Reglementswijzigingen eventing en dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Reglementswijzigingen eventing en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:53

http://www.knhs

Afbeelding

Dressuur
Het dressuurforum wil de sport nóg toegankelijker maken.

Promotie pony’s cat. A en B gelijk
In het kader van de vereenvoudiging van de regels is besloten dat de mogelijkheden voor promotie voor zowel pony’s cat. A als cat. B gelijk getrokken worden. Zij mogen promoveren t/m de klasse M2.

Baan verkennen
Een andere vereenvoudiging is dat bij het verkennen van de rijbaan, direct voorafgaand aan de proef,het vanaf 1 april voor alle klassen is toegestaan de ring te betreden. In het wedstrijdreglement dressuur wordt ook opgenomen dat het voor iedere wedstrijdorganisatie is toegestaan om ruiters hun paarden te laten wennen aan de wedstrijdring voorafgaand aan of in de pauze van een rubriek. Als de wedstrijdorganisatie dit aanbiedt aan de deelnemers dan zullen zij dit op de startlijst of op het vraagprogramma moeten vermelden.

Kür voor viertallen
Ter verduidelijking is in het reglement opgenomen dat de Kür op muziek voor viertallen beoordeeld moet worden door een jurylid met de bevoegdheid Kür op muziek.

Het disciplinereglement moet altijd in samenhang worden gelezen en toegepast met het algemeen wedstrijdreglement. Als het disciplinereglement afwijkt van het algemeen wedstrijdreglement, dan gaat het disciplinereglement voor. Bieden de reglementen helemaal geen uitkomst? Dan moet worden gehandeld in de geest van de sport, waarbij fairplay en welzijn van mens en dier altijd voorop moeten staan.

Op 1 maart 2015 gaan de reglementswijzigingen voor de disciplines (m)endurance en voltige in. De wijzigingen in de overige disciplinereglementen, zoals het wedstrijdreglement dressuur, maar ook springen, worden deze week toegelicht en gepubliceerd op http://www.knhs.nl.

Eventing

In het eventingreglement staan de spelregels die voor de discipline eventing gelden.

Voor het onderdeel dressuur wordt verwezen naar het dressuurreglement en voor het onderdeel springen naar het springreglement. Zijn er uitzonderingen dan worden deze benoemd in het eventingreglement.

In het eventingreglement zijn per 1 maart 2015 nauwelijks wijzigingen. De breekboom heeft een officieel plekje in het reglement gekregen en in het springen en de cross zijn naast de stompe sporen nu ook sporen met een bolletje toegestaan.

Ga naar het disciplinereglement eventing.

Het eventingreglement moet altijd in samenhang worden gelezen en toegepast met het algemeen wedstrijdreglement. Als het eventingreglement afwijkt van het algemeen wedstrijdreglement, dan gaat het eventingreglement voor. Bieden de reglementen helemaal geen uitkomst? Dan moet worden gehandeld in de geest van de sport, waarbij fairplay en welzijn van mens en dier altijd voorop moeten staan.

Op 1 maart 2015 gaan ook de reglementswijzigingen voor de disciplines (m)endurance en voltige in. De wijzigingen in de overige disciplinereglementen per 1 april 2015, zoals het wedstrijdreglement dressuur en springen, worden deze week toegelicht en gepubliceerd op http://www.knhs.nl.

melissapupa

Re: Regelementswijzigen eventing en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:06

baan verkennen vind ik een goede regel :)

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:43

Dus even om misverstanden te voorkomen: ik mag in de zomer van binnen de ring de proef starten welke klasse ik ook rijd?

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:49

melissapupa schreef:
baan verkennen vind ik een goede regel :)

En tevens aantrekkelijk voor het publiek.

CoriienRN

Re: Reglementswijzigen eventing en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:03

Jeps je mag dus de ring in voor je proefje, met los rijden moet de org. dat aan geven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:57

Vanuit de ring starten boeit mij niet zo, ik hoop wel dat het flexibel starten erdoor komt en per 1 april in gaat :)

L_isanne

Re: Reglementswijzigingen eventing en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:10

En mag je de ring wel weer uit na het verkennen voor het binnenkomen? Ik zou namelijk wel van buitenaf binnen willen komen voor een mooie rechte lijn, maar de baan verkennen vind ik wel interessant! Normaal was de regel eenmaal in de baan dat je er dan niet meer uit mocht voor aanvang van je proef.. Is dat zo gebleven?

Flexibel starten hoop ik ook dat dat erdoor komt!!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:53

Ik vind het erg fijn om vanuit de ring te mogen starten en de ring te mogen verkennen.
Daar gaat het namelijk vaak mis bij ons op wedstrijd.

