Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:03

http://www.bokt.nl / De Stentor

Afbeelding
Lady. Foto: Piep Vandaag

De failliete stalhouder Nico Meijer heeft in een interview met De Stentor voor het eerst gereageerd op alle beschuldigingen aan zijn adres. “De klap van het faillisement kan ik aanvaarden, maar de hele toestand met de shetlander heeft mij meer geraakt dan alle andere dingen”, aldus Meijer.

Stalhouderij Meijer uit Marïenheem werd in december vorig jaar failliet verklaard. BVA Auctions verzorgde een internetveiling van een deel van de inboedel, waaronder een oude schouwhengst, enkele jonge Friezen en twee Shetlandpony's vielen. Hester de Groot besloot samen met een paardentandarts op een van de Shetlandpony's te bieden. Het vosse merrietje genaamd "Lady" werd voor €100,- exclusief veilingkosten en btw afgeslagen. Toen het duo de pony op gingen halen bleek de leeftijd in het paspoort niet te kloppen, was de merrie hoefbevangen en daarnaast ook nog drachtig. Een dierenarts heeft Lady uit haar lijden moeten verlossen. Ook de Friezen die via de veiling verkocht werden bleken niet in goede conditie: "Thuis aangekomen eens goed bekeken. Hoeven die minimaal 20 tot 30 cm te lang waren, ze konden er haast niet eens knap op staan, vooral de hengst heeft daar veel last van."

Er werd vervolgens aangifte van dierenmishandeling gedaan tegen BVA Auctions en de curator, die beter voor de dieren hadden moeten zorgen. De failliete stalhouder reageert nu op de zaak. Hij tilt het zwaarst aan het feit dat zijn reputatie door het slijk is gehaald. "Ik heb ’m zelf als veulentje gekocht, een jaar of tien geleden. Eigenlijk als gezelschap voor een ander paardje. Het ding was zo klein dat kinderen er niet eens op konden rijden, het zijn grasmaaiertjes. Dit ras is nu eenmaal gevoelig voor hoefbevangenheid, maar ze werd op tijd bekapt" vertelt hij aan de Stentor.

“Ik ben altijd goed voor haar geweest. Het was helemaal niet nodig geweest om haar af te laten maken. Natuurlijk had ze kromme pootjes en was ze veel te dik voor zo’n klein ding, maar ze dartelde nog echt in de wei. Een kreupele hond laat je toch ook niet doodspuiten”, aldus Meijer die het gevoel heeft dat kopers van de shetlander met voorbedachten rade hebben gehandeld.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

knollentuin

Re: Failliete stalhouder reageert op euthanasie van Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:10

Had de man een brilletje nodig? Kromme pootjes is iets anders dan hoefjes van 40 cm hoor 8)7

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:15

Zielig verhaal van die stalhouder en die friezen hadden volgens hem zeker ook niks.
Wat een zielige vertoning van die stalhouder echt zielig voor die pony om ingeslapen te worden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:27

Sommige mensen hebben en houden een bord voor hun kop. Waarschijnlijk vindt die man oprecht dat hij er goed voor is geweest. En dat is juist wat ik het ergste vind, dat sommige mensen niet kunnen of willen leren. Zo blijven er dieren de dupe van worden, want grote kans dat er straks weer een paard of pony of ander dier wordt aangeschaft....

Bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:50

Zo die durft,wat een misselijke makende man

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:21

Zo jammer weer dit!

Toch heeft deze stalhouder het zover laten komen door het veel te dik te laten worden en de hoeven te verwaarlozen, dat heeft ie toch echt helemaal aan zichzelf te danken.

En dan achteraf miepen??????????? Dat ie het zo erg vind.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:42

Sorry maar 20 a 30 cm hoef teveel lijkt mij ook wel overdreven

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:49

Een verhaal heeft altijd 2 kanten en ik weet bij deze niet echt wie ik nu moet geloven. De ene kant overdrijft volgens mij een beetje (ik kan me geen hoeven van 30 centimeter voorstellen), maar er zal ook wel wat aan de verzorging hebben geschorst..toch ben ik wel benieuwd naar foto,'s van de Friese paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:53

een goede hoefsmid had wonderen kunnen verrichten bij deze pony.Het is nieteens geprobeert,gewoon laten inslapen en nog drachtig ook.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:59

Is het de pony op de foto? Een verhaal heeft altijd twee kanten.

anna150

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:13

Even terug zoeken en film terug kijken pony kon amper lopen ,wanneer heeftt hij de pony in de wei gezien 3 jaar terug ?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:18

geerke schreef:
een goede hoefsmid had wonderen kunnen verrichten bij deze pony.Het is nieteens geprobeert,gewoon laten inslapen en nog drachtig ook.

Een verhaal heeft indertijd altijd 2 kanten maar als het de foto van de desbetreffende shetlander is, wel dan heb ik serieuze bedenkingen bij het laten inslapen van een hoogdrachtig dier. Betreut dit heel erg voor beide vatbare levens die zijn vernietigd met de makkelijkste oplossing.
Helaas.....
Hoeven van 20 à 30 cm lang heb ik zelfs in de ergste gevallen ook nog nooit gezien.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:20

paardjes123 schreef:
Is het de pony op de foto? Een verhaal heeft altijd twee kanten.

