ/kg
Vert. Energie (nach Fehrle 1999) 9,69 MJ/kg

Samenstelling:
weidegrassen en -kruiden

Voedingsadvies:
Voer dagelijks 0,3kg per 100kg lichaamsgewicht als ruwvoer; langzaam overschakelen of 1 kg Fetura weken in 1,5 - 3 ltr. water.

Paarden Paardenvoer
DISCIPLINE PRESTATIE Medium werk, Zwaar werk, Draf-Rensport
FOKKERIJ Paarden Drachtige merrie <9mnd, Drachtige merrie >9mnd, Lacterende merrie, Veulen 0-6mnd, Gespeend veulen, Jaarling >1jr, Opfok, Hengsten
SPECIFIEK Paarden Conditie, Energie, Vitaminen en Mineralen
VOERSOORT Paarden Ruwvoer

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:34

Maar misschien omdat dat agrobs bijna nergens in de schappen ligt weten mensen het niet. Je moet er wel even naar op zoek gaan...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:37

Roodvos schreef:
annebe schreef:
Heey grappig!

Je kunt overwegen chlorella (= zoetwateralg) bij te voeren. Dit is rijk aan aminozuren, de bouwstof van eiwitten, en de werkzame stof in Myoplast. Alleen bevat Myoplast 60% stroop en suiker, en dat kan je veeeeel goedkoper in de supermarkt halen als je dat zou willen.
Verder schijnt voor paarden die een duurinspanning moeten leveren plantaardige olie een goede energieleverancier te zijn. Zonnebloemolie, sojaolie, zoiets.

Ik voer Equiturbo en Omega 369, paard doet het er super op! Zit minder suiker in dan de Myoplast. Paard krijgt verder nagenoeg heen krachtvoer, wel ruwvoer uiteraard.

aamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:48

L_Ruiterhuis schreef:
Is inderdaad vreemd en verdacht.. Iemand die nooit eerder gepost heeft en nu soort van sluikreclame.

Nou, op deze manier zal het ook onwaarschijnlijk zijn dat mensen eens spontaan iets posten.........
Klinkt niet echt gastvrij / aardig

Ik lees al jaren heel veel leuke dingen op deze site en dacht nu ook eens actief mee te denken en iemand te helpen.
En mijn tip is gewoon een antwoord op haar vraag. Zelf hebben we jaren met een haflinger redelijk hoog id sport gereden, maar zagen door bloedonderzoek dat hij het heel zwaar had en serieus id problemen kwam ZONDER dat je het zo aan hem kon zien. Door regelmatig bloedonderzoek te doen en klinisch te laten keuren en aan de hand daarvan voeding etc aan te passen kregen we hem het hele seizoen optimaal door. Voor ons super, want je wilt wel op een diervriendelijke manier sporten en niet " ten koste van "
Enige probleem; alle suplementen samen is een hele berg en niet fijn / lekker voor het paard door de brok. Deze brok; pavo topsport vinden ze heerlijk en daar zitten bijna alle poedertjes al in ( behalve electrolyten )
En als je dan toch bezig bent met de jacht naar naar sluikreclame hi hi, ik werk bij dierenkliniek Winsum en daar zit een dierenarts Francoise Rey, zelf hoog id sport; dressuur/eventing /springen en veel werkt met menners die heeeeel fanatiek bezig is met dit onderwerp...............

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:58

Het is inderdaad niks nieuws. Maar vooral de opmerking over dat we reeel moeten zijn hoe zwaar ons paard daadwerkelijk getraind word slaat Teun wel de spijker mee op de kop. Er word zo ontzettend veel bijgevoerd. Als extra of als een paard hard gewerkt heeft terwijl inderdaad hard werken vaak voor de ruiter geld ipv voor het paard

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:45

Bedankt voor jullie tips!
Eerst goed ruwvoer zien te vinden, brokken zijn voor erbij en die agrobs zal ik eens gaan proberen, beschrijving ziet er goed uit.

Zijn ze toevallig ook in de buurt van Deventer te koop, scheelt weer een hoop verzendkosten :)