Wat betekent dat flexibel starten precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:46

Prima wijzigingen. Flexibel starten k komt er niet per 1 april en verwacht niet dat het er ooit komt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:37

vonneke schreef:
Prima wijzigingen. Flexibel starten k komt er niet per 1 april en verwacht niet dat het er ooit komt.

denk je dit zelf of is dit een gegeven feit uit het dressuurforum, want de volgende bijeenkomst
is nl pas in Maart en daar wordt het onderwerp/mogelijkheden besproken.

In navolging van het springen was het toch gewenst, dat zou de toegankelijkheid van de sport vergroten?

Ik denk dat het kan net zoals de oude Z2/ZZ-L regeling, natuurlijk wel startgerechtigd zijn
en dan tot max 5 (of in de toekomst 10) punten in een hogere klasse starten), daarna verplicht promoveren.

Ook op een wedstrijd zelf moet dat mogelijk zijn, ik denk dan wel aan grote wedstrijden ivm jurylicenties en een x aantal rijbanen.
ZZ-L zal wat lastiger worden ivm goedkeuring wedstrijden door de Regio en er zijn maar weinig juryleden welke ZZ-L mogen jureren.
Maar voor de andere klasses zie ik geen probleem.

Zelf zou ik er wel graag gebruik van maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:16

Er is erg weinig draagvlak voor vanuit de verenigingen en als ik het om me heen hoor ook erg weinig draagvlak onder ruiters.

Als er 13 maart een vergadering gaat zijn waar het wel doorgang gaat vinden zal het op zijn vroegst 1 oktober worden voordat de verandering doorgevoerd zal worden.

Verenigingen hebben hun wedstrijden al georganiseerd en zijn niet allemaal ingesteld hierop.

Voor mij moeten we de wedstrijden weer indienen bij de regio voor de winter.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:27

L_isanne schreef:
En mag je de ring wel weer uit na het verkennen voor het binnenkomen? Ik zou namelijk wel van buitenaf binnen willen komen voor een mooie rechte lijn, maar de baan verkennen vind ik wel interessant! Normaal was de regel eenmaal in de baan dat je er dan niet meer uit mocht voor aanvang van je proef.. Is dat zo gebleven?

Nee hoor je mag tot l2 de ring in en er uit als jij dat fijn vind om te starten check het reglement maar ;)

Van mij hoeft het flexibele starten niet perse, Z1 2 en ZZL zijn toch verblijf klassen, hc mag je ook starten dus waarom officieel, met een kampioenschap mag je dan toch niet uit komen in je lagere klasse dat word dan ook voor de knhs lijkt mij niet heel handig.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:20

Oh goed om te weten! Heb altijd gedacht dat het anders was. :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:32

L_isanne schreef:

Mocht je er niet meer uit???? Vreemd, veel deelnemers reden hun verkenningsrondje, baan uit, bel en starten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:36

Vind persoonlijk flexibel starten competitievervalsing. Een eerlijke wedstrijd kan alleen als alle deelnemers daadwerkelijk in zo'n klasse horen. Diegene die gepromoveerd zijn hebben er niets meer te zoeken. Voor trainingsrondjes (om welke reden dan ook) kun je HC een lagere klasse rijden, of je eigen klasse).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:43

CharleyT schreef:
Vind persoonlijk flexibel starten competitievervalsing. Een eerlijke wedstrijd kan alleen als alle deelnemers daadwerkelijk in zo'n klasse horen. Diegene die gepromoveerd zijn hebben er niets meer te zoeken. Voor trainingsrondjes (om welke reden dan ook) kun je HC een lagere klasse rijden, of je eigen klasse).

Waarom zou dat competitievervalsing zijn?

Ik ben nu ZZ-L startgerechtigd, maar we hebben nog een hoop te leren...
Ik wil het outdoorseizoen Z2 selecties rijden puur voor de gezelligheid en dichtbij.
Voor het ZZ-L moet ik verder weg en ken ik niemand...maar ik wil wel alvast ervan proeven en leren.
Voor mij zou het dus ideaal zijn ter voorbereiding op de echte overstap.

Dus ben ik dan te goed voor het Z2, ook al zou ik een paar x ZZ-L starten :+ echt niet...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:55

Flexibel starten in de dressuur zie ik ook het nut niet zo van in. Komt op mij over als prijzen-harken...

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:40

Het is ook een kunst om alleen maar negatief te denken over dat flexibel starten. Zoals listiglistje aangeeft is dat een veel voorkomende reden om er gebruik van te maken. Denk niet dat er veel mensen zijn die puur voor de prijzen nog in een klasse blijven hangen als ze al lang en breed klaar zijn voor een klasse hoger.

