Ruiterstaking bij Regiokampioenschap springen in Utrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Ruiterstaking bij Regiokampioenschap springen in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:49

http://paardensportutrecht.nl

De afsluiting van de Regiokampioenschappen springen in Utrecht kreeg een andere afloop dan gepland, toen een aantal FEI paspoorten niet bleken te voldoen aan de eisen.

De paarden van de ruiters die de zwaarste klasse zouden rijden waren weldegelijk geënt en voldeden aan de internationale normen. Toen bleek dat de in Nederland gebruikelijke sticker ontbrak en er diskwalificatie volgde voor drie combinaties ontstond er onder de ruiters wrevel.
Hierop is officieel protest door deze combinaties ingediend, waarop een jury van beroep geformeerd werd. Het protest werd echter afgewezen.
De ruiters hebben daarop besloten de klasse Z/ZZ niet te rijden.

Het bestuur en de werkgroep kampioenschappen zoeken op korte termijn naar een mogelijke oplossing.

eenitraM

Re: Ruiterstaking bij Regiokampioenschap springen in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:58

Regels zijn toch regels? :?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:05

Zat er dan geen sticker, maar een aantekening in het paspoort ofzo? Kan toch niet zijn dat er geen bewijs is afgegeven van de gegeven enting?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:07

Ik vind het een sociale actie van de ruiters, en kan me er zeker in vinden :j als de paarden altijd goed geënt zijn, en de KNHS nu gaat piepen om een sticker... terwijl de enting volledig geregistreerd in het paspoort staat én zij op die manier ook gewoon internationaal mogen starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:08

Ik kan me het protest wel voorstellen hoor. Die paarden hebben een FEI-paspoort en lopen dus wsl ook internationaal */** wedstrijden. Ze zijn dan veel strikter geent dan in Nederland noodzakelijk is voor de basissport. En dan mag je niet starten op het kampioenschap, omdat er ergens een sticker ontbreekt. Na 1-4 verandert dat bovendien in het reglement en mag je met hetzelfde 'verzuim' wel starten, maar moet het voor de volgende wedstrijd op orde zijn...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:10

Eindelijk staan mensen mét elkaar op.

En ja, regels zijn regels. maar als een KNHS vertegenwoordiger zijn eigen regels gaat maken, dan stopt het een keer.
Mijn paspoort was vorig jaar volgens de controleur ook niet in orde. Heeft hij 5 minuten geroepen, maar wat er mis was mocht ik niet weten. Op het punt van vertrekken kwam er een andere hoge pief bij, en wat bleek? Paspoort prima in orde, niets aan de hand. Trieste zaak dat zulke mensen mogen beslissen of iemand mag starten of niet.

Nu ging het om scheve stempels. ..
Dus echt: eindelijk
Laatst bijgewerkt door Noukie op 09-03-15 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:13

Ik was 1 van de 23 ruiters. Bij alle ruiters waar de entingen niet van klopte zat in het paspoort wel een handtekening en stempel, maar geen sticker. Wij vonden het onzin dat ze niet op een regiokampioenschap mochten starten, maar wel op een fei wedstrijd. Om dit duidelijk te maken hebben we allemaal niet gereden.

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:14

We mogen aanstaande Vrijdag ons kampioenschap rijden, dus het heeft denk ik wel degelijk geholpen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:17

Hadden ze beter kunnen verplaatsen tot na 01-04 dan had het 'inentingenprobleem' gewoon ineens opgelost geweest met de nieuwe regels _O- _O-
triest dit van de KNHS
Top actie van de ruiters +:)+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:18

Iarahartje, maar je weet toch wat de regels zijn van de knhs?
Prima om er voor te vechten dat die regels aangepast moeten worden, maar zo lang dat niet het geval is zullen we ons daar aan moeten houden.
De link naar FEI lijkt me een goed argument om ze aan te passen maar nu (nog) niet relevant.

Ik vind het een rare actie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:20

Ik vind het mooi om te zien hoe de ruiters voor elkaar opkomen in deze en ik ben het ermee eens dat het een beetje een onzinnige regel is.
Maar.... Het is wel een regel die al heel lang in de reglementen staat (vanaf 2007) en ik vind het ook de taak van de ruiters om dit te weten en te zorgen dat hun paarden volgens de regels van de KNHS geënt zijn als ze wedstrijd bij de KNHS willen starten.
Ik heb zelf ook bij een paard een nieuwe basisenting laten zetten omdat hij in 2007 in Duitsland zijn basisenting had gekregen en die zonder stickers was. Zonde van het geld en niet ideaal voor het paard maar het is niet anders.

