Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:57

bokt.nl / www.moz.de

Afbeelding

Als het om winnen gaat, zijn veel mensen tot veel in staat. Sommigen gaan daarbij wel erg ver, zoals deze amazone gedaan zou hebben. Tijdens een controle van de bitten op wedstrijd zouden bij het paard van dressuuramazone Franziska E. ernstige kwetsuren vastgesteld zijn. Wolf-Rudiger Beißert, die routinecontroles uitvoerde bij meerdere paarden, zou vastgesteld hebben dat de tong van het paard met een touwtje aan het bit was vastgemaakt. Op die manier wilde de amazone, die lid is van vereniging RV Eickhamp Berlin, wellicht voorkomen dat het paard zijn tong uit zijn mond liet hangen.

De Nationale Vereniging voor Paardensport Berlijn-Brandenburg (LPBB) bevestigt dat de mogelijke inbreuk voorligt. Verdere informatie wil men nog niet geven, omdat het om een lopende zaak gaat, aldus LPBB-directeur Peter Fröhlich. Hij zegt wel dat als het vermoeden bevestigd wordt, de feiten niet ongestraft zullen blijven.

Tegen de amazone lopen volgens de informatie van de Märkische Onlinezeitung twee aanklachten. Een bij de LPBB, die verantwoordelijk is voor alle hippische sportwedstrijden in Brandenburg. De LPBB onderzoekt enkel de inbreuken op het toernooireglement. Een tweede aanklacht loopt omwille van het schenden van de wetten op dierenwelzijn. In dat geval moet het veterinaire bureau beslissen of het tot een strafvervolging zal komen.

Dressuuramazone Franziska E. wil niet reageren op de aantijgingen. Ze heeft een trainerslicentie en werkt als professionele amazone en trainster op een stalling.

De tong van een paard vastbinden aan het bit is in principe geen misdaad. "De tong is niet alleen bij mensen, maar ook bij paarden een zeer gevoelig orgaan," verklaart dierenarts Michael Köhler, de officier dierenbescherming bij de LPBB. "De tong wordt vooral gebruikt bij het eten. Als men de tong vastbindt aan het bit, kunnen bloedvaten afgesloten worden. Daarbij kunnen delen van de tong afsterven."

De amazone werd volgens LPBB-directeur Fröhlich al verzocht om een verklaring af te leggen over de beschuldigingen. Zijzelf ontkent dat ze daarover een bericht heeft gekregen.

De volgende stappen zien er als volgt uit. Eerst moet het tienkoppige bestuur van de LPBB, verantwoordelijk orgaan voor het toezicht op de toernooien, beslissen of het zelf zal beslissen over de zaak, of ze overdraagt aan de tuchtcommissie van de LPBB. Het is ook mogelijk dat men de zaak overlaat aan een hogere instantie, namelijk aan de tuchtcommissie van de Duitse Ruitersportfederatie (FN).

Als de aantijgingen bewezen worden, zal dat voor de amazone grote gevolgen hebben. Boetes, schorsingen, het afnemen van de trainerslicentie zijn mogelijke scenario's. LPBB-directeur Fröhlich zegt: "We zullen in ieder geval alles goed onderzoeken."

Dergelijke gevallen komen volgens Fröhlich twee à drie keer per jaar voor. De overgrote meerderheid van de ruiters, momenteel 16.000 in Berlijn-Brandenburg, houdt zich aan de regels. Maar Fröhlich wil de zaak ook niet minimaliseren. Hij zegt: "Er is geen excuus. We willen daar open over zijn. Duidelijke inbreuken moeten bestraft worden."

Friederieke Wendt, voorzitter van vereniging RV Eickhamp Berlin, kent de aantijgingen tegen haar amazone. Als ze schuldig zou bevonden worden, zal ook de vereniging maatregelen nemen. De amazone zal dan wellicht uit de vereniging gezet worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:59

Absurd..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:08

Bannen uit de sport. Iemand die zo moet prutsen aan zijn paard om aan punten te geraken is geen ruiter. Of je neemt een opgeleerd paard met veel aanleg die veel kost of je leid een paard degelijk op en neemt daar ook de tijd voor. Altijd dat geforceerd gedoe met die sperriempjes, te strakke hulpteugels en dergelijke. Triest dat dit soort figuren nog veel te vaak met de prijzen naar huis gaat.

Mando

Re: Duitse dressuuramazone bindt tong van paard vast aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:15

Triest dat dit soort mensen nog uberhaupt in de sport mogen uitkomen. Alles om te winnen.
Vind het gewoon mishandeling.

Zal niet een geval op zich zijn, hoeveel mensen doen dit soort dingen "stiekum" om te winnen.
Ben het met Betadine eens.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:16

Even serieus... %) wat misselijkmakend. Bannen uit de sport inderdaad!