Mijn paard liep in de B altijd in de prijzen en dubbele wp'en per proef, werd Gelders kampioen in die klasse, maar no way dat ze klaar was voor het de L1! Ook al begrijp ik dat dat voor buitenaf wel zo lijkt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:32

Loetie84 schreef:
Flexibel starten in de dressuur zie ik ook het nut niet zo van in. Komt op mij over als prijzen-harken...

Dat vind ik dus gewoon klets...al zullen er vast wel zijn, maar het meerendeel denk ik niet!
zal ook vast wel een wp limiet aan zitten, dus dat harken is bij de echte prijzenrijders zo afgelopen, die moeten toch snel verplicht over.

HC starten vind ik zelf echt weggegooid geld...Paardrijden is al duur genoeg, dus ik start liever voor het echie!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:27

listiglistje schreef:
Waarom zou dat competitievervalsing zijn?

Ik ben nu ZZ-L startgerechtigd, maar we hebben nog een hoop te leren...
Ik wil het outdoorseizoen Z2 selecties rijden puur voor de gezelligheid en dichtbij.
Voor het ZZ-L moet ik verder weg en ken ik niemand...maar ik wil wel alvast ervan proeven en leren.
Voor mij zou het dus ideaal zijn ter voorbereiding op de echte overstap.

Dus ben ik dan te goed voor het Z2, ook al zou ik een paar x ZZ-L starten :+ echt niet...

Z2 mag je nog rijden tot bepaalde punten en dan mag je ook zzl starten ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:13

CoriienRN schreef:
Z2 mag je nog rijden tot bepaalde punten en dan mag je ook zzl starten ;)

Je bedoeld de oude regeling? Dus Z2 rijden en dan ook ZZ-L starten maar bij 5 wp verplicht promoveren?

Die geldt al een paar jaar niet meer, nu moet je kiezen Z2 of ZZ-L, kan niet meer beide.
Om de door mij eerder genoemde redenen, zou ik graag gebruik zou willen maken van flexibel starten :)
Dus ik hoop dat het er door komt!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:16

Oke, hoorde laatst de stal eigenaresse zeggen dat het nog wel mocht, dan zou ik het moeten op zoeken in het reglement :)

Dan nog mag je als je ZZ-L start hc mag je in het Z2 niet meer uit komen op kampioenschappen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:28

CoriienRN schreef:
Oke, hoorde laatst de stal eigenaresse zeggen dat het nog wel mocht, dan zou ik het moeten op zoeken in het reglement :)

Dan nog mag je als je ZZ-L start hc mag je in het Z2 niet meer uit komen op kampioenschappen.

Nee mag dus niet meer....sinds het ZZ-L bij de basis getrokken is.
Die regel geldt alleen nog voor promotie van het ZZ-L naar het ZZ-Z (5 wp regeling)

HC vind ik weggegooid geld.

Kampioenschappen Z2 heb ik toch niks aan, vorig jaar gereden, moet je achter GP ruiters
of de top van NL starten met super goede knollen, ik was de enige amateurruiter met met 1 paard :P
Wellicht dat ik kan eindigen in de middenmoot...dus kampioenschappen hoeft voor mij niet.
Selecties rijd ik alleen voor de gezelligheid en probeer zo ver mogelijk te komen, wil altijd nog eens kringkampioen worden *D :z

Ik ga dus Z2 selecties en stap halverwege het seizoen over naar het ZZ-L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:05

Als je Z2 kringkampioen wordt kun je makkelijk genoeg meekomen bij de kampioenschappen.

Er zaten vd zomer wel meer 'amateurs' in je ring als ik het me goed herinner.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:17

vonneke schreef:
Als je Z2 kringkampioen wordt kun je makkelijk genoeg meekomen bij de kampioenschappen.

Er zaten vd zomer wel meer 'amateurs' in je ring als ik het me goed herinner.

Nee vonneke, de 2 welke bij ons kringkampioen en reservekampioen waren zijn profs, stonden net boven mij, maar ook onderaan.
Ik was in mijn ring niet de enige amateur, een paar (handjevol) meer, maar ik was wel de enige met maar 1 paard!

zeker 2/3 van de ring rijdt de hele dag, geven les en verkrijgen daar inkomsten uit, dat noem ik profs.
Ik zit daarintegen zit 3 a 4 x per week een uurtje op, daarbij ook een veel minder kwalitatief paard,
en zelf weinig ervaring, nou dan heb je echt het nakijken hoor...
In de lagere klasses red je het soms nog wel met minder kwaliteit en ervaring, maar vanaf het Z2 wordt dat andere koek.