Posters tegen paardenpoep in Zwijndrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Posters tegen paardenpoep in Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:18

http://www.ad.nl

Afbeelding

De Zwijndrechtse wethouder Henk Mirck verspreidt posters en brieven tegen paardenvijgen. De gemeenteraad - met name de D66-fractie - dringt al tijden aan op maatregelen. Het buitengebied tussen Zwijndrecht en Heerjansdam wordt geplaagd door immense poepbergen.

Eerste halte van Mirck was gistermiddag manege De Hoge Devel. Daar willen voorzitter Dennie van Rooij en instructrice Mirjam de Haer graag meewerken: ,,Mensen hebben er last van en wij worden er als eerste op aangesproken, omdat we zo herkenbaar zijn.'' Niet dat hun eigen ruiters veel poep achterlaten: de meesten rijden binnen in de bak en anders rijden ze toch vooral op de ruiterpaden in het Develbos.

De Haer: ,,Maar als je een langere rit wilt maken, kom je maar tot Heerjansdam. Wil je een rondje rijden, dan moet je wel over de Lindeweg. Het zou mooi zijn als dat rondje helemaal ruiterpad wordt.'' Probleem is dat paarden niet zindelijk te maken zijn. Mirck snapt ook wel dat het voor ruiters lastig en soms zelfs gevaarlijk is om overal maar af te stappen, een bezem te pakken en de troep aan de kant te vegen. ,,Maar als je weet dat je paard iets heeft achtergelaten, kun je wel met de fiets teruggaan om het op te ruimen.''

Dat zou zelfs nog een positief effect op de bloemen in de berm kunnen hebben: paardenmest is zeer vruchtbaar. Die van De Hoge Devel wordt dankbaar gebruikt door champignonkwekers.

eukje

Re: Posters tegen paardenpoep in Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:54

Alsof iedereen met de fiets naar stal komt.....

Fijn dat de wethouder ook snapt dat het lastig is om af te stappen en een bezem te pakken...want ja, waar laat je die bezem he, op je paard!

Mensen willen daar wel allemaal 'landelijk' wonen maar paardenmest op de dijk (geen fietspad!)...oh nee...

Weer de eeuwige discussie. ...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:01

Waarom verbaast me dit niks????

Hebben ze eerst alle hondeneigenaren aan de poepzakjes ( als het "goed" is )
Nu zijn de paarden aan de beurt, dan de katten en de duivenmelkers.......en ga zo maar door.

Ik begrijp bést dat "poep "een probleem is in een overbevolkt land als dit......maar alsjeblieft, zijn er geen ergere dingen??

Hondenpoep en kattenpoep kan ik nog enig zins begrijpen omdat die hun behoefte nu eenmaal op heel geniepige plekjes kunnen doen zodat je er makkelijk een uitglijder over maakt of met de handen in grijpt bij het tuinieren........maar páárdenpoep en anders........
Een regenbui en het leed is zo goed als geleden.
Bovendien zie je een poepje van het paard niet zo snel over het hoofd....toch??

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:42

Ik zie het ook niet zo snel gebeuren. Inderdaad een regenbuitje en een groot deel Is al weg. Afstappen Is idd niet altijd te doen, buiten dat heb je geen bezem erbij.
Maar met de fiets gaat ook niet altijd iedereen en afhankelijk van het hoever het van je stal Is kan ik mij ook voorstellen dat je niet niet helemaal daarheen fietst of zelfs kan fietsen.
Ik ken er zat die niet in staat zijn kilometers ergens heen te fietsen voor het op te ruimen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

Ik zeg niet dat met de fiets terug gaan een optie is maar vind wel dat er een oplossing gevonden moet worden. Zo te lezen gaat het ook niet om "een enkele hoop" maar hele bergen. Als de poep in de bosjes ligt prima, maar midden op een pad staat gewoon niet netjes. Vind ook dat als hondeneigenaren opruimplicht hebben dat dit dan ook voor paarden mag gelden.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:29

Ik snap best dat het vervelend is maar ik vind dit wel een beetje overdreven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:41

Ik heb het voor de gein eens getest: een mesthoop van het paard op een pad laten liggen en kijken hoe lang het duurt voordat het weg is. Het lag er een paar weken...ondanks verschillende regenbuien.

ik snap wel dat dit heel storend kan zijn voor fietsers en wandelaars. Kan je afstappen: schop het gelijk effe naar de kant. Kan je niet afstappen, probeer dan tenminste terug te komen met fiets/ brommer/ auto en schop het effe naar de kant. Kan dat ook niet, jammer.
We leven inderdaad in een dicht bevolkt land, beetje rekening houden met elkaar is dan wel zo fijn.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:43

