Paard komt vast te zitten in wildrooster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard komt vast te zitten in wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 16:06

http://www.bokt.nl / http://www.dichtbij.nl
Ingezonden door bokker Bicci

Zondagmiddag 15 maart is een paard vast komen te zitten in een wildrooster. Het incident gebeurde in Breda in de wijk Haagse Beemden ter hoogte van het Pontjespad.

Hierna viel het dier, met het rooster nog vast aan de benen. De amazone had naast enorme schrik geen verwondingen en probeerde het dier direct te helpen. Om het paard wat rustiger te maken kreeg het een injectie van de dierenarts die gealarmeerd was.

De brandweer heeft het paard verlost van het rooster. Hierna is het dier teruggebracht naar stal.

vilheide

Re: Paard komt vast te zitten in wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:10

Ik snap nooit zo goed waarom sommige ruiters over een wildrooster gaan!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:11

Maar wie gaat er dan ook met een paard over een wildrooster. Of ben ik de enige die zo denkt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:13

En daarom moet je dus nooit over een wildrooster gaan...
Pfff nou gelukkig is alles goed!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:18

maj0 schreef:
Maar wie gaat er dan ook met een paard over een wildrooster. Of ben ik de enige die zo denkt?

Ik denk hetzelfde! Ik snap nooit waarom mensen dat doen...........en of er is een stukje erlangs waarover de paarden heen kunnen en ernaast het wildrooster, dan nog was ik er niet overheen gegaan, mij te link.

Het zal maar ergens van schrikken en een sprongetje opzij gaan maken en dan staat ie alsnog op het wildrooster.........

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:20

Wie gaat er überhaupt een wildrooster over? Dan ben je toch gek als je dat weet?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:26

Wij gaan altijd een wildrooster over, maar snap niet hoe een paard daarin vast kan komen hoor?
Zal wel een ander soort zijn.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:27

Ze zal misschien niet expres over het rooster gegaan zijn. Hier zitten er ook vaak doorgangen gevaarlijk dicht naast de wildroosters. Ik ben altijd een beetje bang dat mijn pony er per ongeluk in terecht komt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:29

Je hebt wildrooster en een veerooster. Over een wildrooster moet een paard officieel wel over kunnen, een hert/zwijn bijvoorbeeld niet. Een vee rooster waar dan ook vaker pony's achter moeten blijven staan, kan een paard natuurlijk ook niet over. Het heeft te maken met hoe ver de buizen van elkaar afzitten. Over beide ga ik nooit overheen met mijn paard, rij wel een stukje om waar ik door een hek het bos naar binnen kan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:32

44Myrthe44 schreef:
Wij gaan altijd een wildrooster over, maar snap niet hoe een paard daarin vast kan komen hoor?
Zal wel een ander soort zijn.

vaak blijkt het een veerooster te zijn..

veeroosteres keren zowel vee als wild, wildroosters liggen de spijlen veel dichter bijeen en keert alleen wild.. vee kan daar overheen lopen omdat de hoeven veel breder zijn..

maar ook met wildroosters kan een ongeluk gebeuren met paarden.. ik zou liever over geen van beiden gaan te paard

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:34

Wij gaan ook wel eens over een wildrooster. Maar dat zijn van die hele smalle waar je je grote teen nog niet tussen kan krijgen.

Maar ze zijn er ook met grotere ruimtes en snap echt niet waarom mensen daaroverheen gaan :n.

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:39

een pony op mijn oude manege had dat ook toen hij jonger was. Hij is echt veranderd daarna met rijden enzo... eerst was hij een pittige gevorderde pony en nu een beginnerspony. hij mag ook niet meer zo hoog springen zoals vroeger (voor dat ongeluk). En hij is slomer geworden. Het is echt heel erg knap als je van hem kan afvallen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:40

Wat erg zeg, niet slim nee maar echt een ongeluk van dat gaat 10x goed en 1x fout. Hopelijk komt alles helemaal goed
maaikefanfan schreef:
een pony op mijn oude manege had dat ook toen hij jonger was. Hij is echt veranderd daarna met rijden enzo... eerst was hij een pittige gevorderde pony en nu een beginnerspony. hij mag ook niet meer zo hoog springen zoals vroeger (voor dat ongeluk). En hij is slomer geworden. Het is echt heel erg knap als je van hem kan afvallen.

door een wildrooster??
Ik zou me wel ernstig zorgen maken bij zo'n enorme gedragsverandering
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 15-03-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:42

hier ook veeroosters met hekken erlangs, maar ook wel eens een paard gehad wat door de draai van de poort en het bijbehorende geluid schrok, en opzij sprong. Ook op het rooster. Gelukkig goed afgelopen, maar het hoeft dus niet zo te zijn dat deze ruiter EXPRESS over het rooster liep.

