Australische amazone traint na ernstig ongeluk voor Rio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Australische amazone traint na ernstig ongeluk voor Rio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:33

http://www.bokt.nl / http://www.heraldsun.com.au

De Australische Emma Booth had als klein meisje maar één wens: een pony. Helaas was het voor haar ouders niet mogelijk om die droom waar te maken, maar Emma vond hier een oplossing voor. Door mee te doen aan een wedstrijd waarbij de hoofdprijs een pony was maakte het meisje haar droom waar.

Éénmaal te paard bleek al gauw dat Emma talent had en ze begon wedstrijden te rijden in de omgeving.

Tijdens een wedstrijd waar Emma van terugkwam raakte ze betrokken bij een ongeluk. De koplampen van de vrachtwagen was het laatste wat ze zag voor ze het bewustzijn verloor. Toen ze weer bijkwam waren de reddingswerkers met haar bezig terwijl ze op de achtergrond hoorde hoe één van haar paarden in nood was.

In het ziekenhuis bleek dat Emma het ongeluk ternauwernood had overleefd. Naast bloedingen in de hersenen had het meisje een schedelfractuur, een breuk in het borstbeen, sleutelbeen en enkel, een verbrijzelde wervelkolom, een geperforeerde long en levensbedreigende verwondingen aan organen.

Tijdens haar periode in het ziekenhuis maakte ze handgebaren naar haar verpleegster, Michelle Spence, waarbij ze het lopen nadeed. "Ik vertelde haar dat ze veilig was, maar dat haar verwondingen zo ernstig waren dat ze nooit meer zou kunnen lopen. Maar ik denk dat ze dat al wel besefte", vertelt Spence. "Bij haar tweede vraag vroeg ze of ze ooit nog zou kunnen rijden, ik had geen enkele twijfel dat ze dat weer zou kunnen."

Toch verwachtte niemand dat Emma zo snel weer in het zadel zou zitten. Vier maanden na het ongeluk zat ze weer op een paard. Het is nu twee jaar na het ongeluk en Emma traint momenteel voor de Paralympische Spelen in Rio.

Het rijden is wel veranderd, vooral het houden van balans is een uitdaging. De amazone gebruikt een zweep en haar stem om commando's te geven aan haar paard. Toch is het gevoel wat Emma ervaart als ze één is met haar paard beter als voor het ongeluk. "Ik probeer mij te concentreren op mijn geluk. Ik had kunnen overlijden bij het ongeluk en als mijn verwondingen aan de wervelkolom hoger waren dan had ik nu misschien helemaal niet meer kunnen rijden", vertelt Booth.

Bekijk hier foto's van Emma Booth te paard.

ponyfriendje

Re: Australische amazone traint na ernstig ongeluk voor Rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:44

Pfoe... Dat ze na zo'n ernstig ongeluk nog kan rijden!! Echt op het nippertje.. Echt geluk heeft ze gehad :wow:

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:48

wowww wat een geluk heeft ze gehad :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:52

Fijn voor haar dat ze nog kan rijden, maar als je bedenkt dat normale ruiters hun paard vaak al onbewust hinderen door scheef of achterover te zitten, dan denk ik niet dat dit nog eerlijk is tegenover het paard als ik de foto in het artikel zie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:16

Science90 schreef:
Fijn voor haar dat ze nog kan rijden, maar als je bedenkt dat normale ruiters hun paard vaak al onbewust hinderen door scheef of achterover te zitten, dan denk ik niet dat dit nog eerlijk is tegenover het paard als ik de foto in het artikel zie.

Oh ik ben het ZO met je eens....... ik dacht al weer dit kan ik niet zeggen maar nu jij het ook zegt _/-\o_

Tuurlijk is het leuk voor haar dat ze nog kan rijden, maar doe dat paard een beugelriem of een touw om de hals waar je aan kan hangen en hang niet in de mond. Ik snap echt wel dat je wil blijven rijden, maar ik denk dat je je wedstrijd ambitie op een bepaald moment aan de kant moet zetten wanneer je je paard in de weg zit.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:20

ze trekt hem toch niet in de mond?
En misschien wordt het paard ook wel door andere gereden, waardoor hij goed bespierd blijft.
wat een overhaaste reacties.

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:22

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:32

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:32

xhannaahh schreef:
http://youtu.be/axGbTsqxnD0
Een filmpje over haar :j

Daar vind ik het echt reuze meevallen, dat achterover hangen.
Respect voor haar :)

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:36

Bah, Jammer dat er jaloerse mensen bestaan zeg...

heb even meerdere filmpjes bekeken, super!!!

Ze heeft idd echt geluk gehad zeg. Top dat je zo door kan knokken om je dromen waar te maken. Kan menig mens nog een voorbeeld aan nemen.
Vind haar ook netjes en vooral vriendelijk rijden, ook daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:38

Vind ook dat de foto in het artikel niet recht doet aan hoe ze rijdt...want in het filmpje ziet het er keurig uit, ja ze is soms wat uit balans...maar dat lijkt me niet echt vreemd en ook niet zo storend.
Ze doet nog wat ze het allerliefste doet na zo'n groot ongeluk... wat enorm mooi voor haar.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:41

echt heel veel respect!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:42

Ik vind dit meisje netjes rijden ondanks haar beperking.
Ik zie geen paard dat in zijn mond getrokken wordt.
Respect voor haar en veel succes voor in toekomst.
Komt vast goed met haar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:43

Diep respect voor dit doorzettingsvermogen _/-\o_
Wat betreft haar houding en zit...ik denk dat menig valide ruiter hier wel een voorbeeld aan kan nemen...er lopen grotere sukkelaars rond als dit paard ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:50

Die foto is gewoon op het verkeerde moment genomen. En zelf denk ik dat ze juist wat meer met haar boven lichaam doet om het paard te sturen. Hoe dan ook je blijft toch je gewicht enig zins verplaatsen.

