AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:25

http://www.bokt.nl / AES
Ingezonden door janderegelaa

Afbeelding
Expression tijdens de laatste selectie voor het WK.

Het Anglo European Studbook (AES) dreigt een kort geding aan te spannen tegen de KNHS, wanneer deze haar reglementen betreffende de selecties voor het Wereldkampioenschap Jonge Spring- en Dressuurpaarden niet wijzigt.

Op dit moment mogen alleen KWPN en NRPS geregistreerde paarden voor Nederland uitkomen op het WK, dat dit jaar voor de laatste keer in het Duitse Verden wordt gehouden. Andere stamboeken zijn uitgesloten van deelname doordat de KNHS en het KWPN geen andere rassen dulden in de finaleselectie voor het kampioenschap, ondanks dat dit volgens de reglementen van de organisatie van het WK zelf wel mag. Vorig jaar moest Emmelie Scholtens met haar PRE hengst uitwijken naar Spanje en via de selecties aldaar zich kwalificeren voor het wereldkampioenschap. De KWPN geregistreerde paarden Estoril, Desperado en Dorado kon zij wel onder Nederlandse vlag uitbrengen op de competitie.

Daarnaast vindt het AES het belangenverstrengeling dat het KWPN mede-organisator is van de selecties voor het kampioenschap, gezien hun functie als stamboek.

Vandaag is de volgende brief vanuit het AES verstuurd aan de KNHS:

"Geacht bestuur,

Mede namens cliënte, Anglo European Studbook Limited, bericht ik u thans als volgt in bovengenoemde kwestie.

Cliënte kan zich niet vinden in het gestelde in uw brief van 17 september 2014. Ditzelfde geldt voor mijn cliënten de heer R. Ehrens te Sevenum, de heer J.J. de Swart te Reek en mevrouw N.B. van der Muil te Reek, die zich aansluiten bij het eerder door en namens AES gestelde.

Namens cliënten voornoemd treft u bijgaand aan een concept kort geding dagvaarding. Aan de hand van de concept kort geding dagvaarding wordt het standpunt van cliënten nogmaals (en nader) uiteengezet. Mede hieruit volgt de onjuistheid en onhoudbaarheid van het door de KNHS ingenomen standpunt in haar brief van 17 september 2014.

Namens cliënten wordt de KNHS verzocht om binnen 14 dagen na heden schriftelijk aan te geven of zij alsnog bereid is om aan de vorderingen zoals geformuleerd in het petitum van de concept dagvaarding tegemoet te komen en daarover met cliënten in gesprek te gaan.

Zolang de KNHS niet onvoorwaardelijk en volledig tegemoet komt aan de vorderingen voornoemd van cliënten, hebben cliënten geen andere mogelijkheid dan de kort geding procedure in gang te zetten. In dit verband ontvang ik dan ook graag binnen 4 dagen na heden de eventuele verhinderdata van de zijde van de KNHS, welke ik dan zal voegen bij mijn te versturen brief aan de Voorzieningenrechter. Bij gebreke van de (tijdige) ontvangst van verhinderdata uwerzijds zal ik de Voorzieningenrechter aangeven dat ik deze niet van u heb mogen ontvangen.

Zoals u uit het voorgaande heeft kunnen afleiden zijn cliënten bereid om in gesprek te gaan met de KNHS, maar zal dit geen vertragend effect kunnen of mogen hebben. Derhalve zal, zolang tussen partijen geen overeenstemming komt te bestaan, de kort geding procedure zonder vertraging worden doorgezet.

Graag verneem ik uw reactie, waarbij dezerzijds alle rechten en weren worden voorbehouden."

Met vriendelijke groet,
MVWS Advocaten LLP

Diederik Molier
Advocaat - Partner"

Anoniem

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:26

Als ze die regels veranderen, mogen er dan bijv. ook Tinkers en Haflingers meedoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:28

Verander je titel even, er staat kwpn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:28

Wauw, dat zou je ook best wat netter (en in pb) kunnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:30

Netter? Ik vind het nogal een slordig foutje!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:30

De stamboeken van de paarden moeten door het WBSFH erkent zijn. Ik weet niet of dit geldt voor Haflinger en Tinker, maar bijvoorbeeld de PRE en de Lusitano zijn dit wel.

