Verwaarloosde pony in Noordwijk in bewaring genomen *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Verwaarloosde pony in Noordwijk in bewaring genomen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:58

http://www.omroepwest.nl / http://www.bokt.nl

Een zwaar verwaarloosde pony is donderdag door de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) meegenomen uit een wei in Noordwijk, na een tip van de dierenpolitie. Het beestje zit onder de luizen, is graatmager en heeft een etterende wond, zegt Erik Goemans, districtsinspecteur van de LID.

De dierenarts heeft het paard nagekeken en stelt dat de pony wordt 'leeggetrokken' door de luizen. De wond is waarschijnlijk ontstaan doordat de pony al geruime tijd een deken draagt. Daardoor is het gaan broeien op de rug van het dier. Vooraan in de wei lag voer, maar het dier is te verzwakt om door de modder van achterin de wei naar voren te lopen, aldus Goemans. De pony is naar een dierenkliniek gebracht om met medicijnen op krachten te komen. Als het dier niet opknapt, wordt het uit zijn lijden verlost.

De politie heeft de eigenaresse nog niet gesproken. Tegen haar wordt een proces-verbaal opgemaakt vanwege verwaarlozing. Verder zal ze alle medische kosten moeten betalen.

Een filmpje is hier te zien. Pas op, de beelden kunnen als schokkend worden ervaren.

UPDATE:
Na de inbeslagname werd de pony naar een kliniek gebracht waar het met behulp van medicatie weer op krachten kon komen. Momenteel eet en drinkt het dier goed en is het vrij van jeuk. Dit meldt Erik Goemans, districtinspecteur van de LID.

De eigenaresse moet alle medische kosten betalen.

Shirley

Re: Verwaarloosde pony in Noordwijk in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:02

Te triest voor woorden dit.
Hopelijk redt het beestje het...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:03

Diep triest....

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:15

Zo te zien al een oud paardje wat ook niet goed meer kan kauwen. Zo'n paardje heeft extra zorg en speciaal voer nodig bijv slobber wat hij makkelijk weg kan krijgen. Sneu ook dat de luizen feest vierden onder de deken en het drukte op de schoft. En werd kennelijk nooit door iemand afgehaald. Zo kon zijn slechte toestand lang verborgen blijven. Diep triest dat mensen dit laten gebeuren. Gezien hij wat ouder lijkt vraag ik me af of hij toch niet beter uit zijn lijden verlost kan worden..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:18

Heel erg triest. Hoop dat het beessie opknapt en een nieuw heel goed plekje krijgt. De eigenaar nooit geen dieren meer laten houden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:22

Triest om te zien idd, waarom laten mensen het zo ver komen? Echt zo'n gevalletje oud paardje gooi maar in een weiland en hij vermaakt zich wel.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:24

Ach arm dier :(:)
Lijkt inderdaad niet zo makkelijk te kauwen, maar daar komt waarschijnlijk ook geen tandarts bij kijken, als ze nog niet de moeite doen om de deken eens af te halen.
Dat is natuurlijk ook het gevaar van dekens, je ziet als wandelaar niet wat eronder zit totdat het te laat is..
Maar ik ga er van uit dat het dier met een scheerbeurt, een paar keer goed wassen, wat wondverzorging en goed wat slobber snel weer goed in zijn vel zit.
Altijd mooi als zo'n oude beestjes uiteindelijk nog een aantal jaartjes lekker van hun pensioen kunnen genieten, dus ik hoop dat het deze ook gegund wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:29

Zonde voor het beestje. Nou hopelijk krijgt die de juiste verzorging en kan die weer een beetje opknappen. En dat ze die eigenaar ook maar eens goed aanpakken. Je kan jezelf toch geen dierenliefhebber noemen als je dit ziet en niets doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:32

My goodness... arm dier.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:45

Echt heel sneu! En die luizen. Wat een jeuk moet dat arme dier wel niet hebben! Ik hoop dat hij gauw aansterkt en toch nog een knappe toekomst krijgt!

