Geen algemeen pardon voor rijbakken in Grootegast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Geen algemeen pardon voor rijbakken in Grootegast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 07:52

http://www.rtvnoord.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Destination

Als het aan het gemeentebestuur van Grootegast ligt komt er geen 'algemeen pardon' voor alle rijbakken in die gemeente.

Op zo'n gedoogbeleid wordt aangedrongen door een commissie waarin alle raadsfracties zitting hebben. Die raadscommissie kwam er op initiatief van oppositiepartij VZ2000.

Onder de eigenaren van rijbakken ontstond onrust toen de gemeente een campagne begon die de eigenaren van illegale rijbakken dwong die bakken te verwijderen of aan te passen aan de regels. Volgens de gemeente zijn sommige bakken te groot, staan ze te dicht op woningen of geven de lichtmasten te veel licht. VZ2000 drong aan op een algemeen pardon, omdat de bakken die vaak in buitengebieden staan, volgens die partij niemand tot last zijn.

De raadsbrede commissie deed in de afgelopen maanden onderzoek naar de regels in Grootegast. De commissie adviseert het college van B en W onder meer alle bestaande bakken te legaliseren, dus ook de bakken waartegen de gemeente nu optreedt.

Verder vindt de commissie dat Grootegast dezelfde regels voor handhaving moet toepassen als de andere drie Westerkwartier-gemeenten (Zuidhorn, Marum en Leek). In die gemeenten wordt alleen opgetreden tegen illegale rijbakken als er klachten binnenkomen.

Volgens B en W kan er op grond van wettelijke regels geen algemeen pardon worden verleend. Ten eerste stellen B en W dat de al gestarte procedures tegen illegale bakken afgerond moeten worden, omdat er anders sprake is van onbehoorlijk bestuur. Bovendien stelt het gemeentebestuur dat een gedoogbeleid ertoe leidt dat toekomstige bewoners nooit meer een klacht tegen een rijbak van de buren kunnen indienen als zij daar last van hebben.

B en W nemen wel het advies over om in de toekomst alleen nog op te treden tegen rijbakken als daarover klachten binnenkomen. Het gemeentebestuur trekt daarmee haar beleid gelijk met de drie andere gemeenten

In de raadsvergadering van 21 april wordt het advies van de commissie en de reactie van B en W besproken.

Tigress

Re: Geen algemeen pardon voor rijbakken in Grootegast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:59

:= Toch grappig als er een onderwerp is die zich dicht bij je bevind.
Ik ben wel benieuwd wat de gevolgen gaan zijn her en der. Ik ken inderdaad een aantal plekjes waar de lichtmasten ontzettend vervelend kunnen zijn 's avonds :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:08

Kom zeg, als het niet mag dan mag het niet en dan heb jij jou daar maar aan te houden. Heel spijtig dat jouw rijbak dan nu weg moet maar hij had van in het begin maar aan de regels moeten voldoen.

Vindt dat het gemeentebestuur groot gelijk heeft. Ik zou het hier eens moeten proberen :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:12

Ik vraag me dan altijd af wat het probleem nou eigenlijk is. Is het het feit dat je een kingsize zandbak voor volwassenen hebt of is het de verlichting. Als ik m'n hele tuin wil bestraten als parkeerplaats voor m'n old timer hobby dan mag dat toch ook.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:39

Hier in Ermelo is een aantal jaren terug al een 'bakken' beleid ingevoerd.
Bestaande rijbakken mogen blijven,maar er mogen geen nieuwe meer gebouwd worden binnen de bebouwde kom.
Net als paarden houden binnen de bebouwde kom,dit mag ook al een hele poos niet meer.
Je kon toen ontheffing aanvragen,en dan mochten de paarden blijven staan,maar wel met het uitsterf beleid.Ging er 1 weg of overleed die,mocht er geen nieuwe voor terug komen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:41

Jennyj01 schreef:
Ik vraag me dan altijd af wat het probleem nou eigenlijk is. Is het het feit dat je een kingsize zandbak voor volwassenen hebt of is het de verlichting. Als ik m'n hele tuin wil bestraten als parkeerplaats voor m'n old timer hobby dan mag dat toch ook.

Het gaat inderdaad om overmatig veel licht. Maar wat dacht je van stof! Als je buren een rijbak hebben die zij in de zomer niet vochtig houden maar er wel lekker in gaan rijden. Zit jij echt stof te happen op je terrasje als er een klein briesje jou kant op staat...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:05

Nederland op zijn best weer het is toch verdorie je eigen grond maar je mag er niet mee doen wat je wil. Sorry ik vind het echt belachelijk

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:17

Haha een bericht uit de gemeente Grootegast als voorpagina nieuws :)

Vivat schreef:
Nederland op zijn best weer het is toch verdorie je eigen grond maar je mag er niet mee doen wat je wil. Sorry ik vind het echt belachelijk

Tja als dat zou worden toegelaten zouden er veel buren ruzies ontstaan denk ik....Ik had onlangs mijn oog laten vallen op een huis in deze gemeente en zou daar ook paarden willen houden. Ik heb eerst de gemeente maar eens gebeld over wat wel en niet mag. Dit huis ligt in de bebouwde kom met buren aan beide kanten. Ik kan me heus voorstellen dat die misschien niet blij zouden zijn als daar paarden kwamen te staan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:20

Als iedereen met zn eigen grond mocht doen wat hij maar wou dan zou het een mooi zooitje worden hier in Nederland. Snap dat het voor paardenmensen niet zo leuk is, maar er zijn genoeg mensen die helemaal niks met paarden hebben en dan snap ik wel dat er enig beleid in gevoerd wordt. In buitengebied lijkt t me echter stuk minder interessant.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:35

Grootegast... hoeveel inwoners wonen daar eigenlijk? 600?
Die regio is zo plattelands en wijds... ik kan me niet voorstellen dat daar mensen wonen die serieus last hebben van een zandbak bij de buren.

