Hebben paarden plezier in springen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hebben paarden plezier in springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 11:27

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Veel mensen in de paardenwereld vragen zich af of paarden het wel leuk vinden om te springen. Volgens vele wedstrijdruiters vinden hun paarden het geweldig om over de sprongen te gaan, maar volgens anderen is dit helemaal niet vrijwillig en gaat het tegen de natuur van het paard in.

Onderzoekers uit Polen hebben geprobeerd antwoord te geven op deze kwestie. Achttien recreatiepaarden en zestien springpaarden kregen de keus om op twee manieren een voedselbeloning te behalen. De eerste manier was een korte route waarbij het paard over een hindernis moest springen, de andere was een langere route lopen zonder hindernis. De hindernis werd langzaam verhoogd tot een maximale hoogte van 50 centimeter.

Zestig procent van de paarden besloten over de hindernis te stappen of draven en 10% koos ervoor om de hindernis al springend te nemen. Zodra de hoogte van de sprong toenam kozen meer paarden voor de langere route. Maar zodra de maximale hoogte bereikt was koos nog steeds 44% van de paarden voor de korte route, waarbij de sportpaarden hier vaker voor kozen in verhouding met de recreatiepaarden.

De onderzoekers denken dat sommige paarden plezier kunnen halen uit het springen van hindernissen.

Jildau

Re: Hebben paarden plezier in springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:29

Wazig onderzoek of ligt dat aan mij? Ze willen gewoon eten en hebben het ervoor over om dan over een hindernis te gaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:29

Maar dat ze voor het makkelijke kiezen wil toch niet zeggen of ze er plezier in hebben of niet?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:30

Beetje kort door de bocht. Die paarden kiezen de kortste route, niet per se de route die ze het meest plezier doet. Denk eerder dat ze de hindernis geen probleem vinden dan dat ze denken: 'oeh dit is een leuke route!'

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:34

kevertje04 schreef:
Beetje kort door de bocht. Die paarden kiezen de kortste route, niet per se de route die ze het meest plezier doet. Denk eerder dat ze de hindernis geen probleem vinden dan dat ze denken: 'oeh dit is een leuke route!'

Precies. Paarden staan ingesteld op 'voer heb ik nodig om te overleven, dus daar moet ik snel bij' en niet 'hee deze route naar mijn overlevingsmiddel is het leukst'

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:36

Tja als je zo'n onderzoek nu verplaatst naar mensen. Laat zeggen dat we 50 mensne gaan testen of ze hardlopen leuk vinden kan je toch ook geen wijs worden uit een onderzoek. De ene vind het leuk de ander niet. D een vind het een beetje leuk maar als het te lang word haken ze alsnog af of worden minder fanatiek.

Ik vind dat je zoiets niet fatsoenlijk kan onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:37

Als je [naam] in een bak zet met hindernissen, vliegt ze eruit zichzelf 20x overheen met haar oortjes naar voren zonder er iets voor te krijgen, dát is plezier hebben in springen.
Ik denk dus dat er een hoop paarden zijn die springen écht heel leuk vinden, waaronder ook mijn Trekpaardmerrie die je sowieso niet over een hindernis zou krijgen als ze dat zelf niet zou willen. :Y)
Maar dat er ook wel paarden zijn die liever met 4 benen op de grond staan.

Maar ja, in hoeverre is dressuur 'natuurlijk' voor een paard!!
Moet je kijken wat we er allemaal aan ijzer in en onder stoppen en in wat voor tegen natuurlijke houding we ons paard dwingen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:37

Mijn jonge paard (4 jaar) had ik laatst los in de bak lopen en er stond een (laag) hindernisje...hij sprong er uit zichzelf over...weer terug...weer heen...weer terug...wel 5x!. Ik wist echt niet wat ik zag. Later had ik hem aan de longe en trok hij me de bak door, omdat hij er nog een keer overheen wilde...ik kan het niet verklaren, maar had wel het idee dat hij het zelf leuk vond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:39

