Veertig wedstrijdpaarden naar Las Vegas via Schiphol [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Veertig wedstrijdpaarden naar Las Vegas via Schiphol [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:51

* http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Valegro en groom Alan Davies. Foto: Dirk Caremans/ FEI

Gisteren 11 april werd er 's ochtends vroeg een zeer kostbare vracht geladen op een Qatar Airways B777 toestel op luchthaven Schiphol. De passagiers van de vlucht waren veertig paarden met Las Vegas als bestemming. Daar wordt woensdag de FEI Wereldbekerfinale gereden.

Onder andere de twee titelverdedigers Cornet D'Amour en Valegro waren aan boord van het toestel. "We schatten dat er voor ongeveer €150.000.000,- aan paarden in vliegtuig staan. De paarden zijn precies zoals jij en ik. Sommige vallen al in slaap voordat we vertrokken zijn terwijl anderen vanaf het begin bidden en niet stoppen tot we geland zijn. Maar de meeste gedragen zich als doorgewinterde bedrijfsmensen. Ze hebben zo vaak gevlogen dat ze het gewend zijn. "

De 8564 kilometer lange reis naar Las Vegas duurde tien uur en acht minuten. "Dit vliegtuig is de Caddilac onder de vliegtuigen." aldus Dutta over de Qatar 777, welke pas drie maanden oud is. "Het toestel is geweldig." De veertig paarden werden verzorgd door een team van tien grooms, onder begeleiding van de Nederlandse dierenarts Jan-Hein Swagemakers. "Jan-Hein is erg ervaren. Hij is naar Hong Kong, Kentucky en vele andere Global Champions Tour wedstrijden geweest."

Voordat de paarden worden opgeladen wordt alle bagage, waaronder zadels, dekens en laarzen, gescand voor de veiligheid bij de douane. De paarden krijgen een gezondheidscontrole en de paspoorten worden bekeken. Als een paard symptomen heeft die duiden op ernstige stress, koliek of koorts wordt het dier niet aan boord gelaten. Elke stal wordt gewogen zodat het gewicht verdeeld wordt over het vliegtuig. "Meestal wegen de paarden ongeveer hetzelfde, maar dressuurpaarden kunnen tot wel 100 kilo zwaarder zijn dan de springpaarden."

Elk paard kreeg anderhalve stal, wat veel ruimte is het vrachtruim en ze worden zo veel mogelijk gegroepeerd op het land van afkomst. Er staan twee paarden per stal en er wordt goed gelet op wat de paarden willen. "Houden ze van nat of droog hooi? Of willen ze wat zeezout om ze tot drinken aan te moedigen?". "Ik geef ze graag allemaal een vol hooinet zodat ze wat te knabbelen hebben tijdens de vlucht en zodat de buiken gevuld zijn. Sommige grooms voeren ze graag slobber tijdens de vlucht, maar sommige paarden willen niet zo veel eten. Ik geef ze zelf graag wortels omdat de paarden ze als beloning zien."

Na de landing worden de paarden opnieuw gecontroleerd en wordt er bloed afgenomen om ziektes op te sporen. De paarden worden daarna naar de stallen in Las Vegas gebracht waar zij 42 uur in quarantaine zullen staan tot de uitslag van het bloed bekend is.

Specificaties van de vlucht:
Passagierslijst:
  • Veertig paarden uit zeventien landen.
  • Zeven merries, negen hengsten en vierentwintig ruinen
  • Veertien dressuurpaarden en zesentwintig springpaarden

Bagage:
  • Elf pallets met tuig en andere benodigdheden
  • Halsters
  • Beenbescherming
  • Speelgoed voor de paarden
  • Watten voor in de oren

Voedsel
  • 120 gevulde hooinetten
  • Drinkwater
  • Slobber
  • Muesli
  • Wortelen
  • Appels

Personeel
  • Tien grooms
  • Een dierenarts

HorseTimeXL

Re: Veertig wedstrijdpaarden naar Las Vegas via Schiphol [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:56

Blijft interessant om te zien zeg.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:02

Leuk filmpje :D
Debiel eigenlijk hoe het allemaal werkt en gewoon kan.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:06

Ilse_123 schreef:
Leuk filmpje :D
Debiel eigenlijk hoe het allemaal werkt en gewoon kan.

En dat voor 150 miljoen euro aan lading

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:07

Brrr... krijg er hoogtevrees van :') Niet het vliegen hoor, maar met dat dinges waarop die boxen staand ie dan omhoog gaan... brr!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:09

Interessant om te zien. Wordt erg goed voor ze gezorgd!

Is dat opstijgen niet enorm lastig om te blijven staan voor die paarden? Je wordt al achterin je stoel gedrukt, hoe moet je dat ooit staand doen...