[***]: ik zal het even aanpassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:30

Fijn, voor we rare discussies krijgen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:32

KoudbloedKim schreef:
Als ze die regels veranderen, mogen er dan bijv. ook Tinkers en Haflingers meedoen?

Waarom ook eigenlijk niet? Goed genoeg is goed genoeg. Al is de kans dat een tinker dat is natuurlijk maar heel minimaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:32

Raar eigenlijk. Stel nou, je hebt een dijk van een knol (pardon, paard) onder je reet (pardon, bips) die iedereen volledig zoek loopt. Bewegen als geen ander. Maar rasloos. Dan mag 'ie niet meedoen? Of zie ik het te zwart/wit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:34

Dit wist ik niet eens, wat belachelijk zeg.

Het gaat toch niet om het soort paard maar hoe goed de samenwerking tussen ruiter en paard (of pony) is waarbij het gewoon gaat over hoe goed en hoe harmonieus er gereden wordt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:36

liespower94 schreef:
Dit wist ik niet eens, wat belachelijk zeg.

Het gaat toch niet om het soort paard maar hoe goed de samenwerking tussen ruiter en paard (of pony) is waarbij het gewoon gaat over hoe goed en hoe harmonieus er gereden wordt?

In deze competitie gaat het volgens mij meer om het talent bij het dier in kwestie, (dus niet zozeer de ruiter en of de combinatie), maar goed. Het blijft raar. (Zie ook mijn vorige post).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:37

Het is een kampioenschap voor sportpaarden
Het fokken van sportpaarden voor grand prix niveau is het doel van oa KWPN, NRPS en AES, dat is niet het fokdoel van het tinkerstamboek
Ben wel benieuwd hoe dit uitpakt
Er zijn enkele Friezen ook grand prix dressuur

De kans dat een uitzonderlijke topper papierloos is lijkt mij nihil.

rien10

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:39

Snap ik wel [***] Een Fjord of Tinker zal je niet zo snel dat "kunstje zien flikken". Maar een KWPN kruising weet ik veel kan best heel veel talent hebben. En hoeft niet per se opgenomen te zijn in een stamboek. (Alle KWPN-ers zijn kruisingen goed beschouwd, maar dat is een totaal andere discussie :) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:39

rien10 schreef:
Raar eigenlijk. Stel nou, je hebt een dijk van een knol (pardon, paard) onder je reet (pardon, bips) die iedereen volledig zoek loopt. Bewegen als geen ander. Maar rasloos. Dan mag 'ie niet meedoen? Of zie ik het te zwart/wit.

Dit gaat om een soort "wedstrijdje" tussen de stamboeken he. Welke stamboek fokt de beste paarden.

Voor alle andere paarden, stamboekloos of met stamboek(en dan om het even welk stamboek, dus Tinker mag ook) zijn er de "gewone" wedstrijden en kampioenschappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:43

Nies_ schreef:
[naam] schreef:

Waarom ook eigenlijk niet? Goed genoeg is goed genoeg. Al is de kans dat een tinker dat is natuurlijk maar heel minimaal.
Mee eens. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:47

[***] schreef:
Het fokken van sportpaarden voor grand prix niveau is het doel van oa KWPN, NRPS en AES, dat is niet het fokdoel van het tinkerstamboek

Maar wat is een sportpaard dan? Een sportpaard is toch een paard wat in de sport loopt en daar leuk presteert? Dat kan toch ook een tinker of een fjord zijn?

Ailill

Re: AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:52

Dubbel, ietwat aparte timing vanuit het AES om het nu aan te kaarten. Anderzijds, ik prijs het enorm aan dat de 'grote' spelers meer tegengas krijgen. Ik ben benieuwd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:53

Of een kruising van het een of ander? het gaat om de capaciteiten van het PAARD, wat maakt het dan uit wat voor type het blijkt te zijn? kan-ie het niet dan kan-ie het niet.
Of wil men op hoger niveau alleen maar KWPN-ers en aanverwante types zien?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:00

Nogmaals,..je moet dit zien als een soort "club kampioenschap" voor jonge paarden.

