VS: Paard overleden na aanval door honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

VS: Paard overleden na aanval door honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:17

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Een man uit Oregon is gedagvaard voor een incident waarbij zijn twee honden ontsnapten en een 27 jaar oude merrie, genaamd Princess, aanvielen. De merrie moest ingeslapen worden vanwege de ernst van haar verwondingen.

Het incident vond plaats op 11 maart, toen de politie een melding kreeg over twee honden die een paard aanvielen terwijl ze in een paddock stond. De eigenaar van het paard greep zelf in een loste een waarschuwingsshot om de honden weg te jagen. Na het schot bleef één van de honden de merrie aanvallen waarop de eigenaar van het paard de hond doodschoot. De andere hond koos op dat moment het hazenpad en vluchtte weg.

De merrie liep dusdanige verwondingen op dat het ingeslapen moest worden.

Na onderzoek bleek dat de honden ontsnapt waren uit hun kennel bij een boerderij uit de omgeving. Vervolgens vielen de honden het paard aan. De gevluchte hond werd gevonden door agenten, die daarop contact opnamen met de eigenaar. De eigenaar deed afstand van de hond.

De politie bepaalde dat de paardeneigenaar zijn wapen, met de intentie zijn paard te beschermen, op een veilige manier heeft gebruikt.

KarmaChansy

Re: VS: Paard doodgebeten door twee honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:19

Heftig zeg, ik vraag me alleen af wat die honden bezielt hebben, in zo'n modus zullen ze niet snel gaan

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:31

Dat is toch het zelfde sorry als ik heel bok t nu over me heen krijg.
Als dat die staffords en andere vechtachtige honden hier keer op keer in het nieuws komen
Een paard is wel iets groter en zwaarder als een klein hondje dat wel maar toch in vergelijk in komt het in mijn ogen op het zelfde neer
Zonde dat de merrie als nog in geslapen moest worden

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:32

kirri schreef:
Heftig zeg, ik vraag me alleen af wat die honden bezielt hebben, in zo'n modus zullen ze niet snel gaan

Dat vraag ik me ook af..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:35

Hoezo hetzelfde en hoezo keer op keer? Er zijn ontelbare bijtincidenten elk jaar maar alleen bij staffords of pitbull achtigen wordt het ras erbij vermeld.
Het is niet bekend om watvoor honden het hier gaat, dus flauwekul om erover te speculeren.

Ik vind ook dat de eigenaar goed gehandeld heeft, wel jammer dat het alsnog te laat was.
Wat ze bezielt heeft kom je nu niet meer achter, maar 2 honden jutten elkaar op, dat zal wel meegespeeld hebben.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:40

2 honden samen is toch echt anders dan 1 alleen. Makkelijk doelwit een paard in de paddock. Vreselijk.. ik ken helaas mensen die hun hond 1x in de 2 sagen voer geven en daarnaast een keer een levend konijn in de kennel gooien die de hond mag verslinden. Daar heeft die hond alleen een ontzettend knorrende maag voor nodig

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:41

Denk eerder dat je kunt stellen: zolang incapabele mensen honden mogen houden zullen zulke incidenten gebeuren, ras is onbelangrijk.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:13

kirri schreef:

Gestoorde honden wel. Mijn pony is ook al eens aangevallen door een Duitse Herder (geen vechthond dus).

Ik liep met haar op straat en de hond brak los en sprong doelgericht mijn pony bij haar hals aan. Terwijl ik er naast stond. Mij deed hij niets. Ik had een zweep bij me, waar ik hem mee heb geslagen, toen ging hij verder met aanvallen aan haar achterbenen.

Ik heb alle kosten (dierenartskosten) gelukkig vergoed gekregen van de verzekering, maar ik was erg geschrokken. De hond hoefde niet ingeslapen te worden, hij moet wel nu altijd met een muilkorf lopen.

In het bos zijn we ook wel eens achterna gezeten door honden, deze beten gelukkig niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:19

We zouden toch eens met zijn allen Cesar Millan een brief moeten schrijven met de vraag "wat te doen als". Slaan maakt het erger, de hond trek je ook niet zomaar van je paard af.. wat moet je dan? Blijf het een hele enge gedachte vinden, en draai zelf uit voorzorg de voorkant van mijn paard naar de hond maar dat is natuurlijk geen garantie dat het goed gaat.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:22

Quote uit aangehaalde artikel:

"It was reported that two dogs, described by deputies as adult pit bulls, had attacked Princess while she was in a fenced pasture."

Zo jammer weer, veel te vaak zijn de aanvallen van zulke honden gewoon dodelijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:24

@anneliesdj -tuurlijk zijn er tientallen, zo niet honderden bijt-incidenten per jaar. hier alleen al.
alleen de incidenten ,met ernstige bijtwonden, en zelfs dood, komt zo goed als allemaal op de stafford-achtigen terecht.
er is nog nooit iemand doodgebeten door een teckel o.i.d.
alleen de ernstige halen het nieuws, en daar gaat het altijd om hetzelfde type hond ( en dan wss ook hetzelfde type baas )..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:30

Benfan schreef:
We zouden toch eens met zijn allen Cesar Millan een brief moeten schrijven met de vraag "wat te doen als". Slaan maakt het erger, de hond trek je ook niet zomaar van je paard af.. wat moet je dan? Blijf het een hele enge gedachte vinden, en draai zelf uit voorzorg de voorkant van mijn paard naar de hond maar dat is natuurlijk geen garantie dat het goed gaat.