''Immense poepbergen''
:') _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:46

Er wordt hier veel op wandelpaden gereden door ruiters. Ik loop daar met de hond en moet altijd opletten waar ik ga staan. Er ligt een hoop paardenkak ja. Heel vervelend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 06:53

Hier hebben ze op sommige plekken gewoon wandelpaden voor paarden aangelegd naast de fietspaden en voetgangerspaden. Van zand, zodat je er ook lekker kan draven en galopperen, en dan heeft niemand last van de 'immense poepbergen' :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:03

Is hier in Barendrecht op de meeste plaatsen ook genoeg plek voor. Ze doen het helaas niet. En dat terwijl de bermen bijna nonstop worden opengegooid en dichtgegooid en dus niet veilig zijn om op te rijden tenzij je lekker wil wegzakken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:34

Juut schreef:
Ik heb het voor de gein eens getest: een mesthoop van het paard op een pad laten liggen en kijken hoe lang het duurt voordat het weg is. Het lag er een paar weken...ondanks verschillende regenbuien.

Dit geloof ik helemaal. Mijn paarden hebben de hele maand januari en februari op een pensionstal gestaan en toen ik ze terug naar hun eigen stal bracht, zag ik nog een oude paardenvijg in de paddock. Deze lag er dus twee maanden en had nog de vorm van een paardenvijg. Ondanks al de regen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:48

Waar ik werk rij ik altijd hetzelfde trainingsrondje zo'n 7/8 keer op een dag (met een paar variaties, maar dit is een mooi hard schelpenpad en de perfecte lengte) tijdens mijn laatste rondje stap ik af en schop ik alles even in de berm. De meeste paarden mesten op dezelfde plek, dus das ideaal. Ik kan m'n rondjes blijven rijden, en de toeristen/wielrenners kunnen fietsen zonder last te hebben van mest op de weg.

Ik snap heel goed dat de mensen die daar wonen en de recreanten die daar komen het niet leuk vinden als er stront op de weg ligt. Het zou maar voor je deur liggen. Hoe vaak mest een paard nou tijdens een buitenritje? één, twee keer? En hoeveel moeite is het nou om even af te stappen en er een schop tegenaan te geven. Als je niet buiten op en af kan stappen moet je niet naar buiten gaan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:52

Het zijn op drukke ruiterlijken echt gigantische hoeveelheden. Ik blijf het ook bijzonder vinden dat je het laat liggen. Mest is inderdaad níet zomaar weg en wordt glad als het regent. Eigenlijk zou het regelmatig even moeten worden geveegd met zo'n bezemwagentje maar wie betaalt dat?

Als ik buitenrij stap ik af en schop/ veeg de mest aan de kant. Als je het gewoon vriendelijk vraagt mag je altijd wel een bezem lenen als je paard in een bewoond gebied mest. Mensen zijn eerder aangenaam verrast dat jij het wél opruimt.
Als we allemaal rekening houden met elkaar is de wereld echt een stukje mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:10

Waarom niet het paard in de berm laten mesten. Mest op fietspad of voetpad vindt ik zo wie zo asso. En manege midden in een dorp snap ik ook niet, het is te verwachten dat er mensen last hebben met de overlast die het met zich mee brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:13

Maydayparade,
Gaat dat schelpen pad niet stuk door die paarden hoeven?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:13

Tobbes schreef:
Waarom niet het paard in de berm laten mesten. Mest op fietspad of voetpad vindt ik zo wie zo asso. En manege midden in een dorp snap ik ook niet, het is te verwachten dat er mensen last hebben met de overlast die het met zich mee brengt.

De manege ligt niet in het 'dorp' en ook niet in een woonwijk, die ligt aan de rand bij veel uitrijmogelijkheden.
Uitspraken doen zonder dat je weet waarover heeft geen zin :+

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:55

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:51

Tobbes schreef:
Maydayparade,
Gaat dat schelpen pad niet stuk door die paarden hoeven?

Nee hoor, het is een hard aangestampt pad. Niet eens echt schelpenpad, maar wel dat idee :')

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:00

Ik snap het best. Wij zijn allemaal gewend om dagelijks schijt uit een stal te scheppen, en kijken er inmiddels al niet meer van op als het op onze kleding of schoenen zit. We ruiken het al niet eens meer.
Maar probeer je is voor te stellen dat het hondenpoep is in plaats van paardenpoep, dat je lekker aan het fietsen of wandelen bent, en overal waar je kijkt liggen gigantische hopen te stinken.. dan ga je toch bijna over je nek? Ik denk dat het zo overkomt op mensen die niks met paarden hebben.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:29

MayDayParade schreef:
En hoeveel moeite is het nou om even af te stappen en er een schop tegenaan te geven. Als je niet buiten op en af kan stappen moet je niet naar buiten gaan.

