Onderzoek: zorgt stroomlint voor stress bij paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: zorgt stroomlint voor stress bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:21

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Stroomlint houdt de meeste paarden tegen, maar kan het ook de oorzaak van stress zijn? Zwitserse onderzoekers hebben geen bewijs gevonden dat paarden stress krijgen door achter stroomlint te staan. Het maakte geen verschil of de ruimte waarin de paarden stonden groot of klein was.

Bij de Zwitserse onderzoekers was er bezorgdheid over het feit dat omheiningen met stroomlint het gedrag van het paard konden beïnvloeden, chronische stress zouden veroorzaken en de beschikbare ruimte in een weide zouden beperken.

Ze onderzochten twintig paarden, tussen 6 en 18 jaar. De dieren werden op vier verschillende paddocks gezet. Er waren twee grote paddocks (een met een houten omheining en een met stroomlint afgezet) en twee kleinere (idem). De dieren stonden elk 90 minuten in elke paddock.

De onderzoekers maakten videopnames van de paarden om later hun gedrag te bestuderen. Daarbij werd gelet op stresssignalen. Ze wilden ook bekijken of er een verschil in het gebruik van de ruimte was, afhankelijk van het soort omheining. De hartslag van de dieren werd op geregelde tijdstippen gecontroleerd en er werden speekselstalen genomen voor cortisolanalyse, om het stressniveau bij de paarden te bepalen.

Uit het onderzoek bleek dat het type omheining niet voor een verschil in het gedrag van de paarden zorgde. De paarden gebruikten wel minder van de beschikbare ruimte wanneer die was afgezet met stroomlint, maar ook in de kleinere paddock met de houten omheining. De paarden hielden daar ongeveer een halve meter afstand van de omheining en bewogen er ook minder. De paarden bleken ook minder te rollen in de kleine paddocks.

De uitslag van het onderzoek was echter helder. Er is geen indicatie dat paarden meer stress hebben als ze achter een omheining met stroomlint staan.

KimD

Re: Onderzoek: zorgt stroomlint voor stress bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:36

Interessant, maar dat had ik ze ook kunnen vertellen. :Y) Stroom van de klok houdt ze zelfs niet tegen, hij neemt gewoon een aanloop en huppakee. Dus nu staat er prikkeldraad, opgelost! Daar blijven ze tenminste wel achter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:50

Tot ze er aan gewend zijn en huppakee en hij hangt erin.
Nooit dat hier prikkeldraad om de wei komt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:06

Het enige stress geval van stroomdraad was..

Dat er paarden op stand stonden, en dr voor lag ruwvoer..mochten ze even eten en dan werd dr een stroomdraad voor gehangen die als t contact maakte met ijzer de vonken dr af sprongen..paarden hadden allemaal stress, hadden honger, waren niet dik, zagen ruwvoer maar konden dr niet bij hoe graag ze ook wilden!

Ik vond t niet normaal en heb dr wat van gezegd..en ben dr ook nooit meer geweest...dit zijn mensen die gewoon geen dieren moeten hebben...ze zijn gewoon dierenmishandelaren!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:12

liever lichte stress als ze te dicht bij de draad komen, dan een paard onder een auto is mijn gedachte dan..

overigens ken ik meer paarden/ponies die stress hebben van het feit dat ze er minder makkelijk tussenuit kunnen naaien dan met een omheining zonder stroom, dan van de stroom zelf.. En meestal is dat omdat de onderste draad gewoon te laag staat om op je knieeën er een mooie sliding onderdoor te maken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:34

Totdat het dier per ongeluk in de draad vast komt te zitten en niet weg kan, dan blijft hij stroom krijgen tot hij bevrijd wordt.

