Individuele stalling slecht voor het welzijn van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Individuele stalling slecht voor het welzijn van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:33

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Ecurie Hurlevent / Wikimedia Commons

Het individueel opstallen van paarden kan een negatief effect hebben op hun gezondheid en welzijn, aldus een Brits onderzoek.

Experts van de Nottingham Trent University ontdekten dat paarden die individueel gestald werden, in een box zonder contact met andere paarden, significant meer stress vertoonden dan paarden die in meer sociale omgevingen gehouden werden.

De onderzoekers observeerden het gedrag van de paarden in vier type stallingen:
- Individueel gestald in boxen met dichte muren aan de achterzijde en zijkanten. Geen contact met andere paarden mogelijk.
- Individuele stalling met matig contact, waarbij alleen de achterzijde van de box een dichte muur was. De voorkant en zijkanten waren traliewerk. Contact via zicht en reuk mogelijk.
- Contactboxen, waarbij er per box een zijkant bestond uit een halfhoge muur. Hierdoor kunnen de paarden volledig contact hebben.
- Groepshuisvesting, waarbij de paarden in groepen van vier in weides werden gehouden. De paarden konden volledig contact hebben met elkaar.

De paarden stonden vijf dagen in een bepaalde type stalling en tussen de verschillende huisvestingen in stonden zijn twee dagen op de weide.

Uit de resultaten bleek dat hoe meer geïsoleerd de huisvesting was, hoe hoger de cortisolgehaltes in de mest waren, een indicatie van stress. Ook bleek dat de oogtemperatuur, een andere bron om stress te meten, bij paarden in de groepshuisvesting significant lager was. De paarden die meer geïsoleerd gehouden werden, waren tevens moeilijker in hun gedrag.

"Ons onderzoek laat zien dat een sociale huisvesting veel beter is voor het welzijn van de dieren." aldus onderzoeker Kelly Yarnell. "Een niet sociale huisvesting kan stress geven en negatieve consequenties voor de gezondheid en welzijn van de paarden. Verbeteringen zijn gemakkelijk aan te brengen, zoals meer ramen in de stallen en de paarden vaker samen in een paddock laten."

"Voor de mens lijkt een stal veilig en fijn om in te staan, omdat we dit baseren op wat wij zelf prettig vinden. Een paard is echter een sociaal dier dat de meeste van zijn tijd besteed met andere paarden."

Shirley

Re: Individuele stalling slecht voor het welzijn van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:33

Dat is een verrassing!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:34

No **** Sherlock!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:36

:')

Anoniem

Goh!!!

Collie2008

Asjemenou

berdien85

Haha ja.. Heel verrassend. Dat had ik ze ook wel kunnen vertellen :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:39

Daar Had ik geen onderzoek voor nodig. Beetje logisch denken Is voldoende, wel fijn dat er onderzoek naar gedaan worden :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:39

En toch vind ik het afhankelijk van het paard. Mijn merrie is dood moe als ik haar niet de nachten op stal zet. Overdag lopen ze los in de uitloopstal, de nachten in aparte boxen afgeschermd door onderkant hout bovenkant hele open tralies (neus kan er doorheen, niet het hele hoofd). Daarnaast krijgen de paarden daar nog aangepast eten wat alleen kan als ze de nachten apart staan.

Onderzoek is ook heel zwart wit; of op stal, of buiten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:40

Over baanbrekend onderzoek gesproken :7

Maar goed, ook logisch redeneren moet wetenschappelijk bewezen (kunnen) worden :Y)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:40

Joh, logisch? Het zijn kudde dieren ook op stal. Mijn paard staat helaas ook alleen, maar dat Is puur omdat ik de nog de enige pensionklant ben. Hoop zeker ook dat er op zijn minst 1tje bij komt. Merk in gedrag dat ze geen contact heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:41

smurffie schreef:
En toch vind ik het afhankelijk van het paard. Mijn merrie is dood moe als ik haar niet de nachten op stal zet. Overdag lopen ze los in de uitloopstal, de nachten in aparte boxen afgeschermd door onderkant hout bovenkant hele open tralies (neus kan er doorheen, niet het hele hoofd). Daarnaast krijgen de paarden daar nog aangepast eten wat alleen kan als ze de nachten apart staan.

Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar het gemiddelde paard doe je er echt geen plezier mee door hem op stal te zetten.
Ideaalste is als ze zelf kunnen kiezen om op stal te staan of buiten te lopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:41

En er staat Kan. Dus kan het ook zijn dat 24/ 7 stress geeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:42

Het onderzoek gaat niet over wel of niet op stal staan, maar over hoeveel sociaal contact er mogelijk is binnen een bepaalde huisvesting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:44

Ik vind het wel goed dat ze het hebben onderzocht dmv objectieve waarnemingen. Je kan het wel over gezond verstand hebben, maar goed... Kijk voor de grap eens hoeveel bakerpraatjes er nog bestaan. Dus meten = weten. Is wel goed om te zien dat het ook fysiek te controleren is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:46

vuurneon schreef:
Ik vind het wel goed dat ze het hebben onderzocht dmv objectieve waarnemingen. Je kan het wel over gezond verstand hebben, maar goed... Kijk voor de grap eens hoeveel bakerpraatjes er nog bestaan. Dus meten = weten. Is wel goed om te zien dat het ook fysiek te controleren is.