En de verantwoordelijke hiervoor moet gwn gekielhaald ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:52

Arm dier... ben er letterlijk misselijk van. :\
Hoe kunnen mensen dit een dier aan doen!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:12

Diep triest! De eigenaar mag de ogen wel uit dr kop schamen.

Proces verbaal, kosten en hopelijk een levenslang Verbod op dieren houden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:18

En dan ook gelijk op alle dieren. :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:19

Heel sneu. Ik hoop erg dat dit beestje nog een paar fijne jaren krijgt na deze rottige.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:02

Ach jeetje wat triest... heb hier echt zo geen woorden..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:23

Lijkt wel of het beessie gewoon vergeten is....wat intens zielig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:25

Misschien een ouder iemand die plots is overleden of in het ziekenhuis terecht is gekomen.. Zou niet de eerste zijn.

LiefsDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:55

8nnemiek schreef:
Ach arm dier :(:)
Lijkt inderdaad niet zo makkelijk te kauwen, maar daar komt waarschijnlijk ook geen tandarts bij kijken, als ze nog niet de moeite doen om de deken eens af te halen.
Dat is natuurlijk ook het gevaar van dekens, je ziet als wandelaar niet wat eronder zit totdat het te laat is..
Maar ik ga er van uit dat het dier met een scheerbeurt, een paar keer goed wassen, wat wondverzorging en goed wat slobber snel weer goed in zijn vel zit.
Altijd mooi als zo'n oude beestjes uiteindelijk nog een aantal jaartjes lekker van hun pensioen kunnen genieten, dus ik hoop dat het deze ook gegund wordt.

Dit dus..

Echt diep, diep triest! :n

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:09

Helaas ken ik deze pony. Heeft tot 1,5 jaar geleden bij ons op stal gestaan. Hij was toen al slecht, maar niet zo erg vergeleken met dit. Ik weet dat veel stalgenoten hadden aangeraden om de pony al te laten inslapen aangezien deze met veel pijn liep. Maar inplaats van inslapen hadden ze gekozen om deze met pensioen te doen. Deze pony moet niet worden opgeknapt, maar worden ingeslapen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:17

8nnemiek schreef:
Misschien een ouder iemand die plots is overleden of in het ziekenhuis terecht is gekomen.. Zou niet de eerste zijn.

Helaas is dat niet het geval. Het paard stond op dezelfde plek als het in beslag genomen paard met een hoefzweer pas geleden ( plaats in het artikel klopt dan ook niet. Het is namelijk Voorhout) paarden van verschillende eigenaren staan daar in een weiland met schuilstal en voer.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:28

Jeetje :oo Arm dier. Hopelijk kan het diertje nog opknappen en nog een fijn leven leiden, anders echt in laten slapen. Dat iemand het zo ver kan laten komen, onvoorstelbaar! Als je dan niet voor je beestje kan zorgen, zorg dan in elk geval voor een plekje waar het wel de zorg krijgt die het verdient.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:28

Schuilstal waar ze niet kunnen schuilen ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:58

Je zus..mina... sorry, maar hoe wreed is dit.
Door de deken lijkt het alsof het goed is en verzorgt wordt, maar de deken is zowat vergroeid met het dier.. Och arme ziel!!! Luis ja een heel vervelend probleem.. maar niet zo erg dat dat t einde zal zijn. tandjes en voer zou veel kunnen betekenen.. Arm paard. Ik hoop dat t goed komt en dat ie zijn eigen tijd mag sterven.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:04

Shirley schreef:
Te triest voor woorden dit.
Hopelijk redt het beestje het...

Echt.. Wie doet nou zoiets?! Ik durf het filmpje niet te kijken omdat er staat dat het schokkend is, tegen zulke dingen kan is echt niet. Ik hoop dat hij snel weer opknapt!

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:15

Verschrikkelijk zeg! Het arme dier!