En het ergste geval wat ik heb meegemaakt.
Belgisch trekpaard komt op de 1 of andere manier over de draad met de voorhand, glijd de sloot in en krijgt daardoor nog hardere klappen stroom omdat het water geleid en eer de boer de stroom afgezet had , was het paard dood |(

Hier geen stroom en geen prikkeldraad.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:42

Hier net lint en een stroomklokje. Overigens proberen ze hier wel eens aan de andere kant een spriet te jatten. Bang dat ze in het stroomlint blijven hangen ben ik niet. De isolatoren breken vrij snel dus ze komen altijd weer los.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:16

Prikkeldraad? Sorry maar ben je niet goed wijs?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:18

Prikkeldraad zou voor mij geen optie zijn, daar krijg je onwijs lelijke verwondingen van als ze er wel in komen. Als het stuk gaat draait het helemaal in elkaar, dat wil je niet hebben. Volgens mij is het in Duitsland zelfs verboden om paarden achter prikkeldraad te houden.
Hout is erg onpraktisch, er wordt aan geknaagd, je moet het goed onderhouden en dat kost veel tijd.
Stroomdraad ( van metaal) geeft ook nare snijwonden als ze er wel door gaan.
Maar voor schrikdraad/schriklint heb je ook tussenstukjes die makkelijk breken als een paard er doorheen gaat, dat zou de beste optie zijn naar mijn idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:22

De kleine paddock is trouwens serieus klein, namelijk 3.5x3.5m. De "grote" paddock is alsnog een postzegel, namelijk 6x6m. Maar goed, dan is stroom dus alsnog geen probleem.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:24

Hier wordt er regelmatig met de neus vlak voor het draad gehangen (volgens mij om te checken of er stroom op staat) Ook wordt er onder het draad door gesnoept en vlak naast het draad gelegen/gedut

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:37

Qimm schreef:
Hier wordt er regelmatig met de neus vlak voor het draad gehangen (volgens mij om te checken of er stroom op staat) Ook wordt er onder het draad door gesnoept en vlak naast het draad gelegen/gedut

Ja dit doet onze shet ook en dan daarna weglopen met een wiebelende bovenlip of briesend, dan denk ik dat hij snapt dat er stroom op staat haha

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:02

Had vorige week een schrikdraad dwars door de wei gezet, ivm risico op hoefbevangenheid, omdat er teveel gras kwam. De paarden waren dagenlang feller, schrikachtiger, loperig enz.
Uit hun hum omdat ze de hele wei niet meer ter beschikking hadden?
Misschien ook, maar ze vertoonden duidelijk stress reakties.
Totdat ik het probleem vond....de draad ging ZINGEN in de wind.
Een vreselijk irritant, aanhoudend geluid. Nauwelijks hoorbaar voor mij, maar voor het veel scherpere gehoor van de paarden moet het hel geweest zijn.
Direct de schrikdraad weggehaald en de paarden werden weer rustig.
Het gekke is dat de schrikdraad bovenop de normale omheining dat probleem niet geeft. Misschien was de afstand tussen de paaltjes gewoon te groot.
Hoe dan ook, mijn advies: blijf altijd goed zelf naar de reakties van je paard kijken als er iets verandert.
Laatst bijgewerkt door JaJa36 op 07-04-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:03

JaJa36 schreef:
Had vorige week een schrikdraad dwars door de wei gezet, ivm risico op hoegbevangenheid, omdat er teveel gras kwam. De paarden waren dagenlang feller, schrikachtiger, loperig enz.
Een vreselijk irritant, aanhoudend geluid. Nauwelijks hoorbaar voor mij, maar voor het veel scherpere gehoor van de paarden moet het hel geweest zijn.
Het gekke is dat de schrikdraad bovenop de normale omheining dat probleem niet geeft. Misschien was de afstand tussen de paaltjes gewoon te groot.
Hoe dan ook, mijn advies: blijf altijd goed zelf naar de reakties van je paard kijken als er iets verandert.

Interessante reactie.

Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik denk dat dat zeker iets is waar iedereen zich zeer bewust van moet blijven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:05

Gillbo schreef:
Qimm schreef:

Ja dit doet onze shet ook en dan daarna weglopen met een wiebelende bovenlip of briesend, dan denk ik dat hij snapt dat er stroom op staat haha

Ja, precies dat :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:23

Jaja36, je hebt gelijk hoor, altijd wel je paarden in de gaten blijven houden. Je moet lint wel heel strak spannen wil het niet gaan zingen inderdaad. Was dat vorige week met die storm/harde wind? Daar is lint inderdaad niet tegen te spannen. Bij ons op stal hebben we schrikkoord, dat zingt minder snel.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:33

Hm, vind het lastig hoor! Koord breekt namelijk nooit, en lint kun je wel bepalen wanneer het 'breekt' op moment dat er paniek is (ligt eraan hoe sterk je hem koopt, hoeveel kg het lint kan hebben). Ik vind het onderzoek interessant, maar ik zou niet weten hoe het eenvoudig te veranderen valt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:51

Koord kan ook wel breken is mijn ervaring. Het moet niet zo dun zijn dat het snijdt voordat het breekt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:04

Hier is koord ook wel eens geknapt hoor :j
Er staat op de 'verpakking' ook bij hoeveel kilo het breekt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:09

jenn0dv schreef:
Prikkeldraad? Sorry maar ben je niet goed wijs?

Hele bewuste keuze. Ik hou heel veel van mijn paarden maar ik ga geen risico opzoeken als ik weet dat ze door schrikdraad op de klok gaan. Nu heb ik schapendraad en prikkeldraad, en het interesseert me werkelijk geen ruk wat mensen ervan vinden. Heb het ondertussen al jaren zo en nog geen enkele verwonding ervan, ze weten wel degelijk dat prikkeldraad wel pijn doet.

En mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan is dat pech hebben. Maar hij kan ook over zijn eigen voeten vallen en een been breken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:55

Onze oude tinker ervaart wel stress van stroomdraden en het geluid dat ze maken. Hij is als klein pukkie toen hij even ijzers nodig had met zijn ijzer op de draad gaan staan. Dat heeft zo n klap gekregen dat hij er nu bijna 12 jaar later nog angst van krijgt als hij een draad hoort tikken.

Zelfs zo erg dat een niet stroomhoudende witte draad in zijn schuilstal voldoende is om er niet meer in te willen gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:10

Sorry maar je kan ook alles gaan onderzoeken.

Niet iedereen heeft de middelen om het paard achter een veilige houten omheining te zetten.
En paarden stress van een lintje kom op zeg.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:28

@ daks er staat juist dat paarden geen extra stress ondervinden van schrikdraad..

@ kimD jouw bewuste keuze. Er zijn ook andere (duurdere) oplossingen dan schrikdraad of prikkeldraad. Ik hoop echt dat je paarden zich nooit zullen verwonden, dat zijn zulke nare wonden en ik ben er van overtuigd dat jij je dan echt wel schuldig zal voelen en dat geen haar op jouw hoofd er meer aan denkt je paarden ooit nog achter prikkeldraad te zetten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:32

Het idee al dat ze daar vanuit zouden gaan.

Op een gegeven moment kun je alles wel gaan onderzoeken..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:45

JaJa36 schreef:
Had vorige week een schrikdraad dwars door de wei gezet, ivm risico op hoefbevangenheid, omdat er teveel gras kwam. De paarden waren dagenlang feller, schrikachtiger, loperig enz.

Als ik mijn wei inkort zijn ze boos.
Dat doen ze bij mij ook als ik bestaand draad de "verkeerde" richting op zet.
ZE krijgen bij mij strip begrazing maar dat is te veel dus wordt er gehooid.
Als ze komen maaien dan wil ik geen maaier in de draad dus kort ik hun wei 5 meter in. ( houden ze nog een halve hectare over) en dan zijn ze dus echt boos.
Draven langs de draad op of echt overal zo is.
Ik lach die arme (verwende) stumpers dan altijd uit. :p

Prikpaaltjes heb ik wel altijd vrij kort bij elkaar staan.