Dat inderdaad, ook al valt er vast niemand achterover van verbazing nu :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:47

Ik heb mijn paard zo zien opknappen toen ik verhuisd ben van een dichte stal naar een stal met links en rechts contact andere paarden.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:47

Het zou voor mij ook veel beter zijn om op een (woon)boerderijtje te wonen.
Niet te groot, wit, met van die boerderij raampjes, grote leefkeuken met openslaande deuren, lekker stukje grond (weiland) erbij. Paardjes aan huis, nog een hondje erbij, geitjes en kippen voor mijn man. Een speelgrasveld voor de kindjes, niet te ver van het strand en familie en vrienden..... Geen geldzorgen, een lekker zonnetje met een fijne, werkbare temperatuur.......

Dan zou ik ook heel goed in mijn vel zitten, gelukkig zijn, misschien wel minder grijze haren krijgen en hopelijk ook nog gezond oud !

Maar ja......
Ben ook wel erg blij met mijn rijtjes huis wat ik zelf van binnen moet bijhouden naast mijn baan. Mijn kindje wat 2x per week naar de BSO moet omdat mama anders niet aan haar uren komt maar de rest van de week, na school, gewoon thuis kan zijn.
Elke dag eten op tafel, een goed bed en een warm huis.
Gelukkig staan de paardjes niet al te ver van huis en vinden de hond en de kat het niet erg regelmatig samen thuis te zijn.

Kortom..... Er blijft altijd wat te wensen over !! Zowel voor ons als voor de paarden.
Je kunt het niet altijd hebben zoals je het zou willen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:48

Inderdaad geen schokkende ontdekkingen met dit onderzoek. Wat wel positief is, is dat er daarmee weer wat meer aandacht aan wordt besteed. Wellicht zet het mensen aan het denken die wél hun paarden de hele dag in stallen houden zonder contact met soortgenoten.
Fijn dat bijvoorbeeld Hoefslag het bericht ook op Facebook heeft geplaatst. Ik heb 'm gedeeld.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:52

Laten wij hier nou weer net een uitzondering hebben staan die het liefst tussen 3 dichte wanden staat. Zodra ze contact heeft met een paard in de stal naast haar trapt ze de tralies uit het frame en de gaten in de muren. Maarja uitzonderingen bevestigen de regels zeker?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:56

smurffie schreef:

Precies!
Ik heb er eentje die als ie de keuze had 's nachts op stal zou gaan staan met de deur dicht. Kop in een hoek en slapen. Zo tref ik 'm regelmatig aan als ik wat later op de avond op stal kom. Die is totaal niet happy met ons 24/7 buitenregime dat we in de zomer hebben.

Andere paard kwam van een stal waar ze op stal stonden met enkele uren per dag weidegang, alleen of met een maatje. Die werd plompverloren 24/7 op de wei gegooid en die wil niet anders meer. Het is dat ie het fysiek niet trekt in de winter (en dan dus 's nachts op stal staat) maar helemaal gelukkig ie er niet mee. Die kijkt reikhalzend uit naar het voorjaar dat ie weer 24/7 naar buiten mag.

@Sababber: :j Laat me raden, een merrie......

Anoniem

WendyLotte schreef:
Niet te groot, wit, met van die boerderij raampjes, grote leefkeuken met openslaande deuren, lekker stukje grond (weiland) erbij. Paardjes aan huis, nog een hondje erbij, geitjes en kippen voor mijn man. Een speelgrasveld voor de kindjes, niet te ver van het strand en familie en vrienden..... Geen geldzorgen, een lekker zonnetje met een fijne, werkbare temperatuur.......

Dan zou ik ook heel goed in mijn vel zitten, gelukkig zijn, misschien wel minder grijze haren krijgen en hopelijk ook nog gezond oud !

Maar ja......
Ben ook wel erg blij met mijn rijtjes huis wat ik zelf van binnen moet bijhouden naast mijn baan. Mijn kindje wat 2x per week naar de BSO moet omdat mama anders niet aan haar uren komt maar de rest van de week, na school, gewoon thuis kan zijn.
Gelukkig staan de paardjes niet al te ver van huis en vinden de hond en de kat het niet erg regelmatig samen thuis te zijn.

Kortom..... Er blijft altijd wat te wensen over !! Zowel voor ons als voor de paarden.
Maar moet jij ook de hele winter 23/7 in je huis blijven zitten, of sterker nog, in je wc?
En 1 uurtje per dag eruit als je geluk hebt, om te werken?
Want dat is voor veel paarden de realiteit. :j

EvaC

En de paarden die voor dit onderzoek gebruikt zijn kenden elkaar allemaal al? Ik kan me voorstellen dat de stress voor een paard op stal zonder fysiek contact veel groter is als het de andere paarden ook niet kent. Het lijkt me dat zo'n dier dan graag even kennis wil maken omdat het ruikt dat de anderen er ook zijn, maar dat niet kan omdat de stal dicht is. Lijkt mij een stressverhogende factor.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:59

WendyLotte schreef:

Maar ja......

Jij hebt er zelf voor gekozen om zo te wonen, een paard kiest er niet voor. En daarnaast, hoe moeilijk zou het zijn om dichte muren te vervangen voor tralies of gewoon te verlagen?
Ik snap ook wel dat het niet voor iedereen financieel mogelijk is om in zo een droom-boerderij te wonen...

Citaat:
"Voor de mens lijkt een stal veilig en fijn om in te staan, omdat we dit baseren op wat wij zelf prettig vinden. Een paard is echter een sociaal dier dat de meeste van zijn tijd besteed met andere paarden."

Persoonlijk zou ik het ook niet fijn vinden om een groot deel van mijn tijd in een bedstee te zitten :+

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:01

vuurneon schreef:

Juist. Iedereen weet ondertussen wel dat paarden het fijner hebben in een kudde maar handig dat ook aantoonbaar meer stresshormoon is de mest te vinden is bij solitair gestalde paarden.