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:18

Een jaar of wat geleden werd dit nog door een GP jurylid gedaan bij zijn eigen paard. Hoe ik dit weet ? Zag dat ze het vastmaakten en werd toegebitst het niet op de wedstrijd te vertellen.... Aan het bit hing ook altijd een pantykousje, wist ik veel...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:21

Gadverdamme wat naar. Als je zo iets "nodig" denkt te hebben om te winnen mag je van mij ook voor altijd geschorst worden. Ze zouden hier veel strengere maatregelingen voor moet hebben, misschien dat het dan minder gebeurd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:21

Ze is nog een trainster ook nog, dus ze zou veel beter moeten weten.. Niet te geloven toch?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:24

Het is mode hé: "Wedstrijdklaar in 8 weken"

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:27

Bannen uit de sport?? Verbieden om ooit nog dieren te houden. Achterlijk mens

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:27

Ik vind het vreemd dat de ruiter niet wilt reageren. Het lijkt mij duidelijk. Of je wist ervan of niet (en dat laatste kan haast niet, want het paard reageert heel anders)

Ik heb het zelf gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt, maar dat paard liet ook zijn tong hangen, maar tijdens het rijden beet hij dan op zijn eigen tong, lees door en door. Daarom werd het vast gemaakt. Maar dat wel heel losjes gedaan, en het paard had geen wonden op zijn tong. (had geen medische of rijtechnische reden, paard deed dit al vanaf geboorte)

Ben er zeker geen fan van, maar als het erger mee volkomen kan worden, zonder nieuwe wonden te veroorzaken is het een kwestie van alles afwegen tegenover elkaar. Maar aanraden of zelf doen, nee nooit

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:33

Gillbo schreef:
Bannen uit de sport?? Verbieden om ooit nog dieren te houden. Achterlijk mens

Dat zou ideaal zien. Maar kijk maar eens hoe "echte" dieren mishandelaars onder dingen uitkomen. Taakstrafje :roll:. Dus dit zal al helemaal niet (zwaar) bestraft worden.
.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:40

Word veel meerdere takken van de sport gedaan, het vast zetten van de tong. Dan wel met een panty kousje.
Maar zien hoe de aanklachten veder uitpakken en ze schuldig word bevonden. Ik snap wel dat ze geen reactie er op geeft.
(nu moet bokt niet denken dat ik het goed keur)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:10

ach, in de rensport met pantykous is dit dagelijkse kost..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:18

Klopt, het pantykousje is erg bekend hoor in de dressuurwereld.

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:34

ongelofelijk hoe mensen hun best doen om te winnen ten koste van hun paard...winnen is niet alles op een wedstrijd, het gaat om de lol (dat is mijn mening ;) )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:35

Pien63 schreef:
Een jaar of wat geleden werd dit nog door een GP jurylid gedaan bij zijn eigen paard. Hoe ik dit weet ? Zag dat ze het vastmaakten en werd toegebitst het niet op de wedstrijd te vertellen.... Aan het bit hing ook altijd een pantykousje, wist ik veel...

En als echte paardenliefhebber houd je dan maar je mond?? Bij mij ging hij met naam en al voor de bijl. Wat betreft deze dame, als zij een ban krijgt en haar licentie word afgenomen dan is ze alles kwijt en terecht.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:38

waarvoor is een pantykousje dan :?
ik denk dat je veel meer kan bereiken met harmony met je paard anders kom je toch wel een keer vast te zitten denk ik zo :x

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:41

afgelopen zomer gebeurde dit nog op de zuid hollandse kampioenschappen!

En daar was de straf toch echt niet zo hoog als hier vermeldt wordt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:45

unihorses schreef:
ach, in de rensport met pantykous is dit dagelijkse kost..

maar dan wordt de tong toch niet aan het bit gebonden? of zou dat in dit bovenstaande stukje een journalistieke uitleg zijn?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:45

melissapupa schreef:
waarvoor is een pantykousje dan :?
ik denk dat je veel meer kan bereiken met harmony met je paard anders kom je toch wel een keer vast te zitten denk ik zo :x

om de tong vast te binden aan het bit. Is namelijk makkelijker dan je rijtechnische probleem op te lossen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:04

nog nooit van dit soort praktijken gehoord (ben soms een beetje naief geloof ik), wat een idioterie zeg!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:06

En die duitsers maar zeurren over hoe wijonze paarden behandelen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:12

Zamba schreef:
En die duitsers maar zeurren over hoe wijonze paarden behandelen....

In elke sport zitten rotte appels, kijk naar sommige arabieren en de endurance sport.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:13

Ik leer hier ook dagelijks bij Max66, maar aan de andere kant verbáást het me ook niet.
Inderdaad is het verlangen naar het hoogste podium veel te groot bij sommige.
Helaas is hier weer het dier de dupe.