Een bak moet kunnen. Verlichting zou vergunningsplichtig moeten zijn maar zo'n zandplaat met wat lint eromheen...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:41

Dees schreef:
Grootegast... hoeveel inwoners wonen daar eigenlijk? 600?
Die regio is zo plattelands en wijds... ik kan me niet voorstellen dat daar mensen wonen die serieus last hebben van een zandbak bij de buren.

Een bak moet kunnen. Verlichting zou vergunningsplichtig moeten zijn maar zo'n zandplaat met wat lint eromheen...

Dan nodig ik je graag uit om eens te komen kijken. Ook op het platteland kennen we rijtjeshuizen :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:44

Jawel, wel 2 blokjes van 6.
Naast de kerk waarschijnlijk. Dat noemen ze dan de 'bebouwde kom'.
Maar die rijtjeshuizen liggen vast niet naast een paardenbak :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:49

Dees schreef:

Uh ook wel wat keet dan dat :?
Als onze buren een bak aanleggen met grote masten hebben wij daar wel degelijk last van ondanks dat we in een dorp wonen. En nee, ik woon niet in een blokje van 6 rijtjeshuizen naast de kerk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:11

Eigenlijk zou er een bak met kunstgras ontwikkeld moeten worden. Of is dat er al? Dan rij je dus eigenlijk op je weiland. En dat mag dan weer wel.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:15

Je moet ook geen 'rijbak' aanleggen maar een 'paddock' ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:21

In de bebouwde kom horen sowieso geen paarden is mijn mening.

In het buitengebied kan ik me hinder voorstellen als de buurman dichtbij zit.
Maar zit de buurman 50 meter of verder met zijn tuin/ huis van de bak af kan ik me hinder totaal niet begrijpen.
Of je moet je lampen horizontaal richten ipv naar beneden in je bak :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:33

Je hebt lampen en lampen.
Verlichting dmv lantaarnpalen, en gericht als lantaarnpalen, kan niet als hinderlijk worden ervaren. 6x1.000 Watt bouwlampen die horizontaal schijnen natuurlijk wel. Laatstgenoemde vorm van verlichting is helemaal niet functioneel en valt imo in de categorie asociaal.
Maar wie heeft er nou last van 4 lantaarnpalen rondom een bak op het platteland?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:37

Precies paardenbak verlichting schijnt naar beneden.
Daarnaast zal de particulier niet snel rijden na tien uur vermoed ik.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:40

Maar als je een zandvlakte hebt zonder omheining dan mag dat weer wel :-)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:41

En paarden die hun gras kapot lopen met omheining mag ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:46

Dees schreef:
Verlichting dmv lantaarnpalen, en gericht als lantaarnpalen, kan niet als hinderlijk worden ervaren.

Of het niet als hinderlijk ervaren kan worden is denk ik te algemeen gesteld. Ze geven behoorlijk wat licht, en je sfeer gaat er wel mee kapot. Je ziet bv ineens weinig sterren meer, en het voelt toch erg industrieel. Ook is het genoeg licht om minder van te slapen als het in je slaapkamer komt. Zelf hoef ik 's nachts in principe geen verlichting aan omdat ik mijn weg kan vinden puur door de straatverlichting. Maar ik woon in de stad, en dan is dat aanvaardbaar. Maar ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat mensen dat wel als hinderlijk ervaren, ook bij gewone lantaarnpalen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:50

Dees schreef:

Gaat het gaat om de gemeente Grootegast he. Dat is echt wel groter dan jouw 2 blokjes van 6. En ja, daar horen ook paardenbakken binnen de bebouwde kom bij. En als ik soms zie wat voor licht er allemaal van af komt, snap ik best dat je er niet naast wil wonen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:54

Shadow
Maar hoe dicht zitten mensen er dan op?
Mijn rijbak ligt 10 meter van mijn huis.
Ik geef toe dat het geen sfeer in de tuin geeft.
Maar als ik de gordijnen dicht doe is alle licht weg. En het zijn geen dikke gordijnen.
Sta ik 20 meter van mijn bak af is het ook weer helemaal donker in de wei.
Dus bij wijze van ook in een ander zijn tuin.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:16

De gemeente Grootegast heeft een hoge paarddichtheid (het westerkwartier, waar de gemeente grootegast onder valt, heeft de hoogste paarddichtheid van Nederland!) en inderdaad best veel bakken zichtbaar aan de doorgaande weg/dicht bij andere bebouwing.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:33

Ik vind het gewoon wel een goed idee om de verlichting van een paardenbak onder een vergunning te laten vallen.
Maar een zandvlakte met een omheining tot max 1.20m. hoogte.... waarom zou dat zich onderscheiden van een gemiddeld omheind weiland? Mooi is anders, maar dat is een platgetrapt modderveltje met shetlanders in de winter ook en daar hoef je ook geen vergunning voor.