Dat ligt aan de situatie en het soort hond, dus daar kan Cesar je ook geen pasklaar antwoord op geven.
Ik denk wel dat de grootste fout bij paardeneigenaren is dat ze vaak doorrijden ofwel harder gaan rijden in de hoop de hond kwijt te raken.
Daarmee wakker je juist het jachtinstinct van de hond aan en zal die juist meer verbeten achter je aan komen.
Het beste wat je kunt doen is stil gaan staan richting de hond. De meeste honden zullen dan al stoppen, sommigen draaien om je heen en proberen je paard in de staart of achterbenen te happen, dus draai dan mee.
Als de hond de indruk wekt door te willen gaan stap ik altijd af en probeer hem op te vangen, danwel aan de halsband te pakken danwel een forse trap te geven. De meeste honden druipen daar wel van af, enkel de rassen die gefokt zijn op vechten gaan dan nog door. (normaal gesproken)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:30

spicegirl schreef:
@anneliesdj -tuurlijk zijn er tientallen, zo niet honderden bijt-incidenten per jaar. hier alleen al.
alleen de incidenten ,met ernstige bijtwonden, en zelfs dood, komt zo goed als allemaal op de stafford-achtigen terecht.
er is nog nooit iemand doodgebeten door een teckel o.i.d.
alleen de ernstige halen het nieuws, en daar gaat het altijd om hetzelfde type hond ( en dan wss ook hetzelfde type baas )..

Ben ik niet met je eens, even zo vaak wordt er niet vermeld wat het ras is.
Daarbij heeft het hier ook niets mee te maken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:35

kirri schreef:

Oh jawel hoor, dat kan héél snel, ik ken van jaren terug ook een voorval waarbij een ezel werd verscheurd door 2 honden.
Ze konden bij die ezel en dat was voldoende om "los" te gaan op het arme dier.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:38

Erg sneu. Alleen is de titel een beetje ongelukkig gekozen, vind ik. Het paard is in principe niet doodgebeten door de honden, maar ernstig verwond en ten gevolge daaraan ingeslapen. Neemt de ernst van dit alles natuurlijk niet weg.

@spicegirl: de reden waarom vaak de ernstigere gevallen door pitbulls of staffies gebeuren heeft niet veel met agressiviteit van het ras te maken, maar wel met de anatomie. Dit soort honden hebben zeer sterke kaken en een vaste beet. Áls ze dus een keer bijten, kan het in één keer goed mis gaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Teckels. Echter in mijn omgeving - en ik kom vaak in contact met honden - zie ik vaak dat de kleinere hondenrassen die bekend staan als gezelschapshondjes vaker in dit soort incidenten betrokken zijn. De schade is gewoon een stuk minder.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:44

zonder agressiviteit heb je niet die ernstige bijtincidenten.
dan heb je een hond, die 1 of 2 x toehapt, en dan stopt.
deze honden stoppen niet.
daarmee wil ik niet zeggen, dat ze allemaal agressief zijn.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:15

Soms kunnen kleine dieren best veel macht over een paard hebben. Ik vind het altijd zo triest dat ze dan in worden laten slapen, maarja, zo hebben we in ieder geval geen pijn meer

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:20

Onze paarden zijn door een soortgelijke hond ook aangevallen en geloof mij; liever een agressieve jack dan zo'n hond met die kaken. Mijn pony is zelf in de tegenaanval gegaan en de hond is aan zijn verwondingen overleden. Gelukkig voor onze paarden, want de hond was niet weg te krijgen bij het paard :n agenten konden ook niets doen.

Paar flinke littekens zijn er als aandenken nog.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-03-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:25

Benfan schreef:

Heb Ceasar wel eens horen zeggen dat je je hond op moet tillen, dan kan hij iig geen kracht meer zetten om veel stuk te maken. Maar echt loshalen weet ik ook niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:35

Ik geloof dat je dan zo'n hond aan de achterpoten omhoog moet tillen.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:06

gebeurd hier wel altijd mochten ze al ruzie hebben

RomeeBalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:51

jemig... het zal je toch gebeuren. Arme merrie :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:53

Als ze daadwerkelijk vast hebben kun je ze idd het beste optillen zonder steun onder de poten en dan zoveel mogelijk stilte er omheen, slachtoffer ook stilhouden, rustig blijven en afwachten. Over het algemeen laten ze dan redelijk snel los.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:57

Een hond is van nature niet vals of agressief die worden zo gemaakt.
Het ligt ook aan de opvoeding dat je de hond geeft en ook geeft waar hij behoefte aan heeft als je dit doet dan zal zo'n hond niet willen uitbreken en alle andere gekkigheid uithalen

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:58

Je moet die honden gewoon kunnen opvoeden! Dit is toch niet normaal?