Precies.. Vooral heel jammer dat alleen Nico hier in word genoemd :(

anna150

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:24

Een dierenarts doet dit niet zonder gegronde reden deze beslissing maakt niemand voor de lol. En kijk video terug hoeveel pijn mag een beest hebben in Nederland ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:29

Op de foto van de shet die hier zichtbaar is was er al een stuk van de hoeven afgehaald... Er is ooit ergens een video geweest waarop de omgekrulde hoefjes te zien waren.

anna150

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:34

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:49

Inderdaad verhaal heeft 2 kanten...

De röntgenfoto's die van de hoeven van de shet gemaakt waren zijn wel duidelijk gekantelde hoefbenen te zien. Dan is het niet meer als normaal om het dier uit zijn lijden te verlossen.

Bij nico stonden de paarden der altijd tip top bij .. op een enkeling na dus. Als je geen geld meer hebt om de dieren te onderhouden.. Doe je ze te kort , en dat valt dan weer onder mishandeling.

Die man zit gewoon diep en diep in de problemen en weet zich geen weg meer ... Hij moet toch wat zeggen.

Het ergste vind ik nog dat het oud personeel toegeeft te weten dat die hengst en Shetlander nooit hun stal uit kwamen en noooooit Wat hebben gezegd. ..

Het is gewoon een verhaal met 2 kanten , buiten dat mag een dier natuurlijk nooit lijden ....

karmapaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:53

Nico Meijer zit er was echt doorheen en ik snap niet waarom hij alleen reageert, zijn ex vriendin kan nu toch ook eens over de brug komen met een verklaring? Het waren haar shetten dacht ik
Dat iemand uberhaupt denkt dat die shet re redden was! Dierenarts laat beest toch niet maar zo inslapen...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:06

Ik kan best begrijpen dat de stal slecht is, en dat alles slecht is op dit moment.

Maar houd er ook iemand rekening mee dat hij vanaf dec al uit het land is en bij de familie zit, de curator en de overige stalgenoten zouden voor de dieren zorgen.

vanaf dec, tot aan de veilig kan een stal met mest aardig oplopen, en de hoeven groeien.

Ik praat niks goed maar probeer ook een beetje te denken hoe het kan zijn als iemand die de verzorging over zou nemen in 2 maand tijd aardig kan verwaarlozen.

Over paspoorten etc, kan hij hier wat aan doen? Bij de geboorte krijgen de paarden paspoorten en daar is de dierenarts ook verantwoordelijk voor?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:32

Ik geef beide partijen echt wel gelijk, op de foto zien de hoeven er eeecht niet zo slecht uit hoor, ik heb ze veel erger gezien. Als ik niet blind ben zit er gewoon een dikke laag modder op..

Aan de andere kant, ja je moet je pony wel gezond houden en dat betekent dus geen overgewicht.. Maar het beestje in laten slapen vind ik erg overdreven gereageerd. Mijn mening haha

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:35

Als je dat filmpje ziet dan zie je dat die arme pony amper kan lopen. Echt te triest voor woorden. Volgens mij is dat beestje in geen jaren goed bekapt en stond ie ook al een flinke tijd hoefbevangen. Of het inslapen terecht is kan ik niet beoordelen maar als ik het filmpje zie dan kan ik mij voorstellen dat je zo'n pony graag zo snel mogelijk uit het lijden wil verlossen. Dit is echt niet in een paar weken ontstaan. Dat arme dier :(

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:46

Het verschil tussen een hond en een paard is dan ook dat een paard simpelweg niet kan overleven op 3 benen, laat staan 4 hoeven die bijna te pijnlijk zijn om op te staan.

Verstand van paarden is helaas weer ver te zoeken

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:50

Nou das me duidelijk smerige stal houder met het verhaal pony was gezond.
Die man is zon beul werd er echt verdrietig van maar goed van die aangifte hoe kan iemand dit een beest aan doen vreselijk geen woorden voor die arme pony kan haast niet lopen hoefjes zijn zwaar misvormd arm beest.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:29

Dit verhaal heeft zeker meerdere kanten die helaas niet allemaal worden benoemd. De paarden zijn hier altijd goed verzorgd. De curator had een of meer deskundigen moeten inschakelen om te beoordelen of de dieren zo op de veiling konden worden aangeboden. Even de hoefsmid erbij en de stallen netjes uitmesten en opstrooien had een hoop gedoe gescheeld. Als het dure sportpaarden waren geweest was er zeker anders mee omgegaan door de curator, die heeft echt boter op zijn hoofd in deze.

Hoeven die 20 tot 30 cm te lang waren is zwaar overdreven, de hoeven die deze dieren hadden zul je bij veel shetten tegenkomen als je goed gaat kijken.

Het is jammer dat zo'n mooi bedrijf zo moet eindigen en dan nog een paar trappen na krijgen op de koop toe.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:30

Over de shetlander kan ik niets zeggen. De schouwhengst Smokey heb ik 2 weken terug behandeld en het leek mij een prachtdier met een prachtkarakter. Niet echt een hengst hengst, maar ook geen hoopje verdriet en hij geniet echt van het buiten zijn.
Hij wacht nog op een nieuw baasje dus mocht je interesse hebben neem dan contact op met Paardenopvang Achterhoek. Zondag 29 maart a.s. is daar een open dag.
Ik verwacht dat de paardentandarts daar ook is, want die geeft een demonstratie ;-)
Hoop dat dit binnen de grenzen van bokt is TS ;)