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:09

gaaf om te zien zeg! leuk artikel

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:10

Inderdaad, ik vraag me evht zo af hoe die paarden om gaan met het opstijgen?! In vind het zelf altijd al lastig maar ik vind vliegen niet gaaf.
Dat die paarden op hun benen blijven staan

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:12

Gaaf om te zien!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:12

blijf het ook bizar vinden, en indrukwekkend.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:18

Leuk om te zien, en wat een werk om alles bijelkaar te krijgen op de juiste tijd.

Hoe zouden ze de maatschappij kiezen voor een vlucht?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:20

Volgensmij vliegen ze met Emirates, wel één van de luxere, veiligere maatschappijen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:23

Met Qatar vliegen ze.. maar volgens mij is dat ook wel een luxere maatschappij

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:23

Misschien een domme vraag, maar vallen ze niet om als het vliegtuig gaat opstijgen? :+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:24

Oeps verkeerd gezien!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:28

ik ben dus zoiemand die biddend de lucht door gaat..van begin tot eind. :Y) :')
Ik zat te denken, stel nou dat er eentje helemaal flipt en compleet gek wordt.Dan steekt hij de anderen misschien aan. Heeft een vliegtuig daar dan geen last van. als er 40 paarden staan te springen?

:P

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:28

KirstenHorse schreef:
Misschien een domme vraag, maar vallen ze niet om als het vliegtuig gaat opstijgen? :+

Waarom zouden ze omvallen.....ze komen denk ik gewoon met hun kont tegen de achterkant te staan en kunnen zich zo schrap zetten....indien nodig.

Qatar airways is behoorlijk luxe maar vroeg me gewoon af waarom hun vliegen en hoe dat beslist wordt....is het de prijs of een soort van sponsering(korting)??

Als ze echt gek worden gaan ze denk ik eerst proberen te verdoven....
Laatst bijgewerkt door kally op 12-04-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:29

Volgens mij staan ze best stevig ingepakt zodat ze tegen de wanden kunnen steunen bij het opstijgen, als bij een 2-paardstrailer... al zeggen ze in het filmpje wel weer dat er een paar zijn die heel zo'n container voor zichzelf hebben, lijkt me ook een beetje wankel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:32

als het om een vracht van 150 miljoen gaat kijken ze denk ik niet op een paar centen... :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:33

dat vraag je je dan af he, hoe de paarden dat stijgen ervaren zo schuin. Ik had in december een probleem met een achter wiel dat van de veewagen af liep, veewagen werd zo op 3 wielen de oprij wagen opgetrokken (door de drie wielen dus ook wat achterover gekanteld) en dat was behoorlijk schuin voor mijn gevoel, paard staat achterste voren dus kont gaat eerst omhoog, 2 km verder werd de wagen er weer afgehaald dus zelfde procedure andersom, om later dan weer wel met 4 wielen weer een andere oprij wagen op ging om thuis gebracht te worden, paard heeft er volgens mij niets raars aan gevonden en stond net zo tevreden als normaal op de wagen.[url]
Afbeelding
[/url]

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:45

gekvanfleur schreef:
Ik zat te denken, stel nou dat er eentje helemaal flipt en compleet gek wordt.Dan steekt hij de anderen misschien aan. Heeft een vliegtuig daar dan geen last van. als er 40 paarden staan te springen?

Die wordt hoe hardt het ook klinkt door de dierenarts neergeschoten. Kunnen echt niet als ze doordraaien ff in de container gaan om iets te geven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:47

paardje1983 schreef:
gekvanfleur schreef:

Die wordt hoe hardt het ook klinkt door de dierenarts neergeschoten. Kunnen echt niet als ze doordraaien ff in de container gaan om iets te geven.

??? je bedoelt toch niet dat ze een paard van een paar miljoen om zeep helpen. :') Niet echt logisch.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:48

Of ze nu alleen of met zn 3en in zo een box staan ze staan net als in een trailer tussen Schotten. Ze staan alleen omdat ze waarschijnlijk niet lekker met andere paarden staan.. heb er nog wel eens 2 uit elkaar geslagen omdat ze mekaar aanvielen in de box.. jammer dat ik vrij was! Had graag gekeken hoe alles geladen werd.. en met opstegen of landen.. een paard valt toch ook niet in de trailer als je een steiler stuk op rijd? Het valt allemaal reuze mee hoor! Ook en neerschieten? Met een verdovende pijltje jaa ze gaan ze echt niet doodschieten hoor! Dat was vroeger..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:52

Lijkt me heel gaaf om mee te maken, bedankt voor de uitleg!
Helaas is dat met mijn vliegangst niet aan te raden. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:21

Lijkt me een retegaaf beroep het gromen met vliegverkeer.