Dat clubje heet The world breeding federation of sporthorses.

Om aan dat kampioenschap mee te mogen doen moet je dus lid zijn van dat clubje. Best mogelijk dat het AES daar lid van is. Dat weet ik verder niet. Als het AES een Nederlandse afdeling heeft kunnen ook zij voorselecties houden voor hun jonge paarden in Nederland.

Tinkers en Fjorden zijn echter niet lid van die club.. En paarden zonder stamboek zijn dat zeker niet.
Die kunnen dus niet meedoen. Als ze lid zijn van de WBFSH kunnen ook zij hier aan meedoen.

Het KWPN organiseert voor hun leden voorselecties(PAVO-cup oa) waarbij de finale op de KWPN paardendagen is. Alle wedstrijden in Nederland valllen onder de KNHS.
Ook de wedstrijden van het NRPS bijvoorbeeld.(waar KWPNers weer niet aan mee kunnen doen)

Het staat alle stamboeken die zijn aangesloten bij de WBFSH vrij om voorselecties te houden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:06

Vjestagirl schreef:
[***] schreef:

Maar wat is een sportpaard dan? Een sportpaard is toch een paard wat in de sport loopt en daar leuk presteert? Dat kan toch ook een tinker of een fjord zijn?

Bij de WK selecties lopen wel wat andere paarden die enkel "leuk" presteren in de sport. Ik snap nooit zo goed waarom Haflingers, Tinkers etc. bij een onderwerp als deze aangehaald moeten worden. Is echt appels met peren vergelijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:06

@NatasjavE
Hoe komt het dan dat degene met de PRE via Nederland niet mee mocht doen, maar wel via een ander land?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:07

Nynke1 schreef:
Bij de WK selecties lopen wel wat andere paarden die enkel "leuk" presteren in de sport. Ik snap nooit zo goed waarom Haflingers, Tinkers etc. bij een onderwerp als deze aangehaald moeten worden. Is echt appels met peren vergelijken.

Goed een sportpaard is een paard wat het heel goed doet in de sport. Uitzonderlijk. Geweldig. Fantastisch. Wat een droom! *\o/*

Punt blijft dat ALS je koudbloed blijkt uitzonderlijk, geweldig, fantastisch en wat een droom te kunnen lopen, je alsnog geen kans krijgt. Dat vind ik raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:09

Vjestagirl schreef:

Heb jij dan een voorbeeld van een tinker of fjord die Grand Prix loopt?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:10

Nynke1 schreef:
Vjestagirl schreef:

Met die rassen trek je het natuurlijk wat te ver door als je het ook echt in uitvoering zou willen zien, maar ik zie niet waarom ze er niet eens aan mee zouden mogen doen (mits aan dezelfde voorwaarden voldaan uiteraard). Neem toch eigenlijk wel aan dat mensen niet serieus denken dat ze met een tinker een WK gaan winnen. Stamboeken zoals het AES en PRE zouden wel een redelijke kans kunnen maken tussen de KWPN en NRPS paarden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:11

Vjestagirl schreef:
Nynke1 schreef:

Goed een sportpaard is een paard wat het heel goed doet in de sport. Uitzonderlijk. Geweldig. Fantastisch. Wat een droom! *\o/*

Punt blijft dat ALS je koudbloed blijkt uitzonderlijk, geweldig, fantastisch en wat een droom te kunnen lopen, je alsnog geen kans krijgt. Dat vind ik raar.

Normaal reageren kan ook hoor. Nou, noem ze maar op dan de koudbloeden die zo apart zijn dat jij vindt dat ze op het WK thuis horen. Die zijn er gewoon niet, en dat is helemaal niet erg maar het wordt echt een beetje vermoeiend dit soort discussies.