Ik vind het echt een toffe meid en wat een wilskracht. Hopelijk zien we haar terug in Rio.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:56

DDDara schreef:
Science90 schreef:

Oh ik ben het ZO met je eens....... ik dacht al weer dit kan ik niet zeggen maar nu jij het ook zegt _/-\o_

Tuurlijk is het leuk voor haar dat ze nog kan rijden, maar doe dat paard een beugelriem of een touw om de hals waar je aan kan hangen en hang niet in de mond. Ik snap echt wel dat je wil blijven rijden, maar ik denk dat je je wedstrijd ambitie op een bepaald moment aan de kant moet zetten wanneer je je paard in de weg zit.

Mijn reactie was puur op de foto en nu ik het filmpje zie moet ik toe geven dat er heel wat valide mensen zijn die aan haar manier van rijden nog een puntje kunnen zuigen.
Maar vind het wel jammer dat juist deze foto dan bij het stukje wordt gezet geeft niet het juiste beeld vandaar ook mijn en waarschijnlijk ook mijn voorganger haar reactie!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:03

Drx schreef:
Bah, Jammer dat er jaloerse mensen bestaan zeg...

Ik denk dat je met jaloers hier een HELE verkeerde woord keuze hebt..... dan niet dat iemand hier jaloers op kan zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:57

DDDara schreef:
Science90 schreef:

Ik heb er meerdere (hoog geplaatste) amazones beroerder zien zitten en hun paard een stuk harder vast hebben van voren dan deze amazone. Ik zou daarom ook graag weten waar je ziet dat er in de mond gehangen word? Een paard dat in de mond gehangen word, zal in zijn takt verstoort worden, niet ontspannen en vooral niet met het neusje eruit blijven. Op het filmpje zie ik een fijn ontspannen paard, met een rustige aanleuning een ontspannen staart en een amazone die echt heel netjes zit en erg zacht rijd. Op de foto zie ik paard dat netjes op de loodlijn is, een amazone die erg achteruit leunt, waarvan ik adh van het filmpje dan weer kan bepalen dat het een ongelukkig momentopname is. Ik ben dus erg benieuwd naar de onderbouwing van jullie posts, de kritiek is er, nu de argumenten nog.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:18

Jammer van de foto in de OP, als ik het filmpje bekijk rijd ze beter dan sommige ruiters zonder beperking..
Wat súper knap en fijn dat ze weer kan rijden, ziet er keurig uit !

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:37

Lara_Silver schreef:
DDDara schreef:
Science90 zegt

DDDara zegt

Ik heb er meerdere (hoog geplaatste) amazones beroerder zien zitten en hun paard een stuk harder vast hebben van voren dan deze amazone. Ik zou daarom ook graag weten waar je ziet dat er in de mond gehangen word?.

Waar ik dat zag in de foto voor de rest van mijn reactie kijk boven jou reactie

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:41

Juist, zoals ik al zei, waar zijn de argumenten? Want het paard op de foto lijkt niet gehinderd te worden en zeker niet in de mond gehangen te worden. Tevens, het filmpje laat ook nog eens een veel voordeliger beeld van deze amazone zien. Maar natuurlijk is het makkelijker je op één foto vast te pinnen en te verwijzen naar de post van een ander.

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:45

Ze heeft het ook wel echt op het nippertje gered, maar ik vind het echt heel erg kap van haar dat ze nog kan rijden!

Ik vind het echt heel knap dat ze nog zo netjes kan rijden met haar beperking!

En ik vind dat ze soms ook wat te ver naar achteren zit, maar daar kan ze niks aan doen, want ze heeft een beperking, en dat kan gewoon lastig zijn met paardrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:48

Wauw, kippevel!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:54

Lara_Silver schreef:
Juist, zoals ik al zei, waar zijn de argumenten? Want het paard op de foto lijkt niet gehinderd te worden en zeker niet in de mond gehangen te worden. Tevens, het filmpje laat ook nog eens een veel voordeliger beeld van deze amazone zien. Maar natuurlijk is het makkelijker je op één foto vast te pinnen en te verwijzen naar de post van een ander.

Ik verwijs toch naar me eigen post of ben ik nou gek?

Op de foto zie je echt wel een paard dat gehinderd wordt hij huilt niet maar dat wil niet zeggen dat hij niet wordt gehinderd!

Overigens ben ik toch de gene die zegt dat het filmpje er erg netjes uit ziet en dat menig valide ruiter hier een puntje aan kan zuigen. En volgens mij ben ik ook de genen die zei dat de foto dus nog al slecht is gekozen voor het artikel.......

Maar daar heb je voor het gemak even over heen gelezen of niet?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:00

Wat een doorzettingsvermogen en gedreven persoonlijkheid na zo'n zware ongeluk.

Deze meid verdient om naar Rio te gaan, dat gaat haar ook vast wel lukken :)

jammer dat er een discussie is ontstaan over een foto.. terwijl het gaat om een meid die ondanks haar nieuw leven met een handicap, in een zeer korte tijd alles aan doet om haar passie en ambitie te realiseren. Petje af, niet veel zou dat kunnen