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:47

danamuts schreef:
maar het hoeft dus niet zo te zijn dat deze ruiter EXPRESS over het rooster liep.

Nee goh, mij hoor je het iig nergens zeggen, want ik denk dat de ruiter het ook niet expres gedaan heeft.

Maar wat je ook nog wel eens ziet, is dat er een bord staat die je waarschuwt dat er een wildrooster is, maar dat heeft er dan óf niet gestaan, óf de ruiter/amazone heeft het bord genegeerd...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:48

cp112 schreef:
Wij gaan ook wel eens over een wildrooster. Maar dat zijn van die hele smalle waar je je grote teen nog niet tussen kan krijgen.

Maar ze zijn er ook met grotere ruimtes en snap echt niet waarom mensen daaroverheen gaan :n.

Ik snap dat ook niet.
Ja, gemakzucht, anders moet je misschien omrijden of een hek open doen...
Er zijn de vreselijkste ongelukken al gebeurd met die brede roosters, dat de benen afgezaagd moesten worden om het inmiddels gedode paard los te krijgen uit die roosters, dat soort dingen... In een nieuwsbrief van de inmiddels opgeheven Stichting Recreatieruiter heeft al eens een waarschuwing gestaan naar aanleiding van een verschrikkelijk ongeluk waarbij een pony zelfs de benen brak.

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:50

Zoolgangster schreef:
cp112 schreef:

Ja, gemakzucht, anders moet je misschien omrijden of een hek open doen...

Dat lijkt me dan juist niet zoveel moeite.. Want mij lijkt, als je ziet dat er een grote ruimte tussen die stangen zitten, dat je dan niet doorstapt, maar er eventjes omheen rijd.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:04

ook bij wildroosters moet je enorm oppassen.

het onderhoud daarvan is niet altijd zoals het zijn moet.. als daar 1-2 spijlen breken door roest, kun je je wel voorstellen wat er met het been gebeurd dat de spijl(en) liet breken.

ook met wildroosters kunnen ongelukken gebeuren..

en ja, dan sta je in je recht als je er een zaak van maakt.. dat was een wildrooster en daar mag je met een paard overheen.. feit dat het mis ging is te wijten aan slecht onderhoud..

maar is het het leven van je paard waard om je gelijk te halen vraag ik mij dan af? want in het vervelends geval is het einde paard.. kun je 10x gelijk hebben, maar of je er wat aan hebt.

ben zelf ook een keer door een spijl van een wildrooster gezakt en mij de pestpokken geschrokken. was gelukkig te voet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:15

Inderdaad je hoeft niet expres over het rooster zijn gegaan.
We weten het verhaal niet eens.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:41

Ik woon zelf in de Haagse beemden
En de wildrooster die ik ken daar zijn bedoeld om koeien tegen te houden.
Absoluut niet geschikt om met paard overheen te gaan. Hek ernaast om doorheen te haan staat er niet.
Als ze op plek gereden heeft waar denk had ze een kleiner rondje bos moeten rijden....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:59

Misschien is het paard wel aan de kletter gegaan waarbij hij tegen de wil van de amazone over het rooster wilde gaan.
Misschien is het rooster wel slecht onderhouden geweest waardoor er spijlen afbraken.
Misschien, misschien.
Laten we nu niet direct van het negatieve uitgaan en voor de verandering eens iemand het voordeel van de twijfel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:03

Hier de link naar het originele nieuwsbericht(geeft hoop duidelijkheid).
http://www.dichtbij.nl/breda/112/artike ... espad.aspx
Zo te zien was het geen wild maar een veerooster

Als schik ik er van om hier te lezen dat er mensen zijn die wel bewust over wildroosters rijden. Ook hier mee kunnen ongelukken gebeuren!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:12

Tobbes schreef:
Hier de link naar het originele nieuwsbericht(geeft hoop duidelijkheid).
http://www.dichtbij.nl/breda/112/artike ... espad.aspx
Zo te zien was het geen wild maar een veerooster

Als schik ik er van om hier te lezen dat er mensen zijn die wel bewust over wildroosters rijden. Ook hier mee kunnen ongelukken gebeuren!

Hier zijn het zulke, daar kom je met je duim al amper door, laat staan een hoef. De koeien lopen er ook gewoon over.

Edit, zie nu dat het een besneeuwde is en dir daarom misschien zo smal is :') nouja ik bedoel de hele smallen iig.
Afbeelding

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:14

Als je bij ons naar het bos gaat over het ruiterpad moet je een fietspad oversteken. Links is een veerooster en rechts een wildrooster. Dus daar moet je pony ook niet naar links of rechts springen want dan kan hij er ook in terecht komen. Dat gebeurd dan ook niet vrijwillig.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:22

Oké, ik vind het gewoon de eigen schuld van de ruiter. Wie gaat er dan ook over een wildrooster heen?