Vreemd onderzoek, vind het weinig geloofwaardig :P

Een paard is van nature liever lui dan moe. Hij zal nooit uit zichzelf een parcours gaan springen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet intens kunnen genieten van een leuke springtraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:40

Robin_S schreef:
Vreemd onderzoek, vind het weinig geloofwaardig :P

Een paard is van nature liever lui dan moe. Hij zal nooit uit zichzelf een parcours gaan springen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet intens kunnen genieten van een leuke springtraining.
Kom dan maar eens bij 2 van onze paarden langs. _O-

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:42

Denk inderdaad dat het per paard verschilt. Vind het ook niet echt nodig om hier een uitgebreid onderzoek naar te doen. Je merkt zelf toch wel aan het paard of hij het leuk vind of niet. Als het paard het niets aan vind dan doet hij het ook niet of doet het niet goed waardoor de lol er ook snel af is en je er ook niet mee gaat springen.

Mijn IJsco vind springen geweldig. Als ik door de bak heenrijd en ik gooi de teugels los trekt ze uitzicht zelf naar de hindernis toe om er overheen te springen. Ze heeft ook wel eens de neiging dat als je vlak langs een hindernis rijd op het moment vlak bij de hindernis opeens op zei stapt om zo toch over de hindernis te kunnen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:43

Op die reactie was ik aan het wachten :Y) toevallig dat net 2 mensen iets zeiden over hun paard dat uit zichzelf springt. De uitzonderingen nagelaten dan :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:46

Ik heb er ook een gehad die springen geweldig vond. Als er een hindernis in de bak stond ging hij met plezier eroverheen en weer terug en dat 20x in de herhaling. Hij had er echt ontzettend veel lol in. En de ander vond springen echt niet tof. Als je hem met een lekker hapje zou lokken dan at hij liever niet dan dat hij moest springen.

Het verschilt per paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:49

Ik heb een pony gehad die als je hem in de springwei zetten om te grazen hij spontaan rondjes begon te rennen en vrolijk over de hindernisjes sprong. Niks verveling, niks korte route. Gewoon lekker springen.

Tijdens de springles kreeg je hem soms niet langs de hindernis. Erover was geen probleem maar als je er langs moest omdat een ander net aan het aanrijden was dan bleef hij staan :=
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-04-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:52

Gydja schreef:
Mijn IJsco vind springen geweldig. Als ik door de bak heenrijd en ik gooi de teugels los trekt ze uitzicht zelf naar de hindernis toe om er overheen te springen. Ze heeft ook wel eens de neiging dat als je vlak langs een hindernis rijd op het moment vlak bij de hindernis opeens op zei stapt om zo toch over de hindernis te kunnen. :+

Hahaha die van mij ook !!!

En als ik dr langs de hindernis stuur word ze zwaar pissig!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:55

Skessa_ schreef:
Gydja schreef:

Hahaha die van mij ook !!!

En als ik dr langs de hindernis stuur word ze zwaar pissig!

:') Het is zeker niet even handig. Een lage hindernis oke dat kan nog. Maar er staat een hindernis van een meter dan staat ze er met de neus tegen aan van ''nee dit kan toch niet'' en anders maar door de hindernis heen als je niet kan springen niet lukt _O- Je moet goed opletten met dit soort paarden haha
Laatst bijgewerkt door Gydja op 30-04-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:55

Die van mij (tinker) vindt het ook prachtig. Springt in een gekke bui graag uit zichzelf er over, en onder het zadel trekt ie er echt naar toe. Alleen baasje springt niet graag :+
Maar ik kan me wel voorstellen dat het na een tijdje gaat vervelen voor een paard, en dat er uiteraard zat paarden zijn die helemaal niet graag springen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:07

Verschilt volgens mij echt per paard. Ennn niet geheel onbelangrijk. De ruiter en de manier waarop het paard springen leert. Als een jong paard er over geschopt word en zijn ruiter hem in de weg zit/niet mee komt in de beweging en als je dan kijkt naar het ruk en pluk werk op concours ja dan geloof ik dat paarden daar niet bepaald positieve gevoelens en associatie staat bij ontwikkelen.