Wat is dit nou weer voor belachelijk kortzichtige opmerking?

Ik stap zelf altijd met een krukje op mijn paard van bijna 1.80.
Ik doe dit om medische redenen, die jou verder niks aan gaan.
Ik ben in geval van nood wel in staat om zonder krukje op te stappen maar dit doet veel pijn. Ik moet dus maar lekker rondjes in een bak blijven rijden van jou??!
Dat dacht ik toch niet.....!

Ik lees op bokt altijd dat heel veel mensen afstappen om de mest te verwijderen.
Nu rij ik al zo'n 35 jaar paard en gaan we ook regelmatig met de paarden op vakantie maar de keren dat ik mensen mest heb op zien ruimen is echt op 1 hand te tellen.......
Blijkbaar allemaal mensen die niet op bokt zitten dan die ik tegenkom. .....

Ook niemand hier een kat die buiten loopt zeker?!
Want die kakken andermans tuin onder.....veel erger dan een hoop paardenmest op een dijk in een buitengebied.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:32

eukje schreef:
MayDayParade schreef:
En hoeveel moeite is het nou om even af te stappen en er een schop tegenaan te geven. Als je niet buiten op en af kan stappen moet je niet naar buiten gaan.

Ik ben in geval van nood wel in staat om zonder krukje op te stappen maar dit doet veel pijn. Ik moet dus maar lekker rondjes in een bak blijven rijden van jou??!

Adem in, adem uit en relax zeg :+

Iedereen snapt toch dat bovenstaande opmerking geldt voor het gros van de mensen en 'uitzonderingen daar gelaten'. Hoe moeilijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:37

Voor ons is het formaat van een paardendrol volslagen normaal, maar als jij thuis een hond, kat en cavia hebt, of als je op de kinderboerderij alleen maar geitjes gezien hebt, dan is zo'n paardenpoepie gigantisch!

Ik vind het logisch dat als je met je paard in een bos rijdt dat je het dan kan laten liggen, net als dat je een hondendrol daar niet snel op zal ruimen. Maar in de bebouwde kom of op fiets- en voetpaden vind ik het logisch dat je of afstapt om het op te ruimen, of later even teruggaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:38

eukje schreef:
Want die kakken andermans tuin onder.....veel erger dan een hoop paardenmest op een dijk in een buitengebied.

vergelijk met katten is natuurlijk helemaal buiten deze discussie.. als een kat buitenuit schijt op dezelfde route als een paard, heb je daar als voetganger geen issues. ik heb in ieder geval nog nooit een paard een kuiltje zien graven, hoop zien achterlaten en vervolgens netjes het kuiltje weer dichtgraven.. Andersom denk ik niet dat jij te paard door de achtertuin van de buren rijdt, dus valt er ook weinig te zeggen over of buren begraven drollen van een kat erger vinden dan een paardendrol.

zelf erger ik mij er ook aan als ik paardenhopen buiten de ruiterpaden aantref.. Maar ook ik maak mij er schuldig aan dat ik niet overal zal afstappen.. Maar als ruiter (als ik geschikte schoenen aan heb) stap ik rustig even van mijn fiets en geef een paardenhoop van een ander even een schuiver de berm in..

wat als we nu eens afspreken dat we gewoon paardenmest die we tegenkomen even aan de kant kicken? ongeacht of het nu de jouwe was? zo blijft de straat of pad dat geen ruiterpad is, netjes en hoef je zelf ook niet een landkaart te gaan tekenen waar je eigen paard nu precies gekakt had om de weg terug weer te vinden. En weet je wel waar het was, rijd dan gewoon even langs en schop dat ding even de berm in.. Het is geen plakkerige hondenstront maar een paardenvijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:46

eukje schreef:
MayDayParade schreef:

Ik lees op bokt altijd dat heel veel mensen afstappen om de mest te verwijderen.
Nu rij ik al zo'n 35 jaar paard en gaan we ook regelmatig met de paarden op vakantie maar de keren dat ik mensen mest heb op zien ruimen is echt op 1 hand te tellen.......
Blijkbaar allemaal mensen die niet op bokt zitten dan die ik tegenkom. .....

Ook niemand hier een kat die buiten loopt zeker?!

En zo kan ik ook wel een excuses bedenken om de mest niet op te ruimen. Als iedereen zo denkt.... jammer is dat.
BTW. er bestaat ook speciaal opstap hulp met soort band die je wel overal kunt gebruiken. En andere optie is om later even met fiets of auto er langs te rijden.