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:24

Klopt. Regels zijn regels, maar wij vonden het onzin dat een sticker van 4 jaar geleden er niet in stond, en de jaren hiervoor geen problemen mee hadden. We wouden ook een statement maken.

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:25

Ze waren wel geënt, sticker stond er alleen niet in. Stempels en handtekeningen wel.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:33

stickers van de entingen plakken is ook niet in alle landen gebruikelijk, dan wordt het batchnr van de enting genoteerd, plus natuurlijk datum en stempel en handtekening van de DA

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:43

Het kromme is, dat deze paarden aan de strengere entingseisen voldoen, op wedstrijden waar honderden paarden van over de hele wereld bij elkaar komen. Maar datzelfde paspoort voldoet niet op een wedstrijd waar tientallen paarden uit dezelfde provincie bij elkaar komen.

Het gaat om dierenwelzijn, deze paarden zijn geënt en krijgen die ziekte dus niet, daar gaat heel het entingsbeleid om.
De KNHS zou zo ook een regel kunnen maken, dat paspoorten met een gevouwen hoekje in een pagina ook niet meer toegestaan zijn. Heeft totaal niks met dierenwelzijn te maken, maar ze kunnen er wel ruiters mee diskwalificeren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:48

Compliment voor deze ruiters, hele goede zaak.

Hier ook een paard op stal dat in het buitenland geënt is zonder sticker, wel met notering van batch nr, stempel en handtekening. Hele historie is op orde verder en ik vind het absurd dat dit paard opnieuw geënt zou moeten worden vanwege één ontbrekend stickertje....Hoe werk je resistentie in de hand!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:51

ik vind het een mooie actie, al helemaal als die regels binnenkort aangepast zijn!

wat ik me nu wel afvraag, ik ben een maand geleden ook op een regiokampioenschap gestart met een paard uit het buitenland die ook wat stickers mist omdat dat daar niet nodig was, paspoort is zorgvuldig gecontroleerd op het kampioenschap maar er is niks over gezegd en mocht gewoon starten?

vreemd dat dit dan ook per controleur verschilt??

mooi dat er duidelijke en wat soepelere regels over komen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:54

Absoluut goed dat ze met z'n allen in actie gaan, maar... regels zijn regels.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:56

Ik trof vorig jaar een controleur die me niet wilde laten starten, omdat er niet in het paspoort stond vastgelegd of het paard wel of niet voor menselijke consumptive was bestemd...

Ten eerste is dat alleen voor belang als een dierenarts bepaalde medicatie gaat geven en is het voor de sport totaal irrelevant, ten tweede mogen mijn paarden best geslacht worden en dat hoef je niet op te schrijven :+ Maar werd toch bijna naar huis gestuurd :=

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:09

Goed gedaan ruiters!

Hier zelfde gehad! Vorig jaar op de regio springen paard was toen 14 en gingen ze moeten over een sticker die er niet in zat toen mijn paard als veulen geënt was!
Paard is daaropvolgend altijd netjes binnen de norm geënt!
Dit jaar ook weer een geintje word er niet blij van! :n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:29

goede zaak van de ruiters... laat de organisatie dan maar lekker een lege ring houden als ze zo moeilijk doen... *\o/* (wel internationaal mogen starten maar niet een regiowedstrijd... :') )