Daar tegenover heb ik bij Veel spring en handels stalen stage gelopen en werk ik al een aantal jaar bij handels stalen (dressuur en springen) en kan ik vol overtuiging zeggen dat in mijn beleving het echt per paard verschild. Net zoals er echt paarden zijn die in de dressuur ring alles geven en super fanatiek zijn heb ik ook heel veel paarden mee gemaakt die springen helemaal fantastisch vinden.

Volgens mij is dit niet echt een representatief onderzoek. En ligt het voor het grootste deel aan de mens Hoe leuk Het paard zijn 'werk' vind. En voor de rest aan de persoonlijke voorkeur van het paard zelf.

jasmijnxlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:15

KoudbloedKim schreef:
Als je Elske in een bak zet met hindernissen, vliegt ze eruit zichzelf 20x overheen met haar oortjes naar voren zonder er iets voor te krijgen, dát is plezier hebben in springen.
Ik denk dus dat er een hoop paarden zijn die springen écht heel leuk vinden, waaronder ook mijn Trekpaardmerrie die je sowieso niet over een hindernis zou krijgen als ze dat zelf niet zou willen. :Y)
Maar dat er ook wel paarden zijn die liever met 4 benen op de grond staan.

Maar ja, in hoeverre is dressuur 'natuurlijk' voor een paard!!
Moet je kijken wat we er allemaal aan ijzer in en onder stoppen en in wat voor tegen natuurlijke houding we ons paard dwingen.

Hier ben ik het volkomen mee eens! Als je mijn pony in een bak met hindernissen zet wordt ze helemaal wild en blijft ze gaan, ik sta alleen maar in het midden toe te kijken hahaha. Het is zelfs moeilijk om te verhogen agz ze gewoon niet wil stoppen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:28

Geloof mij, mijn verzorgpaard vind het léuk. Waarom anders word hij zo sterk op de sprong af terwijl hij normaal niet vooruit te branden is? En waarom zou hij anders zijn oren naar voren doen op de sprong af? Nee als hij het niet leuk zou vinden, zou hij het absoluut niet doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:48

Veel te beperkt dat onderzoek als je dat zo kunt noemen. Is geen zinnige algemene conclusie uit te trekken,op deze manier.
Mijn Tinker x Fries kán wel springen maar heeft er duidelijk niet veel aardigheid in: die beukt er gewoon doorheen als-ie de kans ziet. Die zou in zo'n op etensbeloning gericht "onderzoek" óók de korste weg nemen: niet er over, en helemaal al niet er omheen, maar gewoon BENG er dóórheen, hahaha.... In draf, dat dan weer net wel....

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:49

Dit onderzoek bewijst alleen dat paarden graag snel bij hun eten willen zijn :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:50

terpentijn schreef:
Veel te beperkt dat onderzoek als je dat zo kunt noemen. Is geen zinnige algemene conclusie uit te trekken,op deze manier.
Mijn Tinker x Fries kán wel springen maar heeft er duidelijk niet veel aardigheid in: die beukt er gewoon doorheen als-ie de kans ziet. Die zou in zo'n op etensbeloning gericht "onderzoek" óók de korste weg nemen: niet er over, en helemaal al niet er omheen, maar gewoon BENG er dóórheen, hahaha.... In draf, dat dan weer net wel....

:') Ook wel heel typisch ja :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:57

Het onderzoek is niet alleen vaag, ook de vraagstelling is te vaag.

Of "paarden" plezier hebben in springen, is nooit te beantwoorden.
Omdat je met individuen te maken hebt.
Wat één paard fantastisch vindt, daar kan een ander echt een hekel aan hebben.

Dat is precies hetzelfde met mensen.
"Vinden mensen skateboarden leuk"
Sommige wel, sommige niet. :P

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:03