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 01:33

Regels zijn regels.. daar ben ik het dus echt niet altijd mee eens.
Grappig, omdat ik vandaag nog een stuk over de sociaal wetenschappelijke rechtspraktijk heb gelezen,wat hier toch wel deels een gelijkenis vormt. Want waarom houd je je aan regels (of wetten)? Alleen omdat het regels zijn?
Een belangrijke factor is ook vaak dat regels aansluiten bij al bestaande normen of morele opvattingen en dat bij regels vooral moet worden gekeken naar het doel en de gevolgen, om te zien of deze effectief zijn.
Bokkers hier wijzen erop dat het regels zijn, maar sommigen geven wel aan dat het wel raar is. In hoeverre gaat dan het argument op dat het de regel is? Volg je alleen een regel klakkeloos omdat het een regel is? Dat vind ik een ontzettend interessant onderwerp, dus ik ben er ook wel benieuwd naar, maar ik ben bang dat dat teveel afwijkt van dit topic :).
De regel is opgezet om te zorgen voor het welzijn van de paarden. Duidelijk is in dit geval dat daar absoluut aan voldaan is, daar is geen twijfel over mogelijk. Waarom dan toch deze ruiters uitsluiten? Gewoon omdat de regel dit zegt? Ook al gaat het zijn eigen doel voorbij?
Nee, zo simpel vind ik dat dus niet.
De actie van deze ruiters vind ik een goed voorbeeld van een sterke sociale binding op zo'n moment en het zijn juist deze bindingen die een regel kunnen gaan overheersen.
Ik juich dit dus alleen maar toe en ik hoop dat er snel een verandering gemaakt gaat worden! :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 06:50

Schoentje schreef:
Het gaat om dierenwelzijn, deze paarden zijn geënt en krijgen die ziekte dus niet, daar gaat heel het entingsbeleid om.
De KNHS zou zo ook een regel kunnen maken, dat paspoorten met een gevouwen hoekje in een pagina ook niet meer toegestaan zijn. Heeft totaal niks met dierenwelzijn te maken, maar ze kunnen er wel ruiters mee diskwalificeren.
Er zijn best veel dingen die in het reglement staan die niets met dierenwelzijn te maken hebben maar dat neemt niet weg dat je je eraan moet houden. Ben je het daar niet mee eens dan kun je proberen er iets aan te laten doen of ervoor kiezen om niet te starten bij de KNHS. (ik weet het, geen mogelijkheid als je binnen Nederland je wedstrijden wilt rijden)
Ik heb best wel begrip voor deze regel omdat hij in het leven is geroepen om gerommel met entingen te verminderen. Helaas werkt het niet want vrijwel iedere dierenarts heeft wel extra stickers dus er verandert niets aan de situatie.

0000 schreef:
Hier ook een paard op stal dat in het buitenland geënt is zonder sticker, wel met notering van batch nr, stempel en handtekening. Hele historie is op orde verder en ik vind het absurd dat dit paard opnieuw geënt zou moeten worden vanwege één ontbrekend stickertje....Hoe werk je resistentie in de hand!
Ik denk dat je nu enten en ontwormen door elkaar haalt. Meer enten is een belasting voor het immuunsysteem maar zorgt er uiteindelijk wel voor dat het paard nóg minder gevoelig wordt voor de dingen waar hij tegen geënt wordt en niet dat hij er juist gevoeliger voor wordt.

Christiene schreef:
goede zaak van de ruiters... laat de organisatie dan maar lekker een lege ring houden als ze zo moeilijk doen... *\o/* (wel internationaal mogen starten maar niet een regiowedstrijd... :') )
Het sneue is dat de organisatie niet zoveel kan doen aan de regels die door de overkoepelende organisatie worden opgelegd. Dus ze zitten met een lege ring maar kunnen er niet zoveel aan doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:15

Ik ben het er mee eens dat regels regels zijnen dat je je daar aan moet houden. Dat betekent niet dat je als ruiter maar elke onlogische regel die de bond bedenkt, hoeft te accepteren.
Bovendien, wat is het nut van diskwalificeren? Het paard is misschien al overal ter wereld op concours geweest. Nu dat hij tussen een paar paarden uit zijn eigen provincie loopt, zal dit ingeënte paard niet ineens een influenza ontploffing krijgen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:09

CoriienRN schreef:
Goed gedaan ruiters!

Hier zelfde gehad! Vorig jaar op de regio springen paard was toen 14 en gingen ze moeten over een sticker die er niet in zat toen mijn paard als veulen geënt was!
Paard is daaropvolgend altijd netjes binnen de norm geënt!
Dit jaar ook weer een geintje word er niet blij van! :n

Ik denk dat sommigen echt misbruik maken van de regels. Je kunt dan als controleur er enkele uitpikken en diskwalificeren op basis van kleine administratieve foutjes. Dat is ook niet sportief en gebeurt helaas wel vaker. Goed dat de ruiters daar tegen in gaan.